Jan, du har helt ret: Der er en fare for, at DWF kommer til at ligne DRF, hvis der ikke med det samme tages en beslutning om, hvad vi vil.
Jeg har bestemt ikke noget imod at støtte en, i princippet, pendant til DRF, bare i westernregi - så længe, det ikke bare bliver \"DRF for Folk med Underlige Sadler\". Hvorfor? Tjah, prisen kunne være eet argument!
\"Priser for 1/1-2002 - 31/12-2002
Førstegangslicens over 18 år (senior)625 kr., efterfølgende pr. år 450
Førstegangslicens under 18 år (juniorer) 480 kr., efterfølgende pr. år 365,- kr.
Gruppelicens 160 kr.
Erstatningslicens 125.\"
-Sakset fra
http://www.rideforbund.dk/drf/salg/rytterlicens.html
Det er mange penge - især, hvis man er bornholmer, og kun rider eet stævne om året. Men hvis man er eliterytter, såeh...
Dertil kommer, at klubber skal betale en hamper pris for at være medlem af DRF - uden at dette betyder, rytterne bliver fuldgyldige medlemmer af DRF. Det er man FØRST når man har betalt licens...
DRF har osse et \"mindre\" problem med at nå sine medlemmer - kort sagt: For langt de fleste ryttere, der er medlem af en klub under DRF er hovedforbundet ret ligegyldigt, da det slet ikke når bredden - undtagen til ponygamesstævner. Til gengæld har forbundet utroligt svært ved at lytte til ryttere, der IKKE er med på landsholet... (Der er en meget skarp opdeling af stævne/ikke stævne rytttere...)
DRF burde \"komme ned på jorden til medlemmerne\" - det er de dårlige til. Så hellere en formand, der tør dumme sig i offentligheden, og sige sin mening.
Hvad er det, westernridningen skal udvikle sig til i Danmark?
Ja, vi har jo noget, at sammenligne med - DRF. Skal vi satse på, at den organisation - DWF/WRS/EenEllerAndenAndenOrganisation - der skal samle westernridningen i Danmark kan gøre det BEDRE end DRF? Hvorfor ikke lære af DRF\'s fejl?
Som det er nu, er der mere plads til alle mulige underlige, der parkerer hestene på underlige ting (jeg bruger ikke sten, men kasser eller paller eller presenninger) og rider i rebgrime (uden sadel er lagt på hylden for en tid - nu nuder jeg, at jeg HAR en sadel...!) i westernverdenen, end der er i engelskverdenen. Lad os da for Guds skyld sørge for, det bliver ved med at være sådan!
Det virker, som om der er mere plads til hygge, skovture, socialt samværd, leg, pjat, trailture, bålafbrænding, bønnespisning mm. end der er i engelskverdenen. Lad det forblive sådan!
Westernridningen er ikke en skraldespand for folk, der ikke vil banke deres heste (HAR fået at vide, at jeg er hesteplager - i ramme alvor!!! - og at jeg slår min hest. -Ses tydeligt. Hun er meget hovedsky, rystende nervevrag etc etc... NOT!) - der er bare ikke så mange, der banker deres heset, som der er i engelskridning. (Ved godt, at nogle af de besøgende engelskryttere vil fare op over
den påstand...) Eksempel: For et par dage siden - hørte jeg i går - var der en børneudsendelse om heste/ridning. En knægt red rundt, og fortalte, at det at man slog og sparkede hesten ikke var synd - den er ikke så følsom, som vi mennesker - den har jo en masse PELS. Og hvad skulle man i øvrigt ellers gøre? Skræmmende.
Men der er osse westrnryttere, som har misforstået begrebet \"straf\", og tror, det er noget, man bør bruge overfor heste.,... (Ups, var det en for farvet mening? Ændrer det straks til... Nej.)
Brodne kar i alle lejre, hm?
Westernridningen skal være både for bredde og elite - ellers tabes for meget på gulvet! Jeg håber, at det kan gøres bedre end DRF har præsteret. Håber - men det kræver en masse arbejde!
Og til sidst:
Ja, westernforbundet skal være et progressivt forbund, som søger nye veje, og har hesteforståelse, god horsemanship og tolerance (overfor alle ryttere - hvadenten de er oldtimers, konkurrenceryttere eller skovturshuggebredderyttere = en broget forsamling) er i højsædet.
Om hestene skal kunne stå på sten har ikke relevans for emnet - man er ikke nødvendigvis en bedre horseman, fordi man kan stille hesten på en sten.
Hug your Horses!
99E
Se mere Natural Moosemanship & mine tegninger HER!