Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

I gang med western
Forfatter: 
Dato:  16-10-2006 12:05

Hej alle sammen!

Lige lidt baggrundsviden : Min vallak fik konstateret allergi for små 2 år siden. Jeg har prøvet ALT for at holde det nede, men det er desværre ikke nok. Jeg plejede at ride dressur på LA-niveau samt begyndende øvelser til M. Det kan vi desværre godt droppe nu - selvom jeg kun samler ham let op hoster han og forsøger at få hele tøjlen (hvilket han får, da jeg udemærket er klar over at han ikke hoster for sjov..) Rider jeg ham meget lang kan han som regel godt klare det. Han hoster også når han springer.. Jeg har redet MANGE ture på ham, men han er simpelthen begyndt at miste interessen for det. Han vender om, skridter meget langsomt (hvilket er atypisk for ham) og forsøger at komme ned på banen, som vi skal forbi på vej ud fra gården.

Derfor vil jeg gerne udforske andre stilarter indenfor ridningen. Jeg har tænkt mig at lave nogle forhindringer/pony-games sammen med ham (slalom, bomarbejde, små spring osv. osv.) for at få ham stimuleret både fysisk og psykisk. Men jeg ved med mig selv, at jeg ikke gider disse lege hver enste dag. Derfor har mine tanker strejfet western, da de jo ikke skal gå samlet som i dressur (?ret mig venligst hvis dette ikke er sandt). Nu er spørgsmålet bare - hvilken type westernstil passer bedst til os?

Min hest er 12 år, opmærksom men tålmodig, kan rigtig godt lide fart, men er ikke specielt modig. Han er forholdsvis lydig for mine hjælpere (vi er jo lidt ude af træning ) og han vil meget gerne arbejde og have udfordringer. Til rådighed har vi baner og natur (skov). Rekvisitter kan bygges/købes.

Hvilken ridestil vil I western-eksperter foreslå til min lille hest og jeg? Hvad rider I selv? Forklar gerne lidt om hvad det går ud på, da jeg er absolut blank hvad angår western Svar tages iod med kyshånd!

Line & Magoo

Togvogn eller lignende købes!!!

0
0
Svar på denne tråd

Hej Magoo
Forfatter: 
Dato:  16-10-2006 13:12

Jeg er selv nystartet i westerridning - også på en dressur hest.

Min hoppe en DV hoppe efter Attention - en dame med en volsom tænding - ihvertfald førhen. Men efter vi er startet med western er hun gået et par gear ned og er blevet mere rolig.

Men - en hest skal altså gå samlet i western - blot skal hovedet længere ned og ryggen op - den skal ikke gå i holdning som en dressur hest, men det er absolut en fordel at hesten har sin grundridning iorden.

Jeg havde aldrig troet min hoppe kunne finde den gangart der hedder jog - en langsom trav, hvor de netop skal bære sig, men det kan hun nu - selv når vi longere - jogger hun - og det er jo tegn på at hun elsker denne form for ridning.

Jeg har også prøvet forhindringsbaner med min (Trail som det hedder) vældig sjovt - men meget svært.

Jeg har redet western siden maj måned og min hest har lært mere end i alle de år jeg har redet dressur (og jeg er 50 år) og redet siden jeg var 13 år.

Så kom du bare igang - hvis din hest kan tåle det, du skal jo ride med længere tøjler - så du har ikke fat i den som hvis du red dressur.

Men få fat i en trainer og spørg dig frem og få noget undervisning, det gjorde jeg - og rider nu undervisning en gang om måneden ved Helle Kristensen, fra Viborg.

Med venlig hilsen

Anita Andersen

og

Alle hypperne. !

se mit smukke DSP hingsteføl på min side!!!
0
0
Svar på denne tråd

Hej herfra
Forfatter: 
Dato:  16-10-2006 14:13

Hvad er det for en hest, du har? Og hvor stor? Det kan være lidt afgørende for hvad du kan med den, men grundridning skal de jo alle kunne, og du kunne også, som Anita skriver opleve en anden hest end den du startede med. Anita står opstaldet her ved mig og vi har clinics med Helle Kristensen ca. hver 4-5 uge. Nu kan jeg på din præsentation se, at du bor i Odense, så du er da meget tæt på os i Nørre Aaby. Den næste clinic er d. 28 og 29 oktober, og du er meget velkommen til at komme og se på. Det koster ikke noget, og vi er faktisk meget hyggelige at være sammen med. Hvis du gerne vil vide mere om western ridningen inden, må du gerne ringe til mig, og evt. komme en tur herud, så kan jeg bedre forklare dig nogle grundlæggende ting.

En anden god ting for dig kunne være at tage til et stævne, og der er Jysk mesterskab på lørdag d. 21 okt. på Ikast ridecenter. Det hele står under aktiviteter på www.dwf.dk og søger du mere informatíon, så se på www.westernportalen.dk

God fornøjelse, men pas på for western ridningen er vanedannende.

mvh, Gitte

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar!!
Forfatter: 
Dato:  16-10-2006 22:19

Anita: Det er lige netop kun sådan jeg kan samle ham (ryg op, hoved ned) da han får voldsomme hosteanfald ved det traditionelle dressursamling. Så vi krydser fingre for at han kan klare at gå samlet the western way Jeg havde også tænkt mig at finde en god underviser når jeg lige har fået sat mig lidt ind i det hele. Lige nu er jeg Bambi på glatis - eh, trainer = træner??

Gitte: Han er 152 cm. i stang. og normal af længde. Jeg aner ikke hvad race han er, men araber og DV'er er blandt budene. Jeg vil rigtig gerne ud og kigge til jeres næste clinics (=undervisning?). Hvor lang tid får I undervisning? Desværre er jeg på arbejde hele lørdagen hvor der er Jysk mesterskab så jeg må lige finde et andet stævne, hvor jeg kan få kigget noget western.

Hehe, ork nej! Jeg vil være usikkerheden selv. Det er jo netop meningen at jeg skal blive bidt af westernridningen

Line & Magoo

0
0
Svar på denne tråd

træls for dig
Forfatter: 
Dato:  17-10-2006 01:30

Øv, det der arbejde det tager da også for meget tid, det gør det godt nok også her. Alt efter temperament, så kan din hest da sagtens lære at gå forskellige klasser som: pleasure, western horsemanship, og trail. Desuden er der en klasse fra jorden, som hedder showmanship at halter, og den er rigtig god at starte med, for fremviseren bliver bedømt på sin fremvisning af hesten, som skal gå korrekt i et lille program, hvor der er inkluderet skridt, jog (trav) overgange, en bagpartsvending (nogle gange hele 2 gange 360 gaders vending) og at bakke, samt at man skal stille hesten op til inspektion. Du må ikke røre hesten, og alt skal foregå uden at trække i grimen, og i et flydende tempo. Det lyder som ingenting, men danner et godt grundlag for videre arbejde med hesten, og det er såmænd svært nok.

Kom du nu bare og kig på os. Undervisningen foregår på western time, og ja Helle tager hånd om et problem, og når det er løst, så er undervisningen færdig, måske, for hun kan også finde på at tage fat om noget andet, og så skal det da også gøres færdig. Vi plejer at sige en time hver, men alt er relativt i denne verden.

Kom og se hvordan det foregår, så er det hele meget nemmere.

Du må gerne ringe til mig, hvis du vil vide mere, Mit nr. er på min præsentation.

Mvh, Gitte Garcia

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  17-10-2006 08:49

Hej igen

ja trainer = træner ha! Mine heste står ved Gitte Garcia, som også har svaret dig.

Jeg kan sige din hest har den rette størrelse til at ride western. Vi har clinic(undervisning igen d. 28-29 oktober) så kom en tur til Nr. Åby og kik - toget går fra Odense til Nr. Åby - jeg vil godt hente dig, hvis du kom med toget.

Vi har altid nogle rigtig hyggelige dage, når der er undervisning, Gitte laver mad til os alle - hvis du kom - kunne du sikkert betale lidt for maden, hos os andre indgår det i prisen for undervisning.

Helle Kristensen underviser på det plan hvor man er - er man totalt nybegynder - ja så starter man der, kan huske jeg bare skridtede første time - bare det at lære og slappe af i benene og ikke klemme med knæene - uha det er svært - tro mig - det er som at være nybegynder igen. Men på en god måde, da man kan se hesten kan lide den måde at gå på. det foregår jo mere på hestens primisser.

Med venlig hilsen

Anita Andersen

og

Alle hypperne. !

se mit smukke DSP hingsteføl på min side!!!
0
0
Svar på denne tråd

Gitte Garcia
Forfatter: 
Dato:  17-10-2006 09:15

Det er rigtig træls. Har vagt fra 7.30-17.30. Øh, hvor blev min dag af?!

Okay. Jamen det lyder godt. Jeg kan huske, at jeg engang red en smule western på en ridelejr for en del år siden. Vi skulle ride den diciplin med tønderne (jeg ved ikke helt hvad det hedder, men håber du forstår Måske trail??) hvilket han synes var super sjovt. Han var ikke så vaks til det i starten, men da han fandt ud af at det gjaldt om at løbe stærkt og vende hurtigt blev han rimelig glad Men han kan også være lige omvendt. Han stoler ret meget på mig, så det er jo en god forudsætning. Hvis det regner lidt en dag hvor vi skal skridte tur plejer jeg at have en udslået paraply med. Han opdager knapt at den er der. "Mor har nok styr på det"

I showmanship at halter, skal jeg gå/løbe ved siden af eller har man hesten længere væk fra sig, som fx ved longering? Må man tale til sin hest under fremvisningen? Det lyder som en god diciplin for os, da samling godt kan være et problem.

Jeg vil rigtig gerne ud og se jer. Forbered jer på, at jeg er et stort spørgsmål. Jeg vil jo gerne blive klogere på western - jeg fandt forresten lidt hjælp til at forstå udtrykkene : en western-ordbog! Tak "Westernportalen"!

Line & Magoo

0
0
Svar på denne tråd

Anita.
Forfatter: 
Dato:  17-10-2006 09:39

Det lyder jo helt perfekt, hvis du kunne hente mig ved toget! Så er transport problemet løst. Tak! Og jeg vil gerne betale for maden, det lyder rigtig hyggeligt.

Tro mig! Jeg føler mig virkelig som en nybegynder! Det er ret pinligt at blive ved at spørge om meget banale ting, men det er jo den eneste måde hvorpå jeg kan blive klogere. Hun lyder som en god underviser hende Helle Kristensen. Kommer der folk udefra og får undervisning, eller er det kun jer på gården?

Jeg kan rigtig godt lide idéen med, at man spørger hesten i stedet for at presse på. Sådan har jeg altid redet, både i dressur og spring. Vil min hest ikke springe et spring, så skal den ikke. Basta. Han er ikke særlig modig på en springbane og det hjælper jo absolut ikke at presse på! I dressur bestemmer han selv samlingen. Beder han om længere tøjler får han det, samler han sig selv mere op end tøjlelængden er, jamen så fint, så rider vi med samling den dag. Man kan jo godt opføre sig pænt overfor sin hest, selvom man er lederen Jeg vil hellere være min hests ven end hans absolutte leder. Den gensidige respekt er altafgørende, synes jeg.

Line & Magoo

0
0
Svar på denne tråd

Du skal da være velkommen
Forfatter: 
Dato:  17-10-2006 11:56

I showmanship at halter går/løber man ved siden af hesten, og den skal reagere på næsten usynlige signaler. Det er lidt nemmere at vise det end at forklare det.

Helle er en super god underviser, vi har faktisk lige holdt 5 års jubilæum med hende, og det er der jo ligesom en årsag til. Man kan sagtens være med selv om man ikke lige har investeret i en dyr sadel og andet udstyr, det eneste Helle forventer, er at man man prøver og man ellers er interesseret i at lære noget.

Vi er så mange nu, at folk kommer mange steder fra, vi ligger jo strategisk godt for folk både fra Jylland og Fyn, så der er nogen som må ud at køre lidt for at komme på clinic. Det med at få western undervisning har ikke altid været så nemt, og slet ikke på Fyn, så jeg tror også, at folk er villige til at køre lidt for at få god undervisning. Du kan jo ikke lige slå op i telefonbogen under W, og så står der de første 25 kompetente undervisere i western ridning. Sådan er det ikke.

At være nybegynder har vi jo alle sammen været, og det er da ingen skam. Det er da kun en skam hvis ikke man gør noget ved det. Så spørg endelig, så prøver vi at svare så godt vi kan.

Mvh, Gitte

0
0
Svar på denne tråd

Det vil jeg se frem til!
Forfatter: 
Dato:  18-10-2006 13:51

Det lyder godt. Jeg har heller ikke mulighed for at investere i en westernsadel, da min hest åbentbart er meget asymetrisk sat sammen. Han kan ikke passe nogen sadler overhovedet (oh dejlig hest ) så vi rider i bomløs. Kan det gå an på længere sigt? Jeg mener at have læst et sted at westernheste skal gå med bid - er det generelt eller kun til stævner? Min går nemlig pt. med bidløs, men han er blevet redet med bid i 11 ud af sine 12 år, så det kan han vel næppe have glemt

Jeg vil rigtig gerne lære at ride western. Helle får sig en meget engageret elev her (hvis der altså er plads på holdet når vi kommer så langt). Så længe min hest synes det er sjovt og er velfornøjet, så vil jeg gøre alt for at opfylde hendes forventninger.

Line & Magoo

0
0
Svar på denne tråd

uden bid
Forfatter: 
Dato:  19-10-2006 16:40

Det kan man da godt, rider man konkurrencer bruger man en bosal og til daglig kan man evt. bruge en sidepull. Nemmere at vise dig det end at beskrive det.

Det er altså ikke sadlen, som afgør om man rider western, stilen og teknikkerne kan jo bruges af hvem som helst. Vil man ride stævner er der selvfølgelig krav til udstyr.

mvh, Gitte

0
0
Svar på denne tråd

Gitte Garcia
Forfatter: 
Dato:  19-10-2006 17:56

Undskyld at jeg blander mig i tråden, men jeg er også nybegynder... hvad er en Sidepull ?

Skal man (jeg) ud og investere i en Bosal også? Hvad starter man med, som nybegynder til undervisning, i tilfælde af at vi skal have bid på, hvilket bid skal vi have på mht. undervisning, ville foretrække mit todelte alm. bid... men hvad skal man?

Bare så vi er rigtig "klædt" på til første undervisningstime?

De bedste hilsener

Tina

Slave af:

Radissen, HN og alle vores dyr

se os på

www.123hjemmeside.dk/kloevested

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider