|
|
| dyrlæge ville ikke hjælpe.. |
| Forfatter:  |
Lotte/shaheen/harley |
| Dato:  |
21-02-2006 18:39 |
|
Hej.. I nat var jeg så uheldig at mine hunde kom op og slås igen,denne gang ekstrem voldsomt,den ene hund blødte voldsomt da trædepuden næsten var rykket af,så der skulle dyrlæge til uanset hvad så kunne det ikke vente.. Jeg ringede derfor til vagthavende dyrlæge,fortalte hva der var sket,men han afviste mig da jeg ikke bruger nogle af de dyrlæger der er med i vagt ordningen,så blev jeg gal og truede med at gå til avisen og fortælle at de nægter en blødende hund hjælp,så måtte han jo forklare sig ud af det for jeg mente bestemt ikke det var etisk korrekt..det endte så med at jeg godt måtte komme alligevel,det endte med at min hund blev aflivet.. må en dyrlæge godt nægte at hjælpe? mvh Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det tror jeg ikke..! |
|
|
Bestemt ikke..! En alm. læge til os må vel heller ikke nægte..! Men jeg ved det ikke med sikkerhed..!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejsa.. |
|
|
Det var dog frygteligt for din hund! Var det så slemt bare pga. en ødelagt en trædepude?
Hilsen Frederikke Chanel & Soffy! Hvorfor nøjes?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Lotte/shaheen/harley |
21-02-2006 18:49 |
|
nu er jeg heldigvis ikke sådan at skræmme,men det kunne andre da være det er da skræmmende at tænke på.. Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hjælpe eller ej |
|
|
Nej, dyrlægen må ikke nægte at hjælpe og det gjorde han jo heller ikke (du fik jo lov til at komme), men jeg forstår udemærket dyrlægen. Tror du at han sidder som vagtlæge for sjov eller fordi han synes det er skønt at skulle arbejde om aftenen og natten? Nej, han gør det som en service til hans kunder!!! For at de kunder som kommer til ham i dagtimerne også skal have en dyrlæge til rådighed udenfor normal arbejdstid. Og når du så ringer og forventer at han skal stå til rådighed for dig, men at du ikke gider bruge ham til hverdag, så forstår jeg godt at han er afvisende. Hvorfor brugte du ikke din egen dyrlæge? Men det var da godt at du kunne komme afsted, selvom det endte med en sørgelig afslutning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nu er det jo sådan |
inger christensen |
21-02-2006 18:56 |
|
at flere dyrlæger samarbejder om vagteren nat og wekender. Man kan derfor nemt opleve, at den dyrlæge man ringer til, ikke er den man normalt bruger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvordan i alverden... |
|
|
hvordan i alverden kan det ende med en aflivning fordi trædepuden er revet op?? ja undskyld jeg spørger... men var det dig som ville aflive eller dyrlægen som ikke gad sy det sammen?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Lotte/shaheen/harley |
21-02-2006 19:00 |
|
hej. Camilla: jeg blev nægtet hjælp det var kun fordi at jeg truede med avisen at jeg fik lov at komme,jeg er tidligere kunde hos dem og min egen dyrlæge tog ikke tlf så hva skulle jeg gøre,lade hunden forbløde???så vidt jeg ved strider det ikke mod dyreværnsloven.. Frederikke:den var også bidt i nakke og ører,kunne være blevet reddet,det var min beslutning at lade hende aflive men nogle andre ting gjorde at det blev den beslutning jeg tog.. mvh Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Som Inger skriver ... |
Lisbeth Sejberg |
21-02-2006 19:04 |
|
... er det jo netop for, at ikke en hel egns dyrlæger skal køre rundt hver nat, at der er en dyrlægevagt. Her i kommunen var der en lignende "sag" for en del år siden, hvor nogle hesteejere følte sig meget dårligt behandlet. Den dyrlæge der havde vagt, ville ikke køre ud til dem. Han mente sagtens den skade hesten havde pådraget sig, kunne vente til dagen efter. Det mente ejerne ikke, da de stod med en hest med et stort blødende sår i bringen, som den havde fået, ved at løbe ind i en jernstang. Der kom meget avisskriveri ud af det og jeg mener dyrlægen fik en slags "næse". Mvh. Lisbeth
Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod fra andre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mærkeligt er det vel ikke |
|
|
For jeg må jo give Camilla Jørgensen ret. Jeg kan godt følge det- Der må da have været nogle af dine egne dyrlæger der også tager besøg om natten - eller en skadestue måske? Ellers bør du måske skifte dyrlæge? Og så kunne jeg egentlig godt lide at vide hvorfor der ikke er gjort noget ved de hunde før? Hvis det ikke er første gang de slås?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Lotte/shaheen/harley |
21-02-2006 19:24 |
|
Hej.. tja som sagt tidligere tog min dyrlæge ikke tlf,så hvad skulle jeg gøre?? Vickie: hva mener du? forstår ike helt det du spørg om? hva vil du vide? Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dyrlæger |
|
|
Jeg har også været ude for, at en dyrlæge ikke ville operere min lille hunkat. Hun havde livmoderbetændelse, hvilket er temmelig alvorligt for en kat. Jeg forklarede ham, at jeg var tidligere vet. sygeplejerske og fortalte hvilke symptomer Cirkeline havde. Han ville gå med til at give hende pennicilin og "så kan vi jo operere hende på tirsdag, hvis det bliver nødvendigt. Det er torsdag og påske, så jeg kan ikke sådan bare operere". Javel, så. Skulle min lille mis så da bare dø, fordi han ikke lige ville operere? Nej - min elskede hestedyrlæge sagde bare:"Kom med hende" da jeg temmelig desperat ringede til ham og forklarede sympromerne. Så kørte jeg 40 km med min lille klagende mis for at få hende opereret. Og jeg var bange - meget bange, for hun var temmelig syg. Hun blev opereret og det var i sidste øjebliv. Betændelsen havde bredt sig til bughulen og havde allerede angrebet blæren, så det var med bævende hjerte, jeg kørte hjem igen. Vi kunne ikke vide, om alt var ok, før Cirkeline kunne tisse. Det gik heldigvis godt, men den vagtdyrlæge burde skamme sig. Cirkeline var død, hvis ikke min hestedyrlæge havde opereret hende. Pennicilin alene ville ikke have kunnet gøre nogen forskel. Jeg har forøvrigt også prøvet at stå med en hest med pulsåreblødning, hvor ikke mindre end to dyrlæger nægtede at komme. De havde travlt!!! Så det er altså ikke alle dyrlæger, der er lige dedikerede til deres job. Heldigvis findes der fantastiske dyrlæger, der nærmest står på hovedet for at tage sig af vore dyr.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ej hvor synd! |
|
|
øv en træls historie! Synd den endte så dårligt!!! Kunne ikke lige forstå at hunden blev aflivet pga. det med poten, men hvis hun havde andre skader var det nok bedst... men hvor synd...
Et godt team bygger på: Tillid, gensidig respekt og sidst men ikke mindst; to-vejskommunikation! Husk det når du arbejder med dit dyr 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forklaring |
|
|
Ja undskyld, det er måske nok lidt forvirrende, men jeg undrer mig bare over, hvorfor der ikke er gjort noget ved dine hunde, når de før har været oppe og slås? Burde de ikke være skilt ad eller lignende? Jeg undrer mig blot.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Travle dyrlæger... |
|
|
Det er vel en ærlig sag at en dyrlæge har travlt? Nogen har vel haft en nødsituation og nået at ringe først? Så medmindre de sad og drak kaffe syntes jeg det er fair nok  Det værste jeg har oplevet med dyrlæger er en dyrlæge, der mente at min påkørte kat, der var lammet i hele bagkroppen, godt kunne stå i en papkasse alene i hans garage, til han mødte på klinikken... Øh nej, det skal hun ikke.
Går det, så går det, og går det ikke, så går det nok Kender du denne pony?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så slapper i da lige af.. |
|
|
Jeg synes lige i skal slappe af og så lade være med at sige at dyrlægen bare skal nægte folk hjælp... Hvad ville i sige til hvis i stod med en blødende hun og dyrlægen NÆGTEDE og hjælpe jer..??? Hvorfor er det i godt kan forstå at dyrlægen NÆGTEDE og hjælpe hende med en blødende hund... Hun har jo ligesom prøvet og forklare jer at Hendes egen dyrlæge IKKE tig telefonen.. Hvad F*nden vil i have hun skal gøre..?? Det må i meget gerne svare mig på??? Hun kom jo kun ind pga hun truet ham med Avisen.. Hvis det er det der skal til for at en dyrlæge skal hjælpe en så kunne det godt være de skulle til at tage sig sammen de dyrlæger.. De skal da IKKE bare afvise hende når hun står med en blødende hund.. Hvad bilder i jer ind..  Det kan da ikke være rigtigt at de skal afvise folk.. Hvad fnaden er de der så for... 
Equador+Mercuri to Evigt og altid. Elsker jer i evighed Love Og selvfølgelig Elsker jeg os Bacchus....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvilken planet kommer i fra?? |
Cruella76 |
21-02-2006 21:03 |
|
Sidder der seriøst nogle herinde, som godt kan forstå, at en dyrlæge nægter et dyr hjælp, fordi ejeren ikke er kunde hos dem til hverdag?? Bib? Siden hvornår SKAL man bruge den samme dyrlæge hver gang? Jeg bruger da mange forskellige dyrlæger, alt afhængigt af hvilket dyr der er sygt, og afhængigt af hvad den pågældene behandling koster hos de forskellige dyrlæger? Ringede jeg til en dyrlæge midt om natten, og de nægtede mig hjælp fordi jeg ikke brugte dem sidst mit dyr skulle have hjælp, så kan jeg love dig for at BT stod hos dem dagen efter! Sådan noget forbandet svineri  Gud jeg er virkelig målløs over nogle folks holdning til det her?? Det er da ikke alle dyrlæger der har natte vagt? Slet ikke her ude på landet? Lotte - GODT at du åbnede kæften og fik ham til at tage imod din hund. Synd at det skulle endnu sådan 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig Michelle |
|
|
Ydermere kalder i det en "service", at de har døgnvagter. Næææ folkens, det er kold kasse, ikke en fis andet. Det er jo hverken gratis eller alm. pris om natten, derimod er det mange steder dobbelt op på prisen, dvs. at de tjener riiigtig godt på nattebesøgene. Synes det er under al kritik at dyrlægen nægter at hjælpe - han skulle tage sig et aften kursus i rendegravning og skifte fag. -Annette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nårh ja, prisen |
Cruella76 |
21-02-2006 21:10 |
|
Ja, tak skæbne i øvrigt. Slap af de hiver kasse på de der "nattevagter", så hjælpe, det kan man jo dårligt kalde det, for du skal betale 5 gange normal pris!! Næh, den med rendegraveren lyder fint i mine ører, hvis de ikke kan lide lugten i bageriet 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det må han bestemt ikke. |
Grande |
21-02-2006 22:27 |
|
- nægte at tilse et dyr. Han kan brokke sig lidt hvis han måske kender kunder som en meget dårlig betaler. Men ellers er jeg helt sikekr på at man aflægger et løfte om at tage sig af alle dyr i alle situationer. Man har jo også ret til at aflevere en due med brækket vinge (feks. ), eller en vildkat, det skal dyrlægen også tage sig af, selvom han ikke får betaling for det. - men de tjener vist så rigeligt... Jeg ville blive meget forarget og alligevel fortælle det til lokalavisen, og feks. til DKK. så man kan give vedkommende dyrlæge e lille opsang. (hvis det er hele historien der er fortalt). Jeg selv blev ret irriteret da jeg ringede akut til min dyrlæge (stort dyre/heste hospital, som jeg har lagt rigtigt MANGE penge hos ( alene i 2005 ca. 15.000 kr.) Ikke at det skulle gøre mig bedre stillet - men alt taget i betragtning. Jeg ringer en sen afte til dyrlægevagten her for at få et mobil nr. på en dyrlæge da jeg er sikker på den situation jeg står i med bortløbne heste midt om natten i frostvejr ender galt. Tlf. svaren siger at der skal betales KONTANT ved dyrlæge vagt kald. - fedt nok, så må man da ikke håbe det er en akut operation til 5.000 kr. for så skal man da til at have mange kontanter på sig.  Men de gør måske af bitre erfaringer ?? Men at nægte hjælp, det er for groft, og helt uacceptabelt. Jeg vil gerne have en besked tilsendt - hvilken dyrlæge det var. (bare så jeg ved det ikke er min dyrlæge.) Synd med din hund, den har det nok bedre hvor den er nu, og håber den anden hund har det godt også.
DV hoppeplag fra 18. maj 2004 Sælges Smuk rød med 2 sok, og blis. F: Grandeur MF: Avanti Forv. stg. min 165 cm. Se præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har prøvet... |
karinacomisa |
21-02-2006 22:56 |
|
Har prøvet det samme for ca. 2 år siden, da min hund sent på aften begyndte at skrige hver gang man rørte ham... Jeg ringede så til min dyrlæge som ikke svarede og så ringede jeg til en dyrlægevagt 20 km herfra og nej, han ville ikke se på min hund når jeg ikke brugte deres dyrlæger i forvejen  Dybt rystet ringer jeg vrælende (min hund er mit et og alt) til et dyrehospital 60 km væk og fik fat i en meget sød dyrlæge som sagde at vi var velkomne til at komme med min hund. Vi fandt så ud af at det var vokseværk han havde  Ang. dobbelt priser efter lukketid, det er simpelthen svineri, jeg gav kr. 785,- for at få mit marsvin aflivet en helligdag, det var heller ikke min egen dyrlæge, han sagde ydermere da han havde aflivet ham, at mit marsvin var nok dødt af sig selv inden for en time, men det er så ligemeget, hovedsagen er at Wewe fik fred og ikke døde af smerterne men af sprøjten 
Med venlig hilsen Karina Nu uden hest 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dyrlæger er ikke |
stutteri DM |
21-02-2006 23:16 |
|
hvad de har været. jeg skulle ud og under vise nogle piger som så mage gange før. det jeg mødte da jeg kom var en meget navøs mor der stod med sin hest som ikke hade det godt, de hade ringet til dyrlægen en gang før jeg kom og han var ikke kommet, bad hende så om og ringe igen, han kom stadig ikke og den her hest blev bare dårliger og dårliger. en blanding mellem kolik og noget andet evt forgiftning, da de hade snakket med dyrlægen 3 gang hade hesten lagsig og den vil bare ikke rejse sig, det var lige såm den hade opgivet. der står man med flere unge piger der skulle ride undervisning og en meget fortvilet mor samt en meget syg hest. de hade ringet til dyrlægen 3 gange på 2 timer og de kom ikke det de sage var vi er på vej men en tur på 10 km tager ikke 2 timer i bil om sommeren. det var først da jeg ringet til min dyrlæge og fortalte ham det hele og han ringet til deres for og få dem det ud. (min dyrlæge måtte ikke køre der ud dag der var ringet til en anden først.) at de kom med poser og sodavand fra MDonals og linet nogel der hade god tid og var sure de var blevet forstyret i deres mad. hesten klaret den dag med medicin i flere dage det menes det var en forgiftning af en art.
STEDET HVOR HEST OG RYTTER HYGGER SIG LEDIG BOKSE LIGE NU ALLE HESTE PÅ FOLD MANGE TIMER HVER DAG
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En dyrlæge |
|
|
må IKKE afvise folk, hvor hunden er i akut nød med en skade, der er/kan blive livstruende. Uanset om de så kendte klienten og vidste at han/hun skyldte alle penge og aldrig ville betale dyrlægeregningen. Jeg har selv arbejdet hos en dyrlæge og der er aldrig nogen, der blev nægtet behandling uanset om de var faste kunder eller ej. Hvorvidt du aflivede din hund på et fornuftigt grundlag er irrelevant og kun noget du kan bestemme. Hvis man alligevel ved at hundene aldrig kommer til at kunne gå sammen igen og man skal af med en af dem, så synes jeg det er fair nok at spare den tilskadekomne for en lang periode med smerter for bagefter at blive omplaceret, hvis den overhovedet var egnet til omplacering. Trist beslutning, men nogen gange er det bedste at skære igennem på den måde.
Heste sælges. Se præsentation for mere info. Ingen er både ærlig og fjendeløs. (Carl Erik Soya)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Camilla |
|
|
Du skriver " Tror du at han sidder som vagtlæge for sjov eller fordi han synes det er skønt at skulle arbejde om aftenen og natten? Nej, han gør det som en service til hans kunder!!! For at de kunder som kommer til ham i dagtimerne også skal have en dyrlæge til rådighed udenfor normal arbejdstid. Og når du så ringer og forventer at han skal stå til rådighed for dig, men at du ikke gider bruge ham til hverdag, så forstår jeg godt at han er afvisende. Hvorfor brugte du ikke din egen dyrlæge?" Du tager helt fejl. En vagt sidder ikke for at servisere de kunder han har til daglig om natten. Han er med i en ordning ad dyrlæger som skiftes til at servisere ALLE de akutte tilfælde som kommer om natten. Den konkrete sag vil jeg ikke kommentere, blot give hundeejeren et trøstekram .. Hilsen Lone.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| til Lotte |
elrond |
22-02-2006 08:22 |
|
Loven om Dyrlæge-gerning, Kap 4, § 7, stk 2 siger MEGET klart *Enhver praktiserende dyrlæge er forpligtet til på begæring at yde den første fornødne hjælp til alvorligt tilskadekomne dyr, eller dyr med smertevoldene sygdomme eller fødselshindringer, når hurtig hjælp efter de foreliggende oplysninger må anses nødvendig*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skyd alle dyrlæger |
|
|
De er ikke bedre værd, eller hva'? I holder fingrene fra min. Nu er der jo noget ANDET med hunden, der gør at ejer vælger, at få den aflivet. Det med en revet trædepude er altså ikke livstruende. Selvfølgelig kommer der meget blod, men HVOR meget. Det gør der også fra en revnet blomme på en pegefinger. Og dyrlægen har vel ikke ment, at det ikke kunne vente. Min dyrlæge er ikke med i vagtordningen, så det er altid en fra klinikken, hvis man skal bruge en . Vicky85 skriver :hvorfor er de ikke adskilt når der før har været kampe mellem dem. Jeg ved ejer har forsøgt, at komme af med den ene af dem.
OLDENBORG KAN OG VIL(tror jeg) Og nu med pintmoor-stutteri. Det der er perfekt for dig, er ikke nødvendigvis rigtigt for andre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er |
|
|
svineri at en dyrlæge nægter at hjælpe. jeg har prøvet at mine gamle marsvin fik leverbetændelse, hvilket jo er dødligt for dem... jeg havde en han og en gravid hun, han'en var den første der viste symtomerne, (dengang kendte jeg ikke sygdommen), jeg tog til dyrlægen med ham, og han blev aflivet på stedet, dyrlægen vidste ikke hvad han fejlede, men kunne se at han ikke kunne redde ham... fair nok... et par dage senere fødte hunnen, 3 stk levende og 1 død... i løbet af de næste par dage døde de andre unger også, det undrede mig, og da hunnen en søndag morgen bare lå (stadig i live), men med benene ud til hver side, og var meget slap, ringede jeg igen til dyrlægen, og kørte så afsted... denne dyrlægevagt, gav hende nogle sprøjter, men vidste ikke hvad der var galt... og sagde at jeg skulle kontakte min egen dyrlæge hvis ikke det hjalp... Dagen efter var den helt slem, og jeg kørte til min dyrlæge... men han var ikke til stedet da jeg kom, og ingen af de andre dyrlæger ville hjælpe hende, kigge på hende eller aflive hende... og hun led bare, så det resulterede i at jeg fik min nabo til at aflive hende... et par dage senere snakkede jeg med dyrehandleren, og fortalte ham hvad der var sket, og han spurgte straks om de lugtede... og ja det gjorde de.. rigtig meget faktisk, og han kunne så fortælle mig at det var den meget smittende leverbetændelse, som ikke kunne kureres de havde haft, og dyrlægerne burde have vidst det med det samme... og mrd. efter fik jeg en rigtig dyr regning fra dyrlægerne for sprøjter og søndags konsultation.
MVH. Stella Jakobsen mor til Oliver født d. 30/06-04 Daniella født d. 24/11-05
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har oplevet det |
|
|
en gang at en heste ejer med en kolik hest ikke kunne få dyrlæger til at komme. Hun havde ringet til 4 !!! forskellige dyrlæger som alle sagde at da hun ikke var kunde i forvejen havde de ikke tid til at komme. Waug!!! hun var ny hesteejer og havde ikke haft en syg hest før. Det var først da jeg ankom i stalden og ringede til min dyrlæge at der kom hjælp. Da var det desværre for sent da det var gået over i tarmslyng og hesten måtte aflives. Da var jeg godt nok noget chokeret over de dyrlægers svar til en ung teenage pige der står med en temmelig syg hest. Venlig hilsen Lone
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| i vores gamle stald |
annefk |
22-02-2006 11:08 |
|
vi havde også en episode i den stald vi var i før. en hoppe stod med udspilede næsebor og trak vejeret som havde hun redet maraton. Vi ringede til dyrlægen, som sagde han var på vej. Godt så... en halv time efter ringede vi(de er 10 min. kørsels væk) for at høre hvor han blev af... jo han var såmænd gået igang med en operation, hvilket var ok hvis det var kritisk, men hvad så med at sende en anden? men nu kørte han om 5 min. Efter 40 min. og hesten nu dryppede af sved og vi måtte være 4 personer til at få den til at holde sig oprejst og gå rundt, ringede vi igen... Jo- nu var han på vej... 20 min. efter kom han... men syntes ikke det var fair overfor den stakkels hest med mange smerter, hvis han ikke havde tid, ku han bare have sagt det- så kunne vi da haft ringet efter en anden... Mvh. Anne
det bedste man kan gøre for sin bedste ven, er ikke altid et nemt valg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nøøøw |
|
|
Han må ikke nægte at hjælpe... Det har jeg selv læst i "Politihunden" en gang... At de faktisk skriver under på at de vil og skal hjælpe dyr i nød...
Zamangah Welsh hoppeføl og kåret Welsh Mountain hoppe sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svineri! |
|
|
Det var da noget usandsynligt svineri! At nægte at komme ud fordi man ikke er kunde i forvejen! Det har jeg heldigvis ikke oplevet endnu, med min lille kolikhest... Men hvis de havde nægtet at kome var jeg nok blevet stiktosset, og havde talt med MEGET store ord, og mindre pæne vendinger! Føj! Og de kunne være vis på at BT eller lignende bankede på deres dør dagen efter!
Dyrlægevagt er jo som sagt før, for at alle dyrlæger ikke skal have en mand på vagt, og derfor er der skift mellem dyrlægerne på en sådan dyrlægevagt. Men at nægte hjælp fordi man ikke i forvejen er kunde er simpelthen for dårligt! Ville godt nok blive tosset!
Sommergræsning søges i Salling: se under Markedspladsen eller skriv over beskedcenter hvis du evt har plads til to heste.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| valg af dyrlæge |
|
|
Vil ikke kommenterer den konkrete sag, men kan godt forstå at de ikke vil ligge og køre om natten til kunder som ikke gider bruge dem til dagligt. Jeg mener man har valgt en forkert dyrlæge hvis vedkommende ikke er med i en vagt ordning som gør at man ALTID kan få fat i en på den pågældende klinik. Og den med højere pris COME ON hvem gider arbejde gratis nat og søn- helligdag. kig jer lige omkring på andre brancher det er der sku da ikke nogen der gider. men det er vel en af de ting man lever med når man vælger at anskaffe sig en af de dejlige muler.. Det er i hvert fald min mening. Jeg har ALDRIG haft problemer med at de ikke ville komme, men nu er jeg også super loyal over for min dyrlæge og bruger altid den samme klinik, elleres kan man vel ikke forvente en ordentlig service hvis man hver anden gang vælger en anden dyrlæge???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gitte Burgaard - godt skrevet |
|
|
...du skriver lige hvad jeg tænker - "Vælg din dyrlæge med omhu og med vagtordning" Tænk engang hvor utaknemligt det er at være dyrlæge i denne tråd. Jeg vil nok også prøve at se det fra dyrlægens side. Mange er netop inde på hvor dyrt det er - ja, selvfølgelig skal dyrlægen betales for sit arbejde + medicin, kørsel etc. Og alle jer han, eller hans vagtkollegaer, ikke har som kunder til hverdag - hvorledes har han en garanti for at I betaler. Det lyder måske en smule latterligt, men jeg ved hvormange dyreejere som ikke betaler deres regninger og de er jo netop rigtig gode til at hoppe fra dyrlæge til dyrlæge. Hvor må det være surt at få ødelagt sin nattesøvn eller juleaften for en kolikhest - men ejeren glemmer lige at betale sin regning på flere tusinde! + at køre vagtordning er for en dyrlæge ganske frivilligt og en service til egne kunder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dyrlæge der dur |
BeritH |
22-02-2006 12:51 |
|
Jeg må erkende, at jeg heller ikke synes det er i orden, at dyrlægen siger nej til behandling af en akut tilskadekommen hund. Men det skal så siges at der også findes super-dyrlæger. Min nuværende dyrlæge til mine katte, har jeg fundet, da jeg en dag havde brug for en vagtdyrlæge. En anden dyrlæge end min daværende havde vagten, og det er jeg glad for i dag, for han bliver godt nok ikke byttet ud igen. Sjældent har jeg fået en så professionel, samvittighedsfuld og venlig betjening af en smådyrs-dyrlæge. Alle sejl blev sat ind for at redde min gamle kat, selvom vi kæmpede mod alle odds (nyresvigt). Han blev indlagt, ekstra personale tilkaldt. Tilset hele natten. Desværre tabte vi kampen, Sorte døde dagen efter indlæggelsen, men guderne skal vide at dyrlægen kæmpede alt hvad han kunne, til trods for at jeg dengang ikke var fast kunde hos ham. Faktisk var det første gang jeg så ham. 3 dage efter at Sortemissen døde ringede han til mig for at høre hvordan det gik og om jeg havde spørgsmål, jeg ikke havde fået svar på. Det er da service. Sidst har han opereret begge ørerne på min lille hunkat, da hun led af en voldsom øreinfektion, som vi ikke kunne få bugt med medicinsk. Også her har han udvist en ekstrem samvittighed i forbindelse med operationen. Så jeg har fundet min fremtidige kattedyrlæge. Han bliver ikke skiftet ud. Mvh BeritH
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hep hep |
Tullermus |
22-02-2006 13:24 |
|
>>Det er torsdag og påske, så jeg kan ikke sådan bare operere".<< >>Ringede jeg til en dyrlæge midt om natten, og de nægtede mig hjælp fordi jeg ikke brugte dem sidst mit dyr skulle have hjælp, så kan jeg love dig for at BT stod hos dem dagen efter!<< >>det er kold kasse, ikke en fis andet. Det er jo hverken gratis eller alm. pris om natten, derimod er det mange steder dobbelt op på prisen, dvs. at de tjener riiigtig godt på nattebesøgene.<< >>Jeg ringer en sen afte til dyrlægevagten her for at få et mobil nr. på en dyrlæge<< >>Ang. dobbelt priser efter lukketid, det er simpelthen svineri<< Hep til Gitte Burgaards indlæg. Jeg synes sgu, der er nogle af jer, der glemmer at dyrlæger er mennesker. Mange af dem har en familie derhjemme. Og alligevel forventer I, at de SPRINGER op med et smil søndag morgen kl 6 fordi I ringer og at I så får arbejdet til normal pris?!? I må da være splitterravende vanvittige. Det er altså ganske normale mennesker der har valgt dyrlægefaget som deres arbejde. Men indimellem har man også fri. Og så tillader I jer at true med bål og brand og diverse smudsaviser?!? Ærlig talt, så skulle nogle af jer sgu en tur og knæet og have en røvfuld. Jeg må undre mig, når jeg gang på gang oplever folk, som åbenbart mener, at alle andre er her for at servicere jer. Blikkenslager kl 23 om aftenen? Javist, sådan nogle holder aldrig fri! Tandlæge søndag morgen? No problemos, de har per definition ikke familie eller liv, faktisk sidder de kun og VENTER på jeres opkald! Ser I ikke, at man faktisk giver afkald på meget privatliv når man sidder der på klinikken et par nætter om ugen og I så ovenikøbet ringer tidligt om morgenen de dage man ikke er på vagt? Synes I ikke, det er rimeligt at få lidt ekstra for at troppe op, når andre (måske endda jer selv!) har fri?? Jovist, at være dyrlæge er ikke kun et arbejde, det er en livsstil, men I må da gerne huske at vi er mennesker alligevel. Hvorfor tror I, så mange dyrlæger har hemmeligt privatnummer? Hvorfor tror I, de færreste klinikker oplyser mobilnummeret til dyrlægen? Det er sgu da fordi I ikke tager hensyn og lader dyrlægen have fri! Lidt fritid og liv må man vel også gerne have ved siden af, selvom man har valgt det erhverv, hvor man pr. definiton har med Danmarks mest hysteriske mennesker at gøre. Og lad mig så lige sige, jeg mener faktisk, at når man er med i en vagtordning, så tager man selvfølgelig imod de kunder der ringer. Også selvom de er fra en anden dyrlæge. Men jeg forstår udemærket, at man som sikkerhed siger, at behandling skal betales med det samme. Det er da sur røv at stå akut midt om natten og operere på en eller andens dyr og vedkommende så stikker af fra regningen. Nå, det var en lille opsang fra en kommende dyrlæge (som gerne vil have bare en smule fri indimellem og kunne se sin mand og børn). Anna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har oplevet noget lignende. |
|
|
Jeg kom en aften hjem efter at havde fodret heste og der lå min plejekat totalt i kramper. Jeg ringede til dyrlægevagten og han ville få en dyrlæge til at ringe. Hun sagde så at jeg bare skulle kører til klinikken så ville hun komme hurtigst muligt. Da jeg kom sad 5 dyrlæger i møde og jeg blev lukket ind. Men de ville da ikk kigge på katten jeg måtte vente 20min til hun kom tilbage fra hendes tidliger kunde... DET er for ringe bare fordi de sidder i møde. Katten blev aflivet grundet hjerneskade...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anne Ulrikke Møller |
BeritH |
22-02-2006 13:51 |
|
JA - jeg forventer at vagtdyrlægen tager imod mig, når jeg ringer. Jeg ringer ikke for sjov. JA - dyrlæger er også mennesker og vil gerne have fri, men arbejdstiderne kan ikke komme som en overraskelse for dem. Det har de vel for pokker sat sig ind i, før de gik i gang med studiet. Ingen medlidenhed herfra. Masser af mennesker arbejder uden for tidsrummet 8-16. JA - dyrlæger har også brug for fritid - derfor er der vagtORDNINGER. Så hvad de sætter til af privatliv aften og weekend kommer sikkert retur i form af fridage på andre tidspunkter. JA - selvfølgelig skal dyrlægerne have tillæg uden for normal arbejdstid. Det ER nu i virkeligheden ikke de store summer, idet det kun er honoraret, der tæller dobbelt. At så realiteten på store dele af det danske arbejdsmarked er, at der ikke betales ekstra for weekend- eller aftenarbejde er en helt anden sag. NEJ - jeg klager ikke over regningen, men jeg forventer skisme at kunne blive betjent i akutte situationer - uanset tidspunktet. Det er vel hvad man har en vagtordning til. Mvh BeritH
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min dyrlæge.. |
Shaze |
22-02-2006 14:01 |
|
Min dyrlæge er ikke med i en vagt-ordning, men vi har ham fordi han er meget tæt på. Den nærmeste dyrlæge med vagt-ordning er en sur gammel mand, der ikke er behagelig overfor hverken dyr eller mennesker. Jeg har været i praktik på en dyreklinik (dejligt sted!) med vagtordning meget længere væk, og dem burde jeg så skifte til. Men jeg kan ikke se, at det er fair at sende min kat på en tyve minutters køretur for de halvårlige loppevaccinationer - i dens 11 år lange liv har den aldrig haft brug for dyrlæge uden for åbningstid. Men jeg ved, at klinikken vil tage imod min kat, den dag jeg får akut brug for dem, og sådan skal det da være. Der er ingen sure miner, selvom man ikke er daglig kunde - for de har netop vagt for at hjælpe, når de andre dyrlæger har lukket. At det så koster en formue er egentlig fair nok, søndags- og nattearbejde gver da også tillæg i andre erhverv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| BeritH |
Tullermus |
22-02-2006 14:03 |
|
Jeg citerer lige mig selv: >>Og lad mig så lige sige, jeg mener faktisk, at når man er med i en vagtordning, så tager man selvfølgelig imod de kunder der ringer. Også selvom de er fra en anden dyrlæge. Men jeg forstår udemærket, at man som sikkerhed siger, at behandling skal betales med det samme.<< Hvor læser du præcist, at jeg siger dyrlægevagten IKKE skal tage imod folk der ringer??? Hvad jeg protesterer imod er dem, som ikke forstår, at dyrlæger ikke står til rådighed -dem som ringer på privatnumre døgnet rundt, dem som er snothysteriske fordi de ikke er forrest i køen (hvad med ham der ringede før dig og hvis tilfælde er ligeså akut? Skal jeg springe ham over???). Når vi ikke er på vagt, så har vi fri. That's the end of it. Det lyder hårdt og kynisk, og jeg er da bestemt heller ikke sikker på, at jeg om 5 år kan være hård og kold når Musse står med kolik 1. januar og jeg har fri -mon ikke jeg ender med at troppe op alligevel? Men PRINCIPIELT er det mig imod. Så det jeg prøver at sige er - Selvfølgelig skal dyrlægen der har vagt tage imod
- I skal sgu ringe til vagtordningen udenfor normale tider -for de dyrlæger der ikke er på vagt har -og vil gerne have- fri.
Anna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ved du hvad Anna |
|
|
jeg synes det er gevaldigt skræmmende at du som kommende dyrlæge ikke finder det nødvendigt at hjælpe dyr i nød og ovenikøbet selektere i hvem der skal hjælpes ud fra hvem, man kan tjene penge på til hverdag og ikke "bare" hvem der har brug for hjælp. Ingen -heller ikke dyrlæger- skal arbejde gratis og slet ikke udenfor almindelig arbejdstid, men det tror jeg nu heller ikke lige at de kommer til. De dyrlæger jeg har haft ude udenfor almindelig besøgstid har ikke haft problemer med at taksere mig for det. Nu er det jo sådan at man som dyrlæge har pligt til at hjælpe et dyr (jf. Elronds indlæg : Loven om Dyrlæge-gerning, Kap 4, § 7, stk 2 siger MEGET klart *Enhver praktiserende dyrlæge er forpligtet til på begæring at yde den første fornødne hjælp til alvorligt tilskadekomne dyr, eller dyr med smertevoldene sygdomme eller fødselshindringer, når hurtig hjælp efter de foreliggende oplysninger må anses nødvendig*) men så langt er du måske ikke nået i din uddannelse endnu; det ville jo forklare en del. Jeg betaler med glæde min dyrlægeregning, men jeg forlanger også noget for det og jeg ville som de andre blive splitterravende tosset hvis en dyrlæge afviste mig og jeg ville ingen skrupler have ved at klage over dem både til DDD og gå til medierne hvis det gik ud over mine dyr. Heldigvis er mine dyrlæger deres ansvar bevidst og jeg kan ikke forestille mig at de ville afvise nogle - mig servicerer de fint og det samme gør sig gældende med de dyrlæger jeg benytter on-off. Jeg tror at en del af problemerne bunder i at dyrlæger ofte ser på deres klienter som noget, de ejer. Det er det ikke. De driver en servicevirksomhed og er afhængige af deres klienter og enhver har ret til at vælge den dyrlæge man vil til hverdag og stadig kunne få hjælp i akutte situationer. Det drejer sig jo nemlig ikke kun om at skrabe kunder til sig; det drejer sig jo også om at hjælpe dyrene. Det er det, de lever af og en ordentlig service i en akutsituation er da netop noget der kan få folk til at skifte dyrlæge. Iøvrigt havde min veninde en hund, der blev kørt over. De kunne ikke flytte den, da tarmene hang ud af maven på den. Dyrlægen boede 300 m væk (!) men kunne desværre ikke komme, da han var alene på klinikken (?) Og??? De fleste mennesker har mulighed for at stille telefonen om til deres mobil telefon og det havde taget ham 5 min. at køre ned og aflive hunden. Men nej, den fik lov til at ligge og dø...det tog 45 min. Sagen var i aviserne og dyrlægen fik heldigvis en masse negativ omtale...helt efter fortjeneste.
Heste sælges. Se præsentation for mere info. Ingen er både ærlig og fjendeløs. (Carl Erik Soya)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dyrlæger for de penge de skal have |
|
|
dyrlæger skal selvfølgelig have de penge det koster om natten og så videre...! det er fair...! MEN hvad der ikke er iorden er at en dyrlæge siger nej til at hjælpe en hund som er kommet slemt tilskade, det er lige gyldigt hvor stor skaden er for det er ejeren der vurdere og betaler! også længe at de får deres skide penge skal de ikke sige nej tak eller noget som helst...!!! Det er noget svineri fra deres side af at sige nej til et skadet dyr! og jeg vil skide på om jeg ikke var kunde hos dem, de skal bare hjælpe når jeg ringer så skal jeg nok betale dem det det koster...! de får penge = vi får hjælp --> meget simpel logik...! jeg er glad og taknemlig for dyrlægerne, og jeg synes også at de får penge nok for deres arbejde, og deres lange uddannelse. men de skal ikke nægte at hjælpe mig så hører de fra en advokat!!
ALT handler IKKE om penge, ikke for mig, men ÅBENBART for dyrlægerne!! burde de så ikke skifte fag??
<3-hilsen diana venbjerg Ejer af vderdens dejligeste hest, i mine øjne;-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Louise E... |
Tullermus |
22-02-2006 14:14 |
|
Jeg citerer lige mig selv IGEN (denne gang med stort, så ingen kan undgå at læse hvad jeg skriver og med RØDT der hvor jeg synes det er vigtigt du læser -hvorvidt det forstås må altså være op til dig selv, men jeg synes da jeg formulerer mig ganske klart): >>Og lad mig så lige sige, jeg mener faktisk, at når man er med i en vagtordning, så tager man selvfølgelig imod de kunder der ringer. Også selvom de er fra en anden dyrlæge. Men jeg forstår udemærket, at man som sikkerhed siger, at behandling skal betales med det samme.<< Hvor læser du sådan HELT præcist, at jeg (nu citerer jeg dig lige direkte): >>ikke finder det nødvendigt at hjælpe dyr i nød og ovenikøbet selektere i hvem der skal hjælpes ud fra hvem, man kan tjene penge på til hverdag og ikke "bare" hvem der har brug for hjælp.<<? Hvis du nu lige prøver at læse mit indlæg, så siger jeg ingen steder, at det er rigtigt at dyrlægen afviste trådstarter -jeg siger, at de der ringer til den IKKE-VAGTHAVENDE dyrlæge udenfor arbejdstiden skulle skamme sig og iøvrigt lære at ringe til den VAGTHAVENDE dyrlæge, fordi en dyrlæge også skal have lov at holde fri. Og jeg skal gerne skære det ud i pap: Jeg mener at den vagthavende dyrlæge, der afviste et akut tilfælde skulle suspenderes og have en afklapsning der giver genlyd. Anna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dyrlægevagt |
|
|
Det er da klart at dyrlæger også skal holde fri. Derfor forstår jeg faktisk ikke, hvorfor alle dyrlæger ikke er med i en dyrlægevagt? For jeg synes, at har man valgt at være dyrlæge (hedder det praktiserende?) så må man altså også se i øjnene at man kan betyde liv eller død for dyr. Og hvis man vælger at tage på McDonalds eller sove videre, når et dyr er i livsfare, så burde man ikke have sådan et ansvar. Jeg forventer ikke at dyrlægen møder op med et smil kl 6 søndag morgen, men jeg forventer at han møder op - hvis det er akut, selvfølgelig. Mvh Anna
Har nogen set Maja? Skimmel/ hvid ponyhoppe, 1.48 i stang, med ruderformet snip. Solgt fra mols i 2002 til en pige i Galtenområdet. Billeder på min præsentation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjaaa |
|
|
hvis tonen overfor den pågældende vagt dyrlæge har været lige så ondskabsfuld og og fordomsfuld som mange af disse indslag havde jeg også frabedt mig dette job. Der er altid flere sider af en sag og det kunne være sjovt at hører hvordan den pågældende dyrlæge har oplevet situationen, jeg er helt sikker på at han/hun har en anden version af historien. At true med smudsblade fortæller mere om jer som mennesker end det fortæller om dyrlægens moral med hensyn til at tage syge dyr ind. Jeg er ved at br... mig når jeg læser om de midler som i truer med at tage i brug bare for at få jeres vilje i er usle, ja det mener jeg. I alle de år jeg har haft hest/katte/hund/fugle/kaniner mm. har jeg aldrig nogen sinde mødt en dyrlæge der har nægtet at hjælpe, men jeg sviner dem heller ikke til og truer dem på liv og levned, vi taler om det der er galt og finder frem til om det er akut eller vi kan vente, prøv at kommunikerer med dyrlægen på en sober og ordentlig måde, vær konkret og oplysende når du ringer så de kan vurderer hvilke skader der er tale om og så drop det fis med at alle der skal yde en service det være sig smeden, dyrlægen, ridelæreren eller andre kun er ude på at stjæle jeres penge, hvis i ikke har råd så lad vær med at have dyr. Min dyrlæge er min fortrolige når det gælder mine dyr, ligeså har jeg det med min egen læge, kunne ikke drømme om at "surfe" rundt hos forskellige dyrlæger bare for at få det billigste tilbud på dagens behandling.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Lotte/shaheen/harley |
22-02-2006 15:48 |
|
Hejsa... tak til alle jer der har støttet mig og sendt mig trøste krammer .. til alle jer som er så interesseret i hvorfor hunden blev aflivet så er det en privat sag og holder den for mig selv,men i skal endelig ikke tro at det har været nemt,og kan det da ikke også være lige meget hvilken hund det var og hvorfor,beslutningen er taget og den må jeg så leve med resten af mit liv,jeg har ikke brug for at folk skal analysere hvorfor dit og hvorfor dat... ang. dyrlægen så var sproget både rolig og afbalanceret fra begge sider,han var da også flink da jeg fik hende aflivet,så der er der intet at sætte fingrer på,han pointerede dog kraftigt at det var kontant betaling så smed 5000 kr foran ham,som en lille hint at det ikke var et spørgsmål om penge.. Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tullermus.. |
Cruella76 |
22-02-2006 15:57 |
|
Bare rolig, dit navn er noteret! Jeg skal aldrig forstyrre dig som dyrlæge  Men den dag du selv ligger med åbent kraniebrud, så sætter du vel pris på at min kusine som er læge, tager imod dig ikk? Også selvom det ikke var Slagelse sygehus du var på sidste gang du var syg  Sjovt som nogle folk tror at dyr kun bliver syge mellem 8-16! Sådan en hest ville jeg også gerne have - slap af jeg kunne spare kassen der Jeg mener, dyrlæger skal jo også holde fri! *ironi off*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Lotte/shaheen/harley |
22-02-2006 16:00 |
|
Louise_E: tak for de sidste par linier i dit indlæg,det gør at jeg bedre selv kan forstå hvorfor jeg lod den aflive og at det var den rigtige besutning jeg tog... tak for det. Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dyrelæge der ikke ville hjælpe |
|
|
Ligesom de fleste andre i denne tråd, mener jeg da bestemt også at dyrelægen burde ha hjulpet dig uanset om du benytter ham normalt eller ej.. Som cruella skriver, ville det svare til, at man som trafikoffer kommer ind på en skadestue uden for ens amt, og så bliver nægtet hjælp...  Men en ting jeg dog er nødt til at kommentere, er at de vil have betalingen kontakt ved vagtudkald... Det er jeg ikke sikker på, at jeg synes er en fantastisk idé. Bliver min hest syg midt om natten, så ved jeg da ikke om jeg ville kunne overskue at skulle finde ud af hvor jeg skulle få kontanter fra!! Kan lige forestille mig et marerids scenarie, hvor jeg kører fra den ene lukkede pengeautomat til den anden, alt imens min hest lider, og dyrelægen bare står med lommeregneren i hånden imens han siger: ingen kontanter, ingen behandling  Ja det er overdrevet, men jeg er en af de personer der altid betaler mine dyrelægeregninger, så derfor ville jeg da føle mig enormt dum, hvis jeg lige pludselig skulle betale kontant fordi det er uden for "åbningstid" Jeg er selv i et arbejde (er sygeplejerske) hvor der ikke er en fast arbejdstid, og når jeg ikke er på arbejde værner jeg da om min fritid med min mand og mine børn. MEN... selvom jeg har fri, så har jeg, som sygeplejerske med en autorisation (lige såvel som læger og DYRELÆGER) pligt til at hjælpe folk i nød og gør jeg ikke det, kan min autorisation blive taget fra mig. Ved ikke om det samme gælder for dyrelægerne, men det er jeg ret sikker på. Hilsen Pernille
Sød og venlig børnepony, f.eks. shetlænder, wales mountain etc. søges til udlån til godt og hestekyndigt hjem. Gerne med forkøbsret. Helst en vallak. Kontakt mig for nærmere info.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dyrlæge |
Louise1973 |
22-02-2006 18:11 |
|
Dyrlæger må ikke nægte at hjælpe et dyr hvis det er livstruende!!! Men døgnvagt er en service for dyrlægens kunder, har flere dyrlæger et vagtsamarbejde tager de selvfølgelig imod hinandens kunder! Men det kan altså være svært at vudere i telefonen om det er livstruende eller en lettere hysterisk ejer (ikke ment personligt på denne sag). Nu kender jeg jo kun samtalen fra ejerens synspunkt, men hvis man ikke bruger denne dyrlæge til daglig, gør dyrlægen det rigtige at han beder kunden om at kontakte sin egen dyrlæge! På den anden side, vil de fleste dyrlæger jo ikke nægte at kigge på hunden når ejeren forklare at hun ikke kan få fat på sin egen dyrlæge (som faktisk er for dårligt) og at det er alvorligt med hunden! Louise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Cruelle76 |
Tullermus |
22-02-2006 20:55 |
|
Tak, skal du have, jeg er heller ikke sikker på at du og dine dyr er patienter jeg ønsker at have. Og er du så ikke sød at PRØVE på at LÆSE hvad jeg skriver? Nej, vent, jeg klapper det sgu i stavelser for dig. >>Men den dag du selv ligger med åbent kraniebrud, så sætter du vel pris på at min kusine som er læge, tager imod dig ikk? Også selvom det ikke var Slagelse sygehus du var på sidste gang du var syg << Jo, det gør jeg da bestemt -hvis det er hende, der er på vagt på skadestuen. For jeg kunne da ikke finde på at ringe til hendes privatnummer og forvente at hun smider alt hun har i hænderne -jeg ville iøvrigt sjovt nok foretrække at ringe 112 og få sendt en ambulance, som så ville køre mig til e hospital med LÆGER PÅ VAGT. >>Sjovt som nogle folk tror at dyr kun bliver syge mellem 8-16! Sådan en hest ville jeg også gerne have - slap af jeg kunne spare kassen der Jeg mener, dyrlæger skal jo også holde fri!<< Det er ikke det jeg siger eller tror (og jeg går udfra, det er mig du mener med "nogle folk") -jeg siger, at hvis ens dyr bliver sygt mellem 16 og 8, dvs udenfor åbningstid, så skal man ringe til dyrlægevagten. Ikke til privatpersoner. Jeg har på intet tidspunkt nævnt, postuleret eller skrevet at dyr ikke bliver syge udenfor åbningstid, ej heller at de ikke skal behandles udenfor åbningstid. Hvad jeg siger ER, at din søster vel også skal have fri indimellem, selvom hun er læge? Eller synes du hun skal stå til rådighed 24/7/365? Nej vel -indimellem må en anden stå på vagt, så din søster kan bruge tid med sin familie, få sovet, få spist osv. Når hun er på vagt står hun selvfølgelig fuldt ud til rådighed -og det samme gør jeg. Og hvad har mine evner som dyrlæge i øvrigt med noget som helst i den her sammenhæng at gøre (jeg må gentage mig selv fra utallige tråde, hvad med at gå efter mine HOLDNINGER og ikke mig som person)? Hvis jeg er en dygtig dyrlæge og jeg er på vagt når din hest bliver syg midt om natten, vil du så vælge at køre den x antal kilometer til næste dyrlæge på vagt? Well, så er du direkte til en dyreværnssag (hvilket jeg også mener de vagthavende dyrlæger, der afviser en akut patient fordi denne normalt har en anden dyrlæge, er!). Nå, jeg vover pelsen og sukker, at mod tåber kæmper selv guderne forgæves. Anna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Priser |
Louise1973 |
22-02-2006 21:37 |
|
Bare sådan lige lidt info: Syntes de holdninger der kommer med dyrlægers priser/løn bygger på noget som kun er gætterier! Der hvor jeg er ansat, får en dyrlæge 39 kr i timen i rådighedsbeløb for en vagt. Dette for at være tilrådighed fra 17-8 og hele weekenden, det er da ikke noget stort beløb når man stort set kun kan sidde og vente på at telefonen skal ringe! Hvis så man får en patient, betaler de dobbelt konsultations takst, det er 800 kr, af de penge får dyrlægen den ene konsultations takst altså 400 kr (som der jo også skal betales skat af). Alt andet er normal pris og ikke dyrere fordi kl er 3 lørdag nat! Hvis det så er en patient der tager 1 time, tjener dyrlægen 439 kr (som der stadig skal betales skat af) for at stå der lørdag nat!!! Ejeren af klinikken tjener jo også på at have vagtpatienter, men ikke mere end han/hun ville gøre i dagtimerne! Men det er skam heller ikke billigt at drive en klinik med personale og alt udstyr, kan oplyse at et nogenlunde billigt røntgenapperat koster på den forkerte side af 200 tusind! For behandling af smådyr kræver vi kontant betaling! Skal dyret igennem en større operation kræver vi ikke at kunden har alle pengene, men betaler noget af det og evt får en girokort eller en afdrags ordning med hjem. For behandling af stordyr (heste) kommer regningen senere, fuldstændig som hvis man har besøg af dyrlægen på en hverdag! Grunden til at der kræves kontant betaling er at der er MANGE der ellers aldrig betaler og dyrlægen skal jo have sin løn! Louise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Misforståelser |
|
|
Hej Anna (den anden Anna...) Jeg tror du bliver misforstået af flere grunde. For det første fordi der slet ikke var nævnt noget om at ringe til en dyrlæge privat, før du brugte det som forsvar for dyrlægerne. For det andet fordi du i samme omgang får formuleret, at dem der i denne tråd fortæller at de har haft ringet til dyrlægen om natten har ringet privat og truet med at gå til avisen. Grunden til at du bliver misforstået er altså, så vidt jeg da kan se, fordi du selv i første omgang har misforstået eller i hvert fald mislæst de forrige indlæg. Du er jo enig i at de vagthavende dyrlæger ikke må afvise nogen, fordi de ikke er faste kunder, men du kommer på en underlig indirekte måde til at argumentere lidt for at de gerne må. Selvom du også skriver noget andet. Håber det hjalp. Bedste hilsner Anna
Har nogen set Maja? Skimmel/ hvid ponyhoppe, 1.48 i stang, med ruderformet snip. Solgt fra mols i 2002 til en pige i Galtenområdet. Billeder på min præsentation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Annaaissa |
Cruella76 |
22-02-2006 22:00 |
|
Ja tak - så fik vi vidst det på det rene  Så jeg gider slet ikke kommentere den anden Anna´s sidste indlæg  Og for at den anden Anna kan gå roligt i seng, skal jeg da hermed for en god ordens skyld understrege, at jeg ikke kunne drømme om at ringe til en dyrlæge midt om natten, som IKKE havde vagten den nat!! Hvor den "tvist" lige fik sneget sig ind nogle andre steder end i Anna´s egne skriverier har jeg svært ved at overse 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Grum historie |
|
|
Jeg har en historie som jeg også finder grum. Bogle dyrlæger har slået sig sammen i en vagtordning, så det er ikke sikkert at man træffer en dyrlæge fra ens egen klinik. Personen med hesten med kolik ringer til vagtdyrlægen, der er travlt optaget, og desuden henviser hende til en anden vagtdyrlægeordning. Der bliver derfor langt for dem at køre, og de afviser personen. Personen ringer nu et tredje sted, da hesten er temlig kolik syg og har været opereret kort forinden. Dyrlægevagt 3 som personen får fat i, siger at de gerne vil komme hvis personen står med 1600 kr. i hånden inden de kigger på hesten. Dette gjorde personen, og hesten blev rask. Men så tænker jeg - det ville da ikke være muligt for mig en torsdag aften kl 22.00! Jeg syntes det er ufatteligt frækt, og kan kun glæde mig over at jeg ikke er rendt ind i noget lingende selv i det 17 år jeg har haft hest. Min dyrlægevagt har aldrig afvist mig, og de har altid tid til at svar, når jeg har spørgsmål. Thumps up til dem...
Mvh. Gitte Besøg min hjemmeside Stald Olsen
Medlem af Dansk Oldenborg Avl's Aktivitetsudvalg Sjælland Ridestævne 2006 Teestrup 4H gård v. Haslev d. 29. April Ses vi?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vagtordning... |
|
|
Har en dyrlæge sagt ja til at tage vagten - er han/hun også forpligtet til at tage imod de 'klienter', som kontakter ham/hende. Det burde der ikke være tvivl om!!
Jeg har selv haft gode oplevelser med en dyrlæge som havde vagten - vi blev bedt om at komme med det samme med katten (den kunne ikke tisse). Vi fik super service og ja det blev dyrt - og det er en af de ting der høre med, når man vælger at anskaffe sig dyr. Det vigtige for mig var at katten blev lindret og kom sig. Den dårlige oplevelse jeg havde - Der stod jeg med en hest der hostede så voldsomt at jeg troede han ville blive kvalt.. jeg kontaktede dyrlægen, som havde vagten den aften (kl 19) og han lød faktisk som om han sad midt i maden .. og spurgte om det var nødvendigt at komme...  øhhh det er dig der er dyrlæge??!!! Han endte med at blive små irriteret og sagde at ud fra det der var blevet fortalt - så kun han ikke helbrede hesten ...men måske lindre den. Jeg var så måløs over hans ligegyldighed... hvis det passede ham dårligt at køre ud den aften - hvorfor pokker så sige ja til at tage vagten. Man har vel ansvarsfølelse over for sit job. Jeg besluttede mig for at sådan en ligegyldig person skulle jeg ikke have ud til min hest. Nøj jeg var gal og ked på den gang  Hesten kom sig ... og jeg talte med min dyrlæge om episoden dagen efter og hun var noget overrasket over den 'behandling' - retter sagt manglende på det samme. Men den med at skulle betale kontant ... den lyder ikk god i mine øre... men snare som noget betaling under bordet ... medmindre du da fik en regning? Knus fra Charlotte
Charlotte Franke ............som er bidt af western
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Lotte/shaheen/harley |
22-02-2006 22:55 |
|
Hej.. Jeg fik en regning på det,det blev 1588 kr for at få hende aflivet,hvilket jeg syns var helt ok,det var jo midnat og det vigtigste var sådan set bare at hunden fik fred så pyt med pengene... og endnu engang,dyrlægen blev ikke ringet op privat og han havde ikke andre nødsituationer så han sad såmænd nok bare godt på hans bagdel ,tror nu mest at han var sur over at jeg brugte en anden dyrlæge normalt,det er da osse ok at han er sur over det men han har stadig pligt til at hjælpe mig når jeg ringer til ham og jeg betalte jo for det.. Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Begge dele |
Tullermus |
23-02-2006 07:45 |
|
Igen, så har jeg BÅDE kommenteret på de, der fortæller om vagtdyrlæger, der ikke tager imod -og på dem, der fortæller at de "har ringet til en dyreklinik for at få et mobilnummer til en dyrlæge" osv, med andre ord dem, der brokker sig over ikke at kunne komme i kontakt med dyrlægen til hver en tid (på det private nummer). Som jeg læser det starter tråden med, at der kun er brok over vagtdyrlægerne hvorefter andre fortæller historier om hvordan og hvorledes de ikke har kunnet få fat i dyrlægen når de ville og det er SIDSTNÆVNTE, jeg kommenterer på, for førstnævnte er jeg enig i er helt galt! Og nej, jeg har på intet tidspunkt sagt, at de vagthavende dyrlæger må, skal eler bør afvise folk der ikke er kunder. Og så har jeg vist også gentaget dét for 4. gang. Anna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Prøver igen... |
|
|
Hej Anna Jeg prøver lige igen. Jeg kan GODT læse, at du skriver at de vagthavende dyrlæger skal tage imod alle. Det jeg prøvede at forklare var at når tråden nu blev startet af en der ringede til den vagthavende dyrlæge, og hun truede ham med at gå til avisen, hvis han ikke tog hende ind, så kommer denne bemærkning fra dig til at virke som en kommentar til hende: I må da være splitterravende vanvittige. Det er altså ganske normale mennesker der har valgt dyrlægefaget som deres arbejde. Men indimellem har man også fri. Og så tillader I jer at true med bål og brand og diverse smudsaviser?!? Ærlig talt, så skulle nogle af jer sgu en tur og knæet og have en røvfuld. Det er helt sikkert ikke din mening, men jeg håber at du godt kan se, at hele sammenhængen - alt det der er gået forud for dit svar - gør at din bemærkning får nogle forkerte medbetydninger. Der er nemlig ingen i denne tråd, der fortæller at de har ringet privat. Der er én der har ringet til vagthavende og bedt om et privat tlf.nr. Når du så 1. skriver "I" 2. kæder det sammen med at der blev truet med avisen 3. ikke taler så pænt så kommer du til at give udtryk for noget andet end det du mener. Jeg har ikke noget nyt at tilføje debatten, jeg ville bare udrede misforståelserne inden I blev alt for sure på hinanden  Mvh Anna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu har jeg |
|
|
læst en de laf alle indlæggene men ikke dem alle. 1. Hvordan kan det være i orden en dyrlæge nægter at hjælpe - om så man ikke er kunde der til hverdag? Vagtdyrlægen er faktisk ikke kun til for de folk der bruger dem til hverdag. Vagtdyrlægen er til for ALLE der har brug for dem, den nat de er på vagt - Dyrlægerne har en vagtplan - de skiftes alle sammen i de forskellige områder de SKAL dække til sammen og skiftes om. Hvorfor skal HUN skifte dyrlæge . specielt til en der ikke virker særlig dedikeret, er uansvarlig mv.  2. Vagtdyrlægen får bestemt osse sine penge for de kunder han/hun har! Om så de sys det er sjovt eller ej - er det noget der følger med jobbet har man et valg - fortsæt eller lad være. 3. Da jeg ringede til Kolding dyrlægerne for at få vagt ud til min hest, kom jeg igennem til en dyrlægevagt central, som ringede op til den dyrlæge der havde vagten - så kunne hun endda yderligere bede ham om at ringe til mig inden han kom ud... Og det var ikke min egen dyrlæge! 4. Man skal ALDRIG betale kontant med mindre man får en kvittering på stedet - hvilket du vist ikke kan få med mindre det foregår på klinikken! Få tilsendt regningen i stedet. 5. Mon ikke vi andre gerne ville have at ambulancen kommer og henter os, at vi får fat i en på centralen der ikke bare siger - du kan vente til i morgen - eller jo men der går lige 2 timer inden vi kan komme el. lig. Hvor fader bevares! 
Paints er bedst i Quarter forklædning Breeding stocks for life Elsket eller hadet, intet midt i mellem
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejsa... |
Bineline |
23-02-2006 12:00 |
|
Tullermus- øh ringe og få et mobil nr... her i horsens er det altså sådan at når man ringer på vagttlf. så får man oplyst nr til den vagthavende dyrlæge og så ringer man op igen på det nr... tror faktik at det var det der blev ment i det indlæg om mobil nr.. sådan læste jeg det.. men nu ved jeg jo også at sådan gør man i Horsens... så mon ikke man også gør det i andre dele af landet... og nej man ringer ikke privat til en dyrlæge i hans fritid.,... og det tror jeg heller ikke der er gjort i det tilfælde som lotte beskriver her... Jeg tror det er en gammel skrøne med at ringe til dyrlægen privat.. for helt ærligt man har et nr til sin dyrlæge som man ringer på og i dagens danmark er dette nr somregel ikke dyrlægens privat nr... hvis ikke tlf blir taget eller man blir oplyst om et andet nr pr tlf.svare tror du så helt seriøst at man sidder og glor tlf.bogen efter for at finde et privat nr til dyrlægen når man sidder med at syg dyr som seriøs har brug for hjælp... nej vel man finder det næste i rækken af dyrlæger og forsøger der... Jeg har selv haft brug for dyrlægen akut en lørdag eftermiddag med en meget syg hund.. og sikke en dejlig behandling jeg fik.. selv om det ikke var min normale dyrlæge.. min hund fik livmorbetændelse.. og måtte op. akut.. og ja regningen var dyr da de måtte op. en søndag morgen da hunden ikke havde fået det bedre om natten .men jeg fik regningen delt i to og så var den sag ude af verden.. og ja dyrlægen var meget fair med regningen for han havde ikke lagt et tillæg for søndagstimer på 1500 kr.. men regningen var jo også på næsten 8000 kr i forvejen.. og den omfattede op. medicin, narkose, pension, konsultations tillæg, m.m.. intet som jeg stussede over og stadig ikke gør.. for hovedsagen var at hunden fik det bedre... og ja efter denne gode behandling har min hund fået ny dyrlæge... nemlig ham som tog imod hende da hun var syg.. så det betaler sig i sidste ende at behandle sine patienter godt for så kommer de tilbage... Tror ikke helt på at den dyrlæge Lotte fortæller om scorede en ny kunde den nat!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dyrlægen SKAL behandle... |
Miang |
23-02-2006 16:59 |
|
Bekendtgørelse af lov om dyrlægegerning
§ 7: En autoriseret dyrlæge er under udøvelsen af sin gerning forpligtet til at vise omhu og samvittighedsfuldhed.
Stk.2: Enhver praktiserende dyrlæge er forpligtet til på begæring at yde den første fornødne hjælp til et alvorligt tilskadekomment dyr eller dyr med smertevoldende sygdomme eller fødselshindringer, når hurtig hjælp efter de foreliggende oplysninger må anses for at være nødvendig. Har dyrlægen gyldigt forfald, eller kan rettidig hjælp ydes af en anden, som efter forholdene er nærmere hertil, er dyrlægen dog fritaget for den omhandlede forpligtelse.
Se bekendtgørelse af lov om dyrlægegerning:
www.ifp.kvl.dk/educati...eloven.pdf Jeg undersøgte det i forbindelse med en sag fra Vejle, hvor flere dyrlæger nægtede at komme ud til en tilskadekommen hest, der var ved at forbløde. Årsag: ejeren var ikke kunde i butikken!!! Jeg har både et brev fra Dyrenes Beskyttelses dyreværnsinspektør samt måske endnu mere betydningsfuld: En mail fra fødevareminister Marian Fischer Boel, der fastslår, at dyrlægen skal rykke ud til et dyr i akut nød. Smådyr kan man dog forlange transporteres (om muligt) til klinik/dyrehospital. Mvh Marianne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vigtig at vide, hvad man har krav på |
Miang |
23-02-2006 17:33 |
|
Det er en rædsom situation at stå i: Et alvorligt sygt dyr uden mulighed for at skaffe hjælp. Da der altså er nogle (få, håber jeg), der ikke lever op til lovens krav, er det for alle os brugere vigtig at kende lovens bogstav. - Desværre. En dyrlæge fra Viborg mener, at man i givet fald kan kontakte politiet, som så skal få dyrlægen til at komme - eller dukke op med vedkommende.
Mange tak for din mail vedr. dyrlæger, der slet ikke lever på til lovens krav.
Jeg må som dyrlæge indrømme, at det er skræmmende, at se en beskrivelse af total manglende kompetence, ansvarlighed, faglig stolthed og kendskab til loven.
Som du selv beskriver, så skal praktiserende dyrlæger efter loven tilse dyr, der akut har brug for hjælp. Hvis de er med i et vagtsamarbejde og ved at en anden passer telefonen, mens de selv har fri, kan de henvise til denne ordning.
Men hvis de er på arbejde og har vagt, skal de køre ud til et alvorligt tilskadekommet dyr (dyr på hundestørrelse og nedefter kan de forlange at de bliver bragt til deres konsultation). Der er ingen diskussion.
Ifølge dyrlægeloven er det Fødevareredirektoratet, der fører tilsyn med at dyrlæger overholder loven. Derfor skal man klage til dem, når man har været ude for en situation som den du beskriver. Helt præcist skal man henvende sig til den lokale fødevareregions veterinærafdeling (tidligere kredsdyrlægen). Her vil man så undersøge sagen og evt. foretage en politianmeldelse. Det er kun den person, der har forsøgt at tilkalde dyrlægen der kan klage.
Dyrenes Beskyttelse følger nøje denne type sager, og vil løbende via vores samarbejde og kontakter med dyrlægerne, politiet og lovgiverene forsøge at påvirke alle dyrlæger til at tage deres ansvar alvorligt.
Venlig hilsen
Tom Bengtsen Dyreværnsinspektør, dyrlæge Dyrenes Beskyttelse
Tlf.: 33 28 70 20
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Helt ærligt... |
Tine (Ego A Go Go) |
23-02-2006 18:25 |
|
... så ser jeg ikke noget problem i det Anna skriver. Hun har præcis samme holdning som jer andre: Selvfølgelig skulle dyrlægen bare have taget imod, når du vedkommende havde vagt! Altså INGEN siger at den vagthavende dyrlæge IKKE skal tage imod patienten. At hun derudover skriver at nogle mennesker ikke kan administrere at dyrlægerne har et liv ved siden af, er jo en ganske anden sag. Det kan vi vel også blive enige om?! Vh Tine, som gerne bruger Anna som dyrlæge
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja tak... |
JackD |
23-02-2006 19:52 |
|
Det har jeg også prøvet En søndag eftermiddag sad min mand og jeg i køkkenet og drak en kop kaffe. Børnene legede udenfor. Pludselig kommer Mikkel på 4 år løbende ind. "Far gederne slåsser" Min mand løb ud og kiggede. To min. senere kom Mikkelæ igen. "Mor, far siger du skal komme" Jeg løb derud. Min mand stod og holdt vores hanged. Tulle løb forvirret rundt, og bagud hang der en halv efterbyrde. Jeg var hurtig klar over at der et eller andet sted i folden måtte ligge et lille kid. Jeg løb rundt og ledte. Ganske rigtigt. Helt trykket op i hegnet, lå det lille pus. Hun var våd og kold. Jeg skyndte mig at samle hende op og løb ind i stalden og pakkede hende ind i et tæppe. Kort efter kom min mand med Tulle. Vi lukkede dem ind i en af vores hestebokse. Problemet var nu den efterbyrde, som hang halvvejs ud af Tulle. Jeg ringede til dyrlægen for at høre hvad der skulle ske. Jeg fik fat i en af dem der arbejder i den praksis som vi normalt brugte. Jeg forklarede ham sagen. Og så var det han sagde... "Du stikker armen ind i hende, og mærker om der er et kid... Hvis der er det, så hiver du det ud" Jeg slog et lidt lad fnis ud. Jeg troede virkelig at han tog @!#$ på mig... Men nej, hammeren havde ramt rigtigt... Han mente virkelig hvad han sagde, og blev halv sur da jeg sagde at det kunne jeg bare ikke gøre. Skulle jeg stikke armen ind i min lille dværgged... Jeg blev ret hurtigt klar over at han ikke havde tænkt sig at komme.. Jeg løb grædefærdig ind til min mand. Han foreslog at vi skulle ringe til Skjern-å dyrlægerne, som ligger lidt længere væk. Det gjorde jeg så, og de ville gerne komme. Heldigvis smed hun selv efterbyrden et kvarter efter, og dyrlægen kunne konstatere at der ikke var flere kid i hende. Føj for en dag... Lige et billede af de to 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|