Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

hvorfor bosal
Forfatter: 
Dato:  20-10-2004 20:50

hvad er egentlig bosalens historie og effekt?

i hvilket trin af western hestens uddannelse bruges bosalen og hvorfor?

rides der konkurrancer med bosal?
0
0
Svar på denne tråd

Bosal?????
Forfatter: 
Dato:  21-10-2004 01:43
Er et vaerktoej som man opfandt eller brugte ofte i Californien af de spanske land ejere for at videre traene deres heste i en periode hvor de fik ulve taender og ikke var saerlige gode til at reagere paa snaffelbid fordi det generede deres taender. Altsaa ved Quarter hestene omkring 3.5-5 aars alderen.

For at traeningen kunne fortsaette blev Bosalen brugt, og man fandt ud af at genere hesten en smule med en Mecate, , et haar reb lavet af hale (grov) eller mane haar (bloedere) af en hest, saa naar man placerede rebet (toejlen) paa nakken ville hesten flytte til den modsatte side, en slags begyndelse til den finere art af styre hesten med de mindste bevaegelser muligt, og det blev samtidigt overgangs vaerktoejet til stang bid. (The bit)

Idet man traener naesten et aar med Bosal og Stangbid, hvor man har vaegte i toejlerne af standbidets toejler for at de skal bevaege sig langsomere og laere hesten at bevaege sit hoved paa sadan et maner at den ikke bliver generet at stangbidet. Man arbejder altsaa med Bosal/Mecaten, hele tiden, arbejdet med stangbidet sker af sig selv, ved at vaegtene bevaeger sig med toejlens naturlige bevaegelse.

Ja der er konkurrencer i Bosal reining, og alle andre discipliner, men kun for heste under de 5aar i alder, og over the tre aar. Baade i USA og i Europa, er det tilladt efter reglerne at ride i Bosal for de officielle AQHA konkurrencer, dog skal man passe paa at Bosalen ikke indeholder nogen type af metal i naese afdelingen, da det er ulovligt..... Wow sikken en udredelse. Haaber det hjalp. mvh Ariel

.

SEE VORES DEJLIGE GAARD TIL SALG ELLER LEJE MED FORKOEBSRET UNDER MARKEDSPLADSEN

NY HJEMME SIDE

IKKE NOGET MED HESTE!!

FLYTTER SNART TIL SPANIEN, MOJN MOJN
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  21-10-2004 07:25
Hej.

Du kan også læse om bosals her: Westernportalen

Artiklen omtaler de forskellige bid, der bruges.
Omtalen af bosalen står nederst.

Hvis du vil læse mere om westernudstyr, kan jeg anbefale, at du søger på "udstyr" i søgefeltet i menuen(nederst), så dukker der flere artikler op, der beskriver alt lige fra bid til beklædning. :D

Love your horses - they deserve it !

Take care........Lilli

Proud owner of: BOONS PREDICTION

Til Salg: Dejligt QH hoppeføl og 1 års hoppe - se præs.
0
0
Svar på denne tråd

Uppppsssss....
Forfatter: 
Dato:  21-10-2004 07:28
Ups...

Kig her i stedet for at søge: Udstyr Det er lettere. :-D

Love your horses - they deserve it !

Take care........Lilli

Proud owner of: BOONS PREDICTION

Til Salg: Dejligt QH hoppeføl og 1 års hoppe - se præs.
0
0
Svar på denne tråd

mange tak
Forfatter: 
Dato:  21-10-2004 10:23
for grundig svar og forklaring

er der mange der rider med bosal? nogle erfaringer?
0
0
Svar på denne tråd

bosal..
Forfatter: 
Dato:  21-10-2004 10:42
jeg kan da fortælle om mine erfaringer:

jeg startede i sin tid min hest i bosalen- men det var ingen succes da hesten ikke fattede hvad jeg bad den om (senere har jeg så fundet ud af at der er sidepull og ikke bosal man starter heste i :-) )

efter den havde hængt i vores sadelrum i nogle år- fik jeg ved en tilfældighed fat i den igen, på samme og nu noget mere redne hest- og pludselig virkede det!- hesten var meget mere afslappet i bosal end på snaffel- og det var jeg faktisk også, jeg har så redet i bosal i et års tid nu, og er så småt begyndt at ride min hest i stang, men vender tilbage til bosalen hvis der er problemer der skal løses.- min oplevelse er at stang og bosal er meget ens i brug- og kan hesten gå godt i en bosal så e skridtet til stang meget lille!

bosalen er godt værktøj, men det kræver en hest der kender signalerne, man kan nemlig IKKE dreje en hest i bosal bare ved at hive i "tøjlerne"- så rider man ikke sin hest korrekt med ben og sæde- så lære man det ihvertfald hurtigt

Breedingstock painthoppe føl samt AQHA avlshoppe tilsalg - se min præsentation
0
0
Svar på denne tråd

At bruge en Bosal
Forfatter: 
Dato:  21-10-2004 11:46
er meget anderledes end en SIDEPULL, en sidepull goer hvad den hedder man drejer hesten ved at TRAEKKE I SIDEN, (man traekker ud efter) derved skifter ens kropsvaegt paa saadan en maade at det goer det nemt for hesten at forstaa at man skal den vej. Husk at give efter paa den modsatte side.

En Bosal, bruges ved at bruge kropsvaegten OG at genere den paa siden af nakken med MEKATEN, altsaa
saa drejer den den vej VAEK fra der hvor den bliver generet. Ikke ved at TRAEKKE den til den side.

Jeg rider altid i Bosal, med MECATE, eller med ingenting i hovedet paa hesten, det er noget jeg har arbejdet med i aarevis, men ikke altid lige heldigt.hihihihih

mvh Ariel
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider