Hejsa
Jeg skrev nedestående indlæg på seniornettet igår, og er derinde blevet rådet til at opdrage min hest bedre, og evt. søge hjælp hos en dygtig HMS-person eller westernrytter. Håber der er lidt hjælp at hente.
Min store vallak Eddie (fuldblod) er til tider lidt "løs" bagtil. Han er enormt kilden. Hader at blive striglet og få lagt sadel på, så han står altid og trækker bagbenene op under bugen i irritation, men han sparker aldrig efter mig.
Desværre er han også ret følsom for schenklen, så hvis jeg klemmer han lidt, så stikker han et bagben ud.
I går skete så det, der ikke må ske. Jeg red i skoven sammen min søster. Jeg på Eddie og hun på Dunphy. Vi galopperede (samlet og roligt) på en bred sti side om side. Da vi kommer forbi en stak træstammer, trækker Eddie lidt sidelæns over mod Dunphy. Da jeg vil rette ham op med schenklen, sparker han ud og rammer søster på skinnebenet. Det gør selvfølgelig afsindigt ondt og hun kan først slet ikke sætte foden i stigbøjlen, men da hun har sundet sig lidt, er der heldigvis ikke sket andet end, at hun nu har et stort blåt mærke.
Resten af turen tog vi stille og roligt, men vi var begge påvirkede af oplevelsen og har fået stor respekt/angst for Eddies bagparti. Han har tit sparket ud, men aldrig ramt nogen eller noget før.
Hvad pokker skal jeg gøre ved det kræ? Hvis jeg tager en pisk med og markerer, når han gør det, kan jeg være sikker på, at han bare sparker endnu engang. Han er meget kontant på det område. Han er desuden en hest som godt kan blive bange og nervøs, hvis han får skældud.
Gode råd, please !!!
Mange hilsner
Katja
|