Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

Hingste emne
Forfatter: 
Dato:  27-08-2005 09:06
jeg søger hjælp til at finde næste års hingst til min pinto hoppe.
hoppen er ½ araber. Hun har araber sind og super gang.billede af hoppen

hun er en anelse fransk på det ene forben.så hingsten må ikke have fejl på benstilling.
jeg hælder imod Dee Doc , Helle Kristensens hingst. Men har ikke spurt Helle om han bedækker andet end quatere . Men er der andre bud?
Føllet skal sælges ved fravænding.
Hilsen
Marianne Olesen
0
0
Svar på denne tråd

hingst
Forfatter: 
Dato:  27-08-2005 10:00
Er føllet solgt på forhånd ??
Jeg kan se på din præs. at hun er kåret pinto, og hvis ikke føllet er solgt / bestilt, vil jeg syndes det var bedre at lave et føl efter en pinto eller araber (pinto-araber) istedet for en gang piratavl, som du højest sansynlig ikke kan holde pengene hjemme på, husk dette er bare min mening, ud fra at der i danmark i forvejen er mange heste, af div. herkomst, som flakker rundt...
Det er da bedre med en hest med papir på, så man kan dokomenter afstamning eller alder m.m.

Men var det fordi man selv ville beholde føllet så var det jo noet andet, men som jeg forstår dit indlæg se er det bare for at få et føl og så sælge det..

Og husk dette er ikke et surt opstød, bare min mening :-)

Hilsen
Annette
0
0
Svar på denne tråd

annette
Forfatter: 
Dato:  27-08-2005 11:56
jammen vil der ikke komme papirer på hvis man bruger en reg. quater som Dee Doc ? eller er det kun hvis han bedækker quater?
det skal være reg. føllet er ikke solgt på forhånd.og grunden til at jeg vil avle er at min hoppe er lidt for lille til mig. men en kanon dejlig hest med det dejligste sind. og jeg vil hverken låne hende ud eller sælge. Jeg har brugt hende til distance og det har hun været eminent til. hun er redet i western hvilke hun bare elsker og grunden til at jeg vil vælge en quater er at den bla. henvender sig til western folk hvilke efter min erfaring er mere rolige og rider mere på hestens præmisser. For det føl der kommer ud af det skal haveden bedst mulige fremtid.
Hilsen
Marianne
0
0
Svar på denne tråd

Hingst
Forfatter: 
Dato:  27-08-2005 13:43
Hej igen! Nej, man får kun papirer på føllet hvis begge er reg. quartere... Dog kan man kombinere quarter/fuldblod og så få en reg. quarter ud af det!
Jeg er nu også enig i, at det ville være svært at holde pengene hjemme på en pinto/quarter når det er meningen føllet skal sælges...
Jeg har ikke lige umiddelbart nogle bud på en hingst, men jeg ved, at der er en westernredet pintohingst herhjemme (der er højest sandsynligt flere.. hehe), den har et afkom der er opstaldet i Løgstrup ude hos Ulla Riehn. Jeg kan selvfølgelig bare ikke lige huske hvad hingsten hedder. ?:-)

Mvh. Salli
0
0
Svar på denne tråd

Ang. hingst.
Forfatter: 
Dato:  27-08-2005 15:29
Hej.
Hvis du vil have en quarter hingst på din hoppe, så synes jeg at du skulle tage og kigge på "JMC Lucky Straw", han er EM i Halter og han har et maget roligt sind og er meget medgørlig.
du kan læse mere om ham på: www.jmc-quarter-horses.dk
0
0
Svar på denne tråd

Dit valg.
Forfatter: 
Dato:  27-08-2005 17:10
Jeg syntes absolut at du skal vælge en pinto hingst, det er langt bedre for dig, du får også en stamtavle, hvilket du ikke gør hvis du vælger anden race.
Knus
0
0
Svar på denne tråd

svar...
Forfatter: 
Dato:  27-08-2005 17:58
Hej Marianne

Nej, du vil som Salli skriver, ikke få papir på føllet, hvis du bruger en quarter.

Et føl blandet mellem en pinto og en quarter, henvender sig ikke spacialt til westernfolket. Mange westernrytter starter op på de heste de har, og når de skal "skiftes" køber de reg. quarter, paint eller appy, da der inden for western er spacial klasser for disse racer, alt andet går under all-breesd.

Hilsen
Annette
0
0
Svar på denne tråd

Hvad med pintoforeningen?
Forfatter: 
Dato:  27-08-2005 21:18
Ville de evt. udstede papirer på et føl?

Quarteren er en ren race så der må ikke krydses andre racer ind i avln ud over fuldblod efter bestemte regler.

Hvis du vil lave et westernføl er Dee Doc et godt bud. Han er en god racetypisk allrounder.
Jeg har selv en hoppeplag efter ham og han slår tydeligt igennem på afkommet.

Jeg tror ikke du vil tjene noget særligt på et føl efter en Qh hingst. Bedækningerne koster penge og et krydsningsføl vil prismæssigt ikke komme i nærheden af prisen for en ægte quarter.
Det er nemlig kun quartere der må starte til quarter horse foreningens stævner.
Du skal nok regne med at kunne få lidt mere end bedækningsprisen (afhængigt af køn og udseende), men det dækker jo kun lige de allermest basale udgifter.

Din hoppe ser dog typemæssigt ud til at kunne give et ok westernføl.

Mvh Tina
0
0
Svar på denne tråd

pinto foreningen
Forfatter: 
Dato:  27-08-2005 21:33
jo min hoppe er kåret med rigtig fine karekterer. Men de 2 hingste der er 1èr ponyer. har begge nogen af de minuer jeg ikke ønsker at videre gi. den ene er fransk og den anden smal.
vores egen hingst skal kåres i DPA de giver ikke papirer videre til lige netop pintoer og så skal han kåres i DSP der vil de give LU papirer på et føl.
I år er hun bedækket ved El Maras en araberhingst og det føl skal jeg beholde til min egen ridehest.
jeg har selv haft en araber / quater engang og syntes det er en kanon lækker hest.
Tina: har du billedeaf dit føl efter Dee Doc+
hilsen
Marianne
0
0
Svar på denne tråd

ikke paint i hvert fald...
Forfatter: 
Dato:  28-08-2005 08:27
Hej Tina.

Jeg checkede nogle af pinto-reglerne for registrering. Og i hvert fald vil de ikke have paint i foreningen mere. (checkede da Indi-mand var lille, men han kunne hverken registreres i dansk eller amerikansk pintoforening. Men om det også gælder quarter kan jeg selvfølgelig ikke love. Men det er jo bare at kontakte pintoforeningen og høre ad...

Jeg ville nok også vælge en pinto hvis det var mig.... Heste med papirer er nemmere at finde gode hjem til til en ordentlig pris, selvom det ikke altid burde være sådan.

-Randi
Luksus sommerhus på Marielyst til 8 personer udlejes, check www.novasol.dk katalognr. K13701
0
0
Svar på denne tråd

mht quarter i pinto
Forfatter: 
Dato:  28-08-2005 12:25
Hvis du bruger en quarter hingst til din hoppe og får et broget hoppeføl, vil dette, når det er fyldt 3 år kunne kåres i forregistret. alt andet (ensfarvet/broget hingst) kan ikke optages i pintoforeningen, da det er hingstens papirer, der afgør om føllet kan kåres - at hoppen er kåret i pintoforeningen, betyder kun noget, hvis hingsten også har pintopapirer, så kan føllet optages i pintoforeningen uanset farve. (du kan muligvis få disp. til at bruge en ox'er - dvs du laver en pintoaraber, men ved ikke lige hvordan reglerne er der.)

For alle andre racer du måtte vælge som hingst, vil føllet få LU papirer, men er quartere overhovedet med i de regler? Når de nu ikke kåres som ved andre racer, vil LU så godtage papirerne på en quarter til krydsning med en ikke quarter?
(forstår i hvor jeg vil henad? 8-))

Den pintohingst, der rides i Western er Cappuccino-T, og han er 155 cm høj.
Men uanset hvad, ville jeg vælge en pinto - og så finde den, der passer bedst til hoppen. Man kan jo lisså vel sælge en ren pinto som westernemne, som en der er halv quarter, men jeg tror du vil kunne få mere for et "renavlet" føl.

mvh Maria

Lysten til at kritisere er omvendt proportiornal med evnen til at gøre det bedre selv 8-)

0
0
Svar på denne tråd

Skal den have.
Forfatter: 
Dato:  30-08-2005 16:25
... papirer den hingst du skal bruge??

Vh Gitte, mest mor til Tera {>

"Uanset hvad du hører og læser, så husk altid at danne dig dit eget indtryk"

Jeg ejer den smukkeste brogede hingst (han er for lækker til Pintoforeningen :-D) flotte fotos på præs.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider