|
|
| Ambitioner/quarter-paints? |
| Forfatter:  |
Conny Mearlyn Nielsen |
| Dato:  |
07-01-2002 16:00 |
|
Vi har hørt den tit alle sammen, st de der ikke har quarterheste,
hele tiden føler et pres om at anskaffe sig en.
At de hele tiden føler at vi andre synes, at de ikke er gode nok,
når de ikke har en amerikanerhest.
Det er nogle underlige, underliggende strømninger som jeg ihvertfald synes, der ikke rigtigt holder hjem.
Hvorfor bliver dette emne ved at poppe op?
Hvem er det der præger debatten sådan at folk ikke føler sig gode nok.
I virkeligheden ingen!
De følelser folk har omkring dette emne er deres egne, de opfatter det de læser udfra deres egne fordomme.
Jeg kan da godt komme i tanker om sætninger som:
Du skal da have en quarter, det får du mere ud af!
Men jeg kan også komme i tanker om sætninger som:
Du skal begynde at ride Western, det er meget sjovere!
Det er da klart at vi der har oplevet de amerikanske hestes
fordele i westernridningen, agiterer for dem, må vi ikke det!
Selv en Per Beinov indrømmer at hans painthingst er den bedste hest han nogensinde har haft, selvom racen i øvrigt er uegnet til ridebrug.
Skal engelskryttere så føle sig mindreværdige fordi de ikke er
westernryttere?
Det må næsten være samme problemstilling
Jeg har aldrig fået den opfattelse at man blev behandlet som
2. rangspersoner ved stævner, fordi man red Haflinger,Araber,
connemara, varmblod eller andet. der er nemlig plads til alle!
Vi har da et utal af "High Point Champions of the Year" på
forskellige danske hesteracer.
Jeg har selv trænet snart alle slags heste, og træner hver hest
udfra de forudsætninger som jeg opfanger hos hesten.
Jeg lader mig begrejstre uanset, hvad der står på papirerne
Pas på at I ikke selv graver grøfterne!
Kunne problemet være at mange af Jer i virkeligheden dybt inde,
selv ikke er tilfredse med Jeres egne dyr?
Prøv at føle efter engang!
Det kunne være I fandt et par dunklere arealer.
Dette sagt udfra at vi måske alle tilbage udi fortidens tåger,
er startet udfra Jeres synspunkt.
Men langt de fleste af os sprang alligevel til med kyshånd, da det blev os forundt at få vores første "amerikaner", og vips
så skiftede sympatien som en hånd der vender.
Det var helt mirakuløst!
Men vi fandt også ud af at man fik mange ting forærende, med disse heste. Kald det anlæg eller "Olsen".
Og de af os der stadig er af samme mening, vil også vedholdende
tale om vores heste i begejstrede vendinger.
Ville det ikke også være sørgeligt, at have en hest som det har kostet års opsparing og afsavn at anskaffe, hvis man ikke var tilfreds med den?
Når jeg ser 4 -5 år tilbage her på Sjælland, kan jeg komme i tanker om adskillige som absolut syntes at "amerikanerne" var
noget opreklameret L...!
I dag ejer de fleste af dem adskillige, ikke bare en!
Den første kunne så være et fejlkøb, meeeen...........
Tak for Inspirationen Lydia!
Ariel, jeg ved jo du kigger, - jeg fik på en eller anden besynderlig vis, en eller anden varm følelse der til forveksling lignede taknemmelighed, da jeg skrev det her!
Selv om det var den underligste hestehandel i historien,
kom "Danny" til at betyde utroligt meget for mig!
Mange hilsner Conny
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Ambitioner/quarter-paints? |
susanne og Sedoj |
07-01-2002 19:57 |
|
Igen skriver jeg selv om jeg knapt har nogen forstand på selve westernverdenen udover de stævner jeg har været tilskuer på - det skulle gerne laves om inden for de næste 3-4 år, da jeg har en arabervallak som jeg har tænkt mig at starte i trail og hvem ved måske der følger lidt pleasure med. Det er jo ikke kun inden for western at der ses på tingene på den måde. Hvis man kommer ud til større dressur stævner med en f.eks araber, connemara eller fjordhest, får man at vide om man ikke snart skulle anskaffe sig en DV'er for, hvis man har tænkt sig at ride dressur er det den eneste rigtige race. Dermed ikke sagt, at hvis man ikke kommer på qurter eller paint i western at man bliver set ned på. Men man jo skaffe sig den hest, der kan følge med ens ambitioner. Men jeg tror også at der følger en masse andet med. Igen snakker jeg om dressur. Her er der en væsentlig forskel på dommere. På min gamle araber har jeg fået alle mulige karaktere. Nogle sommere elskede ham fra det tidspunkt han var på banen, grundet hans "her kommer jeg "-udstråling, mens andre dømte ham ned bare fordi han var en araber.
Jeg elsker at komme ud og se westernstævner, for her virker det som om her er plads til alle racer, lige fra den lille uldtot af ubestemmelig race til quarteren med de fineste papire. Det har jeg ikke set andre steder.
Men jeg vil også sige, at så snart jeg har ævnt western med min araber har forskellige folk nævnt, at så burde jeg da købe en quarter. Men jeg er nu så glad for min lille araber vallak at jeg ikke vil skifte ham ud. Jeg ved godt, at jeg måske står dårligere med en araber i nogle sammenhænge end jeg vil have gjort med en qurter/paint i de samme. Men igen - det er jo op til den enkeltes ambitioner...Men ærligt synes jeg ikke at western verdene virker så indspist, hvhad det angår racer og afstamning som visse andre dele af hesteverdenen gør.
Jeg ved ikke hvor meget sammenhæng og logik, der var i dette indlæg og punktum og kommaer tror jeg i må sætte efter husbehov. Jeg håber bare i forstod min mening med det her
VH Susanne
Smil til verden og smil til mig - Smil til verden den skraldgriner af dig
http://juztme.homepage.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
APALADINI |
07-01-2002 20:56 |
|
Bare hold ved din araber, for et par år siden, var det en araber der bankede alt hvad der var i Danmark, redet af en pige fra Sverige, I Sweitz var der en gut som red til Equitana, på en haflinger som fik alle DYRE quarters sat til skamme, det man skal forstå i min mening er at hvis man entrerer en konkurrence som er lavet af QUARTER HESTE foreningen, for quarter heste AVLER, for at de kan visse hvad deres heste duer til i forhold til andre QUARTERS,ja så er det på DERES betingelser DERES dommere, man arbejder med (eller imod).
Det der sker er at AQHA er meget stærkt organization som er styret centralt og KUN tillader at QUARTERS konkurrer mod QUARTERS!!!!! FOR AT FÅ POINTS!!!! og points på en hest højner dens værdi!!!!
MIN TANKE VILLE VÆRE AT MAN HAVDE EN KONKURRENCE FORM HVOR ALE DEM DER KOM MED DERES HESTE SKULLE KONKURRERE 1) PÅ DERES HEST og 2) næste dag på en af konkurrenternes hest, og 3) på en anden af konkurrenternes hest.............. alle tre point sytem skulle lægges samen, og den der fik det højeste tal var vinderen. Nu er det ikke længere hesten alene men også rytterens kapacitet der gør sig gældende. Men den ide kommer jeg nok ikke langt med.......med venlig hilsen, ARIEL
http://members.tripod.com/Blackskunk
på engelsk
http://www.worldonline.dk/~Blkskunk
på dansk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Kjeld Damgaard |
07-01-2002 21:10 |
|
Hej Conny
Det er noget skidt hvis folk går og har mindreværdskvaler over ikke at eje en amerikanerhest. For som du rigtig skriver, det har de slet ikke nogen grund til .. Slet ikke.
Har man fx. en god New Forrest og selvfølgelig træner seriøst, har man rigtige gode muligheder for at slå amerikanerhestene
og snuppe førstepladsen . Det ses faktisk meget tit.
Tager vi klasserne; barrelrace, polebending, team / catlepenning,
roping m.fl. Ses faktisk ingen amerikanerheste i toppen !
Du selv, Conny har jo prøvet catlepenning på din quarter .. Uden
succes. Steen Merrild har også forsøgt sig i penning på quarter
også med begrænset succes.
Derimod har Dan Kristoffersen på sin traver ”Keystone”, vundet
rigtig MEGET i mange år i bl.a. penning.
Til alle nybegyndere ud i westernridning; Hvis du ikke har tænkt dig, at starte cutting . (og det er der jo begrænset adgang til ) Så
køb dig en god New F. Connemare eller lille Varmblod og brug
differencen til amerikanerhesten , til udbetalingen på et hus eller
en ejerlejlighed. (eller anden god investering)
Sportslig kan du nå lige så højt. Men din økonomi bliver bedre.
Men vi lever da heldigvis i et frit land og hører du til dem der
syntes, at et par Lewis til kr. 700,- er mere rigtige cowboybukser
end et par Wrangler til 350,- så bare gå til den. Det har vi andre det da ikke dårligt over … vel ?
Mvh. Kjeld
PS. Jeg tror på ingen måde at amerikanerheste er dårligere end
andre heste. Men de koster i snit, det dobbelte af deres værdi.
Men det er jo ikke hestens skyld.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Apladini |
susanne og Sedoj |
07-01-2002 22:06 |
|
Det lyder faktisk som en rigtig spændende konkurrenceform, som du selv siger...det er ikke kun hesten, der kommer an på, nu er rytteres formåen og indlevelse over for andre heste også sat på toppen. Men jeg tror du har ret i at man ikke når så langt. Desværre har hestesporten en form for traditionssyge, der gør, at det er svært at komme med nye ideer. Men måske kunne man få noget lignende i gang på klubplan, hvem ved?!
Noget andet er...jeg har tænkt mig at holde godt fast i min araber. Jeg mener, at han har lige præcis det temperament, jeg har brug for. Han er aldrig bange for noget, men skal hen og kigge. Plastik, bomme, raslebøtte osv. Alt vil han undersøge uden nogen form for usikkerhed. Selv longepisken kan jeg få til at sige smeld hen over ryggen af ham, mellem hans ben, foran og bagved ham. Men nu er han jo stadig kun 2½, så vi har lang vej endnu...tålmodighed er en dyd - men , hvor jeg glæder mig til at komme i gang med ham sådan for alvor.
VH Susanne
Smil til verden og smil til mig - Smil til verden den skraldgriner af dig
http://juztme.homepage.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Til Apladini |
Asta (Buster) |
07-01-2002 22:12 |
|
Tror bare hvis hest og rytter passer samme så ka de udrette noget stort og godt!
MVH Asta Se verden griner også af mig.....!
En klog mand, jeg mener en klog kvinde, sagde en gang: "En rigtig rytter er faldet af sin hest mere end 100 gange" Har tænkt over det lille budskab, efter 100 gange så er man vel heller ik bange for at slå sig mere
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
ate (ej login) |
07-01-2002 22:16 |
|
Tja, jeg er jo en af de der aldrig skulle eje eller have en quarter, hvad f..... skulle jeg da med sådan en når jeg havde min Ricko som består af 50% araber og 50% pony, tros det har jeg netop fået brev fra AQHA med mit medlemsnr. og venter på at få stamtavlen på min ny ind købte quarter.
Jeg har kun haft kræet hjemme i 2 mrd i dag, hun er 8mrd., og allerede er jeg dybt impromeret. Det er da helt klart en hesterace jeg vil anbefale til alle, de er jo bare skøne (men selvfølig ingen regler uden untagelser).
Jeg har kødt en hoppe med god afstamning, det ser jeg da som en god investering, det er da en beder investering end den hest jeg har nu. Hvis jeg ville sælge ham nu, kan jeg jo ikke få noget for ham, i forhold til hvis det havde været en quarter, og man ligger jo de samme timer i kræet.
Så jeg vil nu vælge at påstå at en quarter er en investering.
Skønt at Conny ikke ligger noget i om det er en quarter eller ej, men sådan er alle bare ikke her i DK. Jeg startet her for nogle år tilbage et træningsstævne på Ricko, med en dansk dommer (som også avler). Efter pleasuren spør jeg dommeren hvorfor vi har fået den givet placerning, da jeg syndes min hest havde gået rimili godt, der til svare "den", at "den" er jo lidt miliø skadet, og her til skal så siger at jeg blev nr. 5 (ud af 8), og at jeg var den første ikke quarter eller paint placeret. Sådan noget bliver jeg s.. harm over, "den" kunne ha sagt at min hest ikke gik godt eller sådan noget, men.......
Det år var faktisk et lidt sjovt år, har min og min veninne tit snakket om, til DC&QHC vinder jeg den opne horsemanship med 15 deltager, jeg bliver Danmarksmester i open Jr. Trail og amateur Horsemanship, begge stævner med udlanske dommer, men til de stævner med danske dommer for jeg nogle forholdsvis dårlige placerninger, derfor man nogle gange måske kan føle sig lidt presset her i DK, hvis man ikke ejer en quarter eller paint ? Dette her var bla. også medvirkene til at jeg har sagt at jeg aldrig skulle have en quarter, da jeg var fuld overbevist om at jeg skulle vise dem hvad man kunne på en "skovturspony", men det har jeg vist gjort nu, (jeg har da 3 all arounder ud af 4 stævner i år).
Men nu er jeg bare kommet til det punkt hvor jeg kan mærke at jeg ikke rigtig kommer meget vider med Ricko, og mine ambitioner rækker til mere, så derfor har jeg købt en quarter.
Jeg er også en af den, der holder på at måske kan man ride western på alle heste, der er bare dem der er mere egent end andre. Og det kan jeg jo ikke sige kun ud fra det grundlag at jeg er quarter ejer, for det er jeg jo først lige blevent, men jeg siger det fordi jeg mener det. Og jeg mener også (nu) at vil folk noget "stort" så er det da beder at købe en quarter med det samme, og smide timerne i den, end at gøre som jeg, først at smide timerne i en "skovturspony" for så sener at skulle til at starte forfra igen  suk.
Tiderne ændre sig jo også, det er ikke ligeså let at vinde på en DV nu som det var for år tilbage.
Men det er jo bare min mening og mine erfarninger
Nu vil jeg i seng, go'nat
Annette
http://www.westerninfo.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Conny Mearlyn Nielsen |
08-01-2002 01:13 |
|
Nå, nå, nå Kjeld!
Hold nu lige lidt ind til siden!
Jeg havde da et par rimeligt gode Placeringer i Flat
Creek og en dårlig dag ved DO i 2000.
Penning er noget som jeg dyrkede for sjov med min hest
,for ikke altid at gøre det samme med ham, jeg har bestemt ikke haft den samme ildhu og starthyppighed som Jer andre.(Undskyldning)(Og hvis jeg havde vundet
noget mere, var det blevet dybt seriøst.)
Anni har da også lavet et par rigtigt gode scores på
sin quarter i penning.
Det har Steen nu også!
Hvad med Lilly?
Hvad rider hun på ? Vandt hun forresten ikke DM i 2001?
(på sin quarter)
Der er nok det med både Anni, Steen og Jeg at vi nok lægger større vægt på f.eks Working Cowhorse. Når vi
"penner", så leger vi,og det bliver lidt for useriøst.
"Vi kan da bare ikke gør for at vi ikke er så heldige når køerne trækkes."
Desuden er jeg også ved at blive gammel!
I andre skal jo også have en chance på Jeres "arabere" ikke?
Jeg kan ikke det med smiley`er, så jeg håber du kan se
smilerynkerne!
Mange hilsner Conny
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Noomi |
08-01-2002 08:17 |
|
jeg er også en af dem der har taget skiftet her inden for de sidste år!
Jeg havde en araber, og da vi begge var noget hidsige så gik det galt indimellem, så vi begyndte at snakke om at finde en roligere hest, og begyndte så at kikke på quarterene simpelhen fordi jeg ville have en reininghest der var bedre end min araber!
vi fandt en 1 års hingsteplag i Jylland og han kom med hjem...de første par uger var jeg overbevist om at han var syg så rolig som han var, nå men vi blev så glade for ham at vi nu har 2+nr 3 lige på trapperne.
og jeg må indrømme at jeg aldrig bytter tilbage igen, indrømmet skulle jeg bare se på dem så havde jeg da beholdt araberen, men selvom mine røde quartere er lidt kedelige så nyder jeg at kunne koncentrere mig om ridning istedet for hele tiden at slås med hesten over bagateller. og det er ikke løgn når man siger at man får MEGET forærende hos quarteren, mange af øvelserne gør de næsten af sig selv!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
Conny Mearlyn Nielsen |
08-01-2002 12:26 |
|
Det er nemlig rigtigt at man får mange ting forærende med " amerikanerne".
Det kan man til en vis grad også få med andre heste, men andre hestes fysik er bare ikke af en sådan beskaffenhed at det giver ligeså hurtig bonus.
F.eks. det tager ikke en måned at lære en almindelig
quarter det fundamentale i et spin, for dens fysik kan sagtens klare det.
Derimod tager det månedsvis med en araber, ikke fordi den er dum, tværtimod fordi den er klog nok til at kende sin begrænsning og hele tiden beskytter sit
åbenlyst svagere "baghjulsophæng".
Jeg har set forrygende optagelser fra arabershows, med reining, cutting og working cowhorse i USA.
Fantastisk flotte præstationer, men mange USA trænere
melder at det tager op til 10 gange så lang tid tid at træne disse hestes fysik og balance og dermed præstattion.
Og så kan man vel tale om egnethed!
Faktisk har nogle travere gode anlæg for stops og
spins, men de har især hvis de er banetrænede, en meget
lang forudgånde periode, hvor hele deres muskelsætning
skal møbleres totalt om, for at fjerne deres ensidige
travmuskler og optræne dem i galoppen, der dog aldig
bliver optimal.
Jeg tror ikke på at der er ret mange med "amerikanerheste", der decideret ikke kan holde
ud at være i stue med "All Breed folket".
Og har man endelig de tendenser, kan man jo "lykkeligt" undlade at blande sig i All Breed klasserne ved kun at starte f.eks. AQHA klasser.
Vi er næsten alle startet på All Breed heste, også de
der har flest quartere i dag, men vi er glade for dem!
Mange hilsner Conny
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
DWF Formand CM Nielsen |
08-01-2002 12:44 |
|
Hej Annette!
(Jeg er nødt til lige at tage formandskasketten på):
Vi har forhåbentlig 5 DWF dommere på banen i år!
Vi har i dommerpanelet en udbredt holdning om at vi vil bestræbe os på så ensartede og objektive bedømmelser som menneskeligt muligt.
Men der vil trods alt altid være divergenser.
Hvordan den pågældende dommer har opfattet dit ridt i
forhold til din egen opfattelse, er jo svært at sige,
men sådanne hændelser er ihvertfald dumme oplevelser,
som vi forhåbentlig kan undgå fremover, idet vore
dommeraspiranter indprentes (indpiskes) en høj grad af etik.
Mange hilsner
Conny Mearlyn Nielsen
Formand DWF
(Undskyld, men jeg synes, jeg her og fremover er nødt til at gøre helt klart hvornår jeg optræder som talsmand for DWF og hvornår jeg bare taler for egen regning).
Besøg: http//www.dwf.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Jeg har ikke haft erfaring med at blive set ned på uanset hvilken type hest jeg har haft og til westernstævnerne syntes jeg at man gør meget ud af at "alle er lige". Jeg har set mange gode blandinger, arabere, travere, "you name it", vinde over qh/paints.
Så der har jeg aldrig følt at nogen så ned på folk som ikke ejede qh/paints. Derimod har jeg tit hørt beginners som har fået de point de måtte og nu skulle til at ride ameteur, tale om, at nu var de nok nødt til at overveje at skifte deres søde blandinger ud med en amerikaner for at kunne måle sig med eliten. At det ville blive svært at blive lagt mærke til fordi der netop er rigtigt mange dygtige ameteur ryttere med rigtigt flotte qh/paintheste i de høje klasser. Det er måske bare en ubegrundet frygt rytteren har når vedkommende skal til at ride højere klasser.
Det er synd når de nu er kommet så langt med deres heste, og min mening er da også at man skal fortsætte at arbejde med den hest man har hvis man nu er glad for den.
Der hvor jeg tror problemet kan ligger, er mellem rytterne internt. Der høres ofte kommentarer om at "man skal da have en amerikaner", selvfølgelig oftest sagt af en som allerede har købt en af slagsen og nu ikke mener at andet dur. Heldigvis er det nok de færreste som ytrer sig sådan.
Jeg har selv haft quarter, desværre kun 1/2 års tid, da den blev syg og måtte aflives, men aldrig har jeg haft en hest med så fedt et temperement. Den var en fryd at have med at gøre, så jeg forstår manges begejstring for racen. Imidlertid købte jeg bagefter araber, men udelukkende fordi jeg følte at min pengepung ikke ville overleve en ny amerikaner.
Efter min mening kan alle typer heste bruges alt efter den diciplin man vil ride, og hvor seriøs man vil være.
Og heldigvis er de fleste af den mening at der skal være plads til os alle og at vi skal have det rart med vores heste og vores ridning. Men på grund af det skønne temperement de amerikanere jeg har mødt har haft, ville jeg da købe en igen hvis de ikke var så satans dyre.
Kh. LoneA
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Conny Mearlyn Nielsen |
09-01-2002 02:19 |
|
Hej Lone !
Jeg synes vie stort set er enige om alt.
Kun en ting er heeeeeelt forkert!
Priserne er totalt i bund i øjeblikket!
Quartere kan købes lige så billigt som arabere for tiden.
Mange hilsner Conny
Få dig en mens tid er!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Jette Nimand Gohlke |
09-01-2002 06:13 |
|
Man kan få redne Arabere til 8-10.000,-. Redne Quartere koster FRA 30.000,- og op (HELT op). Så priserne er stadig uens. (Jeg taler ikke om kvalitet, kun om udbud......
Hilsen Jette Nimand Gohlke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hej Connie.
OK...!! Min araber kostede 13.000,-......og jeg ved at det ikke er ualmindeligt.Kan du lige skaffe mig en rideklar QH/Paint til en ca. pris i nærheden af dette, ja så står du altså til en æresplads i mit hjerte.
Nej vel....ikke helt. Måske er prisen i bund lige nu, og jeg ved da også at flere har svært ved at få solgt deres, meeen alligevel : Ca. 13.000,- ?? Sikken en behagelig drøm..."Må jeg aldrig vågne af den"...!!!
Nej helt alvorligt, arabere ligger ikke højt i pris mere, måske de godt westerntrænede, men mon ikke Qh prisen stadig ligner noget henad min. 45.000,- for en ridbar/rideklar ?????
Kh. LoneA
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tanja B |
09-01-2002 13:12 |
|
Jo, priserne er stadigvæk skyhøje på Quarter & Paints!
Hvor priserne på resten af hestemarkedet er raslet ned, nu hvor udbudet er kæmpestort - har Q&P holdt sig rimelig stabilt.
Det er ærgerligt at Q&P-ejere hellere vil brænde inde med heste, som de måske ikke rigtigt har tid til, end at sælge lidt billigere. Og JA, jeg ved godt hvilke omkostninger der er forbundet med avl m.v. Men priserne på mange Q&P's ER for høje ... du betaler det samme for en skovtursmodel, som for en konkurrencehest (groft sagt).
Men, det er et spørgsmål om tid, før priserne dropper .... det tør jeg næsten sætte penge på  Markedet er ved at være godt mættet, og avlerne må indstille sig på at sælge skovturshest som skovturshest - konkurrencehest som konkurrencehest ... hvor pris svarer til kvalitet!
/Tanja B
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Lisbeth Engelbrechtsen |
09-01-2002 20:25 |
|
hej
Jeg må lige blande mig lidt,
Jeg købte for snart 4 år siden jordens smukkeste og dejligeste painthoppe. det første jeg oplevede var at når jeg fortalte at jeg havde købt en paint, sagde de fleste "kloge" hoveder: " er du nu helt sikker på det er en paint og ikke en pinto ?" for de troede simpelthen ikke at jeg kendte til forskellen og så havde købt en pinto istedet.
Da det så gik op for disse folk at det rent faktisk var en paint jeg havde, så var jeg lidt mere, end jeg før havde været...... jeg har kun grint lidt af det hele.
Jeg har desværre været nød til at få hesten slagtet, men jeg skal helt sikkert have en igen... jeg kan umuligt generalisere men på mig virker de ernormt rare og nemme..... og så er det en fordel at jeg kan se henover ryggen på dem (jeg er ikke så høj) Jeg udelukker ikke andre heste, men jeg syntes de er så smukke......en blanding er heller ikke dårlig.
mange hilsner fra lisbeth 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Conny Mearlyn Nielsen |
09-01-2002 20:41 |
|
Hej Lisbeth!
Det du skriver der, får mig faktisk til at tænke på,
tror du ikke at nogle af de mennesker du taler om oplever en slags fællesskab når de har "amerikanere", og dermed bliver glade for at der kommer flere iblandt
dem.
Er der en eller anden chance for at det kan opfattes sådan?
Tager vi f.eks. en mand som PHCDK formand Viggo Mortensen, så er han utroligt opmærksom på når folk
køber en paint, og er meget imødekommende og hjælpsom,
hvilket måske får folk til at føle sig som om de pludselig bliver behandlet som noget særligt.
Og det ville da være meget sandsynligt at Viggo ikke havde lagt mærke til dem før.
Tror I helt ærligt ikke at man også kan opfatte denne
forskelsbehandling positivt?
Mange hilsner Conny
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Lisbeth Engelbrechtsen |
09-01-2002 22:16 |
|
hej igen
ja, jeg kan godt se det måske kun virkede negativt mit indlæg.
jeg har da osse haft en intresseret Viggo i røret engang og det var da dejlig, der er ikke noget bedre end snakke om sit ynglings hobby,
men jeg glemte desværre at nævne at disse mennesker som liiige pludslig var bedste venner med mig, åbenbart ikke var helt så kloge og dygtige mennesker som de ville give indtryk af, det var osse her jeg hørte den smule snobberi, jeg har hørt.
Det jeg vil sige er, at ikke alle har samme smag og man må skille dem fra som virker falske og misundelige.
blandt dygtige og fornuftige har jeg aldrig mødt noget negativt.
mange hilsner lisbeth
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Conny Mearlyn Nielsen |
09-01-2002 23:37 |
|
Jeg opfattede overhovedet ikke dit indlæg som negativt Lisbeth!
jeg kom bare til at tænke på om det måske kunne være sådan det var!
Keep Smiling:-)
Mange hilsner Conny
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Lisbeth Engelbrechtsen |
10-01-2002 13:36 |
|
hej igen conny
jeg kan jo kun sige at selv i hesteverdnen, møder man negative mennesker, men det er kun en lille procent del. Heldigvis.....
det er vel lidt som andre klubber, f.eks. Landrover-klubben, de er jo mægtig glade for deres køretøjer, men de ser da ikke ned på nogle der f.ek. kører Ford...
pas godt på jer selv.......
og lad os glædes ved vores dejlige interesse...
Lisbeth Engelbrechtsen
>o< jeg har sat en engel til at passe på jer
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Per Beinov |
11-01-2002 10:38 |
|
Hej Tanja!
Først lige en talemåde:
Det er den der ejer grisen - der bestemmer prisen.
Enhver pris på en hest, der er over slagteprisen, er liebhaveri.
Som avler af quarter eller paints er problemstillingen yderligere kompliceret, nemlig sælger du en hest billigt som avler løber du egentlig en stor risiko.
Hvis den nye ejer er en dårlig rytter så vil det hurtigt hedde sig, at heste af den og den avler er ikke noget værd.
Som opdrætter er det nok det klogeste selv eller hyre en træner til at ride sit afkom op og så sælge.
Prisen vil så blive derefter.
Som avler bør du naturligvis forsøge at få så god en pris for hesten som muligt.
Får du så en god pris og det viser sig at den nye ejer er en dårlig rytter.
Så vil ejeren jo nok ikke går rundt og sige hesten ikke er noget værd - for så signalerer han/hun at vedkomne er blevet snydt - og det praler man ikke med.
Det er egentligt svært at diskutere om en pris er rigtig eller forkert.
Mvh. Per Beinov
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tanja B |
11-01-2002 13:34 |
|
Hej Per!
Jeg kender godt problemstillingen, og ja, gu' er det svært at diskutere hvorvidt prisen for en given hest er for høj.
Men du må da give mig ret i, at der ER et problem ... at blot fordi man kan stemple "Quarter" el. "Paint" i panden på en hest, så kan hesten også nødvendigvis sælges for en formue ...
Vi har haft snakken før herinde. Danmark lader til at halte lidt bagefter m.h.t. at få sorteret de gode Q&P heste fra de mindre gode.
Mine ambitioner er f.eks. ikke til store stævner m.v. - Skulle det reelt set så ikke være muligt for mig, at købe en billigere Quarter (med givetvis dårligere papirer) end top-konkurrencerytteren, der vil ha' creme de-la cremen ?
Når jeg ser salgsannoncer for Q&P's, så ser jeg et ret ens prisniveau - uanset afstamning. Og nej, som jeg selv har erklæret, så kan man ikke ride på papirerne - men det er klart, at papirerne siger lidt om, hvad man kan forvente sig (hvis der ikke er resultater på hesten). Det gør det da hylesvært at gennemskue ? - For mig i hvert fald ...
Alle avlerne erklærer, at netop deres heste er det bedste af det bedste - ingen vil stå ved, at ud af de 4 føl på marken, er kun det ene VIRKELIG godt, de to er gennemsnitsheste og det sidste føl er rent faktisk noget bras (set med konkurrencemæssige øjne). Hvorfor dog ikke sælge det sidste føl, for hvad det er ? - Hvorfor er det bedre, at sælge føllet med mange odds imod sig til pigen der vil ride på topplan, for derved at skabe skuffelse for både hest og ejer ?
Ærlighed, og også omkring pris ... for selvfølgelig skal det ikke-konkurrenceegnede føl ikke sælges for samme pris, som de andre ... det er DET jeg efterlyser!
Det ødelægger ikke en avlers omdømme - tværtimod!
Som køber er det bare så lækkert, når sælger melder rent ud af posen med hestens fejl og mangler - uanset hvor små de end måtte være. - Når sælger fortælle ligeud, at hesten ikke er egnet til "det og det", mens fint kan bruges til "det og det" ... da er det man kan finde nøjagtig den hest, der matcher ens behov. Ved du hvad ? - Sådan noget er FEDT !!
Jeg har selv handlet hest på den måde, og jeg vil ikke betænke mig det mindste ved at handle med den pågældende sælger en anden god gang ... sig mig så, hvordan det kan skade sælgers omdømme ?
Puha, holder vist her
/Tanja B
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Tanja, det du skriver svarer meget godt til det jeg selv føler. Det er forkert at det som er "bras" skal være ligeså dyrt som "creme de la creme". Der burde være prisforskel ligesom der er forskel på hestenes kvallitet, aftamning mv. Den rytter med interesse for western på fritids/skovtures plan køber ikke en færdig hest til min. 45.000,-. Selv vil jeg nok overveje at lede efter appendix, blot for at få noget af "den ægte vares" egenskaber. For i bund og grund er jeg vild med det temperement hestene for det meste har, men jeg syntes at de er meget for dyre. Selv er jeg heller ikke topkoncurrence menneske. Jeg vil gerne i koncurrence, men kun på "hyggeplan".
God weekend alle sammen.
kh. LoneA
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tina |
11-01-2002 14:44 |
|
Hej alle og især Tanja
Jeg startede selv et indlæg om noget af det samme "din westernhest".
Det er oftest sådan at en sælger med flere heste mener de alle er kommende verdensmestre. Det kan jo ikke passe.
Som sælger forsøger jeg at passe hest of rytter sammen både temperaments og ambitionsmæssigt og de får besked ligeud.
En dame jeg kendte lidt i forvejen ville komme og se på en hest jeg hadetil salg. Jeg var ikke helt sikker på at hun skulle have lov at købe netop denne hest, men hun kom alligevel. Efter at have snakket lidt nærmere med hende i få minutter viste jeg hende en anden hest jeg også havde til salg og sagde den her er meget bedre egnet til dig uanset at den var 40.000 billigere end den anden og et andet køn og en anelse mindre fornemme papirer.
Inden de var ude af gårdspladsen havde de ringet og købt ham og hun er meget lykkelig for ham.
Han havde netop det ærlige blide temperament og allroundevner som hun i virkeligheden skulle bruge. Den anden var en mere temperamentsfuld decideret reining/cuttinghest. En "finere" hest men slet ikke velegnet til dette formål.
En anden herre ringede på reineren. Han skulle bruge den til afslappet turridning. Det egner den sig ikke til, det er en turbohest. Jeg var den første der havde afvist ham fordi hesten ikke passede til hans formål og han havde talt med flere. Han var helt taknemmelig for han skulle have kørt 300 km for at se den.
Vil sælgere ikke deres hestes bedste?
Det ødelægger også ryet som avler/sælger hvis en ny ejer kommer galt afsted eller bare bliver fuldstændig "mismatched" med en forkert hest.
Priserne på de gode og dårlige heste er ved at blive differentieret. Men folk kan selvfølgelig ikke forstå at hvis de har givet 60.000 for en middelmådig hoppe atde så ikke kan få 30.000 for føllet...
Om en generation eller så (og priserne er ved at skifte) vil der ligesom i Tyskland være heste til flere forskellige priser.
Der har jeg set føl fra 15.000 og op til 100.000.
I Danmark koster de jo alle ca 25.000-45.000 og alt for mange er for dyre,men nogle er selvfølgelig prissat helt korrekt selv til en høj pris for vi har enkelte gode/kostbare eliteheste i landet.
Billigere føl vil også give billigere rideheste med tiden. Desuden skal vi have nogen af alle vores "hingsteemner" kastreret såder kan blive nogen gode vallakker til folk at ride på i stedet for at de bliver slæbt rundt efter deres unghingste.
Mvh Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Per Beinov |
11-01-2002 15:13 |
|
Hej Tanja!
Jeg har jo før i det her forum sagt min mening om afstamning og hvilken værdi man kan lægge i den.
Jeg mener man er helt ude i hampen, hvis man med stift blik og fremskudt bryst, står og fortæller at et 6 mdrs. føl er den fødte reining, cutter eller pleasure hest.
En ting er at stå og fortælle det som sælger - men hvis en potentiel køber sluger det råt - så er jeg ikke i tvivl om, hvem der er den klogeste - og den kloge narrer den mindre kloge.
Mvh. Per Beinov
PS! Udbud og efterspørgsel vil henad vejen fastsætte prisen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Per Beinov |
11-01-2002 15:36 |
|
Hej Tina!
Jeg hæftede mig lige ved det med hingste og de få vallaker.
Jeg tror ikke man kommer det til livs med mindre Paint/Quarter indfører en avlsgodkendelse som det der kendes indenfor andre racer.
Quarter Horse Ass. ville ikke godkende to-farvede quarters med det resultat, at disse "forsmåede" hesteejere stiftede American Paint Horse Ass. Hvis du så forstillede dig at man ville indføre avlsgodkendelse med godkendte hingste og hopper i hovedstambog i disse forbund så vil det med garanti medføre, at de hingsteejere eller hoppeejere, der fik meddelelse om, at deres heste blev slettet af avlsregistret sandsynligvis ville blive så sure, at de meldte sig ud og så ville Quarter Horse Ass. måske ikke længere være verdens største avlsforbund.
Jeg er helt sikker på, at netop denne problematik er man opmærksom på i disse forbund - fordi selvfølgelig kan de også se det logiske i en selektering af avlsmaterialet - men man tør ikke gøre det af økonomiske grunde er jeg sikker på!
(se mine tidligere indlæg)
Mvh. Per Beinov
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tanja B |
11-01-2002 16:06 |
|
Hej Per!
Jamen, så kender vi da DIN etik på området ...
"Den kloge narrer den mindre kloge" .. javel sådan er det jo indenfor al hestehandel (og så meget andet ... ). Det er jo derfor jeg efterspørger lidt avler- og sælger-etik. Vi snakker ikke kun penge, Per - vi snakker hesteliv ... men det forstår jeg, lader dig ganske kold !
Jeg har ikke yderligere at tilføje, men glæder mig over, at der da findes andre, der sætter hesten fremfor indtjeningen ....
/Tanja B
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Per Beinov |
11-01-2002 16:33 |
|
Hej Tanja!
Nu skyder du mig noget i skoene - jeg prøver at forklare hvordan tingene hænger sammen, men ikke hvad der er rigtigt og hvad der er forkert.
Min etik på området er -ihvertfald ikke kendt af andre end mig selv.
Det gælder faktisk alt hvad jeg skriver, jeg kan forsvare og angribe og på den måde være advokat for begge synspunkter fordi jeg mener at tingene meget sjældent er sorte eller hvide - så hvad Per Beinov mener er der ingen der ved, selvom nogle elsker at hade, hvad de tror er min mening.
Mvh. Per Beinov
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|