|
|
| Ponykøb!!! |
| Forfatter:  |
tinad |
| Dato:  |
13-02-2006 16:53 |
|
Hej Alle.. Jeg vil gerne have lidt oplysning i forbindelse med et pony køb. Jeg købte en pony for 16 dage siden, det skulle være en rolig og venlig pony der kunne rides af en 9 årig pige. Vi fandt en her på heste-nettet, på 16 år, rolig og børnevenlig ridehest(pony). vi fik hende hjem, og har ladet hende finde tilrette i de nye omgivelser.. I fredags skulle jeg så hente hende ind fra fold, jeg havde æbel med, og gik pænt over for at hente hende, da hun rejst sig, og istedet for at gå tilbage da hun landede, sprang hun frem og tromlede ind i mig( glad for det ikke var min datter, der hentede hende)jeg tænkte, nå hun har da godt nok en dårlig dag!!! Dagen efter, skulle min datter så ud og ride lidt på hende, vi kom i over i ridehuset, og da hun havde skridtet godt igang, og tog tøjlen, rejste den sig lodret op svingede rundt og hoppede med stive ben rundt. Hun stejlede 5 gange, også var min datter blevet bange..Jeg ringede naturligvis til sælger og fortalte hende situationen meget pænt, hun sagde at hun ville ringe tilbage om en halv time. Det gjore hun ikke, men sendet en sms hvor der stod, Vi vil desværre ikke have hende igen!!! Hvad gør man i sådanne en situation, ponyen er jo ikke ridelig, og vi gjore ekstrem opmærksom på, at vi ønskede en rolig pony, derfor 16år!!og den skulle kunne gå lidt rundt med en pige på 9 år... Håber at høre fra jer, gerne med nogen som har lidt erfaringer på dette ( meget kedelige område) Knuz Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| så vidt jeg husker |
Hættemåge |
13-02-2006 16:56 |
|
SKAL de tage den tilbage inden for, ja kan ikke kuste om det er den 1. måned eller det 1. år hvis køber ikke vil have den.. Mener der står noget om det i købsloven, men er ikke sikker
Ejer af: 1 pony, 2 rotter, 1 kat og 3 dværghamstere
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Havde I... |
karinacomisa |
13-02-2006 17:02 |
|
Havde I ikke set den blive redet inden i købte den??? Jeg kender heller ikke noget til hvad købeloven siger  Men det kunne godt lyde som om at sælger vidste at der var noget galt...
Med venlig hilsen Karina Nu uden hest 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det var da |
|
|
utroligt at folk er så skrupelløse, at de sælger en uregerlig pony til en 9 årig... De må da ha vist at den laver de numre. Sådan synes jeg ihvert tilfælde det lyder, når de ingen gang kan finde ud af at ringe tilbage til dig for at høre hvad der dog var galt. Undersøg hvad købeloven siger om returret og så venter jeg spændt på hvad der sker i sagen. Er selv på jagt efter en pony til min 6 årige datter, så derfor synes jeg denne tråd er særdeles interessant, da det ikke er første gang jeg hører om såkaldte børneponyer der viser sig at være det modsatte... Mange hilsner Pernille
Sød og venlig børnepony, f.eks. shetlænder, wales mountain etc. søges til udlån til godt og hestekyndigt hjem. Gerne med forkøbsret. Helst en vallak. Kontakt mig for nærmere info.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ponykøb!!! |
tinad |
13-02-2006 17:16 |
|
Vi så på hende ude hos sælgeren.. Hun havde sadlet hende op og stod med hende på en meget frossen jordfold. Der kunne den ikke gå fordi folden var meget knoldet, derfor trak vi den ud på vejen, og min datter fik en træktur på hende... Der viste den urenhed, og derfor ville vi så ikke købe den.. men efter 14 dage, og med tlf. kontakt ringede sælger og fortalte, at nu var hun fin igen. Så kørte vi derop og rendte en tur med hende, og der var hun ok...Jeg vil sige, at sælget var meget troværdig, og jeg følte faktisk et godt sympati for hende, og det hun fortalte om pony var lige det vi søgte...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvad siger |
|
|
jeres kontrakt? for i har da lavet sådan en ikk? Og er ponyen dyrlæge undersøgt? Hvis i ikke har kontrakt gælder købeloven. Ved bare ikke helt hvad den siger i sådan et tilfælde.
hilsen Marianne Olesen Stald-MariBo Vi har flere heste tilsalg se min præ.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg mener |
Lene Svit |
13-02-2006 17:22 |
|
at man har normalt har en prøve periode på en el. to måneder hvis man så finder noget galt med hesten kan man aflevere den tilbage til sælger. Hvis i har lavet en kontrakt på det skal sælger følge kontrakten. Men gå ind på forbrugerstyrelsens hjemmeside og kigge på privatkøb, for at se hvad købeloven siger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Heste/ponyer... |
|
|
falder ganske rigtigt ind under købeloven. Præcis hvilken regel, I kan benytte, ved jeg ikke lige, men gem i alle tilfælde sms'en da det er op til Jer at bevise at I har klaget, og gjort det indenfor rimelig tid. Hvis alt andet glipper findes der jo den gratis advokathjælp hvor I kan spørge én, der er mere inde i reglerne i købeloven... Pøj pøj med det 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kontrakt |
tinad |
13-02-2006 17:31 |
|
Vi har en kontrakt, fra DELACOUR printet herfra, og i særlige vilkår står der, at hvis pony bliver halt indenfor 30 dage, så går den retur, og at sælger oplyser at pony er sund og rask, og sælges som børnevenlig ridepony!!!Men det hjælper jo ikke, for de vil jo under ingen omstændigheder have hende igen.. ( Også selv om jeg har haft smed til hende, givet ormekur og ordnet den fin,) Ja jeg syntes jo det er sørgeligt, så lidt pæn ironi, hjælper  Knuz Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til tinad |
Hættemåge |
13-02-2006 17:42 |
|
Jamen kontrakten er lov.. De har jo lavet falsk reklamation, det er IKKE en børnepony.. Så de skal tage den tilbage, for det er ikke det som du har "bestilt"
Ejer af: 1 pony, 2 rotter, 1 kat og 3 dværghamstere
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Snydt.. |
|
|
Jeg har prøvet noget lignende, da jeg skulle købe hest. Jeg tror desværre ikke der er noget at komme efter i købeloven, med mindre at dyrelægen kan konstatere at der er noget galt med hesten, så mener jeg, at man i privat handel har en måned. Hvis I vel at mærke ikke har skrevet kontrakt med sælger, hvori der tydeligt står at hesten må leveres tilbage, hvis I fortryder købet, eller ponyen ikke er egnet til formålet. Winnie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kontrakt |
tinad |
13-02-2006 17:59 |
|
Hej Winnie.. Jeg forstår din point!!! Knuz Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dyrlæge |
|
|
Fik I ponyen undersøgt af en dyrlæge da I købte den? Hvis ikke så prøv at få dyrlægen derud. Hvis hesten var halt første gang, kan I måske "håbe" på at den ikke går igennem en evt. bøjeprøve. Det er da en mulighed hvis I gerne vil have den sendt retur. Men kontakt alligevel en advokat for en sikkerhedsskyld, som Gwalch_dk skriver kan man nogen steder få gratis advokatbistand. Winnie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak!!! |
tinad |
13-02-2006 18:23 |
|
Jeg vil gerne takke for de fine svar, jeg har fået... Håber ikke at vi er mange der står, som jeg!!! Jeg kan ikke sælge hende, for det forbyder mit ansvar over for mine medmennesker, kunne aldrig tilgive mig selv, hvis et barn blev skadet, efter en tur på en meget lidt ridelig "børnevenlig pony"!!! Syntes det giver stof til eftertanke, og selvrensagelse om hvordan vi behandler vores medmennesker, for eget vending skyld... Det at fortie ting omkring ridelighed og sygdom som kan medføre at andre kommer til skade, ved omgang med hest/ pony... DET ER IKKE ACCEPTABEL!!!  Held og lykke til jer alle... Knuz Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fejl... |
taina |
13-02-2006 18:25 |
|
Når der i kontrakten er beskrevet en børnevenlig hest, vil jeg da mene, at stejleri er en fejl. Jeg ville hive fat i en retshjælp og høre hvilke muligheder, der er. Næste skridt er at få ponyen undersøgt af en dyrlæge - det at hesten først er halt og derefter begynder at stejle kunne måske godt være et tegn på, at den fejler noget? Og det må jo så i hvert fald være returgrund. mvh. tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 30 dage |
|
|
plejer det at hedde sig, at hesten kan leveres tilbage... Og det står vist endda på kontrakten... Hvis det er korrekt at det er 30 dage, så skal i bare sende pony retur... Og selvfølgelig kræve jeres penge igen... Held og lykke med det...
Zamangah Welsh hoppeføl og kåret Welsh Mountain hoppe sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sælger |
|
|
...kan intet gøre. Efter den nugældende købelov, er det sælger der skal bevise at ponyen var iorden på handelstidspunktet, hvis problemet opstår indenfor det første halve år. Så fortæl i bare at i vil gå i retten hvis ikke de tager ponyen tilbage, og samtidig betaler de udgifter I har haft i de mellemliggende dage.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| under alle |
|
|
omstændigheder så mener jeg man har 2års bytte/retunerings ret hvis der ikke står andet i salgskontrakten. så ville jeg sige som tina få den dyrlæge undersøgt, er der noget galt med den så kan du retuner den mvh Land Tan
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| puhaaa |
|
|
Det lyder ikke rart, men endnu engang er det uhyre vigtigt at man prøver ponyen flere gange, og prøver ALT med den. Altså gå ind i boksen til den, trække den til og fra staldgang, strigle den, rense hove mm. alt hvad man normalt gør hver eneste dag, skal man ved helt egen hånd prøve. Jeg gør også det de gange vi har købt pony, at jeg "piller" på den - alle vegne - for at se dens reaktion, for de SKAL kunne tåle at blive pillet/rodet og raget ved hvis de skal gå ind under børnepony kategorien. Bliver den sur, eller er overordenlig kilden eller napper ud, er jeg smuttet. Jeg VIL kunne være tryg ved at min datter er i nærheden af ponyen. Men jeg håber du får held med at levere den tilbage, det ville være ærgerligt for jer at ende op med en pony der decideret er farlig at have med at gøre. Mange hilsener fra Helle P
Super børnevenlig kat. III pony vallak sælges, Dartmoor, Torontos Graf.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pony snak |
Mugge |
13-02-2006 19:30 |
|
Tak for snakken, det var hyggeligt. Du kan se mine heste på min præsentation. Hilsen lisbeth
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det burde |
|
|
kunne lade sig gøre, når den stejler - det er jeg ret sikker på går ind under handelsfejl - den er jo købt som ride pony... bruger i den samme sadel som sælger havde, bare en ide... jeg fatter bare ikke at nogen tør sælge en pony der er utilregnelig til børn - puuhhaa - jeg ville aldrig tilgi mig selv hvis jeg læste i avisen at en pony jeg havde solgt, havde gjort et barn fortræd... jeg tror at hvis man skal købe pony til et barn så skal man købe et sted fra hvor de selv har børn - også bare en ide ... men jeg ønsker jer held og lykke med det hele - og sender jer lige en masse tanker, med på vejen ... marianne..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du kan sagtens få den |
|
|
retur til sælger. Du kan ringe til denne advokat og spørge til råds. Han ved ALT indenfor love omkring heste. www.hestejura.dk/ De må og kan ikke nægte at tage den tilbage. Du kan med ren samvittighed true med retten hvis ikke de tager den tilbage og udbetaler de penge den har kostet + de udgifter du har haft. Men ring til denne meget meget dygtige advokat. Han kan råde dig på alle mulige måder oghjælpe dig hvis det ender i retten. Han kan også råde dig til hvad du kan gøre med hjælp fra dyrlægen - div. undersøgelser osv. Held og lykke med at finde en ny pony til din datter. Et godt råd. Tag altid en erfaren ryter (ikke for tung hvis det er en lille pony) som kan prøve hesten i forskellige situationer, på bane, i ridehus, på vej osv. Mvh Anette
Lauge´s E´jaaz - Wisnu Estopa Of Tas
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Prøvetid og kontrakt |
Bluckie |
13-02-2006 21:21 |
|
Skal jeg en dag købe heste, er der to ting, jeg IKKE vil gå på kompromis med: Prøvetid og kontrakt! Begge ting vil gøre det hele lettere for både mig og sælger - for med prøvetid ved vi om hest og jeg passer sammen og om sælger derfor med god samvittighed kan overlade hesten til mig og jeg ved, om hesten er den rette! Kontrakt, fordi andet er direkte stupidt! Uden kontrakt kan man alt for let blive snydt!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har lige.. |
|
|
læst i en bog at efter 30 dage SKAL de tage den tilbage.. Det siger købsloven.. Det er godt nok for dårligt at der er nogen der kan være så lede med det at sælge hest!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bare send den |
|
|
en tur i røntgen ved hørsholm dyrlægerne, så går den ikke igennem alligevel - alle heste fejler noget ved dem.. og er der skidt på røntgen SKAL de tage den igen.
I'm gonna live my life Like everyday's the last Without a simple goodbye It all goes by so fast
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| problemet |
|
|
er desværre at det er køber der skal bevise at hesten har fejlet noget på købstidspunktet, det er ikke altid lige let. har selv været det igennem i sommers, hvor der først skete noget da jeg truede med advokat, mener ikke fordi hesten stejler er en handelsfejl, det kan der jo være mange grunde til. men det ville være klogt at få den tjækket helt igennem, så man har noget at bygge en sag på, Vi kan roligt sige det er for dårligt af sælger IKKE at oplyse at der er problemer med ponyen, men desværre er det ikke alle der har rent mel i posen. Held og lykke med sagen, håber i får jeres penge tilbage.. kiki
STÆVNEKLAR SPRINGPONY SÆLGES: UTROLIG SMUK, 6ÅR, 138STG, SORT MED AFTEGNINGER.. DSP HOPPE SÆLGES, 4ÅR
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bevis... |
taina |
13-02-2006 22:43 |
|
Ifølge købeloven er det sælger, der skal bevise, at der ikke var noget i vejen med hesten på salgstidspunktet de første seks måneder efter salget. Det næste halvandet år er det køber, der skal bevise, at der var noget i vejen. Om den regel også gælder ved privat er jeg ikke sikker på - men jeg tror det, for jeg synes, at jeg har hørt om nogle private sælgere, der selv får taget røngtgen, netop for at kunne bevise, hvis nu... mvh. tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Købeloven gælder både private og professionelle |
Jhez |
14-02-2006 00:01 |
|
... hvilket vil sige at Tainas udlægning er korrekt.
Mvh, Jhez
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bevisførelse |
Kristina D |
14-02-2006 00:11 |
|
Lige så snart hesten er hjemtaget til køber, er det køber, der skal bevise evt. fejl på hesten/ponyen. Men det er helt korrekt, at sælger ALTID er forpligtet til at tage hesten retur inden for 30 dage. Hvis hesten så fejler noget her, så er det køber der skal bevise at det var en fejl allerede INDEN køb. Ved "uopdragenhed" eller "håndteringsuvaner", som det lyder til at problemet er her, står køber ret stærkt, da der jo i kontrakten står at det er en børnepony. Så hurtigt dyrlæge på (de er ret gode til at se de uvaner hos heste) og så tilbage med kræet med det samme!! Held og lykke! MVH Kristina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Private handler... |
|
|
Ved private handler er det lidt anderledes end ved handler mlm professionelle. Er ponyen købt af en prof. så skal sælger bevise at hesten var ok ved handlen. Er ponyen købt privat, er det køber, der skal bevise at ponyen ikke var ok ved handlens indgåelse. Når der står i kontrakten, at ponyen er solgt som børnevenlig ridepony, så skal der så hurtigt som muligt, når det opdages ikke at være korrekt, gøres indsigelser - og husk alt skriftligt som kan bruges som bevismateriale. Men det lyder umiddelbart som en handelsfejl. På Advokat Pernille Skinnerups hjemmeside www.muffogpartnere.dk kan du finde en masse om køb og salg af heste. Og hun er vældigt sød og dygtig - så jeg vil da råde dig til at tage en snak med hende om din sag. Jeg har brugt hende at par gange - fordi det følelsesmæssigt er så svært med de heste, at det er rart med en uvildig, der oveni købet kender alt til retspraksis. Det er helt urimeligt, hvis det er, som du beskriver. Omvendt prøver en hel del at postulere, at det er hesten, der er noget galt med, hvis noget går galt, selvom det måske kan skyldes deres egne fejl. Jeg ville iøvrigt hurtigst muligt inddrage en dyrlæge, det kunne virke som om, hesten har ondt, når den reagerer så voldsomt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sælgers problem |
pjemm |
14-02-2006 08:20 |
|
Det er da ligegyldigt om sælger "vil" tage den tilbage, det skal de. Det står jo i din kontrakt, at den skal være børnevenlig, de har selv skrevet under, bordet fanger. Du kan jo bede din advokat "fortælle" hende, at du evt. vil være så venlig ikke at fakturere hende for dine udgifter i de 2 uger. Men retur skal den. Bare op med tegnebogen, moster! :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kanon!!! |
tinad |
14-02-2006 11:15 |
|
Tak for alle de gode svar, der går en rød tråd igennem alle jeres svar, nemlig dyrlæge og advorkat!!! Jeg har taget kontakt til advorkat, og dyrlægen kommer... Jeg vil gerne takke jer fordi I har givet jer tid til at komme, med jeres erfarringer, og gode og opløftet kommentar  Tusind tak!!! Knuz Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det binder |
muz4 |
14-02-2006 18:34 |
|
hvis i har lavet en kontrakt og skrevet under begge er det det der står i kontrakten der binder
3 ÅRS HOLLANSK VARMBLODSHOPPE SÆLGES.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|