Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

Hvornår køber man så sadlen?
Forfatter: 
Dato:  04-02-2002 00:33
Hvis jeg har forstået det rigtig, så kan en westernsaddel ikke stoppes om. Kan det ikke give problemer under tilridning når hesten sætter muskler?

Jeg overvejer om det ikke er bedst først at købe sådan en sag når hesten er oppe i fuld ridning. Eller ryggen ændrer sig måske slet ikke så meget...?
------
Rotter er geniale kæledyr. Spiser alt og holder svigermor fra døren.
0
0
Svar på denne tråd

Egentlig...
Forfatter: 
Dato:  04-02-2002 01:08
...burde man vente, ja - det er derfor de fleste, jeg kender har skiftet sadel et par gange...
Hvis man køber en brugt sadel, og passer godt på den, skulle det ikke være umuligt at sælge den igen... Og så bruger man pengene, den har indbragt til at købe en anden sadel... ;o)

Hug your Horses!

99E

Se mere Natural Moosemanship & mine tegninger HER!
0
0
Svar på denne tråd

Re: Egentlig...
Forfatter: 
Dato:  04-02-2002 02:32
Aaah det havde jeg slet ikke tænkt på. Ganske smart.
Godt jeg har andre til at tænke logisk for mig, når det glipper lidt med'et selv.

------
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-02-2002 05:58
altså nu har jeg tilredet omkring et par hundrede heste og jeg har siden 1972 haft de samme saddler den ene er en MARSHALL (75 år gammelt)og den anden er en CHAMPION, (20år gamelt) begge håndlavet saddler, og Mary har haft en CIRCLE Y (20år gammelt) de har været på alt fra Fjordheste, Islænder, til 1,70 cm DV og har endnu ikke set nogle mærker på hestene, eller har haft nogle heste blive skøre eller vist at der var noget i vejen med saddlerne.

Det skal hertil siges at vi har altid brugt gode TYKKE underlag, som hjælper at fordele vægten, såvel som at gøre det merer behageligt for hesten, dette mener jeg er en glemt ting her i Danmark, hvor man har en tendens til at købe noget der ser smart ud men ikke noget der dur, for jeres information de bedste er FILT tæpper og så lægger vi et show tæppe ovenpå når vi skal til show..

På mangel af andet har jeg næsten altid brugt Marshallen til alt fra cutting til pleasure, den passer til mig og min så tilindretted (you know what)

.med venlig hilsen, ARIEL

http://members.tripod.com/Blackskunk
på engelsk

http://www.worldonline.dk/~Blkskunk
på dansk
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-02-2002 05:58
altså nu har jeg tilredet omkring et par hundrede heste og jeg har siden 1972 haft de samme saddler den ene er en MARSHALL (75 år gammelt)og den anden er en CHAMPION, (20år gamelt) begge håndlavet saddler, og Mary har haft en CIRCLE Y (20år gammelt) de har været på alt fra Fjordheste, Islænder, til 1,70 cm DV og har endnu ikke set nogle mærker på hestene, eller har haft nogle heste blive skøre eller vist at der var noget i vejen med saddlerne.

Det skal hertil siges at vi har altid brugt gode TYKKE underlag, som hjælper at fordele vægten, såvel som at gøre det merer behageligt for hesten, dette mener jeg er en glemt ting her i Danmark, hvor man har en tendens til at købe noget der ser smart ud men ikke noget der dur, for jeres information de bedste er FILT tæpper og så lægger vi et show tæppe ovenpå når vi skal til show..

På mangel af andet har jeg næsten altid brugt Marshallen til alt fra cutting til pleasure, den passer til mig og min så tilindretted (you know what)

.med venlig hilsen, ARIEL

http://members.tripod.com/Blackskunk
på engelsk

http://www.worldonline.dk/~Blkskunk
på dansk
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-02-2002 11:09
Min erfaring er den samme som Ariels!
Min "CIrcle Y" "Conny Nielsen Cutter", bliver brugt både til tilridning og showing og har en bom der ligger fantastisk godt på 99½ % af alle heste.
En ting du skal være meget opmærksom på Signe, er om sadlen gaber bagtil. Gør den det, får du problemer!
Så kan du nemlig ende udover hovedet på hesten med sadlen og det hele, fordi hesten vil sandsynligvis forsøge at bukke dig af.
En anden ting er som Ariel siger, ordentlige underlag!

Hvis du vil have startet din hest rigtigt godt,så
ring til Shane Mosele på tlf 2212 9708.
Han lægger et fantastisk forarbejde i din hest og du får en tillidsfuld, rolig og faktisk ryttervant hest du kan starte selve tilridningen på!

Sadler kan du f.eks finde påhttp://www.western-import.dk

Han har som regel også en del brugte sadler og har over 12 års erfaring i Danmark med salg af Circle Y
Sadler.
Som han altid siger "Til erfaring findes der ingen genvej!"

Mange hilsner
Conny
0
0
Svar på denne tråd

Re: Hvornår køber man så sadlen?
Forfatter: 
Dato:  04-02-2002 11:50
Hej Signe J

Ja hvis jeg er i tvivl bruger jeg som regel min gamle Hubertus combi til tilridning.
Den er en mild overgang fra gjord til westernsadel og man kan tage de flagrende bøjler af i starten ved tilvænningen + man kan bedre "lægge" den op i starten.

Det er bedst at vente til hesten er 3½ og har nogle måneders stabil ridning med tilhørende muskler før man kan være sikker p at formen "holder".
Samtidig skal hesten være i middelfoderstand da fedtpuder elelr mangel på samme kan ændre bredden betydeligt.

Jeg har dog en oldgammel udtrådt Billy Cook som også ligger godt på de fleste som jeg bruger til det første ridning.

Mvh Tina
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-02-2002 12:02
Tak :-) Nu er jeg glad for du nævner islænderen, Ariel, for de har nemlig en ret kort ryg og det duer ikke med en almindelig sadel til dem. Jeg har været lidt nervøs for om det ville blive svært at finde en ordentlig sadel.

Men man kan vel få sådan en fidus ud at prøve sadler på dyret går jeg ud fra - jeg vil have svært at se om den passer ordentligt selv.

Der er godtnok meget at tænke på. Godt jeg har et år mere at spørge i - og spare sammen i :-)
------
0
0
Svar på denne tråd

Sadelprøvning...
Forfatter: 
Dato:  04-02-2002 12:07
...Jo, Western Imports sadelbil kører på Sjælland - hvis den tilfældigvis kommer forbi andre dele af landet - fx i forb. med stævner eller andre arrangementer - kan man få lov at få sin hest/sadel-sammensætning bedømt. ELLER - og det er det, der er aktuelt for dit vedkommende - man kan få lov at prøve en masse forskellige sadler.... Men du skal nok lige melde ud, at du har en islænder, så der ikke kommer et læs sadler til varmblodsheste... ;-)

Hug your Horses!

99E

0
0
Svar på denne tråd

Re: Hvornår køber man så sadlen?
Forfatter: 
Dato:  04-02-2002 16:11
Hejsa - hun skal tilrides i almindelig sadel, da jeg har ladet mig fortælle at en westernsadel ikke er så god til gangartstræning - islændere er jo lidt anderledes end andre heste. Hun skal tilrides når hun bliver 4 og så skal hun have nogle pauser mens hun vokser færdig. Så det bliver noget med lange skridtture i skoven og på vej. Og der ville jeg godt begynde med westernsadlen.
------
0
0
Svar på denne tråd

Lyder fornuftigt...
Forfatter: 
Dato:  04-02-2002 20:49
...på det tidspunkt har hun osse sat noget ryg - så er det lettere at finde en sadel, der passer hende i et stykke tid!
Tænk, jeg troede slet ikke, man red islændere så tidligt? Men det er måske kun på island, man venter til de er 6 år? (Eller er det osse en skrøne???)

Hug your Horses!

99E

0
0
Svar på denne tråd

Re: Lyder fornuftigt...
Forfatter: 
Dato:  04-02-2002 21:50
Det må være en skrøne - de fleste islændere på Island bliver redet til den vinter/forår hvor de bliver 4 -
så bliver de sendt på sommer græs hvis ikke de skal kåres, ellers bliver de trænet til kåring og får så en ordentlig ferie bagefter.
Den nyeste forskning viser faktisk at en islandsk hest der bliver redet tidligt til IKKE har så stor tilbøjelighed til at udvikle spat - noget der ellers er ret alm. Man øger deres holdbarhed ved at tage dem tidligt i brug, men på en fornuftig måde -
0
0
Svar på denne tråd

Så...
Forfatter: 
Dato:  04-02-2002 22:53
...lærte jeg DET!
Tak, Svala!
Islændere ER nogle kære krabater!

Hug your Horses!

99E

0
0
Svar på denne tråd

Re: Så...
Forfatter: 
Dato:  04-02-2002 23:24
Det er de nemlig ;-D
------
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider