Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

Stram gjord - gjordtyper??
Forfatter: 
Dato:  11-12-2004 18:38
Hejsa...

Jeg har gået og spekuleret lidt på hvilken gjord der er bedst til min hest - og hvor meget i strammer den?

Jeg skal stramme gjorden ligeså meget, som man gør ved dressursadler, for at sadlen bliver liggende (har lige fået ny sadel - men Doc har en smal skulder, som gør at sadlen alligevel glider lidt frem - har prøvet med build up pad ). Men jeg spekulerede på, om gjorden kunne have en betydelig indflydelse på, om sadlen sidder godt fast eller ej. F.eks. vil jeg tro, at en neopren gjord ikke vil glide... Jeg bruger pt en gjord med filt-bagside. Har lidt imod en neoprengjord - huden kan ikke ånde og jeg er bange for gnavsår, men vil godt høre jeres mening/erfaring med de forskellige gjordtyper der findes.
Hvad bruger i???

Hilsen Sus

0
0
Svar på denne tråd

gjord!
Forfatter: 
Dato:  12-12-2004 07:37
Jeg tror at det er vigtigt at finde den gjord hesten har det bedst med!
I starten var jeg heller ikke meget for neoprengjorde, så jeg købte en plysgjord!
Det viste sig at min hest ikke kan tåle dem og får store udslet i gjordlejet af dem!
Jeg købte så en neoprengjord og har aldrig haft problemer med den.
Den gnaver heller ikke, da det er meningen at sveden fra hesten skal "smøre" gjorden, så den bevæger sig mere frit hen over huden.

Hvis din sadel ikke ligger helt godt på din hest er der kun en korrekt løsning - ny saddel!
Du kan selvfølgelig prøve med forskellige underlag, gjorden har ikke noget at sige.
Anne
0
0
Svar på denne tråd

Det er jeg ikke helt enig i!
Forfatter: 
Dato:  12-12-2004 08:46
Men det kan selvfølgelig godt være at en anden sadel vil passe bedre.

Jeg har bare desværre set tilfælde, hvor sadlen glider frem uanset næsten hvilken sadel man bruger og hvor godt den passer til hesten. Det kan meget vel have noget at gøre med hvordan hesten er skabt. Stejl skulder / smal fortil / overbygget etc.

Men er der meget luft mellem sadlen og skulderen / lansemærket, er det en god ide og prøve en anden sadel.

En sadel må ikke trykke den på skulderen eller bagpå eller under sadlen. Dvs. Hvis den slipper bagtil, kan det skyldes at sadlen er for bred fortil eller at bummen ikke passer til hesten.

Få en professionel til at hjælpe dig med at checke sadlen efter, hvis det ikke allerede er gjort.

Mvh

Anni

Undervisning i westernridning:
Western undervisning
0
0
Svar på denne tråd

Har prøvet sadler ;-(
Forfatter: 
Dato:  12-12-2004 15:09
Hejsa Anni og Anne

Jeg HAR prøvet en masse sadler og alle glider frem ;-( Jeg prøvede så en Bob's Custom, som Pernille Bendix bruger, og det var faktisk den der sad allerbedst - derfor jeg har køb en lignene og af samme mærke. Men desuden, så har Doc's mor lidt det samme problem, at sadlerne ryger lidt frem ;-( Så det er nok den lidt smalle skulder, der er skylden. Men nu vil jeg vente og se hvormeget han vokser i bredden endnu - han er kun 3,5 år!

Hilsen Sus
0
0
Svar på denne tråd

Hej Sus
Forfatter: 
Dato:  13-12-2004 08:44
Jo det kan såmænd godt være at hans mor har samme problem, men det forandrer ikke det faktum at det ikke er den rigtige sadel.
Det at sadlen glider, kan gjorden ikke rette op på, og er det nødvendigt at stramme gjorden så meget, skal du gøre dig klart at du går ind og virker netop på de akupunkter, der har med lungekapaciteten at gøre, hvilket igen bevirker at din unge hest ikke kan trække vejret igennem og dermed ikke kan rense lungerne ud.
Resultatet af dette kan meget nemt blive bronchitis og støvallergi.
MHT build up pad, er det jo ikke så enkelt, for de er jo lavet og fremstillet på mange forskellige måder.
Mange af dem der er på markedet i dag er ganske enkelt FOR opbyggede. Men du trænger helt klart til hjælp, så du må da forlange af den du har købt sadlen af, at de kan hjælpe dig med problemet. Ellers må du jo ganske enkelt have fat i en anden.

MH Conny

>WESTERN CONSULTS
Min nyopdaterede Hjemmeside - Nu med Nye salgsheste og Nyt Maleri på forsiden!
WESTERN PORTALEN
- Danmarks største Western Site, med Nyheder, Debat og Brevkasse!

0
0
Svar på denne tråd

puha!!!
Forfatter: 
Dato:  13-12-2004 09:29
jeg kender det alt for godt, min hest er også meget besværlig, men jeg håber at jeg nu har fundet en sadel edr ligger ....håber så bare snart John får den hjem!!!!

min hest har det problem at han for det første er overbygget ( så en sadel der ligger korrekt vil ligge lidt ned ad bakkke) desuden har han heller ikke de bredeste skuldre, men de er meget markerede så vi er oppe i full quarterbom alligevel!
jeg overvjer lidt det underlag der hedder orthopædic air ride- om det evt vil løfte sadlen en lille smule fortil- da det fylder lidt mere ved skuldrene!
!
0
0
Svar på denne tråd

Suk....
Forfatter: 
Dato:  13-12-2004 13:26
Hej Conni

Jeg har haft besøg af John fra Western Import, men der var ikke nogen sadler der var lige i øjet...

Den "nye" sadel jeg har fået, er jo købt i Schweiz, så den har ikke været prøvet - lidt af en satsning, ja.... Klart ligger den bedre end den forrige jeg havde, men ikke 100 % perfekt. Men nu får jeg jo helt dårlig samvittighed.... Har ikke tænkt over det med, at en stram gjord kan være så slemt 8-) Hvad så med dressurhestene??? Normalt med stram gjord ved dressur, men ikke godt ved western - Hvad er forskellen mon ???

Hilsen Sus
0
0
Svar på denne tråd

Tja,,,
Forfatter: 
Dato:  13-12-2004 15:34
Forskellen er jo desværre ikke så stor.
Der er enormt mange heste i dag med gjordtvang og luftvejsproblemer.Og det er lige så udbredt blandt egelskredne heste.
Det er ikke ubetinget kun derfor, det kan jeg ikke garantere, men jeg tør godt at påstå at mange heste har luftvejslidelser pga for dårligt tilpassede sadler, med den følge at gjordene spændes for hårdt.

Dette medfører ofte den føromtalte gjordtvang, forårsaget af, at hestene bliver bange når man spænder gjorden, fordi det påvirker hjerte og lunge centre. Resultatet er at de spænder musklerne for at modvirke trykket.

MH Conny

>WESTERN CONSULTS
WESTERN PORTALEN

0
0
Svar på denne tråd

Uha...
Forfatter: 
Dato:  14-12-2004 12:00
Hej Conni

Uha.... På det sidste er Doc begyndt at skyde ryg, når jeg spænder gjorden på staldgangen.... Klart synes han ikke det er sjovt at få den spændt :-( Jeg har ikke bemærket at han ellers spænder - går faktisk ret godt med ridningen... Men det kan jo ændre sig, hvis sadlen går hen og bliver et problem! Har kun haft sadlen en måneds nu.

Tror jeg prøver et build-up pad og må så se om sadlen ligger bedre med løsere gjord.... Kender du nogle gode pads??? Det jeg har er et jeg kan åbne og fylde op. Jeg har en kile i nu, som jeg brugte med den forrige sadel. Men måske der findes andre og bedre typer???
Kender du nogle links til hvor de fåes??

Hilsen Sus
0
0
Svar på denne tråd

Dem jeg
Forfatter: 
Dato:  15-12-2004 08:51
har set der er til at åbne, var noget værre skrammel.
Når mine kunder har mødt op med sådan nogen, har jeg hevet ekstra fylde ud, så de blev normale.
Det var altid bedre end det var med ekstra fyld.
Jeg skal på en tur i Jylland d. 17. ds.
Hvis det er nogenlunde på min vej, kunne jeg måske kigge ind til dig og se om jeg kunne hjælpe.
Men ved at kigge nærmere på dit billede tro jeg du skal have et tykkere underlag på der hele vejen igennem.
MH Conny

>WESTERN CONSULTS
WESTERN PORTALEN

0
0
Svar på denne tråd

Underlag
Forfatter: 
Dato:  15-12-2004 13:16
Hej Conni

Det underlag jeg har under sadlen på billedet, er ikke et build-up, men et alm tykt - jeg tror det er filt indeni - det former sig efter hesten efter lang tids brug. Det andet underlag hvor jeg selv kan fylde op er noget tyndere og egentlig bare nogle skum plader indeni..... Jeg prøvede det i aftes, og der var ikke den store forskel, synes jeg. Umiddelbart, synes jeg at sadlen ligger det rigtige sted på ryggen. Men Doc er meget kort og så ligger gjorden altså lige i albuen ;-(
Måske jeg skal prøve at ligge begge underlag under????? Bare for at prøve, nu du snakker om at det burde være tykkere??

Jo jeg bor i sønderJylland, helt ude på Als ved Sønderborg!! Der er langt fra alt desværre ;-( Men har du tid og lyst, er du da mere end velkommen....

Jeg kan lige prøve at tage nogle nye fotos af sadlens placering i weekenden - på tæt hold. Måske du kan få noget ud af det ....

Hilsen Sus

0
0
Svar på denne tråd

Du kan jo ihvertfald prøve
Forfatter: 
Dato:  15-12-2004 22:36
at lægge noget mere under.
Forsøg dig frem og se hvordan det tegner sig.
Det er en god ide med at tage et par billeder mere.
Så vi kan få et ekstra syn for sagen.
MH Conny

>WESTERN CONSULTS
WESTERN PORTALEN

0
0
Svar på denne tråd

Sadlen
Forfatter: 
Dato:  19-12-2004 18:41
Hej Conni

Hermed nogle billeder af sadlen på min lille Quarter - taget i dag ;-)
Doc er 3,5 år, så han vokser nok lidt i bredden endnu, vil jeg mene ;-)

Læg mærke til, hvor tæt gjorden ligger ved albuen. Er det ok? Han brokker sig ikke over det overhovedet, men jeg vil jo mene det burde genere ham... hi hi.

Dejlig lille hest - det er han nu ;-))

Hilsen Sus

0
0
Svar på denne tråd

længere gjord
Forfatter: 
Dato:  19-12-2004 20:56
ville jeg nok vælge, så spændet kommer længere op på ham.
Tager du hans forben frem, når gjorden er spændt, så huden nedenunder blir strækket ud?

Jeanette HN afhængig
ejer af
Appaloosa"get spottet"
haflinger"golden alpequarter"
0
0
Svar på denne tråd

sadler
Forfatter: 
Dato:  20-12-2004 08:41
nu vil jeg ikke påstå jeg er ekspert i noget som helst :-)
men jeg mener den ligger ALT for langt fremme

kan se han er en anelse overbygget, men det kan jo være det retter sig når han bliver ældre.

Min vallak er stadig overbygget og det ændre sig nok aldrig, det gør desværre at når en sadel ligger korrekt på ham så ser den ud til at vippe lidt fremad
!
0
0
Svar på denne tråd

sadel og gjorden
Forfatter: 
Dato:  20-12-2004 11:21
Til Jeanette og Noomi

Gjorden - Har ikke tænkt over at gjorden måske er for kort. Jeg har en længere liggende - vil lige prøve den ;-)

Sadlens placering - Jeg tror du har ret Noomi. Når man ser det på foto, ser det pludselig helt anderledes ud. Jeg kan bare ikke holde den længere tilbage. Vil glide fremad... Så skal jeg måske prøve med to underlag, som Connie snakkede om. Det har jeg ikke prøvet endnu!

Har du ikke et billede af din hest Noomi???

Hilsen Sus
0
0
Svar på denne tråd

sadler
Forfatter: 
Dato:  20-12-2004 11:36
desværre ikke med min nye sadel(skal lige se hvad jeg kan finde- der ligger lidt på min præsentation hvor jeg rider ham i den letvægter jeg rider i nu)..da den ikke er kommet endnu!
syndes at kunne se at vi nok har nogenlunde samme problem med en forholdsvis kort hest.
Der er er INGEN af circle Y flotte reiningsadler der kan ligge på min hest(det samme gælder iøvrigt alle andre mærker af fine reiningsadler- det jeg har fundet er en meget kort sadel, dem som John fra western import sælger (garland) de er ikke nogen skønhedsåbenbaring men de kan ligge på min hest uden den glider frem..også passer den.
Alle de alm store reiningsadler kan simpelhen ikke ligge på dyret- så nu er jeg kommet så langt at det rager mig om min nye sadel er lyserød..bare det fungere

jeg tror desværre ikke det løser dit problem med flere underlag- hans sadelleje ændre sig jo ikke af det
!
0
0
Svar på denne tråd

billede
Forfatter: 
Dato:  20-12-2004 12:58
har desværre ikke nogen billeder af tom med sadel, men uden mig 0:-)

her er dog et af ham fra siden uden sadel- hvor man kan se hans overbygning.
!
0
0
Svar på denne tråd

Ser ikke slemt ud....
Forfatter: 
Dato:  20-12-2004 13:26
Hej Noomi

Dejlig hest ;-)

Synes du det er så slemt med hans overbyggethed?? En Quarter er da altid lidt højere bagtil.....

Hvis det er så svært af finde den perfekte sadel, har du så ikke overvejet at få en speciallavet??? Jeg tør ikke endnu, for jeg ved ikke hvordan Doc ser ud om et år ;-)

Hvornår er Quarteren færdigudviklet - ved du det???

Hilsen Sus
0
0
Svar på denne tråd

Hej Sus!
Forfatter: 
Dato:  20-12-2004 22:07
Når sadlen spændes, skal der være 1 tomme, to fingerbredder, til den store runde skuldermuskel, ellers laver dy gjordspændinger i skulderlejet, så ja den ligger forkert inden hesten er begyndt at bevæge sig.
Men han har da udviklet sig siden de første billeder må man sige. Han ser godt nok væsentligt bedre ud.
MH Conny
>WESTERN CONSULTS
WESTERN PORTALEN

0
0
Svar på denne tråd

Han vokser ;-)
Forfatter: 
Dato:  21-12-2004 08:00
Hejsa

Ja, du har ret. Doc udvikler sig helt vildt for tiden. Jeg kan se forskel fra måned til måned - især på fotos.

Jeg prøver at lægge sadlen noget længere tilbage og få en anden gjord på, som er lidt længere - så må jeg håbe det hjælper ;-)

Tak for jeres svar

Ha en rigtig god dag

Hilsen Sus :-D

0
0
Svar på denne tråd

Spørgsmål vedr. stram gjord
Forfatter: 
Dato:  21-12-2004 10:01
Hej Conny
Nu sidder jeg og bliver helt i tvivl - spænder jeg mon min gjord for stramt?
Hvor stram skal gjorden være på en westernsadel? Jeg har forgæves spurgt lidt omkring men har ikke fået svar.
Hvor stramt skal gjorden helt præcis være, og hvordan kan jeg checke det???
Anne
0
0
Svar på denne tråd

Den er lidt svær!
Forfatter: 
Dato:  21-12-2004 18:39
Du skal lige kunne trække spændet ud fra gjordlejet med to hænder, så skal der gerne være plads til en lille damehånd på højkant under spændet.
Puha det er dæleme svært at forklare!
Er det forståeligt forklaret?
:-P
MH Conny

>WESTERN CONSULTS
WESTERN PORTALEN

0
0
Svar på denne tråd

Forstået
Forfatter: 
Dato:  21-12-2004 19:12
Tror jeg nok. Men min gjord bliver noget løsere, når jeg sidder på hesten. Jeg synes derfor, at den skal være strammet godt til, for at den ikke bliver for løs, når jeg sidder på hesten. Det er også temmelig svært med de forskellige gjordtykkelser - jeg kan slet ikke finde ud af det, når jeg skifter mellem en neoprengjord og en lammeskindsgjord.
Min hest er allergiker, og jeg reagerede derfor på din tråd om netop dette og for stramme gjorde.
Anne
0
0
Svar på denne tråd

Gjorden
Forfatter: 
Dato:  22-12-2004 08:08
Hej Connie

Fin beskrivelse.... 8-)

Så er min gjord ikke for stram, dejligt, hi hi (i)

Hilsen Sus
0
0
Svar på denne tråd

Ja men!
Forfatter: 
Dato:  22-12-2004 10:55
Du er nødt til at vente med at spænde efter til du har redet lidt, så hesten er klar til at få strammet op.
det er selvfølgelig lidt irriterende, men det er "name of the game"!
Mange starmmer "hele vejen", når de står på staldgangen og det er decideret ødelæggende for hesten og kan bringe mange heste i chok.
Det ideelle er:
Stram gjorden nogenlunde, - træk hesten ud til ridepladsen/huset, - spænd efter, - træk et par omgange, - spænd efter. Så skulle den som regel være på plads.
Skulle man efter 5-10 min være nødt til at spænde igen så, nå ja, må man leve med det.
MH Conny
>WESTERN CONSULTS
WESTERN PORTALEN

0
0
Svar på denne tråd

Jeg gør det...
Forfatter: 
Dato:  22-12-2004 11:02
Hej Connie

Jeg gør det faktisk i etaper, som du siger det. Jeg starter med at stramme gjorden lidt på staldgangen, så sadlen bliver liggende. Dernæst igen inden jeg skal sidde op. Mange heste puster sig jo også op (ikke Doc), så det er slet ikke muligt at stramme gjorden til med det samme. Jeg løsner også gjorden så snart jeg har siddet af. Så ved han, at han er færdig - tror jeg ;-)

Hilsen Sus ;-)
0
0
Svar på denne tråd

Jamen det
Forfatter: 
Dato:  22-12-2004 11:07
lyder som "helt efter bogen"!
MH Conny

>WESTERN CONSULTS
WESTERN PORTALEN

0
0
Svar på denne tråd

Ligesom du skriver
Forfatter: 
Dato:  22-12-2004 14:54
Jeg spænder også kun let til i stalden og trækker derefter hesten på ridebanen. Der kan jeg spænde 1 hul mere og trækker derefter hesten ca. 10 min., før jeg stiger op. Mon ikke det er passende!
Tak for hjælpen Conny.
Anne
0
0
Svar på denne tråd

Det lyder sådan!
Forfatter: 
Dato:  22-12-2004 16:10
Man kan også når man har nylonstropper på, efterspænde fra sadlen. Det kræver lidt rutine, for det er lidt sværere, end når det er en engelsksadel, men det kan lade sig gøre.
Har man derimod læderstropper kan det afhængigt af læderets art være noget sværere, idet latigolæder ligesom ruller og tager hele "rullen" med. Da det ikke glider mod hinanden, er man næsten altid nødt til at stå af, for at få det til at virke. Det gør heller ikke noget, når man er ung og rask til bens.(Forstået sådan at det er jeg ikke, så jeg bruger og sværger til nylonstropper) :-D
MH Conny
>WESTERN CONSULTS
WESTERN PORTALEN

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider