|
|
| quarter hestens vilde temperament?? |
| Forfatter:  |
Little-horsie |
| Dato:  |
25-06-2002 12:13 |
|
Ok sidder her på skolen og har lige snakket med en fyr om heste. Han har selv appaloosaer derhjemme i stalden.
Vi snakkede lidt frem og tilbage om western ridning og quartere og paints og sadler og andet grej.
Jeg nævner så at jeg en dag selv ville gå ud og købe mig en Paint eller Quarter, han kigger vildt underligt på mig og spørger mig om jeg har lyst til at få en ustyrlig og vild hest der er skør i bolden og mere temperaments fuld end den vildeste araber. Så sidder man der med alle sine talenter og ved ikke hvad man skal sige jeg kunne kun svare at jeg ikke havde set nogle vildt temperede Quartere eller Paints for den sags skyld.
Er der noget jeg ikke ved om disse heste? jeg kunne ikke forestille mig at disse rolige og fattede heste på nogen som helst måde er vild og voldsom i temperament.
håber i kan komme med et svar for jeg står med åben mund og polypper!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: quarter hestens vilde temperament?? |
Tanja B |
25-06-2002 12:21 |
|
Skør i bolden ? Vild og temperamentsfuld ? Det har jeg godt nok endnu til gode at opleve !!!
En renavlet Quarter eller Paint (altså nul og niks Fuldblod her) er jo netop kendt for at være cool heste. - Lidt flegmatiske til tider, men samtidig med evnen til at kunne "tændes", og ligeledes "slukkes" igen lige så hurtigt.
Selvfølgelig kan man aldrig generalisere, og der skal da nok findes nogle hysteriske individer indenfor racen - men langt de fleste er stabile og rolige heste, der tænker før de går i panik.
/Tanja B
Find alle oplysninger vedr. Baltic Sea Open 2002
og Baltic Trail Tour 2002 på Born Riders' hjemmeside
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Tina |
25-06-2002 13:32 |
|
Hej
Nu er quarteren jo en meget talrig race og der findes mange typer inden for racen.
Derfor kan man også stort set få det temperament man ønsker lige fra det allermest rolige og børnesikre til lettændelige sportsheste.
Helt generelt har hestene et bedre temperament og en lvere paniktærskel end de fleste andre racer.
De bruger hovedet lidt mere og farer ikke op over ingenting.
Så hvis du styrer udenom de få uheldige fvigende eksemplarer så skulle du være rimeligt sikker på en absolut fornuftig og velafbalanceret hest.
Mvh Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Annette |
25-06-2002 14:09 |
|
Tja, jeg har også til gode endnu at møde Bambi's "vilde" side så.
Hun er simpelhend noget af det dejligste jeg har haft med at gøre (der til skal så lige siges at jeg har arbejdet meget med araber, måske der for...)
Her er hun med "tøj" på, det er ca. 3 min siden hun for første gang så en presening, så vild ????
Jeg kunne skrive stile om hvor dygtig og dejlig hun er, men det skal jeg nok skåne jer for
Men Bambi er bestemt ikke min sidste quarter
Mvh
Annette Min hjemmeside | westerninfo.dk | AL-design
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| *lol* |
|
|
Lad mig fortælle en lille historie..
Min lille Bob (quarter) skulle begynde sin tilridning her er lørdags.. vi havde haft ham igang for 4 måneder siden men blev stoppet igen.. nu skulle hun (hun=anni) så op og sidde og hun springer såmen bare op uden sadel og hovedtøj.. tro lige at min kæbe hang på knæene... Nu er min krikke så lidt roligere end gennemsnitshesten kan jeg vist godt sige.. men alligevel....
Hjemme hos mig har jeg to heste.. min quarter Bob på 3 og min fuldblods springged på 23.. mange gange skulle man tro at deres alder burde være omvendt, for Bob står tit bare og glor måbende på Fjodor når han hopper og danser af ivrighed...
Ja jeg personligt har ganske enkelt ikke mødt en quarter der skulle havde et så skidt temprement som din ven her siger de burde have...
Måske han skulle have sig en gynge hest i stedet for sin appelosa?? Bare en tanke...
-miki-
:-D Man må tage skrammerne som de kommer
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| DOH! |
Peter! |
25-06-2002 15:42 |
|
Det hjælper meget at jeg skriver at temperementet er smittet til de andre heste, når jeg ikke skriver at det er et roligt temperement.
Vi har været ude for at folk er stoppet op og har dyttet og råbt af en død hest på folden, der så har vist sig at være en quarter der ikke gider rejse sig for den smule, selvom bilen står 5 meter fra hvor den lige har lagt sig
Peter!  http://www.westernportalen.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: DOH! |
|
|
Hej!
Jeg har en Breedingstock og har aldrig oplevet at han er vild, på trods af at han er 1/4 fuldblod og hingst.
Der hvor han er opstaldet er der 10 heste, hvoraf de 8 er hopper.
Ikke noget problem!!!! På trods af, at han har bedækket min hoppe.
Jeg skal trække ham igennem en fold, hvor der kun er hopper, for at komme på ridebanen. De er somregel hingstegale samtidig, men ikke noget problem. Allerhøjest lidt vrinsk, men fortæller jeg at det ikke er tilladt, stopper han.
Jeg kan gøre alt ved ham. Han er faktisk nemmere end min hoppe der er ½ nordbagge og ½ araber.
Trailer: Går bare lige op, fra første gang.
Presenning: Er selvfølgelig opfundet for at han skal lege.
Vandhuller/grøfter: Opfører sig som om han ikke har bestilt andet, end at gå igennem/over.
Groundwork: Det har han nærmest lært i et tidligere liv. Pice of cake.
Smed: Aj, hvor er det dejligt at få rettet negle.
Og jeg kunne blive ved.
DEN ER IKKE VILD....!!!!!
Er han sikker på at det er en Quarter, han har mødt? Det lyder ikke sådan.
Mange sommerhilsner
Lyn
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: DOH! |
|
|
hmm kan det skyldes at man godt må krydse araberene ind i appaloosaerne...og man der engang imellem så finder nogen med araber temprament!
?????
har selv en 3-4 quartere gående derhjemme....og aldrig har jeg været så begejstret for en hesteraces temprament!!!!.....vores 2 års hoppe prøvede en sadel for første gang i hendes liv her i weekenden...hun gallopere nok så fint rundt med den som hun ikke havde lavet andet!!!
min hingst på 3 år var ligesådan- og har været en ren engel at tilride....jo han er da lidt hingst indimellem men ikke mere end en amatør kan klare:-)
så nej jeg havde ikke været bange for at købe quarter
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| undre mig meget |
Little-horsie |
25-06-2002 17:40 |
|
Som jeg osse skrev så har jeg aldrig set en eneste Quarter der var vild. Og jeg syntes selv at de er utroligt fattede og rolige og endda nysgerrige. Det er netop derfor jeg er så intresseret i disse heste jeg skal nemlig helst have en hest der er næsten handicap venlig for at den ville passe til mig *GG*
Jeg blev bare lidt bange da han fortalte mig at de var kortsluttede oppe i IQ - centralen.
Jeg tror virkelig jeg skal have en Quarter kender med når jeg engang skal ud og kigge hest er faktisk blevet lidt bange for at jeg måske kommer hjem med en snot forvirret hest 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| quarterens rolige temperament |
|
|
Hej
Der hvor vi har vores 2 quarterhingste stående gik de 5 hingste og 2 vallaker på 1 fold,de 3 af hingstene er godtnok kun 1 og de 2 andre er 2 år gamle. Men det går stille og roligt du kan ikke mærke på dem at de er hingste selvom den ene har prøvet at bedække og der å folden ved siden af går en hoppe der kan lugte veldig godt til tider.
Jeg har aldrig oplevet roligere og mere stabile heste end quarteren.
De 2 af 1 årsne er lige flyttet da Birgitte har købt egen gård, (stort tillykke til Birgitte). Men de andre 3 går stadig sammen.
Hilsen Karina
www.lucky-westernhorses.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kan han nævne en quarter......... |
AG PALADINI |
25-06-2002 19:45 |
|
Som har haft et lavt IQ?, været dårlig i temperamentet, eller er det bare tom snak fra en ualmindeligt uvidende person.
Man må sige at det bliver ikke til verdens mest talrige registreret race uden at den har noget specielt, og det den har er en kapacitet til at være smidig, tro til rytteren, påpasselig og intelligent nok til at vide om det er et voksen eller et barn der sidder på den, eller om rytteren er en profy eller en amateur.........
Mojn mojn fra den som havde æren at bringe dem til Danmark og gøre danskerne bekendt med den race.
NYT SIGNATUR!!!! med venlig hilsen, ARIEL http://black_swan49.tripod.com/ http://black_swan49.tripod.com/riddinhest/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hej Little Horsie!
Sagde han ikke at du meget hellere skulle købe en Appaloosa?
MH Conny
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Little-horsie |
25-06-2002 23:25 |
|
Nej han sagde faktisk at en Appalossa var en MEGET klog hest der kun ville rides af en rytter derfor kunne de ikke sælge dem de havde.
*Fnys* jeg tror bare at han prøvede at være smart men jeg har mistet respekten for ham fuldstændig.
Han tilsvinede osse næsten samtlige Quarter og Paint avlere i DK.
Og ja han nævnte osse at Conny Mearlyn ikke kunne ride og mishandlede sine heste hvis de ikke gjorde som hun sagde.
Denne fyr må være meget ilde set i western kredse siden han angriber alt hvad der har med den at gøre.
Han rådgav mig til at købe en haflinger og hvis jeg da absolut skulle have noget dårligt blod så kunne jeg købe en haflinger krydset med en Quarter???
Jeg går da ikke ud og spendere så fandens mange penge på en hest hvis den ikke er en Quarter basta!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| *Griner!* |
99E |
26-06-2002 01:52 |
|
...Ja - det er vist det eneste, man kan gøre, npår man møder mennesker som ham der gutten...
Quarters: De, jeg har mødt - og det er så mest Noomi's & Peter's/Tanja's er skam rolige. Meeeget rolige. Peters fik mig sidste år overbevist om, at den var 30, ikke 3... (Og sen tilridning er jo en god ting, så den hest holder nok længe...  )
Quarterens temperament er vildt.... VILDT fascinerende. (Ikke at det betyder, jeg vil have en quarter, men...)
Paints: Kender to ekstremer - fra den næsten DØDE ret "rene" paint til den, der er ½(eller noget) fuldblod. Gæt selv på temp. dér...
Conny: Hmm, det er vist ikke nogen hemmelighed, at der blandt hestefolk går rygter - MANGE rygter. Det lader til at være en naturlov, at hvor hestefolk er kommer sladderen til. Jeg venter med at dømme Connys ridning til jeg ser den. Det på trods af, at jeg bestemt har hørt mange ikke-fordelagtige ting om hende/den.
Hug your Horses!99E Se mere Natural Moosemanship & mine tegninger HER!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: *Griner!* |
|
|
Tja der kan man bare se!
Ja jeg ved godt at der går mange "sjove" rygter om både min ridning og undervisning. Det er ikke altid lige spændende! En trøst er det dog at når folk lærer mig at kende ikke kan få det til at hænge sammen med virkeligheden.
Nu har bemeldte Appaloosaavler jo så været så heldig, uforvarende at få sine meninger frem helt gratis og samtidig anonymt her på siden. Der er ikke så mange Appaloosaavlere i Danmark og for en gammel insider som mig er det ikke svært at finde motiverne bag hans udsagn. Så lad os få hans navn frem også, så alle andre også kan se dem, og derved dømme for sig selv. Alle kan se det urimelige i hans udtalelser om quarterne. Så lad dem få et rimeligt sammenligningsgrundlag omkring hans viden om ridning mm.
Jeg har nu nok en formodning om at som du siger, så ligger bemeldte fyrs popularitet både i quarter og appaloosakredse et meget lille sted.
Mange hilsner Conny
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
AG PALADINI |
26-06-2002 08:37 |
|
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| PALADINI !?!?!?!?!? |
Villy |
26-06-2002 08:57 |
|
ØØØØØØØhhhh hvad gjorde Conny, PALADINI??????????
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Re: PALADINI !?!?!?!?!? |
|
|
Forøvrigt!
Den med at Appaloosaer er enmandsheste, er også noget
sludder. Det må være noget mandens kone har sagt til ham, fordi han ikke må ride på hestene.
CMN
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| *Griner MERE!!!* |
99E |
27-06-2002 02:55 |
|
@ "Det må være noget mandens kone har sagt til ham, fordi han ikke må ride på hestene."...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: *Griner MERE!!!* |
Little-horsie |
27-06-2002 13:51 |
|
Tja de har vist osse et føl efter PG Dane så vidt jeg kunne forstå.
Jeg kan desværre bare ikke komme med et navn herude i æteren da han jo går på min skole og jeg kommer til at se ham hver dag det næste års tid og man ved jo aldrig om han kigger her på HN.
men kan da sige han ik bor langt fra give så skulle 10 øren falde hos dig conny.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmm |
Peter! |
28-06-2002 07:40 |
|
Du vil ikke fortælle hvem han er, men du vil derimod gerne videreformidle rygter om at Conny mishandler sine heste?
Heldigvis er resten af hvad han siger også sludder, og hvis hun mishandlede dem, eller på anden måde var hårde ved dem, så tvivler jeg på, at min "Smokey" ville være som han nu engang er, efter at ha været i hendes stald i flere måneder! "Smokey" stod opstaldet hos Conny, da jeg købte ham, og han fulgte hende som en anden kælen hundevalp.
Jeg har også hørt at Conny kan være lidt "hård". Men det er nu over for sine elever. Og de Conny-elever jeg har talt med, kan godt li at de bliver presset, de har jo trods alt betalt for at få en clinic, og tiden er jo ikke ubegrænset.
Peter!  http://www.westernportalen.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjah (Smokey, rygter) |
99E |
28-06-2002 12:04 |
|
...Smokey er stadig tryg ved mig, selvom jeg har mishandlet ham en masse...  Været ond ved ham og ting (dvs ikke ladet ham bestemme om han havde lyst til at løbe ind i mig...)...
At lade gutten komme til orde anonymt - det strider jo mod alt, hvad der hedder god etik og opførsel. Er han ike mand nok til at komme frem med sine meninger selv? Gider du ikke sende ham herind, så han kan forsvare sig selv og sine meninger, før vores agtelse (den smule, der evt måtte være tilbage) for ham ikke helt fordufter?
Når jeg en gang har set Conny til hest skal jeg gerne udtale mig om, hvorvidt hun efter min mening er hestemishandler. HVis man dømmer ud fra SMokey's sind, så er hun IKKE. (Medmindre han er blevet autistisk af at bo i den conny'ske stald, da...  )
Rygtespredning er ALTID af det onde. Og hesteverdenenen er ved at drukne i personligt fnidder-fnadder, rygtedannelser, sladder og andet skidt. Osse westernverdenen... Gad vide, om det nu ER så sundt at have heste?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Sundt at have hest. |
Jens Christian Lund |
28-06-2002 12:41 |
|
Hej 99e
Jeg er nu ret sikker på at det er sundt at omgås heste - spørgsmålet er nok snarere, hvem det appelerer til og hvad deres motiver er. Man kan jo så gøre tanke eksperimentet - gad vide hvordan visse personer ville være UDEN den gavnlige indflydelse fra omgangen med heste.....?
Med venlig hílsen
Jens Christian
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| SMACK! |
99E |
28-06-2002 21:18 |
|
Avs... Sådan havde jeg ikke tænkt på , den kunne drejes!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|