Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

Diameter/Roundpen?
Forfatter: 
Dato:  26-03-2002 09:44
Hej igen!

Ja, nu stiller jeg altså lige atter et spørgsmål ang. roundpen!

Sagen er, at nu har jeg fået opgivet så mange forskellige mål/diameter på hvor stor/lille en roundpen må/skal være.

Nu er det jeg vil høre - er der nogen som kan fortælle mig hvad man anbefaler i diameter?
Er der nogle regler på det område?

Jeg vil jo nødig lave min roundpen for lille, da det i forvejen er hårdt arbejde for hestene, tit og ofte, at opholde sig i en sådan én.

På forhånd tak for alle jeres gode råd!!!

Hilsen
Susanne
0
0
Svar på denne tråd

Re: Diameter/Roundpen?
Forfatter: 
Dato:  26-03-2002 10:15
Jeg mener at have læst mig til størrelser på både 12 og 16 m. i diameter. Har selv en plan om at vi skal have en af slagsen på 16 m.

Det man skal være opmærksom på er, at den ikke er for lile (belaster for meget) eller for stor (hesten kan løbe væk for en). Men hvor grænsen præcist går.....

Måske andre har mere præcise mål`?
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-03-2002 11:40
Hejsa

Min roundpen er 20 m. i diameter, og det er jeg meget tilfreds med, jeg ville være ked af det hvis den var mindre. Jeg kender også andre der har en på 20 m. som de er godt tilfredse med.

Et præcis mål findes ikke, det er smag og behag, og mange har da også sagt at min er for stor, men det må de jo om, jeg vil nødig at den var mindre.

Mvh
Annette
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-03-2002 11:48
Hej Suddanne
17m er idealet, fordi den så er stor nok til
at hesten ikke bliver overbelastet, og fordi du stadig kan nå ud til hesten uden at skulle løbe for meget!
Husk at der skal være godt med sand i.
Mange hilsner Conny
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-03-2002 11:51
Hej

Det kommer an på om du vil arbejde fra jorden eller ride i din roundpen.

12 m er bekvemt til arbejde fra jorden mens den er næsten umulig at ride hurtigere end let trav i, især på en unghest uden balance.

Til ridning er 20 m ideelt, men du får gået mange kilometer hvis du vil arbejde fra jorden og hesten kan lettere snyde.

Jeg vil mene 16-22 m afhængig af fordelingen af arbejde fra jord og ridning.

Jeg har selv redet i en "dobbelt" roundpen i USA hvor den inderste blev brugt til arbejde fra jorden og så red man mellem de to vægge. Det var virkeligt godt for unghesten kunne se fidusen i at følge stien rundt. Stykket mellem væggene var vel 6-7 m bredt.

Selv har jeg overvejet en meget stor roundpen i stedet for en alm ridebane. Hvis den er stor nok kan man også ride ligeud og changere osv uden problemer.

Mvh Tina
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-03-2002 11:52
Hej Sussanne!
jeg prøver lige igen, undskyld men influenza har en dårlig indvirkning på ens staveformåen!
mange hilsner Conny
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-03-2002 17:30
13METER TIL JORD ARBEJDE, OG SKRIDT
16 METER TIL RIDE ARBEJDE OG TRAV,
20 METER TIL RIDE ARBEJDE OG GALOP.

DOG ER MIN MENING AT ALT MAN BEHØVER ER 13/15METER FORDI KAN MAN IKKE GØRE DET I SKRIDT SÅ KAN MAN HELLER IKKE GØRE I NOGET ANDET. ENDNU VÆRRER ER DET AT VIS MAN KUN TRÆNER I ROUNDPENN BLIVER HESTEN SOMETIMES EN SMULE FRÆK NÅR DE KOMMER UDENFOR. SÅ ROUNDPENN ALENE KLARER DET IKKE.

NÆST ER SPØRGSMÅLET OM DET SKAL VÆRE EN LUKKET ROUNPENN ELLER EN ÅBEN ROUNDPENN??

EN LUKKET ROUNDPENN FÅR HESTEN TIL AT JOINE UP HURTIGERE IDET DU BLIVER LEDEREN HURTIGERE.

EN ÅBEN ROUNDPENN (HVOR HESTEN KAN SE SIG OM) ER SVÆRERE AT FÅ HESTEN TIL AT FOKUSERE PÅ DIG, DERFOR TAGER DET MERE JORDARBEJDE AT HAVE EN ÅBEN ROUNDPENN. med venlig hilsen, ARIEL
http://members.tripod.com/Blackskunk
på engelsk
http://www.worldonline.dk/~Blkskunk
på dansk
0
0
Svar på denne tråd

Jeg har...
Forfatter: 
Dato:  26-03-2002 23:47
...en praktisk lille ting:

7 metalhegnspåle - og et laaaaaangt stykke selvbinderbånd fra minibigballer...

Så laver jeg en lille round pen på 16 m (Parelli anbefaler...) og voila: primitiv - men rar nok. For at sikre, at hesten respekterer rebet, tjekker jeg den af på et afgrænset område (ridebane/ridehal) og evt osse i et reb (kald det longetov, om du vil...)

Naturligvis ville en pen i træ, der stod fast & solidt være at foretrække - men jeg ville foretrække en åben pen under alle omstændigheder.

Hug your Horses!99E Se mere Natural Moosemanship & mine tegninger HER!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider