Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

Bredde / elite indenfor western
Forfatter: 
Dato:  01-03-2002 18:37
Bredde / elite sport.

Omtalen om, at WRS ophører som selvstændigt organ har givet nogle indlæg, hvor bl.a. bredde / elite bliver nævnt.
Det jeg læser ud af disse indlæg er, at opfattelsen af All Breed klasserne ikke har noget med elite at gøre, og derfor føler jeg trang til at stille læserne et par spørgsmål:

Hvad forstår I ved bredde indenfor westernridning?
Hvad forstår I ved elite indenfor westernridning?
Har bredde indenfor westernridning ikke relation til konkurrenceridning?
Hvordan kan arrangørerne af westernshows imødekomme ”breddens” ønsker?

Såfremt bredde ikke er relateret til konkurrenceridning, så er de fremførte synspunkter med hensyn til manglende omtale i WRS korrekt, men et ”westernblad” kan af gode grunde ikke kun omhandle beskrivelser af en almindelig ridetur i skoven med madpakke.

Beskrivelser af rigtigt ordinært cowboy arbejde er jo ikke af interesse for konkurrenceryttere og 80-90 procent af de registrerede westernryttere er vel konkurrenceryttere eller hesteavlere eller en kombination af begge dele under en eller anden form.
Dem , der ikke falder ind under en af disse kategorier må så i egen interesse selv levere lidt læsestof – og gør de det?

Mvh. Per Beinov
0
0
Svar på denne tråd

Re: Bredde / elite indenfor western
Forfatter: 
Dato:  01-03-2002 19:24
Hej Per

Jeg mener, at bredde er Bredde.
Hvilket vil sige, at selvfølgelig skal vi have all-breed klasser til alle shows.

Jeg syntes, at charmen og hyggen gik af "race"-showene, da de droppede all-breed klasserne. Jeg har faktisk ikke selv startet "race"-shows de sidste 4 år, netop fordi jeg manglede hyggen. Mine bedste oplevelser rent showmæssigt har netop været i all-breed klasser, fordi vi var så mange startende. :-)

Rent økonomisk er det da også fuldstændigt fjollet at "udelukke" alle, der rider all-breed, både informativt og showmæssigt, da de fleste westernryttere netop rider deres elskede all-breed og kun et fåtal rider "raceheste". :-P

Det er da også meget vigtigt, at vise nytilkomne, at ALLE heste kan bruges til western. DET ville nemlig øge bredden! (i)

Jeg har quarters, men plejer når nogen spørger, hvilken hesterace jeg bedst kan lide at sige: "Jeg kan bedst lide HESTE" {>

Hug your horses all-breed or not.:-D Lilli

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  01-03-2002 21:26
8-)Jeg fatter ikke en brik ......... jeg mener at huske noget, ganske vist for en herrens mange år siden, om at bredden var forudsætningen for en elite.

Hvad kom først hønen eller ægget ?
En ting er sikkert, jo bedre man passer hønen, jo flere æg kommer der. Iøvrigt findes der mange hønseracer.

Så beskrivelser af koarbejde, oldtimere og deres syn, samt alle de andre forgreninger der må være, må, kan og bør havde en interesse hos bredden.

Ville det ikke være ærgeligt hvis western her i DK. blev en smal elitær sport, som så meget andet.
Burde noget med den, under nuværende forhold, pretentiøse titel, Western World, ikke kunne rumme alle aspekter af western ridning. Hvad med nogen større tolerance de forskellige grupperinger imellem.
mvh Birgittekw
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  02-03-2002 14:43
>>Beskrivelser af rigtigt ordinært cowboy arbejde er jo ikke af interesse for konkurrenceryttere og 80-90 procent af de registrerede westernryttere er vel konkurrenceryttere eller hesteavlere eller en kombination af begge dele under en eller anden form. <<

Hvad ser du som en "Registreret Westernrytter"?
Hvis du mener dem som har meldt sig ind i WRS, så har du nok ret i at de primært, er konkurenceryttere.
Men der er nu mange westernryttere der ikke har meldt sig ind i WRS, netop fordi deres primære interesser ikke er konkurencer, og jeg er selv en af disse.

I vores klub http://www.bornriders.dk er der kun en lille fåtal medlemmer af WRS, og det er primært de konkurenceinteresserede westernryttere, der har valgt at melde sig ind i WRS. Resten (langt de fleste) er ikke interesserede i at konkurrere på højt plan.

Og jo, eliten rider vel primært på Quarter, paint mm.

Peter!

http://www.westernportalen.dk

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-03-2002 16:03
Howdy Peter

Når jeg læser dit indlæg medfører det at jeg stiller yderligere spørgsmål.

Hvis du har ret i, at der er mange westernryttere som ikke er konkurrence relateret - hvad kan man så som arrangør gøre for denne gruppe for at fange deres interesser.

Vi kan hurtigt blive enige om, at en ridetur i skønt terræn er en dejlig oplevelse, men man når hurtigt et "mætningspunkt" (det gør man faktisk også når man arbejder med eller driver kvæg, underligt nok!)og hvad skal så supplere disse rideture. Iøvrigt kan det være vanskeligt at finde muligheder eller få tilladelser til at ride i naturen.

Så spørgsmålet er hvad kan man gøre yderligere som arrangør end tilbyde de mere eller mindre traditionelle konkurrencer?

Jeg synes selv jeg har forsøgt mange forskellige ting, men hidtil uden den helt store gennemslagskraft! Derfor er gode ideer og forslag særdeles velkomne.

Mvh. Per Beinov
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-03-2002 17:05
S'føli er der westernryttere, der ikke kun er konkurence minded. Og det er ikke sikkert at de alle er interesseret i at stævnearrangører mm. skal fange deres interesse. De er fx ikke interesseret i det som WRS kan tilbyde, da WRS kun er for de lidt mere hardcore konkurence interesserede ryttere.
Jeg mener også at det er det WRS skal interessere sig for (at opfylde konkurrencerytternes behov).

Men de andre westernryttere er der også. Det kan godt være at du hurtigt når et mætningspunkt, hvad angår at ride i naturen, men der er mange andre, der tilgengæld hurtigt når et mætningspunkt, hvad angår terpning af reiningpatterns, og det indvendige af den lokale ridehal. Kender du ikke nogle westernryttere, som ikke kun træner, for at vinde til det næste stævne?

Hvad med alle dem, som er med, for hyggen og livstilen? Hvad med dem, som kan lide kulturen og ridemåden, men ikke har interessen for intensiv træning?
Disse westernryttere skal da ikke fejes ud, eller glemmes? Der skal måske bare noget andet til at få dem med, så som sociale events, skovture, 3dages ture, med overnatninger, kaffedrikning, fest/spisning/bal efter stævnet osv osv osv. Det er da ofte disse hyggecowboys, der står og hjælper ved stævnet, netop fordi de hellere vil hygge og snakke om den sidste gang de var ude og fange køer, end jodle rundt i en støvet ridehal, med stævnenærverne uden på tøjet. Konkurrencerytterne har jo rigeligt at tænke på, med hvem hvad og hvornår de skal ind på banen, og med hvad konkurenterne finder på!

Jeg har intet imod at folk gerne vil ride for konkurrencens skyld, og jeg har heller ikke noget imod skovtursryttere, kvægbønder eller "lille Lotte" på sin tykke shetlænder. Der skal være plads til alle hvis hjerte brænder for westernridningen (sportsligt og kulturelt, som der står i vores klubs vedtægter).

Jeg er lidt bange for, at de fleste klubber primært fokuserer på konkurencerytterne, og lægger resten lidt på is.

WRS ER for konkurencerytterne, og dem mener jeg heller ikke bør tage sig af skovture mm. Det skal stævnearrangørne heller ikke (lidt mere hygge/fest mm måske). Lokalklubberne derimod, kan og bør.

Peter!

0
0
Svar på denne tråd

Men...
Forfatter: 
Dato:  05-03-2002 22:23
...hvad så?

Ja, WRE stopper som selvstændigt blad...
Det er ikke noget, der kan hidse mig op...
Jeg abbonnerer ikke på det - jf den statistik, jeg kastede op længere nede på siden...
Det sidste WRE jeg så var ikke bedre...!

Heeeelt ærligt, konkurrenceresultater er uinteressante, hvis man ikke gider stævner...

Jeg vil stadig opfordre til, at man kaster et blik på det svenske Hästfynd - der er det bedste hesteblad, jeg til dato har set... (Hvis HesteBladet holder den standart, det nyeste havde - så er det i orden...)

>>Hvad forstår I ved bredde indenfor westernridning?

Bredde inden for sport er dem, der ikke er med på det absolutte topplan. Normalt dem, der ikke satser på konkurrence - eller i hvert fald ikke gør sig så godt dér. Hvis man SKAL sætte en grænse tror jeg, man i engelskridning vil sige, at så snart du er oppe på stævner af national karakter, så er du i "bunden af eliten". -Den holder ikke heeelt i westernverdenen...

Jeg ville definere bredde som: Dem, der for hyggens skyld deltager i lette konkurrencer på lokalt klubplan, eller som slet ikke rider konkurrencer af den traditionelle slags.

>>Hvad forstår I ved elite indenfor westernridning?

Eliten i sporten er dem, der lægger al deres tid, alle deres penge og kræfter samt energi i at blive stævneklare.
Det er folk, der starter de MEGET store shows - EM & opefter...

>>Har bredde indenfor westernridning ikke relation til konkurrenceridning?

Jeg mener ikke "bredde" har relation til konkurrenceridning, som man normalt forstår det, nej. Hyggeshows er noget, man har for bredden. Bredderyttere er "dem, der har en billig hest, en billig hat og ikke nogen showchaps" - og som er ligelade.
Meeen, bredden er så osse den rytter, der gerne vil, men ikke kan (eller måske er på vej) til at ride større shows.

>>Hvordan kan arrangørerne af westernshows imødekomme ”breddens” ønsker?

Skal de det?
Jeg ser mig selv som bredderytter: shows er sjove - ellers gider jeg nemlig ikke være med. Skal jeg træne for meget - så er det osse lige meget. an jeg komme på en hyggelig tur i skoven med min thermokande & et par andre hyggebredderyttere, så er det fiiiint med mig.
Et ideelt show for mig er eet, hvor der er greenhornklasser, jeg kan få lov at ride i, så min oldgamle hest slipper for stangbiddet.
Samværet er vigtigere end sløjferne...

Hvad skal WRE/WesternWorld SÅ skrive???
Hvad er der nu i vejen med historier om skovture med madpakker?
Pjat... ;-)
Rejsereportager, rideteoretiske artikler á la Bob's Corner, Jaja, så lidt stævner osse, da - men så skal det osse være tekst! De der kolonner med hvem der blev nummer hvad er keeeedelige!

Regner med, resten af HesteBladet kan klare behovet for veteriærartikler, fodringsartikler etc etc etc...

Hästfynd til danskerne!

Hug your Horses!

99E

Se mere Natural Moosemanship & mine tegninger HER!
0
0
Svar på denne tråd

Re: Men...
Forfatter: 
Dato:  06-03-2002 11:24
Hej Peter

Som du skriver i dit indlæg - problemet er temmelig kompliceret, så lad os prøse at se på det ud fra et forretningsmæssigt synspunkt Klub / Landsorganisation / Westernblad / forhandler / arrangør.

Den amerikanske opskrift på at bliver rig er forholdsvis enkel, nemlig følgende:

Giv folk - hvad folk vil have - og lad dem betale for det.

Det er en rimelig enkel opskrift, men problematikken opstår når den skal udmøntes i handling.

Giv folk hvad folk vil have.
Ja så skal vi starte med at udpege målgruppen FOLK og her skal man så tage stilling til, hvor stor er gruppen man vil rette henvendelse til og hvad ønsker denne gruppe!

Tager vi udgangpunkt i den lokale klub som måske omfatter 50 medlemmer, så kan bestyrelsen finde ud af hvad medlemmerne ønsker f.eks. ved et spørgeskema og udfra resultat (den største fællesnævner)kan klubbens aktiviteter tilpasses for at imødekomme flertallets ønsker som det primære.
Så vil flertallet mene det er en god klub og nogle få stykker vil mene, at klubbens udvikling ikke er så god - så enten indordner de sig eller prøver at ændre klubben i retning af hvad de ønsker eller også melder de sig ind i en anden klub som de mener varetager netop deres interesser bedre.

Denne model vil på landsplan sandsynligvis resultere i at størsteparten ønsker konkurrencer.
Det vil så igen medføre at et "Hesteblad" vil lægge hovedvægten på hvad der har konkurrencerytternes interesse - så enkelt tror jeg faktisk tingene er skruet sammen.
Personligt synes jeg også det er kedeligt kun at se på stævneresultater, men jeg er heller ikke kun konkurrencerytter.

De ryttere, der i begyndelsen ikke er konkurrence minded vil gradvis nærme sig konkurrencerytterne eller i sidste ende forlade den etablerede westernverden.
Conny´s trænningsstævner og deres enorme succes underbygger mit postulat meget kraftigt.

Derfor hvis "hygge westernfolket" vil sætte fingeraftryk på den danske westernverden, så må de organisere sig (som konkurrencerytterne har gjort med WRS)- så vi forretningsfolk kan få et overblik over denne gruppes størrelse og specielle ønsker og så udarbejde et tilbud "skræddersyet" til netop denne målgruppe.
Det forudsætter naturligvis, at gruppen har en hvis størrelse og det kan man ikke vide uden denne gruppe organiserer sig, så den bliver synlig - og så er vi tilbage til udgangspunktet.

Mvh. Per Beinov
0
0
Svar på denne tråd

Er det nu også så kompliceret?
Forfatter: 
Dato:  06-03-2002 12:21
Er det nu også så kompliceret?

Jeg kan forstå på det, at du er primært interesseret i konkurencer. Det må jeg indrømme, at jeg ikke er.

Jeg er ved siden af at være medlem af Born Riders, også medlem af en engelsk rideklub (NLR). Da Born Riders ikke selv har nogen ridefaciliteter, er der en del af medlemmerne der har meldt sig ind i en af øens rideklubber, for der at kunne ride indendørs når vejret ikke er til andet.

Her kan jeg da også se den store forskel på opbygningen af de to rideklubber. NLR er opbygget som ren konkurrence, som de fleste andre engelskrideklubber (alle?), og den mentalitet er jeg ikke interesseret i. Jeg syns da det er mere hyggeligt, når man som i Born Riders bliver efter stævnet, drikker lidt kaffe, sludrer, og slutter af med mad og fest, frem for at man bare læsser hesten og fræser hjem.

Jeg siger ikke at klubberne ikke skal drives efter konkurenceprincipper, for hvis det opbygges rent efter hygge, så kommer man jo ikke videre ridemæssigt/konkurrencemæssigt. Men klubber og arrrangører kan godt sørge for, at der er andet end bare ridning.

Som du selv siger:
"Giv folk hvad de vil ha, og lad dem betale for det!"
Hvis der ser arrangeres lidt sociale aktiviteter, sammen med/efter alt det andet, så kunne det jo være at der var en masse hyggefolk, der kom og financierede de udgifter der ellers er, som fx køb af materialer til baner mv. Deres kontingent mv er vel lige så god at bruge af, som de andres. Og der er jo også sandsynlighed for at npgle af dem også bliver bidt af konkurrencen.
Jeg ved ikke hvordan det er i resten af landet, men her er det bestemt "Bredden/hyggefolket" der betaler gildet, og det har jeg da intet imod. Vi er 50-60 medlemmer, og det er sgu langt fra alle der er ude efter at vinde de store konkurrencer. En del af dem, ser vi måske kun 1-3 gange om året, men de er med deres kontingent med til at holde klubben i gang, og møder op, når der er noget for dem. Det gælder både for konkurrenceryttere og hygge folket. Nogle ser vi kun til stævner, andre kun på diverse ture, og igen nogle møder kun op til festerne og medlemsmøderne.

Der er også nogle som troeligt tropper op hver uge til friridning i ridehallen, med eller uden hest, bare for at hygge, drikke kaffe, og høre hvad der er sket siden sidst!

Hvis nu vi tager din fiktive klub med 50 medlemmer, og vi siger at der er 25 der har svaret konkurence og 15-20 der har svaret hygge. Mener du så at klubben kun skal tage sig af ridningen?
Hvis der er 10 der kun gider hygge, mon så ikke der også er 10 af rytterne der kunne syns det var underholdende?
Så er der pludselig 20 hyggefolk med og uden hest, og med 40% af klubben burde det vel være nok til at gøre noget ud af det, Det burde det egentlig også være selv om det kun var 20% eller mindre. Det behøver ikke være konkurencerytterne der skal lave sociale aktiviteter for "hyggefolket", det kan de sgu klare selv. Men de skal da have muligheden såfremt de er interesseret, for som du selv skriver:
Giv folk hvad folk vil have.

Og ja, hvis vi skal derhen, hvor vi skal læsse og køre, så snart vi rider, så forsvinder der en masse medlemmer. Jeg selv bl.a. Jeg mener nu det er sørgeligt, hvis westernridning i Danmark, kommer derhen, hvor det bliver "rid eller skrid".

Som Conny mv. har været inde på før så er der en del fordomme, om folk der tonser rundt, uden hensyntagen. Tror du at det vil gavne westernridningen såfremt der sker en opdeling, af "konkurencefolket" og "hyggefolket". Det bliver sværere at overbevise folk om at westernryttere ikke er vandvittige og vilde Cowboys, alá Brian og Benny, der ligger og brænder dæk af, i hver deres BMW Tretyrker på Spjald Hovedgade, hvis der skal dukke westernklubber op, hvis hovedformål er at ride rundt i skove, på strande og på marker. Nogle af disse vil unægteligt blive bidt af mere af den gamle cowboy stil, end andre, og hvor mange artikler skal der være pga to halvfulde, langskæggede sønderjyder, der har leget med en sortkrudtspistol ved et lejerbål, før westernridningen får et blakket ry igen? Som det er nu, holder vi en fin balance mener jeg, og vi bliver af med flere og flere fordomme hver dag!

Når du skriver at "hyggefolket" skal organisere sig, vil jeg gerne vide hvordan du vil ha' at de skal gøre det. De har jo ikke de samme interesser for landsdækkende konkurrence om WRS rytterne har. Jeg ser ikke "DM i kaffedrikning ved bål" som en dicsiplin til OL ;). De har ikke de samme behov for landsdækkende regler og paraplyorganisationer, som konkurencerytterne har. Er der socialt samvær i forbindelse med et BM, SM, J/FM eller et DM, så skal de nok møde frem, både for at kigge på, sludre hygge og bidrage til både indtægter og stemning.

Jeg tror også at det er hyggen og den gode stemning, der trækker en del nye til, også dem der senere vil ride mere seriøst!

Til sidst et billede fra 's fotoalbum:

Peter!

0
0
Svar på denne tråd

Re: Er det nu også så kompliceret?
Forfatter: 
Dato:  06-03-2002 12:24
Er der virkeligt ikke flere der har en mening om det her?
Det kan da ikke passe!

!

Peter

0
0
Svar på denne tråd

Det er vel ikke kun sønderjyder...
Forfatter: 
Dato:  06-03-2002 12:32
...der er grumme til at fræse rundt med sortkrudt - er det? ;-)

Jeg ved ikke... Grunden til, at jeg ka' li' at komme i Born Riders er netop at nogle af medlemmerne benytter enhver given lejlighed til at kaste sig over et rekordforsøg i kaffe-og-the-og-kage-fråderi... Det er for mig at se et overordentligt godt formål at ha' - at mødes og være hyggelige... Det synes jeg, Born Riders er GODE til... Jeg nævner i flæng...:
Torsdagshyggeaftener, der kaldes "friridning"...
Trailture...
Line Dance-holdet, med udvidede pauser...
Medlemsmøder (der virkelig somme tider lader til ikek at have andre formål en at mødes - og se lidt hestevideo og være hyggelige, og...)
Stævnernes svar på afterskiing...

Jeg vil heller ikek ah' OL i kaffedrikning omkring bål - jeg foretrækker kakao eller the, tak! ;-)

Hug your Horses!

99E

0
0
Svar på denne tråd

Nej...
Forfatter: 
Dato:  06-03-2002 12:53
Nej, det er ikke kun sønderjyder, der kan finde på narrestreger, men et eller andet sted skulle min fiktive person komme fra. Selv om Sønderjylland vist nok er landfast med Afganistan, så er det vist ikke nok til at stemple dem som ekstremister.

Det var mest for at pointere problemet med, at hvis bare én lille gruppe af "john Wayne wannabe's" syns det var sjovt at ride rundt og lave ravage iført duster, hat og winchesterattrap, så ville medierne hurtigt sørge for at overbevise alle om, at de der Cowboys var nogle vilde nogle!

Hvis du nu hørte en sige "Min fætter har en gammel Harley!"
Hvad tænker du så?
Det er nok mest sandsynligt at din første tanke er, at han er vist en værre en, ham fætteren. At han nok fræser rundt med fri udblæsning, med sine solbriller, rygmærke og oversavede haglgevær?
I virkeligheden er han så måske en flink fyr, der har valgt at bruge sine penge i et stykke kulturhistorie fra 1928, med de forhåbninger at have gjort en god investering. Den står måske forsvarligt låst inde i en isoleret tilbygning, med varme i gulvet, mens hans daglige transportmiddel er en diskret Audi A6, der iøvrigt fint macher hans slips, og attachekuffert.

Dette er ren udenomssnak, men et glimrende eksempel på en anden gruppe mennesker, der også føler sig ramt af fordomme.

Ja, når vi har et arrangement, så er vi ganske glimrende til at hygge i Born Riders.

Både med og uden krikkerne!

Peter!

0
0
Svar på denne tråd

Re: Nej...
Forfatter: 
Dato:  06-03-2002 13:01
Der skulle kun ha været én jernhest med der!

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  06-03-2002 16:05
Howdy Peter

Jeg tror du misforstår mig en lille smule Peter.
Jeg mener at, hvis en klub bliver for konkurrence fikseret så sker det på bekostning af det sociale samvær, og så er der en risiko for at klub miljøet bliver for "koldt" efter min mening.

Derfor er jeg også medlem af en klub Big Stream Cowboys, hvor det sociale er i højsædet. Medlemsinteresserne overlapper hinanden og omfatter ridning lige fra roping til klassisk dressur, distanceridning, Line Dance, læderarbejde, sort krudts skydning.
Vores forlængede sommerweekend omfattede natur trail, roping af kvæg, lasso og piske workshop, øksekast, sortkrudts skydning, kanosejlads, kørsel i hestevogn og grillstegt vildsvin og efterfølgende Line Dance hele natten i lejrbålets skær.
Behøver jeg at sige, at jeg var arrangøren!!!

Jeg holder meget af konkurrencer, men de ovennævnte beskrivelse af vores sommerweekend har den højeste prioritet i mit interesse felt.
Derfor vil det være interessant for mig, at få kontakt med klubber som har samme interesser som BSC og enten må vi "lege" hver for sig eller også må vi komme ud af skabet og finde sammen for ellers vil konkurrenceridning hen ad vejen fortrænge alt andet er jeg bange for.

Mvh. Per Beinov

PS! Vi westernfolk skal nok lære, at respektere hinandens holdninger lidt bedre, hvad enten vi er konkurrenceryttere med stort K eller "kun" er western hygge trolde.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  06-03-2002 17:34
Til dit PS: Er man meget skitzofren hvis man føler sig både som Konkurrencerytter og Western-Hygge-Trold?????????????????????

Hilsen Jette
0
0
Svar på denne tråd

Jette...:
Forfatter: 
Dato:  06-03-2002 19:02
...Nej, det er man ikke...
Man er som regel et rimeligt rart menneske...

Dem, der er irriterende er de fanatsike konkurrenceryttere & de fanatiske konkurrencehadere, der prøver at pådutte andre deres mening... ;-)

Pjat: Der skal NETOP være plads til, at man OSSE er hyggetrold...
Osse i et westernblad!

Hug your Horses!

99E

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  06-03-2002 19:40
Howdy Jette

Nej det synes jeg ikke, fordi sådan er jeg selv.

Mvh. Per Beinov
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  18-03-2002 16:34
bredden er basis for eliten, siden det er bredden der nominerer eliten ved at følge dem. med venlig hilsen, ARIEL
http://members.tripod.com/Blackskunk
på engelsk
http://www.worldonline.dk/~Blkskunk
på dansk
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider