Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

Hestepærer på folden.
Forfatter: 
Dato:  13-11-2006 09:26

Hej

Hvordan gør i ?

Jeg har 1½ tdr på den ene side af huset, og fordi vi også bruger denne del til leg mm - så fjerner jeg hestenes pærer dagligt/eller hver anden dag. Og har lagt mærke til, at selvom de helst ikke spiser hvor de én gang har skidt, ja så bliver denne mark spist mere jævnt ned end marken på den anden side af huset, hvor jeg ikke har fjernet deres pærer jævnligt (dovenskab) På den mark er der flere store plamager af høj græs de ikke vil røre med en ildtang...og det er da surt...

Hvilke erfaringer har i gjort jer med foldpleje ?

Er der smarte måde at gøre det på - eller kan det slet ikke betale sig at gøre noget ??

mvh

Dorrit

0
0
Svar på denne tråd

Fjerner pærer
Forfatter: 
Dato:  13-11-2006 10:02

Jeg fjerner pærer flere gange om ugen på hele hestenes areal og undgår dermed "øer", hvor de ikke spiser. Udover at undgå øer har det også en gavnlig effekt på ormepresset på folden.

Så ja - jeg spæner rundt med en trillebør på folden og 3 nysgerrige heste i bagdelen, som ynder at vælte trillebøren i et ubevogtet øjeblik.

Anne

0
0
Svar på denne tråd

Græsset...
Forfatter: 
Dato:  13-11-2006 10:59

Heste kan ikke lide at spise det græs, de steder som de har brugt til toilet. Det skyldes bl.a. at ammoniaken i afføringen binder sig til vand, vand som forfindes i græsstråene. Derved kan græsset have en dårlig smag... Jeg ved ikke om i vidste det i forvejen, men ellers ved I det nu . Hehe.

Mvh. Gitte Lund

SAVE A HORSE.....RIDE A COWBOY!!!! OH YEAH! YEEEEEEEHAAAAAW!
0
0
Svar på denne tråd

Jo tak
Forfatter: 
Dato:  13-11-2006 11:04

Det var jeg såmend godt klar over.

Ville bare høre, hvor meget i andre gør for at pleje jeres hestefolde.

Fjerner i også alle pære eller er jeres heste gode til at gøre det få steder ? Eller findes der smartere måder at holde folden "ren" en turen rundt med trillebør og møggreb.

Før jeg fik "selskabshesten" havde vi ikke de store problemer, for de "gamle" heste var gode til at gøre det meget få steder - så det gjorde ikke så meget, at der var én ø eller to.

Men Haflingeren hun gør det overalt...hvilket gør opgaven lidt besværlig...

0
0
Svar på denne tråd

ja personligt
Forfatter: 
Dato:  13-11-2006 11:31

gør jeg ingenting - det er et udslag af dovenskab eller tidsmangel eller .

Men der findes faktisk en maskine som kan gøre arbejdet lidt nemmere:

www.foldrenser.dk/hestefold.php

Der er formentlig også andre fabrikater/sælgere.

Men altså hvis man har penge nok til teknik, så er der hjælp at hente.

Jeg har valgt den "nemme" løsning, med tre folde på hver ½ hektar, hvor der så er en er bliver brugt som vinterfold, og den bliver så lagt om når det bliver forår - der bliver sået havre med udlæg, det bliver vrappet i juni, og efter sommerferien er der så en ny frisk grøn græsfold der indgår i det løbende foldskift. Den "ældste" fold bliver så vinterfold det år, og så videre.

Hilsen John

0
0
Svar på denne tråd

smart men dyrt
Forfatter: 
Dato:  13-11-2006 11:43

Ser rigtig smart ud med den "møgsluger" - men alt for dyr en løsning for os.

Vi har kun 3 tdr land og lejer ca. én tdr af naboen...lidt svært at lave vekseldrift og især fordi vi ikke selv har maskinerne til at pløje/så/høste...

mvh

Dorrit

0
0
Svar på denne tråd

vekseldrift
Forfatter: 
Dato:  13-11-2006 13:25

Hej Dorrit

Vi har heller ikke selv maskiner til alt det der arbejde, så der er det naboen og EU kommer ind i billedet .

Naboen har jo i forvejen gang i alt det der EU tilskud, så han forpagter bare vores græsfolde. Da der jo ikke er vedvarende græs, men dyrkningen indgår i afgrødeskiftet - du ved 1 år med havre , 2 år med græs, så kan han hæve det store EU tilskud.

Han betaler en "symbolsk" leje af jorden - vi er jo alle enige om, at det er noget elendig jord, så derfor må prisen jo være meget lav .

Til gengæld har vi så lavet en græsningaftale med ham, hvor vi for en beskeden pris har vores heste til at græsse "hans" fold af.

Summa sumarum indtægter og udgifter og ikke mindst EU støtte går op i en højere enhed, så naboen ikke har nogen udgifter på aftalen, jeg har ikke nogen udgifter til omlægningen, men betaler bare for vrapningen.

Det er lidt kompliceret, og der skal flyttes lidt papirer frem og tilbage, men det fungerer - indtil næste gang EU laver om i landbrugstilskuddet, men den tid den udfordring .

hilsen John

0
0
Svar på denne tråd

Lyder indviklet
Forfatter: 
Dato:  13-11-2006 13:36

Men det kan da godt være, jeg skal tage en sludder med naboen.

I forvejen er alt det jord der ligger op af vores - noget der oprindeligt hørte til vores ejendom (desværre solgte de forige ejere det fra for en slik ) øvøvøv Havde vi selv haft det, så var der ingen ko på isen

0
0
Svar på denne tråd

Ikke noget særligt
Forfatter: 
Dato:  13-11-2006 14:53

Pudser/slår marken 2-3 gange på en sæson så tidsler, skræpper og kamille bliver lidt stresset.

Men jeg har ca 2½ ha fold for tiden til 3 heste så det går udmærket. Om vinteren er de lukket på ca 1 tdl som vinterfold da vores jord går ned til en bæk og når der er vådt spolerer de det hele på kort tid hvis der ikke er gang i græsset samtidig.

Og så skifter jeg lidt imellem hvor de går. Hvis alle går sammen har de ca halvdelen ad gangen.

Mvh Tina

Quality doesn't cost - it pays !
0
0
Svar på denne tråd

Smart og slet ikke dyrt :-)
Forfatter: 
Dato:  21-11-2006 13:53

Tjaeh...! Her renses folden HVER dag (selvfølgelig).

Vi har 15 heste gående på 15 ha. og skifter jævnligt fold der er opdelt i enheder af ca. 3 ha. Hvert år udtages en fold til dyrkning af havre og der sås nyt græs, som tages i brug det følgende år.

Hver formiddag køres en tur med pæretyven der opsamler ALLE klatter så grundigt at der ikke engang er noget tilbage til kragerne at prikke i. I højsæsonen køres en tur også om aftenen. Der bruges ca 20 minutter dagligt på renholdelse.

Resultatet er så også en fold der ligner en golfbane. I øjeblikket er der bare en del flere huller end der normalt er i en golfbane. Prusserne kan godt lide at være lidt voldsomme ved græsset på denne årstid.

0
0
Svar på denne tråd

Hej Ole
Forfatter: 
Dato:  21-11-2006 15:22

Så dukker du op her også - vi har jo i snart en del år skrevet lidt sammen på dk-fritid-hest, men her er der ligesom lidt mere gang i den!!

Hilsen John

0
0
Svar på denne tråd

Hej John
Forfatter: 
Dato:  22-11-2006 08:29
Jammen jeg har skam været her i mange år. Bare ikke det sted jeg skriver mest, men når talen falder på æbler og pærer, så...!
0
0
Svar på denne tråd

Hej Ole
Forfatter: 
Dato:  22-11-2006 14:50

Hvad er det for en pæretyv du nævner ?

En alm. møggreb kan ihverttilfælde ikke gøre det på 20 minutter !!!

Takker

Dorrit

0
0
Svar på denne tråd

Pæretyvens hjemsted
Forfatter: 
Dato:  22-11-2006 19:24

Nej, nej. Greben har ikk' en chanche mod pæretyven. Greben får ikke det hele med og du spilder tiden.

En gammel bondemand på Hjallerup Marked sagde engang:

"Dengang jeg var kjajt, fik jeg tæsk for at stjæle pærer...

...og nu kan man få en maskine til at gøre det!!!"

Nej, pæretyven er en støvsuger der hugger alle de pærer den kommer i nærheden af, altså hestepærer. Deraf navnet.

Se den på www.foldrenser.dk hvis du bor i Danmark og på www.betesrenser.se for dem der bor i Sverige/Finland.

Søholm - Pæretyvens hjemsted.

0
0
Svar på denne tråd

Så er vi tilbage
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 08:49

Ja så er vi tilbage til denne dyre fætter

Kunne være rigtigt rart med sådan en men knap 14.000 + moms er altså mange penge.

Kan man ikke finde noget billigere ? Evt. brugt ???

mvh

Dorrit

0
0
Svar på denne tråd

Så må vi fremad igen
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 09:12

Det er da ikk' dyrt. Hvor meget har du givet for hesten. ?

14.000 er mindre end det mange giver for en sadel og sadelen er kun til gavn for rytteren, men hvad nmed hesten...?

Det er ikke nemt at finde noget brugt. Såen en maskine holder i rigtig mange år og når først den er kommet indenfor, så er der ingen der slipper den igen. Sure!

Søholm - Pæretyvens hjemsted.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg planlægger
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 12:05

at anskaffe et par kreaturer og lade dem gå sammen med hestene - så kan der også blive nogle gode bøffer, de græsser efter hinanden, regner med at det kan gøre det når nu jeg er lidt doven.

Gitte

Rigtige kvinder er landmålere

www.borridsoauto.dk
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider