Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

Hva vil I anbefale??
Forfatter: 
Dato:  29-03-2004 12:35
Jeg har besluttet mig for at skifte mit gamle udstyr ud med westernudstyr.. :)

Jeg rider kun ture, i skoven, og hyggeridning, så jeg skal ikke have det vilde showudstyr, eller noget til en bestemt "genre" indenfor western..

På www.hööks.dk kan man købe diverse sadler..

BIG HORN LÆDER/CORDURA 15
Er en 15" westernsadel i klassisk model med moderne materialer. Kombinationen læder/corduravæv gør sadlen let, men alligevel robust - og desuden bliver prisen ekstra fordelagtig! Ralide syntetbom. Vægt 8 kg..

WESTERN RIDER PLEASURE
En pleasure/trail sadel med dejligt ruskindssæde og flot mønstret læder. Str: 15”.

WESTERNSADEL ALLROUND
En god sadel til trail- eller allround-brug, med ekstra dybt sæde. Leveres med flankegjord. Størrelse: 15"

Det er de tre sadler jeg OVERVEJER.. Men hvilken vil i anbefale? jeg ku godt tænke mig evt. at købe en brugt herinde, men hvis den så ikke passer får jeg jo problemer.. Hva str. svarer en 15" til?

Og så trenserne:

WESTERN-TRENSE
Smart hovedtøj i mørkebrunt mønstret syntetisk materiale. Med tøjler, bid og kindkæde. (tror biddet er et alm. western stangbid, men billede kan ses på hjemmesiden)

SIDE PULL
Trense uden bid i ekstra kraftigt læder med messingspænder. Ideelt til skånsom ridning af unge følsomme heste. Hesten lærer hurtigt at følge tøjlerne. Let at anvende.

Jeg overvejer kraftigt at købe en side-pull, da min pony er meget hård i munden, og håbede lidt på at det kunne være en effektiv løsning? Men vil ikke bruge næsten 800 kr på et nyt hovedtøj hvis det ikke er noget?

Jeg har også set hjemmesiden http://www.westernheadstall.dk/
Er der nogen der har handlet der før, og evt. kan anbefale den?

Håber at nogen gir sig tid til at hjæle mig.. :)

0
0
Svar på denne tråd

Ingen af delene
Forfatter: 
Dato:  29-03-2004 13:44
Jeg synes at hvis du vil give ca 6000 for en sadel så
erdet bedre hvis du køber en godt brugt sadel der har kostet feks 10.000 fra ny.
Den vil have en bedre materialekvalitet og holde prisen bedre.

En 15" sadel i western svarer til en lille 16" engelsk sadel.

De fleste rider i 15½" (16-17" engelsk) eller 16" som svarer til 17" engelsk.
Det kommer selvf. an på størrelsen af din mås og hvor meget plads du kan lide at have.
En 15" sadel kan være svær at aælge igen da ikke ret mange voksne rider i dem.

Lad være med at købe et syntetisk hovedtøj. En del af fidusen ved at kunne ride med løsere tøjler i western består i at hesten pga de tunge tøjler kan mærke med det smame rytteren bevæger tøjlen. Til neck-reining er tunge eller stikkende tøjler (feks hestehår) helt essentielle.

En sidepull kan være rigtig god at ride med og de fleste heste kan styres fint på en sidepull.
De kan altså købes billigere andre steder. Feks ca 600 fra ny eller køb en brugt. De holder dog prisen godt så en pæn brugt koster nok 4-500 kr.
Husk at tilpasse sidepullen meget præcist og ikke sidde og holde fast ihesten med den. Så lærer hesten at gå imod.

Endelig skal du huske at cordurasadler og sidepulls ikke er godkendte til stævnestart.

Mvh Tina
0
0
Svar på denne tråd

Altså...
Forfatter: 
Dato:  29-03-2004 13:59
...du skal i hvert fald ikke bruge et stangbid!

Og de der sadler i Hööks - tjah, de siger ikke noget om bomstørrelser og ting, og du kan helt sikkert ikke selv se, om de passer...
Så hvis du VIL ud og have en NY sadel - så køb din bighorn her: http://www.westernsaddles.dk eller køb en lækker Circle Y her: http://www.western-import.dk...

Ellers vil jeg anbefale en BRUGT sadel af en anerkendt mærke - Circle Y eller Crates fx. Western Import har også enkelte brugte sadler.

Som hovedtøj kan du, hvis du vil ride bidløst, bruge enten en side pull eller en bosal. Begge dele kan helt sikkert købes eller skaffes hos begge ovennævnte steder - men Western Import's nye shop nede på Alhambra vrimler med trænere, og du får altså brug for en instruktionstime eller to for at lære at klare dig uden biddet.

Hold dig under alle omstændigheder fra stangbid og syntetiske trenser - det er noget juks...

:-) 99E :-)

If your horse is recreation for you....
...Can you be recreation for your horse?

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider