Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Ny historie
Forfatter: 
Dato:  11-02-2006 11:59
Nu har jeg skrevet en ny historie, som jeg så sætter det første stykke ind af her :-) . Den er IKKE færdig redigeret, og det første stykke med Carolina skal omskrives. Men i plejer at være gode til at gi ideeer her, så derfor bliver den sat ind!
Personerne er IKKE de samme som i min anden historie, selvom nogen af dem har samme navne.
OG det skal lige siges, at den bliver bedre hen ad vejen, så bare spring de første sider over hvis i synes den er kedelig først..
CAROLINA
Jeg drejede rundt om mig selv, og betragtede kritisk mit spejlbillede i det store guldindfattede spejl.
Nej.
Det var altså ikke godt nok!
Jo, håret var fint, sådan som det var sat op, enkelt og elegant, med et par lange totter hængende ned omkring mit ansigt.
Makeuppen var også pæn, et godt lag mascara der fremhævede mine øjne, rosa glitter-øjenskygge, og kindrødt til at optegne kindbenene. Pænt og naturligt, og ikke alt for meget, så jeg kom til at ligne en sminkedukke.
Men kjolen var under alt kritik! Den lignede jo et eller andet der var købt på udsalg i genbrug!
Farven var flot, sådan helt kornblomstblå, ligesom mine øjne.
Men den sad alt for stramt på overkroppen, jeg kom næsten til at se decideret fed ud! Og den smøg sig slet ikke så elegant om mine ben som jeg havde håbet den ville.
Og jeg der ellers havde syntes så godt om den, da jeg prøvede den i forretningen.
Måske var det slet ikke kjolen, men mig det var galt med.
Havde jeg taget på?
Jeg greb prøvende fat om mit maveskind. Var det ikke slappere end det plejede?
Da denne forfærdelige tanke slog mig var jeg lige ved at begynde at tude.
Det eneste der afholdt mig fra det, var tanken om den katastrofe jeg ville være bagefter. Min makeup ville jo være totalt ødelagt! Og det gik altså ikke, specielt ikke i dag, på min 15 års fødselsdag.
"MOR", hylede jeg rædselsslagent.
Hun kom straks springende med et forskrækket udtryk i øjnene.
"Hvad er der galt skat?" spurgte hun forpustet.
"Se.. kjolen..!, hikstede jeg, og kunne ikke holde et par tårer tilbage.
"Jamen den er da så smuk, lille skat", sagde min mor, og smilede lidt nervøst til mig
"GU FANDEN ER DEN IKKE SMUK", hvæsede jeg hulkende tilbage. "DEN FÅR MIG TIL AT LIGNE EN FED KO"
Min mor sagde ikke noget med det samme, stod bare og så nervøs ud, mens hun vred hænderne. Kunne hun ikke engang finde ud af at trøste mig? Helt ærligt..
Jeg gav mine hulk et par toner til, og dét hjalp.
Endelig.
"Såså, pusling, vi køber selvfølgelig en ny kjole, nu med det samme, hvis du ikke kan li' denne her,!"
Min mor tog forsigtigt fat om mig, og strøg mig over ryggen med sine blanke, lakerede negle.
Jeg så op på hende med forgrædte øjne.
"Mener du det", spurgte jeg hæst, og trak mig ud af hendes greb.
"Selvfølgelig, lille skat", sagde min mor lettet, og smilede til mig med sin skrigrøde mund.
"Men kan vi nå det? Jeg bliver også nødt til at ha' ny makeup nu"
"Vi skal nok nå det, pus, nu skal jeg finde Chrissie", svarede min mor og strøg ud af værelset.
Fint nok, tænkte jeg, og smilede for mig selv, mens jeg brutalt krængede kjolen af.
Det tynde stof revnede ned af ryggen med en flænsende lyd.
Skide være med den gamle las, den var alligevel lige til skraldespanden, mumlede jeg for mig selv, og sparkede kjolen tværs over gulvet med mine spidse støvlesnuder.
Jeg stillede mig igen op foran spejlet, og betragtede indgående mig selv.
Høj og slank, med blankt, glat, sort hår der nåede mig til hofterne. Klare, blå øjne, lys hud, og et smalt ansigt med tydelige kindben.
Jeg drejede mig omkring og vendte siden til.
Jo, min mave var stadig pæn og flad. Men jeg måtte alligevel til at passe på, det kunne ikke hjælpe at jeg begyndte at tage på..

Lidt over 2 timer senere var jeg endelig klar.
Min mor og jeg var hurtigt kørt op til en af byens modeforretninger og havde fundet en ny kjole, lige i sidste øjeblik.
Jeg var ikke fuldkommen tilfreds, men det var der ikke noget at gøre ved.
Så havde Chrissie lagt en ny makeup på mig, og endelig var jeg klar til at modtage mine gæster.
Det hele var klart, og den store sal var pyntet flot op.
"Så pus"
Min mor rettede febrilsk på min halskæde med hektiske, nervøse bevægelser. Hun vimsede straks efter videre som en forvirret høne, og begyndte at afgive ordrer til alle og enhver.
Jeg sukkede.
Det var tydeligt hvis skyld det ville være, hvis min fødselsdag ikke blev vellykket..
Det var en åben fest, og alle de der ville kunne dukke op, men upassende personer ville jeg naturligvis sende væk. Så der skulle nok komme gang i den, og min mor havde lovet at hun nok skulle holde sig væk. Heldigvis.
Jeg kastede et sidste blik ind i spejlet, og begyndte så at gå over mod salen.

VINN
"VICTORIA" brølede min stedfar, så det kunne høres gennem hele huset.
Jeg fór sammen, og skyndte mig ned i stuen til ham
"Ja?", spurgte jeg forsigtigt, da jeg stod foran ham. Han sad og faldt sammen i vores gamle lænestol foran fjernsynet. Akkurat som han plejede.
"Hmm. Gider du hente mig et par øl?," brummede han sløvt uden at fjerne sit blik fra tv-skærmen.
Jeg nikkede hurtigt, og strøg ud i køkkenet for at gøre som han bad om. I forbifarten var jeg ved at falde over en gammel bananskræl der lå og flød midt på gulvet. Føj. Det var tydeligt at mærke når mor var syg.
Jeg fandt hurtigt et par øl frem fra en kasse på gulvet, og gav mig til at lede efter oplukkeren. Hvor var det nu jeg lagde den sidst?..
Nåh ja. Ovre ved telefonen.
"Værsgod". Jeg satte forsigtigt de to øl ned på det beskidte sofabord, der i forvejen var næsten fyldt med tomme flasker og cigaretskod.
Han brummede et eller andet uforståeligt, og tog en slurk af den første flaske.
Jeg sukkede, og trak mig atter tilbage til værelset. Hvor var han dog en idiot! Jeg fattede ganske enkelt ikke min mor, at hun havde kunnet falde for ham! Hvis hun da overhovedet nogensinde havde været forelsket i ham.
Emmy havde ikke ringet endnu. Bare hun dog snart ville gøre det, så jeg kunne komme ud af det her hus.
Væk fra en stedfar der sad og gloede dagen lang, væk fra min mor der lå og ømmede sig oppe i sengen, og væk fra den rådne stank, og cigaretrøg og øl. Væk!
Mine små søskende var faktisk efterhånden den eneste grund til, at jeg ikke for længst var stukket af. Hvordan skulle de klare sig uden mig?
Som svar på mine bønner kimede telefonen i det samme højlydt.
Igen fór jeg forskrækket sammen, og skyndte mig ned af trappen, så hurtigt at jeg var ved at snuble.
"Det er Vinn", gispede jeg forpustet da jeg var kommet ned, og havde løftet telefonrøret.
"Hej, det er Emmy", lød min venindes stemme i røret, glad og ubekymret som sædvanlig. "Kommer du over nu?"
"Ja", svarede jeg kort. "Vi ses!"
Jeg skyndte mig at smide røret på, og løb ud i entreen.
"Farvel!", råbte jeg, og satsede på at en eller anden hørte det. Hvis de ikke gjorde, kunne det egentlig osse være lige meget. De bekymrede sig alligevel aldrig om hvor jeg var henne.
"Hvor skal du hen Vinne?", lød i det samme min lillebrors forsigtige stemme.
Lilletim stod lige bag mig, og betragtede mig opmærksomt med sine blå øjne.
Jeg smilede til ham, og løftede ham op på armen.
"Jeg skal over til Emmy, Timse", svarede jeg og gav mig til at filtre hans uglede pandehår ud.
"Hvorfor", spurgte min lillebror stille, og stirrede lige ind i mine øjne.
"Jamen det er fordi, det har vi aftalt, ikke osse?", forklarede jeg tålmodigt og satte Tim ned igen.
Han havde altid heddet Lilletim, lige fra den dag han blev født. Og selvom både Lili og Totte og tvillingerne var yngre end ham, havde han beholdt det navn. Det passede lige som til ham.
"Må jeg ikke nok komme med Vinne, jeg skal nok slet ikke være irriterende", bad han, mens han stod og trådte sig selv over tæerne.
"Nej, det går altså ikke i dag"
Selvfølgelig kunne han ikke komme med. Emmy havde jo sagt at vi skulle til fest, hos hende den rige tøs, Carolina-et-eller-andet. Ikke at jeg havde specielt meget lyst, men Emmy havde forsikret at det ville blive sjovt.
Jeg havde aldrig brudt mig om fester, eller i det hele taget store forsamlinger. Det gjorde mig så nervøs, med så mange mennesker omkring mig. Men lige nu var alting bedre end at være hjemme..
"Årh, hvorfor ikke, Vinne, for mor vil altså ikke ha' jeg er her, hun siger jeg er en dum møgunge, Vinne, men det er jeg ikke, vel?" Tim talte så hurtigt at han snublede over ordene, og hans øjne var vidåbne.
Hvordan kunne min mor finde på at sige sådan noget, tænkte jeg vredt, drengen var seks år gammel, seks år!
"Nej, selvfølgelig er du ikke det, mor laver bare sjov!", forsikrede jeg ham om, mens jeg smilede beroligende til ham. "Men nu bliver jeg nødt til at smutte, vi ses Timse! For resten, hvor er Marlin blevet af? MARLIN!"
Min søster kom gående, mens hun mumlede vredt.
"Ja, ja, ja, JA! Hvad er der nu, Vinn?"
"Du holder lige et øje på Lilletim, ikke,?" spurgte jeg uden at tage mig af hendes sure tonefald.
"Hvorfor?", mukkede hun, mens hun stirrede irriteret på mig. Hun lignede vores mor, ligesom Tim. Fregnet hud, flammerødt hår, og lyseblå øjne. Men hun var ligeså spinkel som jeg var, selvom hun var lidt højere af sin alder end mig.
Jeg selv var lille, tynd og meget spinkel. Min hud var så bleg at den nærmede sig porcelænshvid, og mit hår var tyndt, fladt og sølvhvidt, (hvis man skulle kalde den farve noget pænt) og hang tjavset ned over mit ansigt som et gardin. Mine øje var bleggrå og vandede, og de fik mig til at ligne en albino eller sådan noget.
Alt på mig var spinkelt og benet, og man kunne tælle mine ribben. Jeg hadede mit udseende, hver eneste lille ting ved mig, jeg hadede at ligne min far. Hvorfor skulle jeg ligne en jeg hadede og foragtede, så meget? Jeg havde aldrig mødt ham, men han var skredet fra min mor da hun var gravid med mig, og bare dét var nok til at jeg ikke brød mig om ham.
"Du kan vel godt se efter ham mens jeg er ovre hos Emmy, ikke?", sukkede jeg opgivende. "Gør mig nu den tjeneste, Marlin!"
Jeg så bedende på min søster. Marlin var to år yngre end jeg, men alligevel havde vi altid snakket godt sammen, og holdt sammen når vi havde det svært.
De fleste syntes hun var sær, at hun altid var sur og aggressiv. Men jeg vidste bedre. Marlin havde aldrig haft det let, det havde ingen af os. Hun var blevet mobbet gennem hele sin skolegang, og havde altid haft det dårligt hjemme. Hun var blevet meget indelukket, og ville aldrig tale med nogen, måske lige på nær mig.
Hun nikkede til sidst, og rakte armen frem.
"Kom så her Timse"
"Tak", smilede jeg lettet, og skyndte mig ud af døren.

EMMY
Hvorfor skulle jeg absolut være så perfekt? Hvorfor? Alle andre kunne få lov til at være dem selv, mens jeg, jeg skulle hele tiden smile og være glad, være høflig over for alle, svare pænt, og være stille fireogtyve timer i døgnet, medmindre jeg blev spurgt om noget, eller kunne komme med et intelligent svar. Og det kunne jeg aldrig, efter min mors standard.
Alle forventede så meget af mig, bare fordi alle mine andre søskende havde sådan nogle superhjerner, og klarede sig perfekt i alting.
Hvad så hvis jeg ikke var lige så klog? Hvad så hvis jeg måske slet ikke havde lyst til at være så klog, men bare en ganske almindelig pige?
Jeg sukkede dybt, og lod mig falde tilbage på sengen. Det gik ikke. Ikke med de forældre jeg havde.
Find smilet frem, Emmy, sagde jeg bestemt til mig selv, du skal til fest, og Vinn kommer om lidt. Du har det jo godt, så smil!
Men til hvad nytte. Vinn vidste alligevel med det samme når jeg ikke var glad. Så kunne jeg altså smile så meget jeg ville, for det var ligesom om hun kunne se ind i mig, lige gennem den ydre facade.
Andre syntes vist at hun var lidt mærkelig, sådan en outsider. Men når nu hun var veninder med mig kunne de godt acceptere hende, jeg var jo populær og respekteret. Det var egentlig noget underligt noget.
Vinn var nu ikke det mindste underlig efter min mening, bare meget stille og indadvendt. Hun tænkte meget over tingene, ikke som mig, der bare sprang ud i det, og elskede at snakke og grine og synge højt.
Hvis jeg så ellers kunne få lov for min kære mor. Hun brød sig ikke om at jeg snakkede for meget.
Eller sang eller grinede for den sags skyld.
I det samme ringede det på døren. Det var selvfølgelig Vinn. For det første var hun den eneste der kunne tænkes at komme på det her tidspunkt, eftersom jeg selv havde inviteret hende, og for det andet var hun den eneste der brugte ringeklokken.
Jeg skyndte mig ud i entreen for at lukke op. Vinn stod ude i blæsten, med sin alt for store jakke trukket op omkring ansigtet. Hende tynde, tjavsede hår hang ned omkring hovedet på hende, og skjulte det meste af hendes ansigt. Hun frøs tydeligvis, og jeg skyndte mig at lukke døren helt op så hun kunne gå indenfor.
"Hejsa", sagde jeg, og betragtede Vinn bakse med sin jakke.
Hun løftede hovedet og sendte mig et hurtigt smil, men svarede ikke. Det tog jeg mig nu ikke af, for det var tit hun ikke svarede mig. Hun mente vist det var unødvendigt..
Hun havde som altid sin sorte fleecetrøje på, og sine forvaskede cowboybukser. Jeg besluttede at gå lige til sagen.
"Vinn, det dér er jo ikke festtøj, er det?," spurgte jeg ligeud.
"Nej, måske ikke", indrømmede Vinn med et skuldertræk. Det var det gode ved hende, hun blev aldrig sur over sådan noget, for hun foretrak at man sagde sin mening.
"Det er okay, du kan jo bare låne af mig" tilbød jeg.
"Tak."

Vi gik tavse op på mit værelse, og gav os til at lede efter noget tøj til Vinn. Det var ikke helt nemt at finde noget der sad pænt på hende, fordi hun var så tynd og lille. Det endte med at hun fik mine sorte bukser, dem med elastik, og en løstsiddende blå bluse på, og derudover lånte hun min lille sølvkæde. Men hun nægtede stædigt at lade mig sætte hendes hår op, eller lægge make-up på hende.
Det ville nu ellers klæde hende, tænkte jeg, mens jeg betragtede min veninde ligge udstrakt på min seng med et blad i hænderne. Hun kunne faktisk blive meget køn, hvis bare hun gjorde noget ud af sig selv.
Men sådan var Vinn ikke, hun var bare helt naturlig og fuldkommen sig selv. Desuden var hun så ligeglad med, hvad andre tænkte om hende som man kunne være. Det misundte jeg hende sommetider.
Jeg vendte mig igen om til spejlet, og stirrede tænksomt på mit spejlbillede. Hvad pokker skulle jeg gøre ved det hår? Sådan en tyk, gulgylden, krøllet manke. Men alligevel, jeg havde da været heldig med mit udseende, og min hud var også pæn: solbrændt og glat, og helt uden bumser.
I det samme kom jeg i tanker om noget.
"Vinn, vi skal for resten huske at ha' badetøj med!"
Vinn løftede forbløffet blikket fra bladet, og stirrede på mig. Jeg bed mig i læben. Vinn hadede at vise sig i badetøj, eller i det hele vise sin krop frem.
"Jamen.. det er jo koldt udenfor", svarede hun endelig med undren i stemmen, som om hun slet ikke kunne forstå at nogen mennesker kunne tænke på badning på denne tid af året.
"Nåh.. ja.. men hende der Carolina Smythe, hun har en indendørs pool!"
"Hmm." Vinn rynkede panden, og rettede igen opmærksomheden på sit blad.
Nåja, hun havde i det mindste ikke sagt at hun ikke ville være med til at bade..
Vinn var faktisk meget bleg i dag, endnu blegere end hun plejede, lagde jeg pludselig mærke til, og hendes render under øjnene var meget tydelige.
"Er der noget galt?", spurgte jeg forsigtigt, og lod mig falde ned på sengen ved siden af hende. Jeg havde ikke regnet med et svar, for Vinn indviede sjældent andre mennesker i sit privatliv, selv ikke mig.
"Det er bare min stedfar", svarede hun med sin tynde stemme, mens hun stædigt vedblev at stirre på sit blad. "Og min mor. Og mine søskende. Emmy, jeg kan simpelthen ikke klare det mere!" Endelig rettede hun blikket mod mig, og hendes stemme lød fortvivlet.
Jo, jeg vidste da udmærket at Vinn ikke havde det nemt derhjemme. Som den ældste i en søskendeflok på 7, med en stedfar der altid var sur og ugidelig, og med en mor der aldrig rørte en finger for hende havde hun nok at se til.
Jeg lagde forsigtigt armen omkring hendes spinkle skulder.
"Det skal nok gå, ikke?," sagde jeg stille, og smilede opmuntrende.
Vinn begyndte at hulke sagte. Hele hendes tynde krop rystede, og hun skjulte hovedet i hænderne.
Hvad skulle jeg gøre? Vinn brød sig ikke om at vise sine følelser, og det var meget sjældent hun gjorde det. Hun ville sikkert være meget pinligt berørt over at hun var begyndt at græde foran mig, men jeg syntes slet ikke det var noget at skamme sig over. Det var da bedre end aldrig at vise hvad man følte.
Jeg sagde ikke noget, ganske enkelt fordi jeg ikke vidste hvad det skulle være. Lidt efter stoppede Vinns gråd dog også, og hun tørrede snøftende øjnene med den ene hånd.
"Undskyld", hviskede hun hæst, og slog blikket ned.
"Vinn, det gør da ikke noget", udbrød jeg.
Hun smilede hurtigt, og trak på skuldrene. Så rejste hun sig op med et ryk.
"Nå, skal vi se at blive klar til den fest, hvad?"
Vinn gik med til at låne en af mine gamle badedragter, en kedelig sort en med masser af elastik i, så hun kunne have den på uden at den faldt ned.
Jeg selv tog min nye bikini på, selvfølgelig.
Nu var vi faktisk klar. Så manglede vi bare det gode humør..

--
MICK
Kald mig bare en pessimistisk nar. Jeg er ligeglad, for jeg er mig, uanset om folk kan lide det eller ej. Det kan de nu. Jeg er i hvert fald en af de mest populære drenge, og de fleste piger synes, at jeg er lækker og cool. Det er jeg vel egentlig også. Ikke sådan en nar, der vader rundt med et fjoget grin, sidder alene i fritiden, og altid laver lektier. Sådan er jeg ikke, slet ikke. Jeg er ingen taber. Jeg har masser af venner, og jeg har altid noget at tage mig til i fritiden. Synes du jeg lyder som en nar? Så er det vist dig der er taberen her.
Michael Penellin, det er mig. Men fordi jeg er noget af et basket talent kalder folk mig nogen gange Michael Jordan. Men ellers bliver jeg kaldt Mick. Kort og godt.
Som sagt ser jeg temmelig godt ud. Halvlangt, brunt hår, grøngrå øjne, og solbrændt hud. Jeg er selvfølgelig i god form. Specielt høj er jeg ikke, men pigerne kan også meget bedre li' drenge der ikke er de rene kæmper. Og de få der helst vil ha' høje drenge, de falder for min charme alligevel.

Dagen var ellers startet så godt, men så havde min bedste ven Danny ringet og sagt, at han alligevel ikke kunne komme med til den fest, som en af de rige tøser holdt den aften. Og så med den ondsvage begrundelse, at hans oldsag af en mormor var død. Ja, okay, hun var død, men det kunne han jo ikke gøre noget ved? Hvorfor så blive væk fra en fed fest? Det blev konen da ikke vækket til live af? Pjat og hysteri efter min mening.
Men nok om det. Jeg var i hvert fald i temmelig dårligt humør, eftersom jeg nu måtte tage til en fest alene. Det så ikke specielt cool ud.
Den idiot, han måtte virkelig til at tage sig sammen, hvis han ville beholde sit image, og ikke mindst sin position som min bedste ven.
Den fest var ikke god at misse, for det ville helt sikkert blive fedt, og jeg havde lavet en aftale med et par af mine venner om, at de skulle smugle alkohol ind. Det ville ikke være cool at blive væk. Alle kom, det var simpelthen bare noget man gjorde, hvis man havde det mindste stænk af selvrespekt.

--
JOEY
Jeg lænede mig tilbage i kontorstolen så den knirkede, strakte armene, og smilede tilfreds. Nu ville selv den mest garvede hacker få meget, meget svært ved at kaste en hvilken som helst virus på min computer. Endelig var den 100% sikker. Eller det vil sige, man skal aldrig sige at noget er 100% sikkert. Det bliver det faktisk aldrig, har jeg efterhånden lært. Men så var den i det mindste 99,9% hacker-sikret. Og det var så godt som det nu engang kunne blive. Joseph Tanner, du er et geni, tænkte jeg ved mig selv, og gabte søvnigt.
Efter et hurtigt blik på det store vægur kunne jeg konstatere at klokken var halv otte. Om aftenen altså. Tim havde lokket mig til at tage til en eller anden ondsvag fest samme aften, hos byens rigeste og mest snobbede pige, Carolina Templeton Smythe. Den begyndte ved nitiden. Så der var lidt tid endnu. Gad vide, om man overhovedet fik mad til sådan en fest? Eller skulle man spise hjemmefra? Ja, som du utvivlsomt kan høre, har jeg ikke den store erfaring med fester. Det interesserer mig faktisk ikke det mindste. Jeg har aldrig kunne gennemskue, hvad det helt præcist er, der er det fede ved at råbe og skrige som dyr, danse rundt og drikke hjernen ud, gang efter gang. Så det holder jeg mig fra. I stedet bruger jeg min tid fornuftigt, som regel her foran min computer. Jeg spiller ikke ondsvage spil, næh nej, jeg designer programmer som for eksempel firewalls og andre slags antivirus-software. Dét er da langt mere spændende. Jeg må også tilstå, at jeg nogengange har brugt mine evner foran en computer til at hacke mig ind i andre systemer. Det holder jeg naturligvis for mig selv, for jeg har ikke noget behov for at prale til alle enhver.
Folk kalder mig nørd. Måske er det heller ikke helt forkert, hvis de med 'nørd' altså mener en, der interesserer sig for dybere ting end fester, og hvilket tøj de nu skal ta' på i skole. Jeg ligner egentlig også den klassiske model af en 'nørd': Tynd, spinkel og ikke-trænet, bleg hud, brune øjne, sjusket mørkt hår og naturligvis briller.
Efter at have stirret tomt ud i luften i et par sekunder kom jeg frem til, at det ville være smart nok at spise hjemme. Og dog, alligevel. Min mor havde ekstra travlt på jobbet i øjeblikket, og i hendes stressede perioder, hvor alt hendes tid blev brugt på arbejde, var det mest interessante der befandt sig i vores køkken toastbrød.
Jeg rejste mig op og strakte mig, før jeg smuttede ud i køkkenet. Opvasken hobede sig op, for der var ligesom ingen til at gøre noget ved den.
Jeg gad bestemt ikke gå i gang med det nu; mine øjne var slørede efter at have tilbragt hele dagen og det meste af natten foran computeren, og min mave trak sig sammen af sult. Desuden skulle jeg jo gerne have bare en smule energi tilbage, hvis jeg skulle med Tim til den fest.
Men skabene var tomme. Okay, der var altså ingen vej udenom.
Jeg sukkede, og begyndte at skylle tallerkenerne over med koldt vand, før jeg gjorde dem ordentligt rene med sæbe og varmt vand.
Da jeg havde skyllet en 10-20 tallerkener, en håndfuld bestik og nogle glas, orkede jeg ikke mere. Mine fingre syntes vist, at de allerede havde gjort deres pligt.
Så gav jeg mig til at rode efter noget spiseligt, men uden resultater. Det eneste jeg kunne finde, var en gammel plade chokolade, og en halvsmattet banan. Mums. Jeg sukkede, og lod mig falde ned i en lænestol. Så tog jeg hul på mit beskedne måltid. Banan og chokolade, og vand at drikke. Jeg havde slet ikke behøvet nogen tallerken. Skønt, skønt, skønt. Det hele var simpelthen skønt! Folk der siger, at enebørn har det nemt, burde skydes. Jeg har det bestemt ikke nemt! Min mor er ligeglad med mig, og jeg har ikke andre, måske lige bortset fra Tim.
Som du måske allerede har gættet, er jeg ikke den type der ligefrem vælter mig i venner og bekendte. Nu jeg tænker over det, begrænser min omgangskreds sig faktisk til min mor, Tim, og så et par næsten ukendte mostre og en farmor. Hvor ynkeligt! Og Tim er faktisk ikke engang en rigtig ven, altså sådan en man kan betro sig til, og ringe til på hver en tid af døgnet. Han er mere en, jeg er sammen med en gang imellem, af mangel på bedre. Og mest når han har lyst.
Enhver kostekspert ville for længst have krævet mig i behandling for mine spisevaner.
Jeg sad for det meste oppe til en 1-2-tiden om natten, og det var som regel også på det tidspunkt jeg indtog min aftensmad, hvis jeg overhovedet fik noget. Så sov jeg til halv otte, og tog bussen til skole klokken lidt over otte. Ingen morgenmad. I skolen spiste jeg en kage, eller, hvis jeg havde en 'god' dag, måske et stykke brød eller to. Om eftermiddagen drak jeg noget cola og spiste chips, og en gang imellem et eller andet fra kiosken nede på hjørnet. En hotdog eller sådan noget.
Som du kan høre var jeg usund, mærkelig og til og med grim, og på mange områder talentløs. Ja, Joseph Tanner, måske er du intelligent, men det er også dit eneste fortrin. Måske, men behøver jeg andet? Jeg har mig selv, og det er nok.

--
EMMY
Klokken var toogtyve minutter i 9. Busstoppestedet lå kun få minutter væk fra mit hus, så der kunne vi hurtigt nå ned. Carolinas hus lå et stykke uden for centrum, og det tog ikke mere end et kvarters tid at komme derud med bussen. Det hele var planlagt til mindste detalje, inde i mit hoved. Jeg kunne endda huske præcis hvad tid, bussen skulle være derude. Klokken 20:56. Præcis.
Jeg kastede det store halstørklæde omkring halsen et par gange, og åbnede døren for at gå ud. Det var næsten helt mørkt, og nordenvinden var bidende kold. Jeg skuttede mig. Egentlig holdt jeg mest af byen når den var henlagt i mørke, og den eneste lyskilde var det blide, hvidgule skær fra gadelygterne.
De små, pertentligt indhegnede træer, der var plantet langt vejen, blev kastet fra side til side af den iskolde vind. De få blade de stadig havde tilbage, blev brutalt flået af, og hvirvlede omkring i luften.
"Det er skønt, ikke?", lo jeg pludselig, og så på Vinn, der stod stille ved siden af mig, og fulgte et blads baglæns saltomortaler gennem luften.
"Jo.", svarede hun stille, næsten uhørligt. Hun løsrev blikket, og begyndte igen at gå.
"Vi skal skynde os hvis vi vil nå bussen", huskede hun mig på. Jeg sukkede. Det hele var ved at drive mig til vanvid, det at skulle leve efter en plan hele livet, holde styr på tusind ting, og blive skældt ud og foragtet hvis man glemte bare én af dem. Den glæde jeg for et øjeblik siden havde følt ved bare at betragte en bunke visne blade, og lytte til vinden, var sporløst forsvundet. Det var da ikke noget at føle sig glad over. Det var jo direkte dumt. Og upassende. Jeg burde opføre mig voksent, som min mor ville have sagt. Alle de her ting og tanker var naturligvis noget, jeg holdt for mig selv. Hvad ville folk ikke tænke om mig, hvis de vidste hvad for nogen tossede ideer jeg somme tider gik og legede med?
"Du har ret", svarede jeg omsider, og begyndte også at gå.
Vi gik et stykke i tavshed, side om side, i den kolde efterårsaften. Da vi nåede stoppestedet var klokken 20.42. Tre minutter til bussen gik. Vi var kommet lige til tiden.
Vinn stod lige midt i en flok hvirvlende rødgyldne blade, der fløj omkring hende, og legede med hendes lange hår. Hun mindede om en elverprinsesse, som hun stod dér, lys, spinkel og fin, med et drømmende blik i øjnene, i det svage månelys. Jeg ved godt, at de fleste tænkte på hende som grim, mærkelig, og som en taber, men sådan så jeg ikke på hende. Jeg måtte da indrømme, at jeg måske havde opnået en del mere end hende: jeg var respekteret i skolen, og jeg klarede mig godt i alle fag. Min mors veninder syntes jeg var sød, køn og velopdragen, og drengene syntes også godt om mig. Jeg havde mange veninder og venner, og jeg var dygtig til al slags sport.
Min tankerække blev afbrudt af den kraftige motorlyd fra bussen. Vi steg på, og satte os helt ned bagest, som vi gjorde hver eneste gang vi kørte i bus. Der var varmt indenfor, og det var dejligt når man kom lige ude fra kulden, men efter et par minutter blev det alligevel for meget. Men det ville ikke kunne betale sig at tage jakken af, når vi kun skulle køre et kvarters tid.
Da bussen stoppede en 10-20 meter fra Carolinas hus kunne vi høre musikken brage. Festen var vist allerede godt i gang. Jeg rystede en sørgmodige stemning af, som havde tynget mig hele dagen, og tvang mit sædvanlige smil frem. Jeg skulle jo ikke virke sur og trist, for der var ikke noget der smittede som dårligt humør. Og jeg skulle nødig gøre et dårligt indtryk på Carolina og hendes venner..

Hendes hus var enormt, ja, det mindede faktisk mere om et slot. Der var en hel bygning, der kun blev brugt til at holde fester i, og det var naturligvis der vi skulle over. En uniformeret vagt, der stod på den kolossale gårdsplads, nikkede kort til os, og pegede tavst over mod festsalen. Det havde han ikke behøvet, for larmen og lyset var ikke til at tage fejl af.
Jeg rankede ryggen, plantede et perfekt smil på mine læber, og gik roligt over mod salen, med Vinn ved siden af. Min taske hang skødesløst over min skulder, og det beroligede mig på en eller anden måde at kunne mærke den. Hey, Emmy, stop nu, sagde jeg til mig selv, jeg havde da ikke brug for at blive beroliget? Jeg var jo ikke engang nervøs? Der var ikke noget at være nervøs over! Vel?..
Da vi trådte indenfor stoppede jeg et øjeblik op, og missede mod det pludselige lys. Vi var trådt ind i den første hal, den mindste af de to sale, der hvor garderoben, og bordene til maden var anbragt. Pynten var en dronning værdig, lysene flimrede i alle farver, og musikken fyldte alle afkroge af det store rum. Det hele var fantastisk! Jeg smilede mere naturligt nu; jeg var på hjemmebane, og havde kontrol over situationen. Det hele gik som det skulle, intet ville gå galt.
I det samme fik jeg øje på et par drenge fra min parallelklasse, Mick og Jolly. De var begge to temmelig delikate, og havde fuldkommen styr på stilen. Det vidste de udmærket godt selv, og deres opførsel var derefter.
"Hey, Mick, Jolly", råbte jeg, og smilede let til de to drenge. De drejede begge hovederne mod mig, og hilste igen. Med et blink svingede jeg omkring, og vendte mig mod Vinn. Hun stod og stirrede tomt ud i luften, som om hun slet ikke opfattede noget af det, der skete omkring hende. Jeg stønnede, og rullede med øjnene. Skulle hun absolut få et af sine mystiske anfald lige nu, hvor hun nægtede at svare, og bare stirrede tavst på ingenting?
"Skal vi ikke gå over til Mick og dem?", råbte jeg til hende, for at overdøve den bragende musik. Hun rystede på hovedet, og stirrede på sine slidte kondisko.
"Næ.. smut du bare derover"
"Hør nu her, Vinn, jeg kom ikke for at stå her og lege dødbider!", snerrede jeg irriteret. Det trak i min krop efter at danse og slippe mig selv fri, og have det rigtig sjovt for en gangs skyld.
"Har jeg bedt dig om det?", gav hun igen, stadig med dem samme rolige stemme, der knap kunne høres gennem al larmen.
"Nej, men jeg kan jo ikke rigtig være bekendt at efterlade dig her, kan jeg?"
"Tja." hun trak på skuldrene, "jeg kan bare sætte mig derover!". Hun pegede over mod en klynge stole i hjørnet af hallen. Jeg tænkte mig om et øjeblik, og nikkede så.
"Okay, det er i orden, jeg smutter ind i dansesalen så! Vi ses senere! Og ring hvis der er noget!"
Vinn svarede ikke, men satte i stedet langsomt kurs mod sit hjørne. Jeg så et øjeblik efter hende, med et stik af dårlig samvittighed. Men så råbte Mick efter mig. "Emmy, kom dog med, du skal sgu ikke stå her og hænge!". Jeg rystede på hovedet, og lod mig leende trække med ind i den anden sal. Det var egentlig også en lettelse at slippe for Vinn, måtte jeg indrømme, jeg følte altid at jeg skulle holde øje med hende når vi var nogen steder.
Den anden sal var om muligt endnu mere fantastisk end den første: Den var omkring tre gange så stor, som en rigtig diskotekshal, og det høje loft skinnede som én stor diskolampe af sølv. Det store rum var helt mørklagt, og blev kun oplyst af et utal af skinnende lys i alle farver. Musikken dundrede, og jeg kunne mærke den bankende rytme i hele kroppen.
Mick slap ikke min hånd, i stedet trak han mig midt ud på dansegulvet, midt af den uendelige strøm af dansende par. Det var virkelig sjovt, og jeg lo mens jeg sanseløs hvirvlede omkring, uden at slippe Mick.
Pludselig stoppede musikken, og en slank, mørkhåret pige trådte op på scenen. Hendes høje stilethæle klaprede rungende gennem salen, og ingen sagde et ord. Da hun begyndte at tale lød hendes stemme kølig, og fuldkommen selvsikker. Hendes kjoles tynde stof sad let om den spinkle krop, og hun bevægede sig med en enorm selvtillid. Det kunne ikke være andre end Carolina Templeton Smythe, ballets ukronede dronning, og hele festens midtpunkt..

--
CAROLINA
Jeg snoede mikrofonledningen omkring mine fingre, for at styre min anspændthed. Hjertet hamrede i brystet på mig af nervøsitet, men det skulle ingen mærke det mindste til. Jeg vidste jo at jeg så fantastisk ud, men alligevel fløj tusindvis af tanker omkring i mit hoved: var kjolen for udfordrende, var håret for kedeligt, så jeg for almindelig ud, eller var mine støvler for høje?
Det eneste jeg skulle, var egentlig at byde velkommen, og kort fortælle om aftenens program.
"Hey, alle sammen", begyndte jeg, med så selvsikker stemme jeg kunne mønstre. "Velkommen, og fedt i ville komme til min fest". Folk så beundrende op på mig, og min selvtillid steg atter. Igen var jeg mig selv: kold og usårlig, og helt perfekt.
"Lige om lidt begynder musikken igen, og i kan selvfølgelig ønske et nummer. Lidt senere, om en halv times tid, bliver maden sat frem, og så kan i faktisk bare ta' hvad i vil ha'! Cool? Okay. Jamen så lad os feste! " Med de ord smed jeg mikrofonen fra mig, og sprang behændigt ned fra scenen. Det var ikke helt let med 10 centimeter høje stiletter på, men jeg havde øvet mig en hel del, så det gik selvfølgelig som det skulle. Folk jublede, og i samme sekund som jeg landede på jorden, bragede musikken atter frem med fornyet styrke. Perfekt og stilsikker entre, må man vist sige, tænkte jeg tilfreds, og kastede håret tilbage.
En hel flok af beundrere fulgte efter mig, men jeg var kun interesseret i én bestemt dreng. Nærmere betegnet Michael Penellin..
Hvad hvis nu han ikke var kommet? Det var han da, var han ikke? Alle kom til mine fester! Han kunne ikke tillade sig at blive væk!
Kort efter fik jeg øje på ham; han dansede sammen med hende den klamme tøs fra Sydbyen.. Hvad var det nu hun hed, Emma eller sådan noget. Jeg måtte vist hellere redde ham, for det var da en grusom skæbne at hænge på sådan en som hende en hel aften. Men jeg måtte faktisk, meget modstræbende, indrømme, at han ikke ligefrem så ud som om han ikke havde lyst til at tilbringe sin tid sammen med hende. Tværtimod, faktisk. Egentlig var det hende, der så ud som om hun gerne ville have overstået deres dans.
Jeg følte tårerne presse på. Intet ville gå godt for mig, intet, intet, intet!
I det samme mærkede jeg en hånd på min skulder. Jeg skulle til at bede vedkommende holde sine klamme, beskidte fingre for sig selv, men så lød min veninde Cathys stemme lige bag mig.
"Fed fest, Caro"
"Se Mick", snøftede jeg uden tårer, og pegede over mod Michael.
"Årh, Caro", Cathy lagde armene om mig. "Det svin, lad os give den dumme tøs en lærestreg, hun er intet i forhold til dig"
Jeg sukkede hikstende. Cathy prøvede at lyde medlidende, men jeg vidste da godt, at hun bare gerne ville ha' en mulighed for at tæske en eller anden.
"Hold nu kæft, vil du gerne ødelægge min fest, hvad?", hvæsede jeg til hende.
Cathy slap mig forskrækket. "Selvfølgelig ikke, men hende Emmy Johnson er nu ufattelig dum. Og så render hun sammen med Victoria Adams, hende den lille pind"
"Du har ret", sukkede jeg. "Men lad os i det mindste vente med at smadre hende, det nytter ikke noget nu."
"Mick er helt sikkert ikke interesseret i hende, han vil da ha' dig Caro", smiskede Cathy, og blæste en stor, lyserød tyggegummiboble ud af munden.
"Mmh, ja, ja, selvfølgelig", medgav jeg. Selvfølgelig ville Mick da ha' mig, hvis han fandt ud af at jeg var interesseret. Hvem ville ikke det?

--
JOEY
Selvfølgelig skulle den idiot til Tim komme for sent. Egentlig kunne jeg jo være ligeglad, det var ikke mig der ville til den fest, men jeg hadede altså at komme for sent, især når det var andres skyld.
Jeg sukkede. Klokken var halv ti, og jeg var stadig helt alene hjemme. Hverken Tim eller min mor havde vist sig, men det var jo ikke nogen overraskelse.. Og det gjaldt dem begge..
I det samme blev stilheden i huset flænget af lyden af hoveddøren der blev flået op, og jeg fløj op fra lænestolen.
"Hej Tim", sukkede jeg, og lod mig falde ned i stolen igen.
"Halløj, Joey", svarede Tim, og spankulerede ind i stuen til mig. Med et ryk, han sikkert selv syntes virkede cool, flåede han sine komplet unyttige solbriller af, og rettede på sin læderjakke.
Tim var sådan en type der ikke havde noget højere ønske end at blive anerkendt af de 'seje', men det ville aldrig lykkes ham, det vidste jeg. Han gjorde alt for at imponere dem, og opførte sig efter min mening utrolig fjollet når en af dem var i nærheden. Desuden gjorde han et stort nummer ud af at gøre alle de ting de gjorde, som for eksempel at tage til fester.
Han havde ikke nogen rigtig ven, men en gang imellem havde han held til at indynde sig hos en af dem, der var en smule mere populære end ham selv, (der skulle ikke særlig meget til før nogen var det..) og så var jeg ikke interessant mere. Men jeg var ligeglad, Tim betød ikke noget for mig.
Man kan sige det på den måde, at jeg brugte ham som afveksling fra den vante hverdag en gang imellem, og en undskyldning for at komme lidt ud af huset.
"Skal vi se at komme afsted, eller hvad sker der?" spurgte Tim med den stemme han brugte, når han skulle virke cool.
"Så tal dog ordentligt", vrissede jeg, og rejste mig langsomt. "Og desuden er det jo ikke min skyld at vi ikke allerede er derovre nu, vel?.."

Det var lige før jeg følte mig pinligt berørt ved at gå ved siden af Tim. Det var ikke så meget det, at han var lille og fed, med utallige dobbelthager og blævremave, selvom jeg ellers altid havde været frastødt af fedme. Nej, det var mere hans væremåde og hans tøj. Hvem pokker render med solbriller sidst i november måned? James Bond?
Selvom tøj aldrig havde sagt mig noget, så irriterede det mig grænseløst med sådan noget lir, især når det var så åbenlyst tåbeligt som Tims solbriller. Det virkede nærmest uforståeligt, at Tim ikke kunne se hvor ondsvagt det egentlig var.
Og den måde han var på, det var præcis det samme. Han gjorde sig selv til grin uden at opfatte det.
På lang afstand kunne vi høre musikken, og jeg mærkede, til min egen store overraskelse, et lille sug af nervøsitet i maven. Hvorfor havde jeg på fornemmelsen at denne her fest ikke ville ende som den burde?

--
MICK
Jep, Carolinas fest skuffede mig ikke. Det var skide fedt, og der var virkelig gang i den. Jeg kaprede Emmy lige så snart jeg så hende, og fik hende trukket væk fra sin ynkelige veninde. Hun dansede skide godt.
Efter Carolinas lille tale virkede hun som om hun ikke ville danse mere. Hvad var der galt med den tøs, vidste hun ikke hvor populær jeg var? Heldigvis fik jeg hende overtalt, og midt i dansen bøjede jeg mig hen mod hende, og hviskede hende i øret.
"Kom med udenfor, nogen af mine venner har en masse sprut med.."
Hun så hurtigt op, vidste tydeligvis ikke hvad hun skulle svare. Men hun var cool, og lidt efter nikkede hun da også.
"Skide fedt", grinede jeg, og lagde armen omkring hendes skulder. "Så skal vi sgu ha' noget at drikke!"
Hun lo tilbage, og fulgte med mig ud i forhallen, og videre ud i den mørke aften. Bag os blev lyden af musikken svagere og svagere.

Da vi kom ud hørte jeg lavmælt snak omme fra plænen bag hallen. Jeg trak Emmy med mig derom, og ganske rigtigt, der ventede Joss og hans bande med læssevis af øl.
"Hey, man", hilste jeg, og nikkede til Joss. Joss sendte Emmy et blik, og nikkede tilbage til mig.
"Kommer der flere?" spurgte han lidt efter.
"Aner det sgu ikke, Jolly skulle komme."
"Og Danny?"
"Nej, man."
Joss nikkede, og stirrede igen på Emmy. Han skulle fandeme ikke prøve på noget, Emmy var min pige. For at demonstrere det forsøgte jeg at trække Emmy ind til mig og kysse hende, men i det samme lød der larm omme fra gårdspladsen.
Joss gjorde tegn til to af fyrene, der vistnok hed Junk og Cap, om, at de skulle blive og holde øje. Vi andre gik om for at se, hvad der var årsag til larmen.
Det viste sig at det var Fede Tim, der var blevet anklaget for at være fuld, og derfor ville vagten ikke lukke ham ind. I sit raseri havde den fede unge smadret en af de store pyntekrukker, der var placeret rundt om på gårdspladsen. Sikke en idiot.
"Jeg håber sgu at forældrene har kreditkortet i orden", grinede Joss, og betragtede vagten slæbe væk med Tim, med åbenlys morskab i øjnene. "Ingen pisser på familien Templeton Smythe uden at betale dyrt for det"
Jeg lo med. Så fik Fedesen hvad han havde fortjent. Forhåbentlig.
Men hvem fanden var den anden, ham Fede Tim havde været sammen med? En der skulle sættes på plads? Jeg så afventende på Joss, der, efter at have stirret koncentreret på den utydelige skikkelse i et par sekunder, rystede på hovedet og pegede. Den anden blev også taget med af vagten, åbenbart blev han anset for at være medskyldig i 'drabet på krukken'. Jeg trak på skuldrene. "Skal vi gå tilbage og få hældt noget ned?"
"Jep.", lød det kortfattede svar.

