|
|
| må ha lidt hjælp:( |
| Forfatter:  |
Louise Heine |
| Dato:  |
31-07-2005 22:08 |
|
Nu kan det altså være nok, jeg må ha lidt hjælp.
Min hest har fået en eller anden dum idé om, at grimen er ond.
Når jeg skal hente hende ind fra fold, er hun glad og kommer mig i møde. Jeg må gerne nusse hende, men når jeg så tager grimen frem ligger hun øre, skære tænder og går. Hun bliver simpelthen sur på mig og vil ikke lade sig fange!
Når jeg så får fanget hende, er hun bare så rasende og bider ud efter grimen. Når jeg får lagt den på hende, er ørene fremme igen og hun står glad som om ingenting er sket. Når vi så skal til at gå ind, tar hun nogle skridt og stopper. Det gør hun 4-5 gange til vi endelig er inde fra folden.
Hvis jeg i stedet kommet ud kun med træktovet og ligger om halsen på hende, bliver hun hverken sur eller går, men igen når vi skal ind: går, stopper, går stopper.
Når jeg har redet og skal ligge grime på igen, er der ingen problemer.
Kan det være fordi hun tænker: grime=arbejde? eller noget andet?
Jeg er meget obs på, at vi ikke lave det samme 2 dage i træk. Dvs. jeg veksler meget imellem tur, sjov, ridning uden udstyr osv.
Er der nogen der har en idé om hvad der sker og hvad jeg kan gøre??
Kh Louise
Hvis du kun ser på noget som det er, opnår du måske aldrig det, det kunne blive...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| måske det hjælper? |
|
|
Bob laver også det der "jeg vil godt med dig, men hov... venner? nej vent, jeg stopper lige og ser mig tilbage, står lige lidt som et æsel, måske opgiver hun og så slipper hun mig på fold igen"...
Min første reaktion var at trække til.. han gik godt nok også, men det er sgu ikke sjovt at stå der og trække torv med sådan en kæmpe....
Så derfor er vi begyndt at lege.. Jeg ser totalt latterlig ud, men jeg leger simpelthen med ham, ligesom en hund. Snakker, griner, siger hans navn flere gange og sørger hele tiden for at han synes jeg er enormt interessant osv. På den måde synes han det er sjovt at gå med mig, istedet for at han synes det er trist at skulle forlade græsset og vennerne osv.
Det med grimen er da vist bare et spørgsmål om enten at ignorere det eller også lade være med at bruge grimen et stykke tid..
Er du sikker på at den ikke har fået sår eller andet af grimen, siden den er så sur over at få grimen på?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det lyder ik sjovt! |
Sanne Friis Rasmussen |
01-08-2005 09:53 |
|
hvorfor ikke lade din hest gå med grime på folden? så vænner den sig til det, og finder ud af at den ikke er farlig! det ville jeg da gøre, men har så heller ikke oplevet det samme som dig...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det kan ikke |
|
|
anbefales at lade sin hest gå med grime på fold !!!
Hvis grimen er sådan at hesten ikke kan få et bagben ind i den, er den så snæver at hesten ikke kan tygge rigtigt.
Desuden er det meget farligt, min nabo fandt hendes 2 års på folden, død, hængt i grimen !!!!
Dette er kun 1 måned siden og det er ikke første gang jeg hører om heste der enten er døde eller kommet alvorligt til skade ved at gå med grime på fold.
Jeg kunne ikke drømme om at lade mine gå med grime på fold.
Gitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Grime på fold |
|
|
Hejsa....
Er der ikke noget med at forsikringen ikke dækker, hvis hesten løber ud, og den ikke her grime på,eller det mig der har misforstået noget 
Hilsen Jeanette 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kender ik reglerne |
|
|
men....der hvor min hyp stod før, var der en hest som fik lavet et stort grimt ryk i næseryken på folden i grimen, så jeg gik omgående over til halsrem i stedet for (det må vel være lige så godt som grime vedr. forsikring).....Jeg er nu heller ik selv tilhænger af grime el. halsrem på fold, så hun står faktisk uden hverken rem el. grime det meste af tiden....Af og til får jeg lige en ide om, at det kunne jo være at hun en dag løb gennem hegnet, eller hegnet gik i udu, og så får hun remmen på igen nogle dage....meeeen må nok indrømme at hun faktisk mest står uden.
Måske Louise din hest har haft en dum oplevelse med grimen, uden du selv har bemærket det, og derfor helst vil være fri for den.
Du kunne også vælge at "klikke" den på, det plejer at virke.....med det mener jeg at hun til at starte med bare skal se på grimen "klik" + godbid, og så skal hesten dutte på grimen "klik" + godbid, og så ha den på "klik" + godbid - men husk at gå frem i hendes tempo...Bare et foreslag.
Hej fra Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forsikringen |
|
|
er afhængig af hegnets stand og ikke om hesten har grime på, grimen forhindrer jo ikke at de løber ud.
Gitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| grime = forsikring |
Maja Dollas |
02-08-2005 10:04 |
|
Jeg har også hørt at hvis de løber igennem hegnet og bliver kørt ned af en bil, så er der intet der dækker , hvis de ikke har grime på..... så MINE heste har altid grime på - vi har ALDRIG haft problemer, så de må jo side perfekt....
GITTE L: hvordan kan en hest hænge sig i folden, der må da så have været noget på den fold - som IKKE skulle have været der.
hilsen Maja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Den kan |
|
|
have fået et ben ind i grimen, jeg ved det ikke præcist, de vil ikke snakke om det.
Det kan jo også have været et træ, som både jeg og hestene synes er dejlige at have på folden.
Dog ved jeg at næsestykket var ødelagt, deraf konkluderer jeg at den har kæmpet og lidt forfærdeligt.
Hvis hestene løber ud og bliver kørt ned er det bilens forsikring der dækker, jeg ved at i sådanne tilfælde kommer forsikringen ud og syner hegnet og hvis hegnet skønnes at have været ok, inden hestene løb ud, dækker bilens ansvarsforsikring.
Bilens skader dækkes af bilens kaskoforsikring, hvis der er en, ellers er det bare synd for bil ejeren.
Gitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Iøvrigt |
|
|
er det da fint at lade sin hest gå med grime, jeg vil bare ikke tage chancen !
Føromtalte nabo har heller ikke hendes til at gå med grime, den der blev hængt / kvalt, havde kun grime på denne ene nat, fordi den gik på en ny fold.
Det er jo kun nødvendigt at have det problem en gang, hvis det slår din hest ihjel !
Gitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak for svarene |
Louise Heine |
02-08-2005 17:44 |
|
Miki: Hun har ingen sår, men jeg vil helst ha hun går uden grime. Ved godt der ikke er nogen forsikring hvis hun skulle løbe igennem hegnet og ud på vejen, men så må det være det. Dessuden får hun slidmærker hvis hun har den på på fold.
Jeg kan lige se Paya i den rolle, som du beskriver Bob ;-P Har også prøvet at snakke og opmundre hende, men så stopper hun op og er vildt interesseret i mig, men gider stadig ikke gå.
MEN nu skal i høre noget underligt! I dag kom jeg ud på folden, men med en anden grime. Den gamle er en bucas eller hvad de nu hedder, og sidder behageligt "løs", hvor den anden sidder mere til.
Jeg kom ud til hende, nussede hende og viste hende grimen. Jeg var klar til at skulle jage hende, hvis hun nu skulle ligge øre og løbe væk. MEn da hun ser grimen, sker der ingenting! Hverken sur, bider eller løber! Hmmm okay, jeg prøvede at ligge den på, mens jeg snakker med hende, og hun stod bare som om "SUk, bliv nu færdig!" Ingen problemer  hurra!
Dog da vi skulle ind stoppede hun én gang, og så var det det.
Derefter tænkte jeg, hvad har jeg gjordt anderledes siden hun er så sød? Jeg har ikke ændret på noget, andet end jeg brugte en anden grime.
Er det ikke mærkeligt?
Kh Louise
Hvis du kun ser på noget som det er, opnår du måske aldrig det, det kunne blive...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejsa :-) |
Maja Dollas |
02-08-2005 18:23 |
|
HMM jo, det virker da lidt mærkeligt - men de kan jo godt få nogle sære tendenser engan imellem
jeg plejer at gøre det, at hvis min hest stopper og nægter at gå frem - det sker engang imellem.... så bakker jeg ham 4-5 skridt, og det er nok til at han går med fremad... det er jo samme teknik, man bruger når man ground worker, og hesten "glemmer" at hører efter.. så er " straffen" jo også at man bakker dem, og derefter fortsætter arbejdet.
GITTE L: jeg synes da helt sikkert også at der skal være træer på en fold.. MEN grenene behøves jo ikke at være i Heste-højde - det er vores da ihvertfald ikke
hilsen Maja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Maja... |
Louise Heine |
02-08-2005 19:54 |
|
Du har ret, det har jeg faktisk overset. Det er lang tid siden jeg har benyttet mig af den øvelse, da jeg ikke har haft brug for den, og så har glemt den
Tak skal du ha
Kh Louise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pocket Halter |
|
|
Denne specielle lommegrime kan måske hjælpe nogen med grimeproblemer. Westernsaddels Jesper vil måske tage nogen hjem til sin nye butik. Se linket: Pocket Halter
Og se her hvordan: Hvordan
(scroll ned til Pocket Halter)
MVH
Claus
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lommegrime |
Louise Heine |
03-08-2005 11:50 |
|
Holda op, ja det var smart
Plus at man kan lave den selv 
Indsætter lige et billede.
Louise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sådan ....... |
|
|
Èn kan man da selv lave ... tror det bliver et projekt en dag i fremtiden
BREEDING STOCK: BEST NON SPOT
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nøøøj!! |
|
|
Ej hvor smart. Ja sån en kan man da sikkert selv lave. Men det kunne da være at Jesper får nogle i sin flotte nye butik, som i øvrigt har et rigtig godt udvalg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Man kan jo |
Louise Heine |
03-08-2005 17:20 |
|
Bare ta en gammel grime, klippe en af ringene fra og binde den sammen med et reb.
Louise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Selvgjort ? |
|
|
Ja selvfølgelig kan man lave den selv. Læg dog mærke til at den hedder en "lommegrime", og at der reklameres med at den kan ligge i en baglomme. Jeg vil anbefale at man køber linen i en sejlbådsbutik, da de liner man bruger her, er både meget tynde og meget stærke. Det er hele fidusen ved grimen.
MVH
Claus
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kom til at tænke |
Louise Heine |
04-08-2005 09:17 |
|
på sikkerheden. Det er skam en smart lommegrime, men hvad med sikkerheder? Normalt vil et træktov eller grimen knække hvis der skulle ske noget, men det kan denne jo ikke, så det er nok ikke lige det man skal binde hesten i
louise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det var sku smart :-) |
Maja Dollas |
04-08-2005 15:50 |
|
jeg kan da ikke forestille mig at det var tænkt til at binde hesten i.... man giver den jo bare en anden grime på når den skal strigles og sadles op...
men det var da godt nok smart - hvis hesten ikke skal have grime på, på folden
hilsen Maja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Om træer på folden... |
atengstedt |
09-08-2005 13:12 |
|
...så kan man jo SAGTENS stamme træerne OP, så der ikke er grene i hestehøjde...forudsat træerne er HØJE nok!
Det var min unghest der døde pga. sin grime.
Mine heste går på en meget stor kuperet fold - faktisk en ådal.
Herpå er der adskillige træer og træ-grupper, store som små.
Bl.a opvoksende hvidtjørn, rød el og gråpil.
Alt i alt en DEJLIG fold med meget naturligt læ.
Men undgå grene i hestehøjde er altså ret u-lade-sig-gørligt, når adskillige af de opvoksende træer er under 150 cm høje.
Personligt tror jeg, at han har haft et (for)ben i grimen. Jeg fandt ingen tegn på "kamp" i form af optrampede arealer o.l. ej heller fandt jeg brækkede grene eller træer. Men jeg fandt en 2 års vallak liggende halvvejs nede i åen - død som en sild - med en grime med ødelagt næsebånd.
Jeg HÅBER at han døde hurtigt.
Hele historien om Hardys sørgelige endeligt kan læses ved at trykke på linket under min signatur.
med venlig hilsen atengstedtMan skal aldrig slås med et svin. Begge parter bliver beskidte, men svinet kan lide det! (desuden er svinet ofte den stærkeste...) ALDRIG mere grimer på!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|