...er meget forskelligt fra det jeg er vandt til hjemme i Danmark. Selom det til tider kan vaere koldt og lidt blaesende, med regn ind imellem, saa er det for det meste af tiden lige tilpas til at ride i. Hvilket for mit vedkommende vil sige let overskyet, vindstille og 15 grader dognet rundt. Man behoves ikke at have en stor jakke paa, handsker og hue, og naar man rider i en almindelig haettebluse har man det hverken for varmt eller for koldt.
Jeg har det godt herovre, som de flste sikkert kan fornemme. og for dem der ikke hved hvad jeg laver, saa befinder jeg mig paa en ranch i Texas, naermere betegnet lige uden for Gainesville hos joe Hayes, som er reining traener. Jeg er her for et aar, og oplever en masse, og hvor heste er i centrum 24 timer i dognet.
I sidste uge korte jeg til Oklahoma city, hvor der var World Show, og det var en stor oplevelse. Jeg saa bl.a. cutting, trail, pleasure, western riding, roping, heading og heeling. Pleasure var en stor skuffelse for mig. Jeg har altid haft et virkelig godt forhold til pleasure, men det var bare noget saa kedeligt. Derimod er trail steget endnu mere i graderne, bla.a. fordi hesten skal gaa som i en pleasure, men for mig at se er udfordringen meget storre. Alle er selvfolgelig forskellige, men det var hvad jeg folte da jeg saa de to klasser. Roping og de to andre klasser med kalve var ogsaa en stor oplevelse at se, eftersom det jo er forbudt i Danmark. De kan virkelig finde ud af det herovre!!! Og for mig at se skadede det ikke kalven det mindste. For dem der saa ikke kender til Roping, saa er det en klasse hvor en mand skal fange en lille kalv med lasso, hoppe af hesten (som skal staa musestille), og binde tre af kalvens ben sammen. Heading og heeling er med to ryttere og en lidt storrere kalv, hvor den ene rytter fanger kalven med lasso om hornene og den anden rytter fanger kalven om bagbenene... En meget stor oplevelse!
Paa tirsdag tager familien Hayes til reining futurity i to uger og jeg tager op og modes med dem den sidste uge, og hvis alt gaa som planlagt kommer jeg til at se finalen. Det glaeder jeg mig enormt til!
Jeg maa indromme at jeg savner danmark, isaer nu hvor det er ved at vaere jul. Men jeg laerer saa meget nyt herovre at det opvejer manglerne.
hilsen Anita
ps. Jeg skrev et indlaeg for noget tid siden, hvor jeg skrev om at ride hesten til som to-aars. Jeg fik en del hug over nakken, men fik ikke lige svaret tilbage. Bl.a. var der en dame som satte en billede ind af sin to-aar som tydeligvis var underernaeret. Hun skrev noget i retning af om jeg synes man skulle ride en hest til som saa saafan ud. Og saa vil jeg bare lige naevne at selvfolgelig skal man ikke det. Men hvis alle toaars i Danmark ser saadan ud, saa maa der vaere noget galt med den maade vi opdraetter heste paa

Jeg mener at hvis hesten er blevet fodret rigtig helt fra fol, saa vil den ogsaa vaere klar til at ride til tidligere, eftersom quarteren er tidligere udvikliet end de andre racer i danmark. Bliver der ikke lige for tiden skrevet saa meget om hvor mange muskler en quarter har??? Der er en grund til at man til staevner skal ride med stang og en haand naar hesten er seks, og det er altsaa fordi man starter hesten tidligere i usa, og det er her reglerne oprindelig er blevet lavet.