Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

Kloning
Forfatter: 
Dato:  05-12-2005 09:06
Man kan nu læse at Thomas Velin har fået klonet en hest efter Quidan de Revel i Frankring, da det er dybt ulovligt i Danmark. Hvor er vi så nået når hesteavlen tager sådan en drejning. Jeg håber sørme ikke at kloning får sit indtog i western-regi?!

Mange hilsener fra Mia :-*
0
0
Svar på denne tråd

Hvad er der nu galt med dette billede
Forfatter: 
Dato:  05-12-2005 10:18

Saa kan rige mennesker maaske rigtigt vinde det hele.

Have en 4-5 Doc Olena konkurere mod hinanden eller et helt derby felt bestaaende af Tarok 1 - 20.

Jeg synes det er ustyrligt, men hvad naar vi er guder hvorfor saa ikke bruge vores magt ?

Hav det hyggeligt

Frank

0
0
Svar på denne tråd

Okay...
Forfatter: 
Dato:  05-12-2005 12:53

Jeg tror ikke at det kan betale sig at få lavet kloner i længden. Det er meget dyrt nu, der er ingen garantier (i hvert fald ikke seriøse) for at man får en levedygtig hest, da der kan gå mange flere ting galt end ved en alm. føl "produktion". Selvom prisen selvfølgelig vil falde med tiden, vil det altid være en MEGET dyr løsning.

Desuden, og meget vigtigere!, er en hest med de samme gener jo slet ikke den samme hest - det kan være at Velins klon slet ikke synes det er sjovt at springe, eller dens ben ikke kan holde! Men det bliver meget spændende at se hvad der sker og hvordan den udvikler sig.

Og har alle heste ikke nogen fejl, så man vil krydse dem med en anden god hest og måske få en endnu bedre??

Mvh Pernille

0
0
Svar på denne tråd

Stort spørgsmål.
Forfatter: 
Dato:  05-12-2005 16:48

om hvorvidt man skal tillade det mulige fordi man kan, eller forbyde det fordi man ikke bør.

Hilsener Gitte,
mor til Tera

• Flot brogede hingst stg. 160 til naturlig bedækning
  • Kender du til et godt projekt omhandlende dyr af alle slags, der ønsker økomonisk støtte, så send mig en mail.
0
0
Svar på denne tråd

Her er et link
Forfatter: 
Dato:  05-12-2005 19:19
0
0
Svar på denne tråd

set fra andres side?
Forfatter: 
Dato:  05-12-2005 21:28

... eller ens egen?

Jeg er generelt enig, jeg tror ridesporten vil blive kedelig og barsk, hvis man tillader kloner... MEN... Hvis der var nogen, der kom og spurgte mig, om jeg ville kloner Fjodor eller Bob så ville jeg da sige ja med det samme! Tænk om jeg kunne få en hest som Fjodor igen, dog bare uden alle de "fejl" som han er præget af idag fra før min tid? Eller tænk om jeg kunne få en Bob, hvor spatten kunne tages ud -det er min store drøm. En Bob uden spat.

Og hvorfor skulle store springstjerne ikke også have det sådan?

Det er et svært spørgsmål, men sådan er det jo altid, når det drejer sig om etik.

0
0
Svar på denne tråd

Er det dejlige ikke at de er saa forskellige ?
Forfatter: 
Dato:  05-12-2005 22:40

Ja jeg kunne jo ikke droemme om at klone nogle af mine heste, det er ikke fordi det er daarlige heste, men det sjove er jo at blive istand til at forme alle de forskellige heste der er.

Man maa jo nok se i oejnene at gen manipulation, kloning og deslige er kommet for at blive.

Personligt synes jeg det er usmageligt da etik ikke eksisterer! Etik er at man laver love for at faa folk der ikke har nogen til at opfoere sig etisk.

Nu er det jo saadan at mange mennesker ikke har problemer med at bryde regler og love, naar bare 'the opside' er stor nok.

Det er bare et spoersmaal om tid for at det foerste menneske bliver klonet, og hvorfor ikke naar vi nu kan? Taenk hvis man kunne lave en hel haer af soldater der alle er 'Audie L. Murphy'.

Eller man kan lave den perfekte samlebaands arbejde paa samlebaand ?

Ja og hvorfor skulle man saa ikke lige rette lidt paa generne saa man kan lave en kopi af sin favorit hingst som ikke er HYPP posiktiv.

Det betyder jo saa bare at hvis man ikke lige har pengene, saa kan man ikke faa de bedste kopier, og man kan jo saa heller faa de bedste traenere da de jo ikke kan spilde deres tid paa en hest som ikke er en fuld Doc olena eller hvad for en stjerne der nu er klonet.

Artikle beskriver jo direkte Velin fammilien som helte "Det er intet mindre end en verdenssensation, som familien Velin har haft visioner, mod og økonomi til at føre ud i livet".

Saa kommer det jo lige som et ad notam at at det etiske siger "ikke til at forbedre præstationer i sportsverdenen". Ja jeg tror nu ikke de har taenkt sig at bruge det til hundemad.

Som sagt finder jeg det usmageligt.

Frank

0
0
Svar på denne tråd

Som reglerne er nu
Forfatter: 
Dato:  06-12-2005 11:33

Vil der vel ikke kunne komme en klonet Paint eller Quarter, som kan registreres, og slet ikke en Fuldblod.

Det vil jo vel være ret svært at skrive bedæknings datoen på registreringsansøgningen.

Fuldblod vil kun registrere føl der fremkommer ved naturlig bedækning (ikke engang køle- eller frostsæd, eller frisk insemenering) og det kan man vel ikke kalde en kloning.

Jeg håber ikke de regler bliver lavet om. Det vil fjerne hele sporten ved at avle.

En kloning fjerner jo også muligheden for at forbedre racen, og det er jo det man hele tiden prøver ved naturlig avl.

Det vil nok altid være for dyrt at klone almindelige heste, men med en hest som Velins, hvor prisen er godt oppe i tosifrede milioner, er prisen ikke et problem. Der er det kun registreringsregler der kan stoppe det.

Man må håbe at kloning af heste aldrig, eller kun i helt særlige tilfælde bliver tilladt.

Hilsen Jørgen Skjødt

0
0
Svar på denne tråd

Lidt uhyggeligt
Forfatter: 
Dato:  06-12-2005 13:46
Jeg sys faktisk det er lidt uhyggeligt, for ikke at sige klamt, at man kan klone en hest. Så kan man vel også klone et menneske. (Jeg følger vist ikke lige med på den front, sorry).

Det er jo et etisk spørgsmål, og kan diskuteres til hudløshed.. (det betyder så heller ikke noget, for så får vi bare klonet noget nyt.. haha).

Men efter min mening, så er det at gå lige langt nok...

Men på den anden side, så kunne det være man skulle lade sin mand klone... For hvis den ene er i dårligt humør, kan man bare være sammen den den som er i godt humør... det kan da umuligt være utroskab, det er jo stadig ham. Ha ha.

Line
0
0
Svar på denne tråd

Embryo implantering
Forfatter: 
Dato:  06-12-2005 17:31

Faktisk har man foretaget nogle af trinnene saa det bliver muligt for Quartere.

Saaledes at embryo implantering nu er lovliggjort.

Det er saaledes muligt at benytte rugemor (rugehope) til at modtage et befrugtet aeg.

Hvis dette ikke er tilladt ville det jo vaere umuligt at fremavle paa et klonet aeg.

Herovre bliver der brugt ret mange kraefter paa lobyisme for at muliggoere kloning for quartere.

Der er jo faktisk ogsaa nogle quarter heste der er en hel del penge vaerd.

APHA er vist kun et skridt bag AQHA.

Hav en god dag

Frank

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider