Der er jo flere mærker, der er gode og kendt for kvalitet. og det kan være svært at få alle remset op. Men dem jeg lige kender, og hvor det skulle være muligt at finde en ny (eller nyere) model til under 15.000 er cicileY, big horn, diamondC og crates. Jeg mener også at sådan nogen mærker som Simco og TexTan (?) er i den "billigere" ende, men jeg har aldrig set disse sadler, så jeg ved det egentlig ikke.
De bliver selvfølgelig billigere hvis de sælges brugt, men det er jo også sjældent, at ryttere sælger deres gode brugte sadler, medmindre de får en ny hest, hvor den ikke passer.
Jeg synes et godt udgangspunkt er at kigge på læderkvaliteten og selve den måde sadlen er udført på. Er det noget tykt, lækkert læder, hvor syninger og sammenføjninger er i orden, og "tør" nogen lægge navn til sadlen (mærke og nummer) ja, så kan man jo nok ikke være helt galt afmarcheret 
Men det er jo ikke nok, at mærket er kendt for kvalitet. Nogen mærker laver også modeller, der er "mere beregnet" til all breed heste, der tit kan være noget smallere og spidse over ryggen/manken end amerikanerhestene, og der mener jeg at Big Horn er et af dem - eller er det deres "søstermodel" der vist hedder Wild Horn - kan ikke huske det, men jeg fik en laang forklaring af Jesper (westernsaddles) for et års tid siden. 
Når jeg kommer ud, hvor de sælger westernsadler, kan jeg slet ikke lade være med at gå og "pille og rage", og det er måske sådan noget du skal kaste dig ud i, hvis du får muligheden - så du ved "selvføling" kan få et indtryk af de forskellige kvaliteter.
mvh Maria