Hej Iso Jeg har fået fat i en kanon dvd... DVD'en er lavet af Vern Sarpergia og Sylvia Rzepka, De er meget dygtige og succesfulde ryttere. Deres filosofi er at lytte til hesten - og træne derefter - "Feel it" kalder de det. Deres ridestil er superflot og enkel at forstå. Noget man kun kan beundre. Alene det, gør dvd'en lækker at se på. I artiklen "about us" fortæller Vern og Sylvia om dem selv og deres træning/succes. De virker aldeles "helt nede på jorden" - trods deres enorme succes.
http://www.sr-horse-training.com/ DVD'en er opdelt i kapitler. Man starter med grundtræningen, som de kalder ABC. Her er vist hvordan man får en blød og eftergiven hest (dressurryttere kunne også bruge dette med succes). Derefter kommer alle standard øvelser man bruger i reining. Det smarte ved kapitler er, at man nemt kan finde lige det man har brug for. Sproget let-forståelig og der tales tydelig engelsk. Jeg vil påstå, at enhver der bare kan lidt engelsk, kan forstå det. For at uddybe hvordan øvelserne laves korrekt, går de ned i slowmotion mens de forklarer. Man får det penslet ud!! Jeg vil dog mene, at DVD'en henvender sig mest til ryttere der er igang med at ride western. Hvis man er helt rå, vil man mangle de helt basale grundridnings principper, som de ikke gennemgår i filmen. Men den viser meget smuk ridning, som alle vil kunne få gavn af at se - uanset om man er begynder eller erfaren showrytter. Den er kanon god. Jeg kan kun varmt anbefale den. Kan købes hos Tuse Creek Ranch. Der afholdes clinic med Vern d. 21-23 oktober på Tuse. Gratis at kigge på. Hilsen Sus