Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

Hvilken sadel?
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 17:13

Hey..

Ok Jeg skal ud og købe nye sadler. Og nu står jeg og bliver i tvivl om jeg skal have en stocksadel eller en westernsadel.

Er der nogen af jer der kan fortælle mig hvad forskellen i deres funktioner er? (Ved godt hvad forskellen er i udseende) Og hvis én af dem er at foretrække hvilken så? Sidder man lige godt fast i dem begge?

For de blev jo egentlig opfundet til det sammme; at sidde længe og behageligt og kunne ordne kvæg. -eller hvad?

Maria

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm.
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 20:34

Stocksadlen er bygget over noget der minder meget om en engelsk bom, mens at western sadlens bom er en noget anderledes, og stoerre.

Ligesom den Engelske sadel, saa er stocksadlen polstret, og den skal ligesom med den engelske sadel ompolstres med jaevne mellemrum. Dette problem har man ikke med western sadlen, da det er selve bommen der danner kontaktfladen med hestens ryg, og den enste polstring er et nogle laederstykker og saa lammeskindet under sadlen (plus sadeltaeppe eller underlag).

Western sadlen har horn (lige undtagen en bronc sadel), det har stocksadlen ikke.

Begge sadlerne er arbejdssadler, og mens at western sadlen er lavet til kvaeg i USA, saa blev stocksadlen lavet til faar i Australien. Selvfoelghelig kan stocksadlen ogsaa bruges til kvaeg, men man kan ikke arbejde med lariat (lasso) fra den, da den mangler horn.

Jeg vil helst have min western sadel, men ellers er det nok et personligt valg, der afhaenger af hvad man bruger sadel og hest til.

Lige meget hvilken typpe sadel du vaelger, saa skal du soerge for at den er ordentlig kvalitet, for i begge tilfaelde er der noget rigtigt hoe i omloeb.

Hav det hyggeligt

Frank

0
0
Svar på denne tråd

Takker..
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 22:11

Men hvad er grunden til at du foretrækker westernsadlen? Er der stor forskel på hvor behageligt man sidder, for jeg tænker umidlbart at siden den ligner en engelsk sadel så meget så er den nok også hårere ved én, og man sidder ikke lige så godt fast, men har nu alligevel hørt om én som klart anbefalede stocksadlen..?

Maria

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm..
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 04:47

Ja jeg har American Paints, og vil arbejde med dem som western heste. Derfor har jeg western sadler.

Da jeg samtidig bor i USA hvor det er western sadler der er det mest almindlige, saa ville det ikke vaere meget mening i at koebe en stocksadel som ville vaere dyrere her.

Jeg er nok ikke den bedste at spoerge om sadlens komfort, da jeg kan side i en sadel 8-10 timer uden problemer (baade engelsk, western og cykel), men jeg sidder meget daarligt i for eksempel en biograf stol, og Jeg faar kramper i bagparten efter en times tid.

Jeg har aldrig ejet eller redet i en stocksadel, saa med hensyn til hvordan de er at side i aner jeg faktisk ikke.

Hav det hyggeligt

Frank

0
0
Svar på denne tråd

Hvis du skal til westernshow er westerns
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 13:04

Hej Maria !

Hvis du skal deltage i western klasser til et western show (stævne) så skal du have en western sadel. Der findes mange forskellige typer westernsadler.

De traditionelle arbejdssadler med dybt sæde og kraftigt horn er lavet til kvægarbejde og er meget solide. De er dog ikke særligt anvendelige i de øvrige western rideklasser, idet det er svært at få benene ind til hesten og ride med benene.

Den mest optimale sadel er efter min mening reining sadlen. De senere år har udviklingen været fokuseret på stor frigang af fenderen og close contact. En pæn reiningsadel med udskæringer og evt. lidt sølv kan sagtens bruges i samtlige western - discipliner og er derfor både alsidig, et effektivt værktøj ridemæssigt og har større gensalgsværdi.

Det er nok også årsagen til, at reiningsadlerne er de mest populære.

MEN vær opmærksompå at western sadlerne skal passe til den hest der skal gå med den. Westernsadlen ligger udenpå skuldrene og må ikke være for smal eller trykke ned i skuldrene. Der er flere ting man skal være meget opmærksom på, så du bør alliere dig med en erfaren person, når du vælger sadel.

Gode westernsadler koster fra ca. 12.000,- fra ny og op til omkring 30.000 eller mere. Brugte koster fra ca. 6.000 og opefter. Hvis de er meget billigere er de sandsynligvis heller ikke værd at ride i.

HUSK nu at det IKKE er ok med et tæppe under en western sadel, da al affjedring ligger i underlaget. Derfor skal der bruges et stødabsorberende underlag. De findes i mange kvaliteter fra traditionelle tykke (men effektive)filt underlag (1½-2 cm tykkke) til de mere moderne "close contact" underlag af stødabsorberende materiale, f.eks. Air Ride fra Professionals Choice eller Lamicell trainers pad.

Held og lykke !

Mvh

Pernille Bendix

Little Creek Ranch - Western Ridecenter ved Randers

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider