|
|
| Stangbid ?? |
|
|
Hej jeg helt ny indenfor western, min haflinger er i træning i øjeblikket, han er lidt hård i munden men kun 4½ år der hvor han bliver redet bruger han et stangbid men 3 delt med en kobberrulle i midten og det ser ud som om at går godt, men er det ok at ride med det når han ikke er ældre, jeg ved godt at det er skarbt og at man skal passe meget på at tage i tøjlerne, hvad mener i???
hilsen anna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har du rolige hænder ? |
| Forfatter:  |
Frank Carlsen |
| Dato:  |
07-05-2004 07:31 |
|
Hvis du har rolige hænder kan du ride ham i et stangbid, men selv herovre idet vilde westen (Boise Idaho) er der mange der træner deres heste i et snafle bit.
Når de så skal til stævne træner de de sidste par dage med stang bidet for tilvænding til det (obligatorisk i western ridning for heste over 4 år mener jeg).
Husk at et rigtigt stangbid (hvis det er hvad der hedder et Shank bit) skal rides for løse tøjler, og hvis du ikke sider i munden på ham skulle du kunne kurere den hårde mund.
Når du endelig tager fat i tøjlerne er kraften du på bidet følgende: (afstanden fra bidet til tøjlerne) divideret med (afstanden fra top ringene til bidet) gange med (kraften i tøjlerne). Det er typisk omkring 4 gange kraften i tøjlerne så ryk ikke hårdt i dem, og glem alt om konstant kontakt med munden.
Hav det rart
Frank Carlsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet