Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Transport af hest fra Sønderjylland til Bornh
Forfatter: 
Dato:  22-02-2006 16:44

Jeg skal 1 år ung i hus her til sommer og derfor har jeg i et stykke tid kigget efter forskellige annoncer.

Jeg har fundet en annonce som jeg tænkte "Wow det lyder helt vildt spændende, men det er på Bornholm.

Men jeg har undersøgt priser og tid med afgange fra Køge og Ydstad.

Hvis jeg vælger mig får at tage derover skal vi køre min hest fra Sønderborg på Als til Ydstad hvor vi skal køre 5-6 timer og derefter færgen som tager cirka 1 time 15 minutter og så skal vi kører 20-30 minutter over på Bornholm.

Jeg ville inden undersøge ved dyrehospitalet om man kan få noget beroligenede, da min hest meget nemt kan gå i panik ved noget nyt.

Har du prøvet det og hvilken rute tog du? Var din hest rolig? Fik den noget beroligende?

Hvad syntes i om at gøre det? Er det ondt ved hesten? Har i nogel gode råd.

På forhånd tak. :)

Mvh Lea.

<3 <3 <3 <3 Skovgårdens Phoenix <3 <3 <3 <3

0
0
Svar på denne tråd

ingen svar endnu..
Forfatter: 
Dato:  23-02-2006 13:18

Slet ingen der har nogle gode råde eller om i synes det er for langt for en hest eller andet?

0
0
Svar på denne tråd

Hej...
Forfatter: 
Dato:  23-02-2006 13:29
Hvis jeg var dig, ville jeg høre om ikke du kan få noget flydende plegasil med, som du kan sprøjte i munden på den, hvis den bliver nervøs. Hvis dyrlægen sprøjter den inden, er effekten gået af midlet, inden du er nået derover. Plegasil til oralt brug, skal du have på recept. Og det er nemt for dig at bruge.
0
0
Svar på denne tråd

Ditte1982
Forfatter: 
Dato:  23-02-2006 13:48

Tusind tak, vil prøve at sige det til min dyrlæge hvis jeg skal derover.

0
0
Svar på denne tråd

Gennem Sverige? Det er dyrt!
Forfatter: 
Dato:  23-02-2006 13:50
Skal du gennem Sverige skal du først registreres som eksportør (for at køre hesten UD af danmark og IND i Sverige) og også som importør (for at køre hesten UD af Sverige og IND i Danmark) - det er dog muligt, et professionelt transportfirma kan klare den side af sagen.
Registrering som importør/eksportør foregår hos din Fødevareregionsting...

Derudover skal din hest have hestepas og besigtiges af en kredsdyrlæge før afgang, ligesom køreplanen skal være godkendt.
Denne del koster vel en 6-700 kroner og skal ske både TIL Bornholm og FRA igen.

Vil du undgå dét bøvl skal du via Køge, og det er en længere tur på færgen, hvor man i øvrigt ikke sover specielt godt.

Jeg har været over Køge (og også tidl. over København) uden problemer og uden beroligende.

Du kan se billeder af vores "langturstrailer" på min Præs.
Sørg for, hesten tilbydes vand etc. undervejs og har mulighed for at tygge lidt hø eller wrap.
Hvis du har mulighed for det er det bestemt at foretrække at have et stop undervejs på så relativt lang en tur og tage hesten ud (hvis ellers den er NEM at læsse/læsse af) og lade den strække benene (i snor, forstås).

Vores måde at indrette trailer på er i øvrigt en ren kopi af svigerforældrenes - de har været i Tyskland (fra Bornholm) med hestene (blandt andet) og havde på den MEGET lange tur et enkelt overnatningsstop på vejen.

Jeg ville nok, i dit tilfælde, vælge turen over Køge og have et par timers "fri" på Sjælland hos nogle flinke HN-mennesker, hvor hesten kunne komme ud, strække benene, få hø og vand og stresse af.
(Stik den evt. nogle elektrolytter og frisk evt. drikkevandet op med melasse eller æblejuice så hesten får drukket nok!)
Efter 5-6 timer tager trailer/lastbil heller ikke skade af at blive gjort lidt ren.

Husk, når/hvis du booker færgebillet at sige, du kører med levende hest - OG at sige det igen, når i checker ind - og bed samtidig om at komme til at stå ved udluftningen på bildækket (og åbn så meget som muligt i trailer/lastbil) så der er LUFT NOK.
For nogle år siden var der en tragisk sag med nogle heste, der døde af iltmangel fordi der IKKE blev taget de nødvendige forholdsregler.

... 8-) - 99E - 8-)...

0
0
Svar på denne tråd

Har prøvet det
Forfatter: 
Dato:  23-02-2006 13:55

Allerførst ville jeg finde et nummer til en heste vognmand som bor på Bornholm. Han hedder Palle og kører opsamling rundt i landet og kommer også til Jylland. Han har en lille lastbil. På den måde blev det ikke så dyrt at få fragtet hesten for os.

Jeg ved ikke om han kører endnu, men det kan 99E måske svare på ?

Vi har både været turen gennem sverige og via natfærgen i KBH.

Det var med trailer og ikke helt billigt. Det ernogle år siden nu, så meget har nok ændret sig.

Men vi skulle give ca. 400,- hvergang vi skulle gennem sverige, til kredsdyrlægens attest.

Hilsen Lone.

Ny hjemmeside RANCH HORSE DK.

0
0
Svar på denne tråd

Jo, Palle...
Forfatter: 
Dato:  23-02-2006 14:04
...kører stadig.

Han kan bestemt anbefales, er flink og rar og god ved hestene.

Men ulempen er, at hesten skal stå en pokkers masse timer og glo i transporteren, hvis man tager den hele vejen i et stræk - især hvis man ta'r natbåden fra Køge.

... 8-) - 99E - 8-)...

0
0
Svar på denne tråd

99 E og Lone
Forfatter: 
Dato:  23-02-2006 16:36

Ja jeg har også tænkt på alt det med at få hesten igennem Sverige, men jeg syntes før det var en bedre idé fordi sejltiden ikke var så lang. Men kunne være rart at tage den over Køge og lade hesten komme ud. Men så er det problemet hvem på Sjælland. Kender ikke en, men det kunne man jo muligvis finde ud af herinde på HN. :)

Har i telefon nummer eller efternavn på Palle? :)

0
0
Svar på denne tråd

Palle...
Forfatter: 
Dato:  23-02-2006 16:57

Hej Lea.

Jeg får min nye hest hjem her til aften med... Palle

Han er super dygtig, og så bliver det meget billigere end som at gøre det selv. Desuden er han forsikret, hvis Gud forbyde, der skulle ske noget. Det kan jo også godt være, at det ville være en fordel at tage med Palle, da der jo så højst sandsynligt er en eller flere andre heste med. På den måde kan de måske berolige hinanden.

Mener at have hørt noget om, at Palle faktisk stopper ved København, når han har heste med fra Jylland af. På den måde kan hestene lige komme ud af transporten, få strukket benene og få noget vand. Jeg er ikke sikker på om han stadig gør det på den måde.

Jeg sender nummeret til dig i en privatbesked.

Mvh. Tine

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider