Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

Trænerforening eller hvad?
Forfatter: 
Dato:  20-04-2005 11:23
Tak til jer Jette og CMN, det er da rart at høre at der er andre der syntes at den ide ikke er så tosset. Jeg har prøvet et par gange eller 10 de sidste 6-7 år, men der har ikke været interasse for det. Den sædvanlige undskyldning har været at, man ikke kunne lære mere (og med den indstilling har man vist alt at lære) eller at man ikke skal ud og vise de andre hvad man ikke kan, for så bliver der bare snakket. Det er desværre, en meget forkert indstilling at have. Der er nogle der står i stampe og ikke får lært. Det er vigtigt at vidreuddanne sig som træner og det er umuligt her i landet. Vi er nogle der tager til andre lande for at lære, men det ville da være meget bedre at kunne samle trænere i danmark, og få gode undervisere hertil.
Alt dette kræver en ændringsholdning og jeg ved ikke om trænere er instillet på det, men jeg håber for dansk western ridning.
Venter spændt på dit inlæg CMN.

MVH Palle

WWW.wildhorsetrainingcenter.com
0
0
Svar på denne tråd

At traene en hest
Forfatter: 
Dato:  20-04-2005 12:39
og at kalde sig en traener er en individuelt og personlig affair.

Som mange har sagt man tager det bedste fra den ene og fra den anden, og kommer til sin egen konklusion.

Hvad skulle en Traener forening goere?? Fortaelle hvem der er i foreningen?? Hvad med dem der er led og traet af foreningen Danmark??? Er de daarlige traener????

Skulle man forbyde at man traener for mindre penge end de andre???? eller for frit????

Western er baseret paa den individuelle persons idear.... Hvis det var saa god en ide, hvorfor har amerikanerne, eller andre ikke fundet paa det???

Saa kommer det sidste, hvem skal saa fylde deres lommer med de ikke individualister som betaler til foreningen???

Bare nogle dumme spoergsmaal....... mvh Ariel

.

HUSK AT BRUGE agpaladini@hotmail.com IDET DEN DANSKE IKKE BRUGES LAENGERE

Gaard til salg!!!!

Smil naar i glaeder jer
0
0
Svar på denne tråd

Palle... jeg kunne da osse godt
Forfatter: 
Dato:  20-04-2005 13:17
tænke mig at høre dit argument for en trænerforening.
Hvad skulle den kunne tilbyde som trænerne ikke selv kan erhverve sig idag ?
Skal et medlemskab af foreningen være en slags autorisitation ?
Skal foreningen til at diktere priserne på trænerne, dvs ens priser landet over, og et "blåt stempel" af en træner giver ret til højere timepriser i forhold til dem som ikke vil være med i "klubben"
Må man kun kalde sig træner hvis man er medlem at foreningen ?

Dette indlæg er ikke ment som noget negativt, bare nogle tanker og idé-skabende til dem som evt. har lyst at starte en sådan forening.

Men hvad siger osse alle andre som ikke er træner men som benytter de evt. kommende medlemmer ?

Lad os få en god saglig debat uden mudderkast please !

Rigtige mænd rider western

" You can see what man made from the seat of an automobile, but the best way to see what God made is from the back of a horse."

0
0
Svar på denne tråd

Forening klub eller andet
Forfatter: 
Dato:  20-04-2005 13:43
Det jeg mener er, at jeg gerne vil have et samarbejde istand mellem trænere, så man f.eks. kan udvæksle erfaringer og måske lære af hinanden og ikke bare bagtale hinanden. Det er kun ment som et samlingssted for trænere. I har ganske ret i at der er alt for mange problemer forbundet med en forening eller klub.
Jeg vil med mit inslag gerne have andre til at komme med ider eller forslag til hvordan det kan lade sig gøre. Danmark er et lille land og det burde kunne lade sig gøre at få et samarbejde op at køre, uden at janteloven træder i kraft, men det er måske for meget at forlange. Alt dette er bare for at få en debat igang, så alle har en mulighed for at komme med deres kommentar, det kunne jo være at der kom noget godt ud af det til sidst.

Palle
0
0
Svar på denne tråd

Palle ?? Hvornaar har.....
Forfatter: 
Dato:  20-04-2005 16:47
en anden traener spurgt dig om raad?????

Jeg tror det er utopi, det i proever paa, jeg syntes ideen er god, men hvornaar vil et eller andet traener spoerge en ande traener til raads?????

Nu har jeg boet i Danmark i snart 30 aar og har i de 30 aar traenet heste i de 15ten men har aldrig haft en traener spoerge mig om raad.

Jeg har heller ikke spurgt om raad fra CMN eller andre, saa deri ligger problemet. Da vi havde hyret flere amerikanske traener i 1982/1985, laa vi maerke til at de ikke var meget for at traene en til at vaere traener men til at traene dig til at arbejde med heste , eller at ride korrekt.....altsaa en klart forskel ikk?? Det var noget vi selv maatte finde ud af efter at have vaeret i USA og havde haft clinikker med flere af de store navne, som igen kun fortalte os hvordan vi skulle ride hesten og ikke hvordan vi skulle traene hesten.

Naar vi som traener ser andre traener ride og arbejde med deres heste saa kommer DE KRITISKE OJNE FREM, derfor samler man bare op det der er brugbar og ikke hele lektien, som maaske kan have meget vigtige grunde til at man har gjordt det med den bestemte hest.

I kan selv laese om hvordan nogen mente at Shane ikke gjorde det rigtige i deres synsvinkel, derfor om det drejer sig om forstaaelse eller det var en noedvendighed at arbejde med den hest paa den speciele maade er der ikke nogen af os der ikke var der som kan overskue, paa samme maade er der ikke nogen af os der kan fordoemme dem der har set (eller ikke set) den maade der blev traenet paa.

En forening maa have et formaal, og vis formaalet er at saette sig ved lejerbaalet (GG) og fortaelle om de forskellige erfaringer saa har den ikke nogen vaerdi .....igen fordi der er ikke nogen der var der som kan sige om den hest blev behandlet korrekt eller ej, i deres mening!!!!!

Pris kontrol kan der aldrig vaere, saa derfor er det utopi at begynde paa det. Og at et medlem er en godkendt medlems TRAENER siger ingenting andet at han har betalt sin kontingent og dermed intet andet.

Hvorfor er der ikke andre steder hvor der er en KLUB eller FORENING af traenere?? Jeg tror det er fordi VI som arbejder med heste er individualister, og vi tager selv til de steder hvor vi mener der er mulighed for at laere noget.

med vnlig hilsen, og ikke for at nedgoere noget men for at finde svar!!!! Ariel

.

HUSK AT BRUGE agpaladini@hotmail.com IDET DEN DANSKE IKKE BRUGES LAENGERE

Gaard til salg!!!!

Smil naar i glaeder jer
0
0
Svar på denne tråd

Brancheforening
Forfatter: 
Dato:  20-04-2005 17:01
Her er en lille hurtig håndfuld strøtanker til hvad man vil kunne bruge en træner forening til.

1. For det første har de fleste brancher godt af et sammenhold indenfor branchen. Det giver en større lødighed til forbrugerne, når man kan stille sig op og sige ”vi”. De som sælger sko, er jo også konkurrenter, men har dog alligevel en brancheforening. Det hele handler om lødig købmandskab.

2. Man kunne vel også forestille sig, at der var en del emner der kunne diskuteres medlemmerne imellem. For eksempel prispolitik, overordnet clinic-forløb, anvendelse af diverse udstyr….You name it… Dermed mener jeg ikke at man skal have fælles standarder og normer, ej heller priser.

3. Da der vist nok er arbejde nok til os alle, ville det jo også være rart at kende hinanden bedre, så man ved hvem man kan henvise en kunde til, som man ikke selv har tid til.

4. Det gjorde måske heller ikke noget at man i visse tilfælde kunne udveksle erfaringer omkring kunder. Der findes jo både gode og dårlige kunder. Hvis en kunde f.eks. har et større udestående til en træner, var det måske meget rart for de andre at vide dette, da man jo så kan være opmærksom omkring det samme ikke sker for en anden træner med den samme kunde.

5. Lige for at blive ved det negative: Man kunne måske forestille sige en god forening med god opbakning fra medlemmerne, evt. også ville kunne ekskludere et medlem, hvis denne udviser groft uforsvarlig adfærd overfor kunder eller heste. Dette ville give kunderne et godt overblik over udbudet af trænere.

6. Hvad med en pensionskasse, en fælles forsikring, osv. Vi trænere er totalt uden sikkerhedsnet, når det kommer til sådanne ting, som ellers er almindelige på arbejdsmarkedet i Danmark. P.t. betaler jeg kr. 7.000,- årligt for en ulykkesforsikring, da mit erhverv betragtes som ”særligt farligt”. Sådanne priser vil med garanti kunne forhandles ned, hvis man stod som en forening og havde en god håndfuld medlemmer.

7. Som Palle nævner, er det jo oplagt at man opsøger fælles videreudvikling, hvad jo er normalt inden for alle brancher. Her kunne man hyre interessante hestefolk fra det store udland, evt. med offentlige tilskud, hvis man står som en brancheforening. Eller hvad med det regnskabsmæssige? Her kunne man nok også samles om nogen interessante foredrag, evt. hjælp-til-selvhjælps forløb.

8. Fælles indkøb. Selv om vi jo håber på at få det hele som ”spons”, er der jo alligevel nok en del besparelser at gøre, ved samling af ordre og evt. forhandling af særpriser til medlemmerne.

”Westerntræner” er ikke en beskyttet titel. Og jeg mener heller ikke det skal være det. Jeg mener heller ikke at en brancheforening skal have nogen specielle optagelseskrav. Dog mener jeg ikke at folk med amatør-, eller beginner-status i show-regi skal kunne tegne medlemskab.

I Sverige opererer man med noget de kalder A-trænere og B-trænere. Jeg ved ikke helt hvad det står for, men det kunne da være interessant at undersøge. Her har trænerne vist ikke deres egen forening, men er under WRAS eller lignende.

I galopsportens verden, findes der en trænerforening. Helt præcis hvad de foretager sig, ved jeg ikke. Men det var vel også interessant at undersøge . Herfra kunne man evt. også få gode ideer.

Jeg har da selv spurgt andre trænere til råds og fået dem. Er også selv blevet udbedt råd fra trænere. Så jeg tror nu ikke at rønnebærerne er så sure som de øjensynlig var engang. Nye tider, nye skikke! Og sammenhold gør stærk, også blandt individualister.

Jeg kunne nok finde på mange flere inputs, men det er hvad jeg har for nu.

Mange hilsner Jette
0
0
Svar på denne tråd

jeg er ikke træner
Forfatter: 
Dato:  20-04-2005 17:52
men jeg vil jo så være kunde. Jeg synes, det med en træner forening lyder vildt fedt. Jette kommer med nogle virkelig gode ideer og jeg synes, det lyder som om, det vil gøre det en del nemmere for trænerne og deres kunder.
Og jeg ved da fra mig selv, at jeg har langt mere til tro til en træner, der selv får undervisning ind imellem, så de hele tiden bliver ved med at dygtig gøre sig. Man kan jo altid lære noget nyt.
0
0
Svar på denne tråd

Meget spændende
Forfatter: 
Dato:  20-04-2005 19:53
Jeg syntes det er nogle rigtig interessante forslag Jette kommer med. Det vil jeg da helt sikkert bakke om, set fra en kundes side. Jeg kunne da kun forestille mig at det ville gavne trænerne, og det vil give et meget professionelt indtryk med styr på tingene. God ide evt. og se på de nordiske naboers foreninger.

Mange hilsener fra Mia og Lille BO :)
0
0
Svar på denne tråd

hvad så
Forfatter: 
Dato:  20-04-2005 21:15
nu tænker jeg så.. jette du sigerWesterntræner” er ikke en beskyttet titel. Og jeg mener heller ikke det skal være det. Jeg mener heller ikke at en brancheforening skal have nogen specielle optagelseskrav. Dog mener jeg ikke at folk med amatør-, eller beginner-status i show-regi skal kunne tegne medlemskab.

er man ikke i dag udelukket amatør-beginner klasser hvis man er træner ?

eller mener du, at man skal udklasse sig på point for at kunne kalde sig træner ? i så fald er alle de nuværende trænere det ? og hvis ikke hvad gør man så med dem ?

Sussie

Du kan ikke ændre andre mennesker,men du kan ændre din måde at opfatte dem på.
0
0
Svar på denne tråd

God ide...
Forfatter: 
Dato:  20-04-2005 21:24

Jeg synes også det lyder, som en fin ide med en trænerforening.

Det ville måske også få westernverdenen til, at virke mere seriøs, hvis det var en forening, eller hvad man man vælger at kalde det??

Men hvis man laver sådan en forening synes jeg i hvert fald at langt hovedparten af de danske trænere skal bakke op om det, eller tror jeg let det kan blive et flop!

Det var bare lige mine tanker..

0
0
Svar på denne tråd

Hej Sussie
Forfatter: 
Dato:  20-04-2005 21:45
Jo, det jeg mente med det, var bare at folk der faktisk ikke er trænere ikke skulle have lov at være med. De fleste folk der har opgivet deres amatørstatus, har gjort det, fordi de er blevet trænere. Hvis nu det var sådan, at alle uden undtagelse kunne være med, kunne en gruppe som ikke havde noget med organisationen indmelde sig i spidssituationer og hermed have indflydelse på noget de retmæssigt ikke burde. Så det var mest for at beskytte organisationens oprindelige medlemmer.

Men som sagt, var mit indlæg blot strøtanker, ikke 100% gennemtænkte, men blot skud fra hoften til almindelig videretænkning.

Hilsen Jette
0
0
Svar på denne tråd

ok.......
Forfatter: 
Dato:  20-04-2005 21:51
tak for svar.. hvis jeg forstår det rigtigt så skal vi bare fortsætte som det er i dag.. din amatør status ryger hvis du vil være træner..

Sussie

0
0
Svar på denne tråd

Amatør eller træner
Forfatter: 
Dato:  21-04-2005 09:24
Hej Sussi

Idet du tjener penge på at arbejde med heste, om det er træner eller hestemassør, bare det du tjener penge på heste, så ryger din amatørstatus, tro mig jeg har undersøgt det, og det tager 5 år (mener jeg) at blive amatør igen og i den periode må du ikke tjene penge.
Det ville da være meget sjovere at være amatør, så kunne vi alle stille op i alle klasser. Som træner er der "kun" open-klasser.

Palle
0
0
Svar på denne tråd

jojo....
Forfatter: 
Dato:  21-04-2005 09:35
palle det er jeg helt med på... jeg syntes bare at jeg kunne tolke jettes forslag på flere måder..så for at være sikker ville jeg hellere spørge..
det kunne jo også havde været, at tanken var, at vi som skal benytte trænere skulle kunne se hvordan træneren har fået sin status... hvilke klasser man har redet/vundet.. at man for at kunne kalde sig træner skulle kunne ride på et bestemt plan, om du forstår... det virker lidt i dag som om, at hvis ens egent ego er stort nok kan man kalde sig træner, men om man så får nogen kunder det er jo noget andet...

men uha nej, jeg har ingen tanker om at blive træner, jeg har rigeligt med at træne vores egne heste.. det andet lader jeg jer andre om ;-D

Sussie

0
0
Svar på denne tråd

God ide
Forfatter: 
Dato:  21-04-2005 11:48
Jeg syntes det ville være en god ide med en trænerforening.
Hvor meget den bliver værd, kommer så an på hvad vedtægter og optagelseskrav den sætter.
Man kan ikke forhindre folk i at kalde sig Træner eller Westerntræner, men 'Medlem af Dansk Western Træner Forening'(eller hvad den kommer til at hede) vil kun medlemmerne kunne skrive.
Hvor meget blåstempel, og dermed sikkerhed det giver kunderne, kommer så igen an på optagelseskravene.

At være medlem, vil aldrig kunne betyde at medlemmerne er "dygtigere" end andre, for det vil der altid kunne være uenighed om. Det vil dog kunne sætte en vis standard.
Det vil selvfølgeligt ikke blive perfekt i begyndelsen, men kunne gøres bedre hend ad vejen.

Jeg er og vil ikke være westerntræner, så disse synspunkter er ment som set udefra.
Venlig hilsen
Jørgen Skjødt
www.painthorses.dk
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider