Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

Bomstørrelser...SQ, FXQ???
Forfatter: 
Dato:  24-07-2006 23:17

Hejsa.

FQ, FXQ, SQ .

Ja, jer er ny-konventeret westernrytter og havde lige listet mig til at kigge lidt på sadler på nettet . Men er helt forvirret over de ovenstående betegnelser på bomvidder.

Er der nogle af jer kloge hoveder der kan svare mig på hvad bokstaverne står for i forbindelse med bomstørrelser? Hvad er bred, hvad er smal, hvad er midt imellem? (Det mest nærliggende i mit hoved er at FQ et til en Fat Quarter, FXQ; Fat X-tra Quarter og SQ; Small Quarter meeenn; min fornuft siger mig at det nok alligevel ikke er sådan det hænger sammen )

Venlig hilsen Mie

0
0
Svar på denne tråd

Faa altid sadlen proevet
Forfatter: 
Dato:  25-07-2006 06:07

FQ eller FQHB Full Quarter Horse Bar.

SQ eller SQHB Semi Quarter Horse Bar.

Hvad FXQ betyder hved jeg ikke.

FQ er bredere en en SQ bom. Man skal dog passe paa med at tro et en sadelmagers SQ bom, er den samme som en andens. Der er ingen standard for disse maal, og forskellige bomfabrikanter bruger deres egne maal.

Det er heller ikke kun breden af bommen der afgoerer om sadlen passer. Der er ogsaa vinklen paa selve bommens flader, og disses flare. Flare er hvordan at vinklen paa disse flader aendrer sig fra front til bag.

Der er kun en maade at finde ud af om en sadel passer. Faa en kyndig person til se om den passer.

God fornoejelse

Frank

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider