kan lære western grundtrin. Og alle heste kan hygge rides i en westernsadel. Og Nina har ret i at tinkeren også ses anvendt med stor succes, men belgieren er en stor tung koldblodshest og ikke skabt til at skulle galopere medet og lave svære øvelser, så min mening er, og det er min personlige mening, at hvis man gerne vil ride western og ligefrem skal købe en hest for at køre det, så ville jeg hverken vælge belgiere, shirere eller de tungeste modeller af tinkerne... For mange som rider western, finder hurtigt ud af at det kunne være sjovt at nå lidt længere og ride stævner, også for hyggens skyld, og her mener jeg ikke at de tunge heste når så langt. Der er helt klart undtagelser, ligefrem at handle en så tung hest til det ville jeg ikke.
Vil du bare gerne lære grundprincipperne og ellers ride hygge og ture på din hest, og måske starte klubstævner i trail og pleasure, så kan det da sagtens lade sig gøre, men jeg mener bestemt at du vil få større glæde af en anden mindre race eller blanding.
Vi tager ikke mere de tungeste heste med i vores kvægkurser, simpelthen fordi de bliver tændt op af at ville efter en ko. De har det sjovt og vil gerne lege med, men adrenalinen og hovedet vil mere end hvad kroppen kan magte og det er jo også nogle gevaldige hove de skal bære rundt på.
Nina og martins Wizard er en lettere type tinker og han klarer det fint. Igår havde han sin ko debut og med stor succes, så jeg håber ikke at mit svar tages ilde op. Jeg vil bare råde dig til at tænke dig grundigt om inden du låser dig fast på så tung en hest. Tænk over hvad du ønsker med din westernridning og hvad dine mål er først.
Men som sagt før. Alle heste kan lære western grundridning.
Hilsen Lone.