Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

Hvilke bid rider I med?
Forfatter: 
Dato:  19-07-2006 00:12
Jeg kunne godt tænke mig at høre hvilken type bid I rider med og på hvilke heste rent alders og uddannelsesmæssigt.

Hvor tidligt er I startet op med stangbid, og skifter I ind imellem biddene?

Mvh

Winnie

Vendsysselsk Westernfan
Tjek www.dbwk.dk
0
0
Svar på denne tråd

bidtyper...
Forfatter: 
Dato:  19-07-2006 08:33

Når jeg er til stævne på Bob (han er nu hele 7 år gammel) eller træner ham på banen i reining, så rider jeg med "billy allen" hel stang og naturligvis en hånd.

Hvis jeg går på banen for at træne basic øvelser, så har jeg altid snaffle på ham. Og ligeledes hvis jeg rider Barrel race eller polebening, så har jeg også snaffle på.

Når vi er på skovtur alene, kun mig og Bob, så rider jeg tit ud kun i min rebgrime. Men hvis Fjodor er med, så bliver han redet ud i standbiddet.

På Fjodor (gammel hesten på 27) har jeg altid redet med et treringsbid fra almindelig ridning. Han vil på ingen måde tage andre bid, så det må jeg jo bare finde mig i.

Venlig hilsen
-miki-
www.prettyfancy.ridesiden.dk
-alt om krybbebidning og vævning
0
0
Svar på denne tråd

Bid- Lidt forskelligt
Forfatter: 
Dato:  19-07-2006 09:06

Hej Winnie

Jeg benytter mig meget af snafflebid i min træning. Dette er uanset om jeg rider 3 års hest, 7 års hest eller 15 års hest. Jeg synes at snaffle er det bedste redskabn at bruge i den daglige gymnastiktræning. Jeg benytter mig desuden også meget af en draw rein i træningen. Den er bare vidundermidlet for mig. Nogle bryder sig ikke om den men det er jo forskelligt.

I øjeblikket træner jeg en 5 års som jo skal over i stang til næste år. Hun går for en løs tøjle i snaffle og bliver redet uden tøjlekontakt når vi træner "stangridning". Hun er på nuværende tidspunkt helt klar til en stang og jeg regner med at putte hende i en delt Billy Allen inden længe.

Jeg træner desuden også en 4 års hoppe som er lidt sjov når det kommer til bid. Hun er ikke så meget for delte bid, men accepterer hendes twisted snaffle. En alm. glat snaffle er hun slet ikke til. Jeg regner med at putte hende på stang til efteråret så hun vil vænne sig til den og blive rigtig god på den til hun bliver seniorhest i 2008. Hun vil dog blive puttet over i en udelt stang med en skeport, da hun som sagt ikke kan lide de delte bid.

Jeg synes at det er meget individuelt hvornår en hest er kalr til stang og ikke mindst hvornår rytteren er klar til stang. Hvis rytteren ikke er i stand til at holde hænder og krop i ro mener jeg at man skal vente til man føler at man har styr på hvert et lille knogleled i sin krop.

Men jeg er meget stor fortaler for snafflen og rider også seniorheste i snaffle når vi træner. Selvfølgelig træner vi også stangen men hovedsageligt er det i snaffle.

Min haflinger er dog et kapitel for sig for han bliver altid redet i hans højtelskede stang- intet andet bid end hans skeport passer ham. Så den træner vi altid i, men han bliver heller ikke redet så intensivt som de andre.

Håber at jeg fik besvaret lidt af dine spørgsmål.

Vh

Mia Haugsted

0
0
Svar på denne tråd

lidt forskelligt...
Forfatter: 
Dato:  19-07-2006 10:35

Chanel startede som westernhest som 9-års, og vi lærte i starten at ride med en tre-delt stang med kobberrulle (den faldt hende nem at gå med i starten). Et års tid senere skiftede vi til en fast stang da den gav lidt mere ro da hun havde bedre check på den hele.

Og løbende har jegt skiftet lidt mellem biddende alt efter hvordan hun lige har gået.

Indi-mand på fem år i år har gået med snaffle til i ca. feb hvor vi begyndte i samråd med træneren at ride med en to delt-mini-baby-stang (ligner en snaffle bare med ca. 4-5 cm stang på). Og nu hvor han efterhånden er godt vant til den og har fundet ud af at det sjove ved sådan en delt stang er at man lige kan nå at få de små stænger ind i munden og gå og gumle på dem er vi så så småt begyndt at lege lidt stille og roligt med en rigtig (fast) stang med lidt længere buede stænger så han ikke kan få fat i dem og gumle på. Og det ser ud til han er ret kold overfor det. SÅ jeg håber vi når at blive klar til at ride med 1 hånd til næste år som vi jo skal...

-Randi

Luksus sommerhus på Marielyst til 8 personer udlejes, se billeder på www.novasol.dk/nov/208...701&S=2006 .
Se også min hjemmeside: www.123hjemmeside.dk/melohn med billeder og info om os og vores gård.
0
0
Svar på denne tråd

Interessant..
Forfatter: 
Dato:  19-07-2006 10:39
... at høre hvad I rider med og hvordan I veksler mellem de forskellige bid.

Mia - jeg skal lige høre dig - hvad er en draw rein?

Er der nogen af jer der nogensinde har brugt correction bid, eller tror/ved at I vil komme til det? Hvorfor/hvorfor ikke?

Håber meget på svar.

Mvh

Winnie

Vendsysselsk Westernfan
Tjek www.dbwk.dk
0
0
Svar på denne tråd

Draw rein
Forfatter: 
Dato:  19-07-2006 10:50

Hej Winnie

En draw rein er en slags glidetøjle. I dressur rider du med den på samtidig med din alm. tøjle og bruger dem begge på en gang. Det gør jeg ikke. Så trækket i bidet er ikke så direkte.

Det er et ret skarp redskab hvis man ikke ved hvad man laver og jeg anbefaler kun andre at bruge den hvis jeg har set dem ride og set hvordan deres heste går og hvordan de selv bruger deres krop.

Som alle andre hjælpetøjler kan den let bruges som et misforstået magtredskab. Men nøgleordet er jo "hjælpe". Jeg bruger den for at hjælpe hesten ikke for at hjælpe mig selv.

Den består af en lang tøjle som har en karabin hage i hver ende. Disse sættes i hver side af gjorden. Udover de to faste karabinhager sidder to på som kan glide på tøjlen. Disse sættes fst i bidet.

Hilsner

Mia

Ps. Mht correction bid. Har aldrig benyttet mig af det, men for nogle heste ser det ud som om at de har det godt på det. Men igen- dette kan jo også bruges forkert...

0
0
Svar på denne tråd

Myler Western D
Forfatter: 
Dato:  20-07-2006 09:48

Hej Winnie,

jeg overtog Tucker med et stangbid men det gik slet ikke. Jeg har ikke redet specielt meget med stangbid før og han var ikke blevet redet regelmæssigt i en lang periode så det gik ikke.

Jeg bruger nu snafflebid og det har gået godt, nu blev jeg så en smule interesseret i de nye Myler-bid, og jeg har taget chancen og købt et Myler Western D, comfort snaffle.

Det tager lidt tid at vænne sig til men jeg må sige at jeg er ret glad for at ride med det.

Den eneste ulempe ved det jeg har købt er at der er 2 "øjne" til at spænde henholdsvis tøjlen og trensen i, det må man ikke starte stævner med, men man kan også købe det uden de øjne. De har et hav af muligheder.

Det er sådan at i udlandet kan du leje et Mylerbid og se om det er det du søger, så man ikke køber i dyre domme. Kjærgården nord for Århus er dog også så venlig at man kan komme tilbage med det hvis man har passet godt på det.

I kan læse mere om Myler her på www.toklat.com

De kan købes flere steder i DK og jeg har set www.bestinwestern.dk også har dem.

Mvh Louise

If you're not making dust - you're eating it!
Kik min hjemmeside her
0
0
Svar på denne tråd

Afhaenger af taenderne
Forfatter: 
Dato:  20-07-2006 12:34

Generelt afhaenger valget af bid, hestens udvikling med hensyn til taender.

Raekkefoelgen er normalt Snaffle bid - Bosal - Shank bid.

Jeg mener at naar de begynder at tabe maelketaenderne saa skifter man til bosal, og naar de blivende er der, skifter man til shank.

Det er dog det traditionelle. Idag skifter man ud fra alder.

Jeg rider dog stadig min 14 aarige hoppe i snaffle. Naar hun saa faar shank paa, er hun bare lidt mere opmaerksom.

Man skal dog huske at naar man rider western med shank, saa skal man ride med loese toejler.

Der er alt for mange der glemmer dette og lige rykker i dem. Med shank er det neck reining, og det er vaegten af toejlerne der der giver signalet til hesten.

Hvis jeg samler min toejle op uden grund, saa skaelder min traener ud, saa det vil noget.

Hav det hyggeligt

Frank

0
0
Svar på denne tråd

Frank...
Forfatter: 
Dato:  20-07-2006 17:05
Frank, vil du forklare lidt nærmere hvordan du så forbereder overgangen mellem snaffle til shank?

Lærer du hesten det hele, altså neckreiningen i snaffle, og overfører det derefter til shanken, så du derefter "aldrig" er nødt til at tage i tøjlerne når du rider med shank?

Altså så hesten HAR lært at gå for den løse tøjle i snaffle inden du bruger shank på den? Går du så tilbage til snaffle ind imellem når du måske skal rette den eller have den til at runde sig for den løse tøjle?

Håber du forstår alle mine spørgsmål, bliver nogle gange selv i tvivl...

Mvh

Winnie

Vendsysselsk Westernfan
Tjek www.dbwk.dk
0
0
Svar på denne tråd

Rider normalt kun snaffle, eller bosal
Forfatter: 
Dato:  20-07-2006 17:33

Jep man laerer den neck reining i snaffel eller bosal.

Naar man skal laere en hest en ny kue, skal man give ny kue foerst, og saa hvis den ikke reagerer, det gamle kue.

Saa foerst toejlen ind paa hestens hals, og hvis den ikke reagerer tibage paa den anden toejle.

Det er en fordel at man i starten bruger en hestehaars toejle, da hesten kan maerke denne rigtigt tydeligt.

Jeg bruger som sagt aldrig andet end snaffle, og jeg rider stadig for loese toejler 90% af tiden.

Jeg rider ikke med shank, men naar andre har redet hende i shank, tager det en time at tilvaende hende dagen foer der skal rides i show.

Husk lige paa at jeg paa ingen maade er ekspert rytteren, men det har virket for mig.

Husk altid nyt kue, oprindelige kue. Hvis man laver det samtidigt eller omvendt, laerer hesten det aldrig.

Samme med stop. Woe foerst og saa tilbage paa toejlerne.

God fornoejelse

Frank

0
0
Svar på denne tråd

Frank...
Forfatter: 
Dato:  20-07-2006 17:41
Mange tak for svarene.

Du forklarer virkelig godt synes jeg, tak for det.

Mvh

Winnie

Vendsysselsk Westernfan
Tjek www.dbwk.dk
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider