Jeg har sat føglene indlæg ind her, efter at have modtaget det pr. mail fra Per Beinov (jeg regner med at det var det han gerne ville have mig til?) men da jeg ikke ved hvordan man laver fed skrift her, er der nogle ting der ikke er helt som i det oprindelige indlæg. Mvh Annette
Først vil jeg udtrykke min glæde over at alle vi western freaks nu har en mulighed for at debattere westernridning på Internettet.
Det er helt fantastisk, at indlæg der bringes her kan kommenteres her og nu i stedet for at man skal vente på næste nr. af et tidsskrift for at give sin mening til kende, og måske opdage, at den pågældende redaktør har ændret på det fremsendte indlæg.
Denne begrænsning for ytringsfriheden er her elimineret, fordi her er ordet helt frit og står for egen regning i enhver henseende. Denne frihed kræver så til gengæld, at alle skribenter udviser en høj etik og selvdisciplin og undgår person angreb men henholder sig til en saglig debat og tilsvarende ordvalg.
Overskriften vil med garanti skabe debat – og det er også meningen.
Jeg er af den opfattelse, at mange potentielle nye westernryttere kan blive skræmt væk, fordi de får den opfattelse at det kun er bestemte hesteracer, der kan benyttes til westernridning. For at få denne debat i gang har jeg valgt nogle emner, som tidligere er fremsat af western entusiaster og det er sådanne udsagn som kan virke ”skræmmende” på nye westernryttere.
Disse citater har jeg fremhævet med fed skrift og efterfølgende kommenteret med min mening – lad os begynde debatten udfra de 6 efterfølgende postulater!
1. Westernridning er lig med quarter, paintheste og applaloosas.
2. Det er i hvert fald det vi stræber efter.
3. Efterhånden er ingen længere i tvivl om, at netop disse racer er dem, der bærer kvaliteten i sig til netop vores rideform.
4. Det kommer i høj grad an på blodlinier og avlsindeks.
5. En reininghest er en top atlet og på linie med en balletdanser.
6. En hest over 3 år kan aldrig blive en god reining hest.
Hertil skal jeg anføre følgende:
1. Westernridning er lig med quarter, paintheste og applaloosas.
At netop disse nævnte racer specielt egner sig til westernridning er mig bekendt ikke påvist på noget videnskabeligt plan.
At de specielt benyttes i USA er der flere naturlige forklaringer på; disse racer eller blandinger heraf er naturligvis de almindeligste og som følge heraf de billigste, når der ses bort fra ekstremerne, som forekommer overalt indenfor alle hesteracer.
Et andet spørgsmål, der kan komme på tale er, om disse racer kan bruges til noget somhelst andet som f.eks. dressur, spring, eller military.
2. Det er i hvert fald det vi stræber efter.
Her melder spørgsmålet sig, hvem er vi? Tendensen i Europa herunder Danmark er, at der kun skal konkurreres i åbne klasser, hvilket betyder at det er underordnet hvilken hesterace, der rides på - nu er det kun resultatet der tæller.
Det medfører at der f.eks. kun er en reiningklasse ( dog fortsat reining for Youth, Amateur osv. Altså ikke en - reining Youth quarter, - reining Youth paint, - reining Youth applaloosas, -reining Youth all breed – men kun reining Youth ). Vinder af klassen er den bedste uanset hvilken hest der benyttes. Det må udfra et sportsligt synspunkt være det optimale.
Det kan jo virke urimeligt for de ryttere, der ikke rider på quarter, paint eller applaloosas, at de skal konkurrere med ryttere, der rider på heste, som hævdes at være bedre egnet - men det må vi, der rider heste af ubestemmelig race, jo leve med.
Det er måske derfor, at quarter, paint eller applaloosas ryttere helst kun stiller i egne klasser – eller skyldes det, at det vil være særdeles pinligt at blive slået af en rytter på en hest af ubestemmelig race?
Initiativet til denne åbne form for konkurrence kommer fra FEWI (en organisation af westernklubber i Europa) og fra Danmark WRS (western riders society). For mig at se, er de eneste der kan begræde denne udvikling kun avlerne af quarter, paint og applaloosas.
3. Efterhånden er ingen længere i tvivl om, at netop disse racer er dem, der bærer kvaliteten i sig til netop vores rideform.
Jeg er i tvivl om, hvad der menes med ordet kvalitet i denne sammenhæng! Er westernridning en unik form for ridning? Den har dog sit udspring i arbejdsbrug, hvilket ikke umiddelbart indikerer en sofistikeret form for ridning. Her var jo tale om almindelige mennesker som ikke var mestre udi den højere ridekunst. Deres største aktiv var vel, at de havde lært ikke at falde af en hest – det er i øvrigt også en meget vigtig ting.
4. Det kommer i høj grad an på blodlinier og avlsindeks.
At tale om blodlinier og avlsindeks i forbindelse med bl.a. quarter og paintheste virker paradoksalt, fordi der indenfor disse racer ikke forekommer materialprøver og efterfølgende avlsgodkendelser. Det vil sige at enhver hingst indenfor disse racer pr. automatik får tildelt avlsgodkendelse og hopperne pr. automatik er opført i hovedstambogen – eller er der noget jeg har misforstået?
Man kan derfor med rette stille følgende spørgsmål til disse avlsforbund:
Hvad er avlsformålet?
Hvordan kan avls formålet opnås, når hingste og hopper ikke selekteres, før der avles?
Nu kan formålet jo slet og ret bare være, at avle heste.
Forklaringen på, at hesteavl i USA foregår på denne måde skyldes sandsynligvis de enorme afstande. (USA er ca. 15 gange så stort som Europa). Vi kan jo bare forestille os, at har vi en hoppe, der skal bedækkes af en avlsgodkendt hingst der befinder sig i Syd Spanien, det er en bekostelig affære. Omkostningerne med at avle sådan et føl vil være abnorme og kan det sælges for en fornuftig pris set med avlerens øjne.
Den form for avl, der er indenfor quarter og paint betegnes i alle andre avlsforbund som ”piratavl” altså underlødig hesteavl uden kvalitetskontrol. Produktet heraf er det vi i vid udstrækning finder i staldene hos alle landets hestehandlere.
Det er naturligvis ikke ensbetydende med, at hestene ikke er anvendelige – der er bare ingen garanti for noget som helst.
5. En reining hest er en top atlet og på linie med en balletdanser.
Top atlet er i min terminologi ensbetydende med styrke, smidighed, mod og udholdenhed og indenfor hesteverdenen må det naturligvis være military hesten. Den skal beherske dressur, ridebanespring, spring i terrænet, udholdenhedsridt og steeple chase – her kan vi tale om en top atlet.
En sammenligning mellem et reining pattern og en højere dressurklasse efterlader naturligvis det indtryk, at dressur hesten bedre tåler sammenligning med en balletdanser end en reining hest og hvorfor nu det – hvad er lighedspunkterne og hvad er forskellene?
Reining hesten udfører:
Store og små volter i forskelligt tempi.
Galopskifte (flyvende galopchangementer)
Tilbagetrædning. (meget hurtigt)
Rollback (halvpirouette)
Spins (helpirouette)
Sliding stop
Det hele udføres i høj hastighed – vi taler mere speed end ballet.
Dressur hesten udfører:
Store og små volter i forskellige tempi.
Galopskifte (simple og flyvende galopchangementer, flere lige efter hinanden på lige linie)
Tilbagetrædning. (hastigheden er forskellig)
Halvpirouette (Rollback)
Helpirouette (et enkelt spin)
Hel parade ( hesten stoppes med bagben samlet ind under sig og rettes herefter op uden at flytte bagben)
Passage (hesten løfter et forben og modsatte bagben samtidigt) her kan vi tale om ballet.
Herudover forekommer mange andre øvelser.
Konklusionen må være,
at taler vi ballet indenfor hesteverdenen, så taler vi om dressur hesten.
at taler vi top atlet indenfor hesteverden, så taler vi om military hesten.
6. En hest over 3 år kan aldrig blive en god reining hest.
Den påstand må underbygges yderligere, at en 3 års hest er så fremskreden i sin udvikling i muskler og sener at den ikke kan lære reining er noget vrøvl, det er først i den alder man så småt kan tillade sig belaste hesten af hensyn til knoglestrukturen.
Den fremførte påstand får du ikke diplomerede hestemassørere eller dyrlæger eller beslagsmede til at acceptere som et faktum.
Det man derimod kan befrygte er, at reining heste, der startes tidligere end 3 års alderen, er totalt slidt op inden 8 års alderen – og hvorfor nu det?
Fordi western heste generelt stilles højt på forbenene (det beskadiger de dybe bøjesener) og lavt i dragterne (det beskadiger de dybe bøjesener bagpå) og påføres bagsko som i alle andre sammenhænge end Sliding stops er ubehagelige og skadelige for hesten. Her er vist tale om total mangel på horsemanship på bekostning af resultater.
Disciplinen reining er mig bekendt med ved næste olympiade og heste under 8 år må ikke konkurrere ved en olympiade. Det bliver interessant om USA kan stille reining heste over 8 år.
Mit indlæg er allerede for langt - jeg vil senere underbygge mine postulater ved hjælp af tegninger og her påvise og sandsynliggøre, hvorfor jeg mener quarter og paintheste ikke er specielt egnet til ridebrug udfra en teoretisk betragtning og hvad der gøres i praksis for at afhjælpe disse mangler. Jeg har selv en painthingst 4 år, som jeg i øvrigt synes er en superhest se den på
http://www.bbwesternservice.dk
Med venlig hilsen Per Beinov.