Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

Hvor får I pengene fra?? (Hestebudget)
Forfatter: 
Dato:  14-07-2006 22:50

Hej alle westernmennesker

I kommer trillende til stævner i de store lækre biler med flotte store trailere spændt efter og straks I har parkeret trækker I den ene dyre hest ud efter den anden (overdrivelse fremmer forståelsen). Men hvor får I pengene til vidunderne fra?? Er I alle millionærer eller arvinger til en formue? Eller har I bare nogle fede jobs hvor I tjener mange, mange penge? (Alt dette er faktisk en opfattelse mine forældre fik da de ledsagede mig til et stævne sidste jul. Jeg er godt klar over at det langt fra er sådan alle har det.)

Selv sidder jeg som studerende og fatter ikke en brik af hvordan det kan hænge sammen. Det ser ud som om der til stævner er den del unge mennesker, men hvordan kan ens økonomi klare at holde hest, bil, trailer, undervisning og udstyr?

Først er der hesten som skal indkøbes. Priserne spænder vidt men man skal da op omkring de 50.000 kr og opefter hvis man skal have en quarter (mindre kan også gøre det hvis vi taler paint eller andet), men det er stadig mange penge. De fleste låner vel til hesten så der skal betales af på banklånet hver måned.

Efter hesten kommer udstyret. Sadlen koster en halv bondegård (igen fremmer overdrivelse forståelsen). Bid, trense, tøjler, underlag og boots kommer oveni.

Bil og trailer kan undværes (lejes) for prisen på det tør jeg slet ikke tænke på.

Nu skal hesten holdes dvs. der er opstalding, foder, smed, dyrlæge osv.

Hesten skal rides og for at kunne ride den optimalt er det nødvendigt med undervisning. Også dette koster en halv bondegård , men er nødvendigt.

Hvis hesten kan startes til stævner er der udgifter til stævnegebyr, boksleje osv.

Nu er det så jeg har sat budget på alt dette, og jeg fatter simpelthen ikke hvordan det kan løbe rundt. Jeg kan forstå at folk som har hestene hjemme eller folk med fede jobs kan klare det økonomisk, men hvordan klarer alle I almindelige mennesker det? Selv har jeg opgivet. I mit budget ville der hver måned stå minus på kontoen, og så er der ikke engang medregnet tøj til mig.

Det er meget ærgeligt at det er økonomien som skal sætte en stopper for mine drømme, men i mit tilfælde er det håbløst. Jeg er altså dømt til at leve uden hest. Quarter, paint eller "gadekryds" ville ingen forskel gøre, for det er jo i bund og grund det at holde hesten som forårsager problemerne. Men godt at der da er nogle der har muligheden for at dyrke den dejlige sport herhjemme. Jeg må nøjes med de dejlige heste som MEGET dejlige folk stiller til rådighed for mig. Det er jeg vildt taknemmelig for, da jeg ellers ingen muligheder ville have for at ride.

Egentlig var det nok bare en frustreret tanke der kom forbi min hjerne, for det gælder vel om at prioritere når man først har stablet et hjem og en familie på benene...

Knus Katrine

0
0
Svar på denne tråd

Prioritering ja...
Forfatter: 
Dato:  15-07-2006 00:25
Du har så evig ret, det handler om at prioritere og bruge pengene på det man helst vil, det er jeg et meget godt eksempel på.

Når jeg "vil have noget", lyder meget forkælet, men det er det bestemt ikke, så sparer jeg op! Ja, jeg har simpelthen en krukke som jeg putter penge i så ofte jeg kan. Da jeg skulle have min første westernsadel solgte jeg en hel del af mit engelske udstyr og ellers røg alle overskydende mønter i bøtten.
I løbet af mindre end et halvt år havde jeg sparet 10000 kr op, det var jeg faktisk selv overrasket over.

Men at have hest og alt det dejlige du nævner, mens man studerer, det er ikke bare nærmest umuligt, det er også dumt. Én ting er at have hesten og så beholde den og klare sig igennem, noget andet er at købe en hest mens man har så lavt budget. Det skal næsten blive et surt slid mere end en fornøjelse.

Så husk - alt godt kommer til den der venter, det skal nok blive din tur.

Og en brugt bil, brugt trailer, billig rå unghest, undervisning 1 gang hver anden måned, ved du hvad - det er sgu heller ikke så tosset endda...

Mvh

Winnie

Vendsysselsk Westernfan
Tjek www.dbwk.dk
0
0
Svar på denne tråd

Proritering
Forfatter: 
Dato:  15-07-2006 02:47

Jeg plejede at have en god indkomst, men nu arbejder jeg for en helt anden loen, og har stadig hestene (fik enda en til).

Der er bare ikke noget med at fraese i byen og den slags. Normalt gik jeg i byen og braendte en masse penge af paa sprut, nu har jeg istedet et ekstra job som udsmider.

Tidligere koebte jeg bare ting naar jeg havde lyst, nu venter jeg en til to maaneder, og hvis jeg stadig vil have dem, saa overvejer jeg det igen.

Spiser ikke laengere junkfood, men istedet laver jeg mad hjemme.

Det er ufattelig hurtigt at bruge 100Kr, og 100Kr om dagen vil betale for opstaldning.

Det andet problem er saa at naar man har hesten, bliver de meget svaerere at spare op, da den tager en masse af de penge der skulle spares op af.

Hav det hyggeligt

Frank

0
0
Svar på denne tråd

For det jeg ikke køber
Forfatter: 
Dato:  15-07-2006 05:47

Jeg har heste for de penge, jeg ikke bruger til:

At gå i byen.

Tøj.

Fancy elektronik (PC, dvd afspiller, osv.)

Smarte møbler.

og øh...hvad folk ellers sådan går og bruger deres penge til.

Jeg har faktisk glemt, hvad man kan bruge penge til, bortset fra til hestene.

Jeg ruinerede nærmest mig selv, da jeg købte min første quarter. Jeg boede på et lille værelse og holdt godt fast i mine penge og tænkte mig rigtig godt om, ligesom Frank, før jeg brugte dem og det gør jeg stadig.

Man behøver jo heller ikke at have store, smarte biler og fancy trailere. Min bil er 20 år gammel og det kostede 650 kr i maling og så lidt sved, for at få min trailer til at se fancy ud.

Men det er ganske rigtigt et spørgsmål om at prioritere. Ikke alle bryder sig om, at alt handler om hestene og at de fylder hele budgettet.

Jeg kunne nu ikke tænke mig det anderledes, men sådan er vi så forskellige.

0
0
Svar på denne tråd

forstår det helle ikke
Forfatter: 
Dato:  15-07-2006 09:27

Jeg er nystartet i western, og blev noget overrasket da jeg skulle købe udstyr... Først sadlen ja det havde jeg jo regnet med, men et underlag/pad det slog godt nok benene væk under mig. Tænk de er så dyre... En trense samt bid jammen det er da helt vild. Tror aldrig jeg har brugt så mange penge på udstyr. Da jeg red engelsk købte jeg altid på tilbud samt hooks og sådan nogle billige steder.

Nå men så skulle jeg ha undervisning hvor dyrt kunne det mon være, og endnu engang blev benene slået væk under mig. Ja undskyld mig men western er ikke ligefrem en billig sport (men fed er den ). Vi skal jo også have penge til gården og alle vores dyr samt mad på bordet, og vi bruger ikke mange penge på tøj m.m. så indtil videre bliver western bare på hyggeplan for mit vekommende.

Kloge mennesker keder sig aldrig!

0
0
Svar på denne tråd

nu har
Forfatter: 
Dato:  15-07-2006 09:29
vi ikke dyre raceheste.. men nogen der ligger tæt op af.. men som lilli siger.. ferier og fancy tøj hvad er det ? her er vi 4 som rider og vi har 5 heste to 4x4 og en trailer.. men nyt tøj har vi haft.. hihi.. arbejde og prioritering..

Sussie

bridgetownranch.hestesider.dk/

Shampoo sælges til pelsdyr, se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har først
Forfatter: 
Dato:  15-07-2006 10:07
i en alder af 36 år købt hest - jeg har købt en 1 års painthoppe - det er selvølgelig en udgift men jeg har tid til at spare sammen til sadel, trense og pad efterhånden som hun vokser. Jeg er IKKE rig, har et helt alm. job men det løber rundt alligevel. Jeg har afsat 2000 kr. om måneden til hesten - de fleste går til opstalding og resten ligger og sparer op til forsikringen som kommer hver 3 md. og vacc. og smed. Og som alle andre siger - det er helk klart prioriteringsspørgsmål. Jeg har ikke bil og trailer men når/hvis jeg skal bruge det så må jeg køre med en anden eller leje. Hilsen Tina
0
0
Svar på denne tråd

Jep, prioritering
Forfatter: 
Dato:  15-07-2006 10:25

Nu har jeg haft hest siden jeg var 13 år gammel. Min far betalte for hesten (smed, opstaldning og forsikring) indtil jeg blev 18. Min mor gav lidt til stævner og undervisning, når hun kunne undvære.

Da jeg læste, arbejdede jeg for gratis opstaldning, men der var ikke "tid" (penge) til hverken stævner eller noget andet.

Havde jeg ikke haft hesten der, havde jeg nok heller aldrig fået en, men der var ikke spørgsmål ved om den skulle spares væk.

Da jeg så fik arbejde og var nødt til at have en bil for at komme dertil, lærte jeg at leve for ca 1700 kr/md (mad, tøj, undervisning, stævner, gå i byen) når alle faste udgifter var betalt (incl lidt ekstra til når bilen gik i stykker, hvilket den gjorde jævnligt!) Dvs, for det meste var det så tøj og gå i byen, der var ikke eksisterende - og det er det stadig, nu da jeg er arbejdsløs.

Heldigvis er jeg velsignet med en kæreste, der lige for tiden betaler hele huslejen, så jeg har mulighed for at fortsætte med at få undervisning og ta til stævner for mine rimeligt begrænsede midler, han gik desuden med til at udskifte min gamle bil med en 4x4'er, så jeg har et problem mindre at løse, når jeg skal afsted med hesten på slæb. Derudover er han ejer af 2/3 stk westernsadel, selvom han aldrig har haft hest, eller interesserer sig synderligt for dem. (de penge er jeg dog fast besluttet på, at han SKAL ha tilbage på et tidspunkt!)

Så selvom jeg prioriterer alt, hvad jeg kan, er jeg meget heldig at kunnne få den hjælp fra ham, hvilket simpelthen gør det muligt ikke kun at holde hesten (for det vil jeg ALTID finde råd til!) men også at kunne komme lidt ud og få indfriet nogen af mine ambitioner som showrytter.

- jeg har dog stadig en lang ønskeseddel over ting, jeg godt liige ku bruge i en snæver vending, men jeg er alt for dårlig til at spare op

mvh maria

Hvis vi ikke havde vores egne fejl, ville vi ikke have så stor fornøjelse af at bemærke dem hos andre.

Ejer/kender du en af mine gamle heste (se præs.) vil du så ikke være sød at kontakte mig?

0
0
Svar på denne tråd

Jeg startede
Forfatter: 
Dato:  15-07-2006 14:27

med hest engang i 1992, en lille shetter. Senere på året kom der en connemare blanding, hun fik føl i 1996, og i 1997 da jeg blev konfirmeret, købte jeg min oldenborg for de penge jeg fik gave.

Føllet blev solgt tilredet i 1999, og shetteren var ude i 4 år, men kom dag tilbage i 2002, da familien ikk ekunne have ham mere.

Mine forældre betalte alt, til jeg blev 18, hvor jeg så selv overtog de dyre poster.

Jeg bor nu alene i lejlighed, arbejder fuldtid i ISS, betaler alt selv incl. 3 heste med dertil hørende regninger samt jeg har en hund og bil. Jeg prioterer, og lever på et lille minus sidst på måneden, men klarer mig jeg ville ikk eundvære mine dyr for noget i verden.

Er dog også så heldig, så de 3 firbenede står hos mine forældre, hvor det ikke koster opstaldning

Bimboe

En rigtig hest er en oldenborg.

Der hvor volden går ind, går forstanden ud.

0
0
Svar på denne tråd

pengene skal da tjenes!!!
Forfatter: 
Dato:  15-07-2006 19:51

Ja, jeg kan godt se at det virker som om vi har røven fuld af penge, men tingene er jo ikke altid som de ser ud.

Min situation er den, at jeg arbejde ca 50 timer om ugen lige pt. Det er den måde jeg får penge på. Jeg er faktisk studerende, men får jo en hel del gratis i og med at jeg kan have hestene hjemme hos min mor og far. Og min far er tømrer og snedker, så tit bliver der lavet spåner til mig, så opstaldningen er ikke det der tærer på min konto, så på den måde sparer man lidt hist og her. Jeg ville ikke have råd til to heste hvis jeg skulle have dem opstaldet ude.

Og træning, ja det står for egen regning. Jeg træner selv min hest og hvis jeg så kommer i problemer, ja så må jeg jo smide hesten i traileren og køre ham ned til Conny og få en times undervisning og værktøjer til at komme videre.

Så nej, jeg har ingen arv eller røven fuld af penge.

Venlig hilsen
-miki-
www.prettyfancy.ridesiden.dk
-alt om krybbebidning og vævning
0
0
Svar på denne tråd

hmmm...
Forfatter: 
Dato:  16-07-2006 09:34

Tjaeh - jeg har også sparet op (er selv studerende) - men så går næsten alle mine penge til hestene, og ikke så meget på mig selv, så kan det godt løbe rundt...

Og man behøver jo ikke købe alt på een gang...

Jeg ville også vente med at købe hesten til jeg var færdig med at studere, hvis jeg var dig...grunden til at jeg har mine heste, er fordi jeg købte dem inden...
Men i mens du studere kan du jo begynde at spare lidt op ;) - mht. til priser, så er de altså SÅ forskellige...kommer helt an på hvad du vil have, alder, kunnen osv.

Men held og lykke...hvis du virkelig vil..-så får du det også een dag (y) :)

Med Venlig Hilsen
Trine Søeberg

-----------------------------------------------

Going to Texas...

From june 21. to july 12.

0
0
Svar på denne tråd

Tjaaa...
Forfatter: 
Dato:  16-07-2006 16:46
Nu har jeg og min mand gode jobs og jeg har råd til min dyre hobby, men dårlig tid..der skal jo tjenes penge til den.
Men jeg fik da først råd til at købe hest da jeg var færdig med min uddannelse og da var jeg da forlængst fyldt 30...
Så lidt tålmodighed skulle gøre noget ved det og spare op ...og som mange af de andre også siger handler det om at prioritere.

hilsen Doc

Quarter-horse.dk :-)
Se mine skønne Quarter tøser
:-)
Great horses like great men have great mothers
0
0
Svar på denne tråd

2 ekstra job
Forfatter: 
Dato:  16-07-2006 19:06
Man må jo sige at det er en meget dyrt hobby vi har. Jeg er selv pædagog studerende med to børn ( ( på 16 og 19)og en dejlige mand. Men jeg er nødt til at have to ekstra job til at betaler for hesten. Det er også som en anden siger, at det er noget med prioritering. Vi går ikke så tit i byen og bruger ikke meget penge til fint mad eller noget. Men vi trives og som igen en anden siger, jeg kunne ikke forstille mig livet uden min hest og andre dyr... 2 papagøjer og hund og kat.

Life is what you make it!

0
0
Svar på denne tråd

heste..
Forfatter: 
Dato:  16-07-2006 20:41
Jeg er 17 og arbejder for min kærestes forælder (de har et rengørings firma) egentlig bor jeg hjemme men pga. den store afstand mellem dem og os er jeg 5 dage om ugen hos svigerforældrende.. Jeg harbejder morgen + aften alle dage (minimum 10 timer dagligt) Jeg betaler så intet i husleje men har en hest og et føl der begge skal have opstaldning, smed, dyrlæge, forsikring og jeg har en hund..

Jeg kan godt finde råd til shows, men pengene er ikke store.. men som sagt handler det om a prioritere.. og skal jeg være ærlig så spare jeg en del ved ikk a gå i byen..

MB CHALLENGE 2009

DM I JUNIOR REINING FOR PAINT HORSES FØDT I 2006
TØR DU?

Kontakt Mia eller Birgitte herinde!

A new type of human species is discorved
*The Horseman*

0
0
Svar på denne tråd

vikarbureau haleluja
Forfatter: 
Dato:  17-07-2006 00:12
de betaler min løn til hestene, så kan jeg jo selv bestemme hvor meget jeg vil arbejde, hvornår jeg lige skal tage et ekstra nap.

Jeanette
www.sitecenter.dk/appaloosa
Nu også med en alpequarter
Køb en hest og få bekymringer
sælg en hest og få flere bekymringer

0
0
Svar på denne tråd

Tålmodighed...
Forfatter: 
Dato:  17-07-2006 22:43

Hej

Ja, det ser jo ud som om I kan få det til at fungere, men nu kan jeg da fortælle mine forældre at I altså er helt almindelige mennesker og ikke millionærer (bestemt ikke når først I har kastet kærligheden på denne sport )

Selv bliver jeg vel bare nødt til at væbne mig med tålmodighed og vente til jeg engang har slået mig ned et sted. Men jeg vil da gå i gang med at spare sammen nu, så jeg kan gribe chancen og købe en hest om nogle år.

Knus Katrine

0
0
Svar på denne tråd

Arbejder
Forfatter: 
Dato:  18-07-2006 12:01

og arbejder og arbejder.

Vi er absolut ikke millionærer,men jeg er rimelig lønnet, til gengæld arbejder jeg i 4 holds skift og render tit rundt som en zombie pga. natarbejdet og skift. Handymanden her hjemme er håndværker og tit på akkord, så han henter også en pæn sjat med hjem ved at knokle hårdt på. Her hjemme laver vi så meget som muligt selv,lige nu bygger vi ny stald og laver garage i den gamle grise/kostald, så det går sommeren med,altså ingen ferie her

Hestene har vi købt som ungheste for at holde prisen nede, og så lærer jeg at ride sammen med hestene, ikke det optimale med nybegynder westernrytter og tilridning af hest, men det kan lade sig gøre.

Paint horses til daglig glæde

Stahr

0
0
Svar på denne tråd

Prioritering
Forfatter: 
Dato:  22-07-2006 00:44

tja... jeg er ret enig med Lilli ot Frank.. det er en prioritering...

Jeg er studerende og har et arbejde ved siden af... og ja man tænker over hvad man bruger sine penge på, de fleste går jo til hesten - jeg bruger jo kun halvdelen af hvad jeg ellers har brugt, da min ene hest ikke er her mere...

Jeg har den teori: Man kan hvad man vil... havde jeg haft to heste hele min studietid, skulle jeg da nok klare mig igennem, for jeg ville for alt i verden ikke af med nogen af dem.

Så... meget få byture om året, meget lidt nyt tøj - kun når jeg VIRKELIG trænger, Ingen rejser osv.. så bliver der råd til min hobby.

Hilsen Maja

Picó vil altid være i mine tanker

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider