Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

Tovero/tobiano??
Forfatter: 
Dato:  25-07-2006 14:08
Hjælp

Står for at skal registerer denne lille dame. MEN er hun tovero eller tobiano???

Tina
0
0
Svar på denne tråd

Tobiano
Forfatter: 
Dato:  25-07-2006 14:32

Hej

Mit bud er ren tobiano. Hun har ingen melerede overgange mellem sin farve og det hvide, og aftegn er alm. blandt tobianoer.

www.holmevang.dk

- Opstaldning tilbydes på ridecenter
- Holmevang Ridecenter i Gundsø

www.hestefarmen.dk

- Homozygot pintohingst tilbyder bedækning

0
0
Svar på denne tråd

Den er Tobiano
Forfatter: 
Dato:  25-07-2006 21:04

Der er ikke megen tvivl om at den er Tobiano.

En af hoved-kendetegnene for Tobiano er at det hvide krydser ryg-linien, og det gør det jo i aller højeste grad her.

Skulle den så være ToVero, skulle den også vise karekteristika for Overo. Det er der ingen åbenbare tegn på.

Dens aftegn i hovedet, er f.eks ikke anderledes end man kunne forvente på en ensfarvet hest. (Medmindre der er noget på den side af hovedet der ikke er vist)Det vil det oftest være på en Overo, men aldrig på en Tobiano.

Da den viser Tobiano aftegn, men ingen Overo aftegn, er det altså en Tobiano.

Om den så rent genetisk skulle have et Overo-gen også, er uden betydning for registreringen.

Er muligheden der, fordi en af forældrene er Overo, eller Tovero, kan du altid få lavet en gen-test inden du en gang bruger den i avlen, så du ved hvad hingste du kan bruge, men det har ingen betydning nu.

Hilsen

Jørgen Skjødt

0
0
Svar på denne tråd

Tak Tak
Forfatter: 
Dato:  26-07-2006 08:27
Tusind tak for hjælpen.

Det gør det jo straks nemmere. Også i fremtiden.

Tina
0
0
Svar på denne tråd

tillægsspørgsmål
Forfatter: 
Dato:  01-08-2006 09:04

Hej Jørgen,

Jeg har lige et tillægsspørgsmål her :

Er det ikke overo-aftegn når halen er farvet ? Jeg mener at have læst at tobianoer har hvide haler dog kan den indeholde lidt farve)... og at det derfor er tovero hvis den har tobianoaftegn med farvet hale

Mvh Trille

14-års quarterhoppe samt sort QH-hingsteføl sælges
- se min præsentation!

- Hvis du gør hvad du altid har gjort - får du hvad du altid har fået...

0
0
Svar på denne tråd

Hej Trille
Forfatter: 
Dato:  01-08-2006 11:02

Prøv at gå ind på www.phcdk.dk under billeder. Der er mange billeder af Tobiano, Overo og Tovero.

Kig evt. også på min præs., jeg har en Tovero og en tobiano.

Pletter på mine heste, det er bare det bedste
Se Little Meadows hjemmeside her

Se min westernrytterprofil

0
0
Svar på denne tråd

Hej Mie
Forfatter: 
Dato:  01-08-2006 12:08

Jeg har nu været inde og kigge, men jeg kan ikke forstå at din Chatanika er registreret som tovero - i mine øjne er hun da klart overo

- forøvrigt meget lækre heste du har ;-)

Kh Trille

- se min præsentation!

0
0
Svar på denne tråd

Tobiano/tovero
Forfatter: 
Dato:  01-08-2006 12:30

Hej Tina (zanzabar)

Her endnu et lille indlæg der bakker op om de andre svar du har fået:

Dit føl er afgjort tobiano, der er intet på billederne der kunne indikere at hun kunne være tovero. Hun har typiske tobianoaftegn med velafgrænsede farvede områder, hvide ben, hvidt over ryggen, mørkt (farvet) hoved med en blis der ikke går ud over den sædvanlige grænse for almindelige heste. Så vidt jeg kan se er hendes hale mørk, men det skulle ikke undre mig om den bliver to-farvet, dvs. både hvid og farvet, hvilket også er et typisk tobiano-aftegn.

Hvis du vil se et billede af en paint der ved første øjekast syner at være tobiano men faktisk er tovero, så gå ind under www.phcdk.dk under billeder af tovero og find den hoppe der hedder Red N White. Hun har det typiske tobiano-mønster med de velafgrænsede områder, hvide ben etc, men hendes blis går ud over det sædvanlige område, og derfor er hun tovero.

Og til Trille Andersen:

Netop tobianoer har typisk to-farvet hale. Derimod ses det kun ret sjældent - hvis overhovedet- hos overoer. Toveroer kan sagtens have to-farvet haler.

med venlig hilsen

Sarah Preisler,

best. medlem af PHCDK

0
0
Svar på denne tråd

endnu et ?
Forfatter: 
Dato:  01-08-2006 12:46

Sara :

Tak for svaret - men kan en tobiano have farvet hale (uden hvidt) ? Det er det jeg mener gør den til tovero, når der ikke er andre indikationer ???

Kh Trille

- se min præsentation!

0
0
Svar på denne tråd

Hej Trille
Forfatter: 
Dato:  01-08-2006 13:30

Mange tak, jeg er også glad for dem

Altså det med mønstre og farver osv osv er en hel jungle. Men på hendes registrering fra USA stå der hun er Tob-Overo(Tovero). Så et helt klar svar på hvorfor hun er det, tja ??? det må jeg også stiile mig lidt uklar overfor

Pletter på mine heste, det er bare det bedste
Se Little Meadows hjemmeside her

Se min westernrytterprofil

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider