|
|
| Billige friesere? |
|
|
Hva var det med billige friesere? kunne de blive hurtige syge? Min veninde sagde igår til mig, at man ikke måtte købe en billig frieser  Hvorfor ikke?
¤Nathalie¤ Den lykkelige ejer af en Fjordhest<3 Håber på et nyt medlem i flokken Craazy like a coconut! ..¤*´`*¤..¤*´`*¤..¤*´`*¤.. [Kan du ikke acceptere min mening, kan jeg ikke acceptere din]
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejsa.. |
|
|
Fordi det ikke er en Frieser. Det er pirat avl og de ligner slet ikke rigtige Friesere. Du må ikke støtte avlen - de flotte og gode er bare væk en dag så. Hvis man vil have Frieser skal man til Holland og den må helst ikke koste under 50.000 kr.
Hilsen Frederikke Chanel & Soffy! Hvorfor nøjes?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Billige friesere |
|
|
Altså som regel så de billige friesere bare uden papir og det gør jo ikke at den blir hurtigere syg end en dyr frieser. Så jeg tror ikke der er noget der. Min egen var billig og det var der så en grund til. Jeg gav 18000 kr for min som 1½ års... Vi fandt så ud af at han havde problemer med maven, men ville ikke sende ham tilbage da han er så sød. Jeg købte min af en heste handler som handler meget med friesere. Køber du en frieser uden papir kan du bare ikke får den kåret hvis du ønsker det.
Mvh Nanna Det er ikke fordi ting er vanskelige, vi ikke tør. Det er fordi, vi ikke tør, ting er vanskelige. Errare humanum est - det er menneskeligt at fejle.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Halløjsa...! |
|
|
Ok, men er det ulovligt at købe en billig en? undskyld jeg spørger, men aner der virkelig ikke. hehe. men hvor i Holland skal man købe dem? er der et godt stutteri der? evt. et link?
¤Nathalie¤ Den lykkelige ejer af en Fjordhest<3 Håber på et nyt medlem i flokken Craazy like a coconut! ..¤*´`*¤..¤*´`*¤..¤*´`*¤.. [Kan du ikke acceptere min mening, kan jeg ikke acceptere din]
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejsa.. |
|
|
En Friser der er kåringspotentiale koster spidsen af en rumraket. Der skal meget til at man kan kåre en Frieser! Så der skal meegt mere end papir til det!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejsa.. |
|
|
Nej det er ikke ulovligt at piratavle, men det er bare ukårede hingste. Det koster jo en del at få en hest fra Holland! Har ingen links
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Halløjsa..! |
|
|
Nanna: jeg fandt nemlig en billig frieser under 20.000kr. og den havde heller ikke papir. men da jeg sagde det til min veninde, sagde hun at det skulle man passe på med 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ulovligt,,, |
| Forfatter:  |
Cruella76 |
| Dato:  |
21-02-2006 20:56 |
|
At købe noget der er billigt? Det tror jeg ikke du skal være bange for 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Halløjsa..! |
|
|
Ok.. hehe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| friesere |
| Forfatter:  |
Maj-Britt83 |
| Dato:  |
21-02-2006 21:34 |
|
Som mindst én anden har skrevet er det i forsøg på at holde racen "ren". Der er flere "officielle" frieser hjemmesider, som netop advarer om billige friesere. Jeg ved at man gennem Dansk Frieserforbund kan importere fra Holland med papirer og hele molevitten. Jeg kender ikke til prisen, men går ud fra det koster en større formue.. men hvis man vil have en frieser... Den jeg passer er rigtig dejlig - han er importeret, men har ikke spurgt hvad hun har givet for ham.. vh. M-B.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Billig friesere |
|
|
Der er efterhånden en del frieseravlere herhjemme, som avler på kvalitetshopper med gode papirer... Så man SKAL altså ikke til Holland for at købe en "rigtig" frieser. På www.danskfrieserforbund.dk kan du finde navne på flere avlere, og friesere til salg. En billig frieser kan være avlet på dårligt hoppemateriale, fx en hoppe som ikke har de kriterier der skal til for at kunne kåres, og derfor ingen papirer/stamtavle har. De kan også have "fejl" af den ene eller anden karakter, som kan koste kassen senere hen at få rettet. Nogle hestehandlere har dog for længst luret, at der er et marked for billig friesere i DK. Frieseren er jo i fremgang i DK, det er blevet lidt mode at ha' en frieser... Og en frieser er vel bare sort med lang man... eller?! Dén opfattelse tjener hestehandlerne penge på, da mange ikke er villige til at betale den pris, en "rigtig" frieser nu engang har. Så det kan under ingen omstændigheder svare sig at købe en "billig frieser",- sørg for at afstamningen er iorden og at der er papirer på hesten. Kontakt evt dansk frieserforbund hvis du er i tvivl om hvad du skal kigge efter. Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Friesere |
|
|
 HELT ENIG MED HEIDI Og til Benzonhøj: Er du medlem af Dansk frieserforbund, eller ejer du en frieser? har du avlet friesere i mange år i Danmark eller på hvilken baggrund har du udråbt dig selv til frieserkender? Til Nanna: Hvis du vil vide lidt mere om problematikken omkring køb af billige friesere, så er du velkommen til at gå ind på min hjemmeside og læse under menu punktet: Billige friesere. Vh Miriam
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nathalie |
|
|
Altså, hvis frieseren ikke fejler noget, så kan jeg ikke se hvorfor man ikke skal kunne købe den. Hvis du er interesseret i hesten, så få den handelsundersøgt og fejler den ikke noget, ja så har man jo bare fået sig en ny sød ven. uden at skulle give en formue væk. Ved godt at mange syns at man skal købe en renavlet frieser med papir og det hele... Og ikke dem der er pirat kopi. Men det koster jo sindsygt meget, så det er klart at nogen vælger en der er pirat kopi. PS: er det ikke sådan at en frieser med papir godt kan kåres. Er der ikke noget der hedder ster. Siger ikke alle blir godkendt, men kan de ikke være med hvis de har papir??
Mvh Nanna Det er ikke fordi ting er vanskelige, vi ikke tør. Det er fordi, vi ikke tør, ting er vanskelige. Errare humanum est - det er menneskeligt at fejle.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm... |
|
|
Jeg har ingen kendskab til frisere, men principelt synes jeg det er trist at en hest med særpræg i den grad bliver udvandet, dels af piratavl, dels via krydsninger med oldenborg. Min holdning er at hvis man vil have friser så er der kun en mulighed, nemlig at købe dem med papir - de andre er bare "look a like".
Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| EU direktiv |
|
|
Alle heste kan få papirer/stamtavle, bare forældrene har papirer, de forskellige forbund har bare gået meget stille med dørene og ikke oplyst om det EU direktiv der kom i starten af 1993, det var omtalt i Magasinet Hest i nr. 9 og 10 fra 2005,  så det er ikke mere nødvendig at kåre sine heste for at få papirer på dem.
Stutteri Kronplet  Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme Citat.: Bent Branderup FORHANDLER AF REGULATOR
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| undersøg.. |
|
|
Jeg kan godt forstå at du gerne vil have en frieser, de er også rigtig dejlige .. Du kan godt finde en frieser til billige penge med papirer, men jeg kan IKKE anbefale at købe en uden slet ikke som førstegangskøber .. Men jeg kan kun anbefale dig, at læse om frieseren på en masse hjemmesider inden du vælger at købe én. Der er en masse man bør vide inden man køber en frieser. Hvis du alligevel har 20.000 kr til en frieser, så vent og spar de sidste penge op og få kvalitet. Dog mener jeg at der er ingen garanti for holdbarheden om den har papirer eller ej. dog er friesere med papirer alle med godkendte hingste som fædre, hvilket giver en vis kvalitet..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad vil du med den? |
|
|
En hest uden papirer hvad enten den ligner en frieser eller en varmblod er stadig en hest. Hvis du bare vil have en ridehest der ligner en frieser så er der intet ulovligt eller moralsk forkert i at købe en frieser eller frieserblanding uden papirer. Hvis du køber den fra føl skal du dog være opmærksom på at den ikke nødvendigvis kommer til at ligne det, du tror, når den bliver voksen. Hvis du køber den som voksen skal du undersøge dens temperament og have den handelsundersøgt. Heste uanset race tilhører samme art, og med mindre en bestemt race har en bestemt sygdom, så forøges forekomsten af sygdomme og "fejl" ikke fordi man krydser. Både varmblod og friesere har fx. en forholdsvis stor forekomst af osteochondrose - men ikke mere eller mindre fordi man krydser dem. Du kan naturligvis ikke være med frieserforeningens arrangementer, du kan ikke kåre hesten eller avle på den med papirer - men du kan få en ligeså rask og for dig værdifuld ridehest uanset hvilke papirer den har - hesten er ligeglad. Jeg tror heller ikke på, at en races særpræg forsvinder fordi der drives lidt piratavl - nej, det forsvinder når avlerne ændrer på racen - fx. prøver at få fjordheste og haflingere til at ligne sportsponyer... - men det er ikke piratavlens skyld. DV'ere er jo blandinger næsten allesammen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Benzonhøj.. |
|
|
Du skal slet ikke udtale dig om noget du ikke ved noget om.. En frieser kan sagtens koste under 50.000 og være en rigtig god hest, man behøver heller ikke hente dem i Holland, Danmark har et fint udvalg af friesere..
Krone og Bølge - En selvfølge
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Frieser |
|
|
Hej alle! Jeg lavede på et tidspunkt et indlæg under "Senior", om "hvor finder man en god frieser" fordi jeg også var i tvivl, og der kom rigtig mange gode, fornuftige og seriøse svar. Jeg har snakket med en masse mennesker om dette, og som i mange andre brancher findes der gode mennesker og "platugler", se dig godt for og tag nogle hestekyndige med på råd, som du stoler på. Jeg har besluttet mig for at handle med Stasevang, se mere her www.stasevang.dk God fornøjelse, og held og lykke med købet. Mvh. Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Frieser |
|
|
Tina MJ: Hvor har du ret... Jeg er helt enig med dig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er da noget vås... |
|
|
...at sige at billige friesere er mere syge end de dyre. Det har jo ikke noget med prisen at gøre at en hest bliver syg. Du kan sagtens få en udemærket friser til billige penge (under 40000 kr) med papirer hvis man ser ordentligt efter. Der er mange der er begyndt at importere heste fra Holland af og nogle af dem er www.danfarming.dk og www.pthybo.dk og dem de har til salg ser udmærkede, fine og flotte ud synes jeg. Jeg vil også gerne selv have en frieserhoppe engang, men nægter at betale mere end 30000 kr for en... Det eneste du skal kigge efter, syns jeg, er dens bygning og gang og hvordan den er under rytter/i hænder. mvh nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Historien om min "friesersøgning" |
|
|
Unge friesere behøver ikke at koste 60.000 kr. Det er klart en dyrere hest i indkøb end andre -de koster jo også meget "at lave" men nu skal man også tænke på at det ikke er alle der har behov for den supergodt kårede fremtidige avlshest. Jeg havde gjort op med mig selv at jeg ville have en ridehest,ikke avlshest -jeg ville allerhøjst lave et føl til mig selv hvis jeg fik en hoppe. Det vigtigste var at hesten havde et venligt og meget nervefast temperament.  Min kæreste og jeg så på et hingsteføl vi tilfædigt "faldt over" til 15.000 uden papirer hos en hestehandler. Vi ville egentlig have en der var lidt ældre men ham her var bar dejlig (og på daværende tidspunkt havde vi heller ikke ret meget mere end de 15.000 han skulle koste)! Han var afsindigt smuk og rar og havde en lækker mor men han fik lungebetændelse som dyrlægen havde svært ved at få bugt med og begge baghaser var desuden enormt hævede. Jeg skød på at han havde vækstproblemer og da lungebetændelsen ikke ville gå væk i løbet af de mange gange vi så på ham,besluttede vi os for ikke at købe ham. Alt andet ville være dumt! Vi blev enige om at man jo ikke behøver at købe sig til problemer! Jeg var ret ked for jeg havde sådan lidt bestemt mig for det skulle være ham men et lille års tid (og sparen) senere fik jeg alligevel min frieserdrøm opfyldt!  Pludselig stod drømmehesten der! En superdejlig og smuk hoppe (med papir) på 2,5 år -alderen gjorde mig jo ikke noget da jeg har tålmodigheden til at "vente på hende" og ved at købe en unghest sparede jeg en del penge! Jeg gav bestemt ikke 60.000 for hende selvom hun har papirer og en ganske ok afstamning -ikke til at "starte stutteri på" men så havde jeg jo også kigget efter en anden slags frieser. Så gør op med dig selv hvad du vil med din frieser! Jeg vil dog råde dig til at være meget påpasselig med at købe en frieser fra en hestehandler på et marked eller lign. Langt de fleste af disse friesere er blevet "kasseret" af en eller anden grund. Men man behøver heller ikke at købe sin drømmehest fra et kendt stutteri da det også kan hæve prisen betydeligt. Kig f.eks. privat -jeg fandt min Jeanine her på HN´s markedsplads! Min smukke mule :  Planen er at jeg vil forsøge at stille Jeanine til kåring selvom jeg ikke regner med det vilde da hun ikke har den bedste friesertrav (hvis man nu skal være kritisk ) men det kunne være rart at få hende bedømt af erfarne frieserfolk. Vi vil gerne ifole hende på et tidspunkt og det skal da også være en godkendt hingst af den lidt kraftige barokke type -hvis de altså stadig findes til den tid hun skal ifoles! For hvis FPS bliver ved med at godkende de dersens "halvarabere-varmblodsting" og de "gode gamle typer" forsvinder så vil jeg ikke "lege med"!
Alle heste er smukke og specielle Uanset type,race og herkomst Man skal bare se den i den rigtige sammenhæng
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|