|
|
| Aflivning af rask hest! |
| Forfatter:  |
Johanne |
| Dato:  |
20-02-2006 20:40 |
|
Pepper en en rask hest på 14 år som jeg desværre ikke har tid eller penge til mere da jeg er studerende og eksamenerne ligger lige for døren. Normalt ville jeg i sådan en situation mene at hesten bare skulle sælges, men fordi han er lidt af en problemhest kan dette bare ikke lade sig gøre:( Han er meget nervøs for mennesker, og hvis han ser snittet til at angribe, specielt børn, så gør han det. (Han har en gang været mishandlet).
Er det i sådan en situation egoistisk at aflive en hest? Han går og keder sig frygteligt, og er ikke en hest som gider stå stille...så det synes jeg heller ikke, jeg kan byde ham. På den anden side kan jeg heller ikke byde ham at han skal et andet sted hen hvor jeg ikke kan garantere for hans velfærd.
Nogle som kan komme med en bedre løsning end jeg selv kan komme på lige nu...som altså er aflivning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Halløjsa...! |
|
|
Hmm kan ikke komme på andre forslag end at du kunne låne ham ud til en meget voksen rytter, som måske vil give sig tid til at hjælpe ham med sit problem.. men hvis det haster og du bare ikke kan trække den længere, så vil jeg mene det nok er bedst at aflive den.. Jeg ville nok være bange for at sælge den til en familie, som sælger ham vider og de som køber den, sælger den videre igen osv.. Det er trist, men hvis den er så aggresiv, så er det nok bedst at aflive den imens den har det godt.. Jeg ville nok personlig ikke kunne klare at aflive en rask hest (måske fordi jeg aldrig har haft det problem)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
"Han er meget nervøs for mennesker, og hvis han ser snittet til at angribe, specielt børn, så gør han det." Nu kan det da godt være jeg er kynisk, men så må jeg jo være det.. Jeg vil mene det bedste ville nok være aflivning især når du skriver den kan finde på at angribe.. Hvis den blev solgt til nogle og de ikke kunne magte den ville den nok blive solgt videre for til sidst at ende som kastebold. Så for at undgå hesten og mennesker skulle komme noget til vil det nok være den bedste løsning..
/DarkAngel Gammelt kinesisk ordsprog siger; "Den der aldrig sover er altid vågen"  "Who says pigeons were useless? Pigeon Power"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Som nathalie... |
Camilla (Felur) |
20-02-2006 21:04 |
|
En død hest er ikke ked af det. Men det er en misforstået hest, som kommer et fremmed sted hen, til en rytter, der måske ikke kan håndtere den  Omvendt, så kan man også være heldig, at finde en rytter med samme hjerte og tålmodighed som en selv og som kan håndtere den vanskelige hest med stor kyndighed. De findes, den slags ryttere. Du er selv en af dem  Men risikoen for at ramme forkert med salget er nok overhængende stor  Hvis det er den sidste udvej, så ser jeg ingen synd at at lade ham aflive. Så ved du, at han har haft et godt liv i faste rammer til det sidste!
Sød ponyvallak på 9 år, 147cm. i stang sælges. Indtil da, så vil han gerne rides og passes af en sød pige. Læs mere om ham her og kontakt Tina for yderligere oplysninger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jamen dog |
dolfus |
20-02-2006 21:04 |
|
jeg har en magen til som har været drillet af små børn og derfor ser tildels rødt når der er små børn i nærheden men med lidt træning...og fast hånd så er hun en dejlig pony i dag men børne pony bliver hun aldrig så op med humøret der findes med garanti en der vil din hest det godt du skal nok bare ikke forvente de helt vilde penge for den Knus Jeanette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det bedste |
|
|
for hesten og dit sind, er nok den løsning du selv er nået frem til - og det er bestemt ikke egoistisk, slet ikke med en hest som har et besværligt sind...
Sælges : 1, 4½ års Hopper. Se min præsentation Desuden sælges også for veninde 1, 3½ års vallak, tilredet, røngtenfotograferet og fundet fri for mus - Kontakt mig for oplysninger og billeder/video
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak for svarene |
Johanne |
20-02-2006 21:18 |
|
Jeg siger mange tak for at give jeres meninger til kende og er glad for i tildels har den samme holdning som mig:) det letter lidt på samvittigheden... og til dolfus det er præcis det samme som er sket for pepper, så sent som i sidste uge fløj han i hovedet på en 5 årig hvor jeg lige nåede at gribe ind, men det resulterede så i en bule på mit hoved istedet... og alligevel kan man ikke lade være med at holde af den...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| både og... |
Sidsel |
20-02-2006 21:21 |
|
Hej..
Du står klart over for en svær beslutning.. Jeg ville selv ikke ane hvad jeg skulle gøre.
Jeg fik selv en mishandlet hest sendt, til mig, i trenning. Efter et halvt år blev jeg enig med ejerne om at han enten mådte blive hos mig eller blive aflivet, for han er bestem ikke normal!! Han er også blevet mishandlet og det har taget mig utrolig meget tid af få¨bare den mindste tillid fra ham.. Hvis jeg stod i samme situation som dig og skulle af med ham nu, ville jeg nok prøve at få ham solgt, men aligevelg ikke, for selv om han har været hos mig i snart 2 år, er han stadig sky over for fremmede.. Jeg kan ride ham rudt uden noget(ligemeget hvor), men det kan andre bare ikke. Her for et par dage siden skulle jeg ride hoppen en tur og hun tør ikke være alene, derfor bad jeg den anden staldpige om at tage med mig på den "sære" hest. Hun er rutineret rytter, så jeg tænkte at det ville der jo ikke ske noget ved. Hun kender desuden hesten godt og jeg havde forklaret hende hvordan han skulle rides. Men desværre var det første han gjorde, at løbe løbsk med hende.  Da han var fanget igen sdta jeg mig selv op på ham og så var han from som et lam...?
Hvis din hest er ligesom min, vil jeg næsten sige at en aflivning er for det bedste, hvis ikke at den kan gå til 'én du kender, som den holder af...
MVH Sidsel-Som faktisk føler med dig
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| til sidsel |
Johanne |
20-02-2006 21:31 |
|
til sidsel: Han er sådan set lidt spøjs, for når når man først har markeret hvem der bestemmer og ikke giver efter når han prøver en af, får han ret hurtigt tillid til folk. Men har de først vist frygt blir han en rigtig bølle... Men når man sidder på ryggen af ham er han from som et lam, selv børn må ride på ham uden han vrigger med ørene... Men altså aflivningen skal først ske til sommer når jeg flytter til kbh for at studere...for der får jeg slet ikk tiden eller pengene til ham
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Meget imod. |
mush87 |
20-02-2006 21:41 |
|
Som overskriften siger er jeg meget imod aflivning af en "rask" hest. Men jeg kan godt se at i dit tilfælde er det svært, men jeg ville nok se om jeg ikke kunne finde en som kunne acceptere hesten som den er inden jeg ville få den aflivet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Horsemanship.. |
|
|
Jeg ved ikke om du har prøvet det, men jeg ville helt klart sende hesten afsted til en horsemanship træner i en månedstid, ell. hvor lang tid det nu kræver, så hun/han kunne arbejde med hesten, og så selv komme en gang ell. 2 i ugen og se/få undervisning hos træneren.. Du får en fuldstændig anderledes hest tilbage! Jeg kender en der havde det samme problem med hendes hest. Hesten blev sendt til horsemanship træner i en måned, og blev bare helt forandret, og den er nu en utrolig dejlig og sød hest.. Jeg ville helt klart foreslå at sende den afsted til en horsemanship træner.. - Hvis ikke det er ønsket, ville jeg vælge at aflive hesten, den må ha' haft et forfærdentligt liv, siden den reagere sådan..  Så ville den nok få det meget bedre på den anden side af regnbuebroen..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Aflivning |
|
|
Som Camilla siger, en død hest er ikke en ked hest. Dyr lider ikke af at være død. - Jeg er imod det hvis man er typen som køber og afskaffer evig og altid. Men i din sitaution, ville jeg personligt selv have valgt at aflive hesten. Så var jeg 100% sikker på hvor den var og at den ikke endte skidt, så ville min samvittighed også være med. Det er utrolig hårdt at skulle tage beslutningen, men man må være den ansvarlige i den sitaution. Selvom det er svært :/ Han ser ellers rigtig køn ud, og ærgeligt du ikke har tid til ham længere. - Men at du overveje det, viser også at du er en god hesteejer som tænker på HESTEN! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En rask |
|
|
En rask hest angriber ikke mennesker og børn. Heste der gør det har nogle store psykiske problemer, og er ikke raske i min verden. Jeg er selv blevet jaget af en fold engang af sådan et kræ, og det er ikke fedt. Hvordan vil du have det hvis en dag du hører hesten har skadet et menneske i et angreb?
Mvh Linda Jack, Pascall, og Thor  Hvad man har forspildt af minuttet, kan ingen evighed erstatte. Schiller
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svær beslutning |
NinaL |
21-02-2006 00:21 |
|
Hej Johanne. Jeg kan ikke råde dig, for det kender jeg hverken dig eller hesten godt nok til. Mærk efter - og hvis du har det svært ved at aflive ham - så giv det lidt tid og se, om der måske ikke dukker en løsning op. Det KAN jo være, at du - og hesten - er så heldige, at der dukker en ansvarsbevidst hesteperson op, der vil (og magter) at påtage sig opgaven.  Hej Camilla (Felur). Du skriver: >>>En død hest er ikke ked af det.<<< Hvor POKKER ved du dét fra???  Det ER sq ved at blive FOR "moderne" med den slags udtalelser - og måske er jeg uretfærdig overfor lige dig (for du er jo ikke den eneste, der fremturer med den slags påstande) - men NU vil jeg sq gerne snart have BEVISER!!! Hvis jeg får nogle beviser - så kan det være, at jeg skal få aflivet alle dem, jeg VED er kede af det ... for dét vil jo kun være en hjælp?  Måske skal jeg SELV hænge mig i garderoben ... for jeg er sq også KED en gang imellem ... (Må det dog snart få en ende ...). Argghhh ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
mush87 |
21-02-2006 08:29 |
|
En død hest er ikke en ked hest; Det lyder nok lige brutalt. Kommer til at tænke på en veninde jeg engang havde som mente at en hest der ikke kunne rides på, er ligeså god som en død hest så hvorfor ikke få så mange penge som muligt for den selvom det betyder slagtning. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pepper |
problem heste |
21-02-2006 09:51 |
|
hej... DEt lyder trist med din hest.Jeg vil da gerne hjælpe dig og Pepper. Jeg har arbejdet med problemerheste i 15 år og kender en hel del til de problemer din hest har. lige nu har jeg tre heste med forskelige problemer, den ene var lige som din da den kom her den bid og sparkede var bange for næsten alt.. I dag er han en helt anden hest. Så der for ved jeg at det kan lade sig gøre at hjælpe din PEPPER... Håber at høre fra dig...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Johanne |
karinacomisa |
21-02-2006 10:17 |
|
Jeg kan tydeligt huske både dig og Pepper fra jeg havde hest på Hasselø, og ja, han kan være en bisse  Jeg var da heller ikke særlig stolt når jeg skulle hente min hest på folden og Pepper var der, men ignorede man ham skete der ikke noget, han så bare lidt sur ud  Men jeg synes nu han er en charmerende lille hest  Hvad med om du tog ham med til Kbh og fik en halvpart eller to, og så var han stadig din? Jeg synes det ville være synd for ham hvis han skulle sælges  Håber at du finder en løsning der er god for jer begge 
Med venlig hilsen Karina Nu uden hest 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mush87 |
LeaW |
21-02-2006 10:34 |
|
Er du vegetar? Eller har du bare ikke noget imod, at man afliver raske køer? Eller høns? Eller tunfisk? Og til Johanne: Jeg tror, du er inde på det rigtige. Få ham aflivet - det er synd at sælge ham videre. Lea - der ææælsker kød, også fra heste 
Griffin Thoroughgood langdistancesadel sælges, 17'', mellem bom. Mail mig for mere info. Hvor voldelig handling ta'r fat, der standser kunsten brat!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| slagt den! |
Karina(Islænderfan) |
21-02-2006 11:42 |
|
En død hest lider ikke. Og sådan en hest kan nemt komme til at lide meget i sit liv hvis den skal være kastebold imellem en masse mennesker de tror de lige kan kurere den. Slagt den, og så får både du og hesten fred i sindet. Syge heste bør slagtes eller aflives, og den er syg i sindet. Du vil jo aldrig tilgiv digselv hvis du låner den ud eller sælger den og bagefter hører den har slået et barn ihjel. Eller skadet det for livet. Så det eneste etisk rigtige ville være at slagte sådan en hest i mine øjne. Med venlig hilsen Karina.'
Prøv en Islænder! Du vil garanteret syntes det er skideskægt! Freisting sælges! Se billeder på min præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|