|
|
| Hjælp - et pinligt spørgsmål |
| Forfatter:  |
Gsims |
| Dato:  |
12-02-2006 22:57 |
|
Især fordi jeg er matematiklærer. Men efter et halvt års barsel, så er hjernen altså ikke helt i omdrejninger endnu, selv om jeg arbejder hårdt på sagen...  Hvad hedder en trekantet "kasse"? Det er ikke en pyramide, jeg taler om, men en kasse, der er skåret over på midten gennem to hjørner. Som min mand siger "en trekant med højde", men jeg tror måske ikke lige, det er den officielle benævnelse Kan nogen af jer (evt. folkeskoleelever ) hjælpe? (helst inden vinterferien er slut, for der skal jeg nemlig starte på arbejde igen ) På forhånd mange tak!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Glemte lige |
Gsims |
12-02-2006 22:58 |
|
et flueben 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Trekanter |
webster |
12-02-2006 23:01 |
|
Så må det være enten en ensvinklet eller retvinklet trekant du er ude efter.
I don't suffer from insanity... ..I enjoy every waking moment of it...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trekant |
Deerhunter |
12-02-2006 23:04 |
|
Ligesidet / retsidet trekant? Triangel? Pythagoras trekant?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| øhhh |
|
|
glemte lige et flueben...hvor??? Må først spørge dig, at eftersom du er matematiklærer-uddannet, har du så ikke en baggrundsviden omkring geometri? eller nogle bøger du kan slå op i? Også selvom du skriver det er et pinligt spørgsmål  Bare sådan lidt nysgerrighed, mht. undervisningsniveau... hvilket klassetrin underviser du i? Dit spørgsmål omkring "trekanten" er lidt svært at forstå... kan du forklare hvad du mener nærmere...? Hvis det er en kvadratisk kasse du skærer over er det en ligebenet trekant.. men måske du mener noget andet. Mvh Anna.. ( godt nok ikke folkeskoleelev.. det er snart 10 år siden)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det ved jeg! |
Nanna (Sebastian) |
12-02-2006 23:07 |
|
en club-sandwich!
Hilsen Nanna og Sebastian Dressur er kommunikation mellem hest og rytter And I wonder...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forfanden, Artinirte, |
|
|
nu er der kaffe (med mælk og sukker) over hele tastaturet.
Men jeg har heller ikke forstået - snakker vi om firkanter eller kuber? Der er ikke noget der hedder "kasser" i geometri, heller ikke selv om timen skulle falde lige omkring frokost. Hvis det er en kube, er det så diametralt modsatte hjørner, snittet ligger i - så bliver det en pyramide, så det er det nok ikke - men hvordan så?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bæhjul... |
Nanna (Sebastian) |
12-02-2006 23:15 |
|
JEG HAR JO RET 
Hilsen Nanna og Sebastian Dressur er kommunikation mellem hest og rytter And I wonder...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En trapez |
|
|
Tænker du på en trapez..? Altså en "kasse", der er formet lidt som en trekant. Hvor bunden er breddere end toppen, og det øverste af sidestykkerne hælder indad ..? Ligesom en cirkusskammel.. Carina
- INGEN ER MERE VÆRD END ANDRE -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Artinirte, |
|
|
jeg har haft masser af matematik på uni, og er sågar kommet forbi en "sadelform" i geometri, men jeg kan uden at skulle ind og slå op i mine gamle bøger afsløre at "club-sandwich" IKKE er en af de veldefinerede geometriske former - fyldet i midten er simpelt- hen for svær at beskrive.
Men ja, det er da også kun sjovt fordi du - måske - har ret.
Bliver skægt at se hvad den hedder i Nordjylland om 10-20 år, den form, "å hæer har vi så glåbsanvitsen der opstår ve a dele kassen i tou sån let sjusket"?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| du spytter kaffe ud |
Nanna (Sebastian) |
12-02-2006 23:28 |
|
og jeg bider mig selv i hånden af grin  STOP.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kan man.. |
Kristine B |
12-02-2006 23:36 |
|
.. ikke kalde det for en kile?  Om det er det officielle ord for sådan en tingest ved jeg ikke, men mener at man gennem min matematik tid har kaldt sådan en for det..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu er det ikke flader, |
Gsims |
13-02-2006 07:37 |
|
jeg spørger til, det er en rumlig figur. Og det ér ikke en pyramide. Club-sandwich er rent faktisk en god forklaring af, hvordan den ser ud, selv om det nu ikke er dén geometriske betegnelse, jeg leder efter  Og jeg ér rent faktisk kommet i tanker om, hvad den hedder - nemlig et prisme! Man kan godt finde det i mine bøger, men mit overblik fejlede et eller andet alvorligt i går aftes, for selv om jeg sad og kiggede på den side, hvor figuren var, kunne jeg ikke finde den... pyha, jeg skulle nok være gået tidligere i seng  (fluebenet er det jeg glemte at sætte i "send e-mail svar...", fordi jeg så ikke behøvede at skulle herind at kigge for at finde ud af, om nogen havde svaret)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Læs nu lige hvad |
Gsims |
15-02-2006 15:58 |
|
jeg skriver - det er ikke en flade, men en rumlig figur - dermed kan det ikke være et trapez. Som jeg skriver, hedder det et prisme - det er tit en god idé at læse hele tråden! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pruuu... |
|
|
Slap af...I kan have skrevet indlægget på samme tid. Det hænder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ditte... |
Gsims |
15-02-2006 17:08 |
|
Jeg indsætter en smiley for at vise, at jeg har et smil på læben, og så beder du mig slappe af? Meget logisk...  Så vidt jeg kan se, er der i øvrigt 43 minutter mellem de to indlæg, så jeg tvivler på, at de er postet samtidigt, men hvad ved jeg - når man er så langt oppe at køre, som jeg åbenbart er, så er man jo ikke rationel i sine slutninger  TSK...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jo ser du... |
Anja - Aricana |
15-02-2006 17:39 |
|
Jeg fandt en hjemmeside der hedder www.formel.dk/matemati...ometri.htm Og her kalder de det altså en tresidet pyramide *GG* Den har nok et mere professionelt navn - men sjovt, det er den betegnelse de bruger der *s*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lige et billede |
Gsims |
15-02-2006 17:47 |
|
af et prisme - for jeg tror der er mange, der taler om noget helt andet end jeg... (se bort fra farver, tal og bogstaver) 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| matematik |
|
|
Haha, og det ligner en club-sandwich  Det er der vidst delte meninger om  Men godt du fandt ud af... En rummelig figur der er trekantet kan du godt være riiimelig mange ting  Knus
TEAM MIKI Vi kom - vi red - vi sejrede! FJORDHESTEN - kan og vil!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| arrghhh... |
|
|
Uha... alle de farver. Det minder mig om fysikeksamen i 10. klasse...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| en toblerone |
|
|
godt du ikke er mine børsn lærer- hvordan skal du kunne lære dem at bruge en toblerone??
oppe eller nede en tur i det grønne er det fede
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ville kalde det et.. |
|
|
penalhus.. Ligner de der trekantede penalhuse man kan få.. Penalhus-trekant..
I ved ikke hvad i har, før i mister det - Pas godt på jeres dyr Jeg elsker ikke folk, fordi de er smukke" Jeg synes de er smukke, fordi jeg elsker dem!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, nu mangler der da |
Gsims |
15-02-2006 22:54 |
|
ikke gode bud på, hvad sådan en fyr kan hedde på "ikke-matematisk"  Skovtrolden: altså ikke for noget, men jeg tror ikke chokoladespisning er på ret mange skoleskemaer  Jeg håber og tror på, at min hjerne langsomt men stabilt er på vej på rette kurs, så langt kan jeg da berolige bekymrede forældre.  Jeg er pt i gang med at rydde op i de forskellige skuffer i knolden og er i gang med at skifte fødsels-vejrtræknings-proceduren ud med bl.a. matematik og fysik/kemi, da der åbenbart ikke er plads til begge - et større arbejde, der KAN løbe ind i et par kiks undervejs 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Da jeg var barn, |
|
|
startede synligt rødt lys ved 680nm, ikke 660 - ser nutidens skoleelever bedre end vi gjorde???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Buhl... |
Gsims |
16-02-2006 09:27 |
|
nu skrev jeg jo: (se bort fra farver, tal og bogstaver) af den simple årsag, at det var den tegning, jeg kunne finde på nettet, der bedst viste et prisme, og så skal jeg da ærligt tilstå, at jeg faktisk overhovedet slet ikke så på tallene.  Synligt lys har bølgelængder på ca. 400-800 nm, afhængig af i hvilken bog man ser (nogle steder siger man 380-740, andre noget andet), men det du spørger om er vel grænsen mellem orange og rød? Og så kan man jo i øvrigt overveje, om ungerne i så fald ser bedre eller dårligere 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Uha uha... |
|
|
ser nu den skrækkelige fysik eksamen tydligere og tydligere for mig...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|