Da vi kom om på plænen igen var hverken Junk, Cap eller øllene i syne.
Joss stønnede. "Fedt man. Skide fed fest uden noget at drikke. Ja, ja. Hvor er de idioter henne, man? Sidder de og bæller i en eller anden busk? Så skal jeg fandeme lære dem.. HVOR HELVEDE ER I HENNE?"
Intet svar. Jeg sukkede. "Skal vi gå ind igen?", spurgte jeg Emmy
Hun trak på skuldrene. "Cool nok."
"Løb, for helvede", brølede Joss i det samme, og lynhurtigt var han og de andre bandemedlemmer forsvundet ind bag nogle buske. Tilbage stod kun mig og Emmy. Et øjeblik stod vi og så os uforstående omkring, uden at kunne finde ud af hvad der havde fået Joss og de andre til at smutte. Pludselig fik jeg øje på to uniformerede vagter, der kom løbende mod os.
"NÅ SÅ DET ER JER TO DER HAR FORSØGT AT SMUGLE ALKOHOL IND? GENEME UNGDOMSFORBRYDERE!", brølede den forreste, et stort brød med mord i øjnene, da han var kommet hen til os.
"@!#$", hvæsede jeg, og strammede grebet om Emmys skulder. Hun sagde ikke et ord, og jeg kunne ligesom fornemme, at hvis der skulle siges noget til vores forsvar, skulle det komme fra mig.
"Hvad fanden mener du?", svarede jeg, så henkastet jeg kunne.
"Du skal ikke spille uskyldig, knægt!". Vagten rettede en truende pegefinger mod mig. "De to andre sagde, at vi kunne finde de medskyldige omme på den bageste plæne! Prøv ikke på at lyve for mig!"
Jeg stønnede. Cap og Junk havde stukket os! Det skulle Joss ha' af vide, så skulle de sgu sættes på plads. Men måske alligevel ikke. Joss var sluppet væk, det var jeg ikke. Unfair. Jeg havde ikke grund til at fortælle ham noget, når han sådan var stukket af.
Nu trådte den anden vagt nærmere. Han var ikke helt så pumpet som sin makker, men han så mindst lige så farlig ud. "I kommer med os. Her i firmaet slipper man ikke fra sådan noget uden videre!"
"Okay, fair nok". Jeg prøvede på at virke cool. Det skulle man, når man havde at gøre med sådan nogen idioter som sikkerhedsvagter, der har alt for høje tanker om sig selv.
Den største af vagterne greb hårdt fat i min arm, og vristede mig løs af Emmy. "Av, man, slap dog lige af, hva?", stønnede jeg.
"Klap i, stump", svarede vagten brysk, og førte mig videre ned af havegangen, og hen mod hovedbygningen. Bag os fulgte den anden vagt med den stadigt tavse Emmy.
Musikken buldrede, og jeg kunne høre de glade stemmer inde fra salen, og den summen af snak, der lød fra den forreste hal.
Sikke nogen opblæste vagter, havde de virkelig ikke andet at tage sig til, end at irettesætte unge der 'muligvis havde været med til at smugle alkohol ind til en fest'?
Bare fordi Carolina Smythes mor ikke ville tolerere noget stærkere end sodavand i sit nærværd..
Ynkeligt.

--
VINN
Sikke en fantastisk fest. Her sad jeg, dødbideren Vinn, i et hjørne og gloede. Emmy var ingen steder at se, og jeg var for resten også ligeglad. Hun ville tydeligvis gerne af med mig, var sikkert pinligt berørt over mig. Emmy blev jo nødt til at virke 'cool', og det var ikke 'coolt' at blive set sammen med mig. Jeg sukkede.
Havde hun for resten ikke sagt noget om en indendørs pool? Det var lige hvad jeg havde lyst nu, til at svømme. De andre var sikkert ikke kommet derover endnu, og så kunne jeg være alene i vandet. Det ville jo være som at have sin egen svømmehal for at kort øjeblik. Jeg blev helt oplivet af den tanke, og besluttede at gå ud og lede efter poolen. Med min gamle skuldertaske slænget over skulderen, skyndte jeg mig ud af hallen, og væk fra larmen. Det var dejlig mørkt udenfor, og bidende koldt. Jeg skuttede mig. Min egen fleecetrøje var nu engang mere praktisk end Emmys såkaldte 'festtøj'.

Det gik hurtigt op for mig, at familien Templeton Smythes grund var enorm, og at det ikke var så let endda at finde poolen.
Hvor ville jeg placere en indendørs pool, hvis jeg var rig? Ingen anelse. Det kunne jo være hvor som helst. Jeg besluttede at jeg ville lede videre i et kvarter til, og så ville jeg tage den første den bedste bus hjem. Men tanken om at skulle hjem var ikke særlig tillokkende.. Nå, det problem til den tid, måske var jeg heldig at finde poolen.
Da kvarteret var gået, begyndte jeg nedslået at gå tilbage til hallerne. Helt tilfældigt kastede jeg et blik op mod det enorme stuehus. En af tilbygningerne havde jo glasvægge!
"Sådan", tænkte jeg for mig selv, og satte i løb. Jo, den var god nok, det var den indendørs pool. Hvor var jeg egentlig dum, selvfølgelig lå den ved stuehuset. Nå, men hovedsagen var at jeg havde fundet den, nu manglede jeg bare at finde ud af hvordan jeg skulle komme ind.
Det var heller ikke den store udfordring, opdagede jeg med det samme: man behøvede ikke engang at gå ind i selve huset for at komme ind til poolen, for der var en ekstradør udefra. Jeg trak prøvende i den, og den gled lydløst op. Det her var jo næsten for nemt! Måske jeg skulle overveje en karriere som mestertyv? Men gad vide om der var nogen derinde nu? Jeg kastede et hurtigt blik ind, og fik med det samme øje på en mand, der gik og skrubbede fliserne i den bageste ende af rummet. Eller måske var det nærmere en dreng. Kunne han nu ikke gå sin vej, så jeg kunne få en svømmetur inden de andre kom? Jo han kunne! Han svingede sin moppe over skulderen, og forlod fløjtende poolen ad den dør, der gik gennem selve stuehuset. Perfekt!
Jeg lo stille for mig selv, og smuttede indenfor. Hvor skulle jeg skifte? Nej, jeg gad slet ikke skifte! For en gangs skyld kunne jeg få lov at bade på min egen måde! Jeg følte mig helt glad ved tanken om, at jeg trodsede alle andre og deres tossede regler, og jeg kunne ikke holde et fornøjet grin tilbage. Det her var noget bedre end den ondsvage fest! Den eneste ulempe var, at musikken kunne høres så tydeligt herinde. Faktisk meget tydeligt. Det larmede en del, men slet ikke så uudholdeligt som nede i selve hallen, selvfølgelig.
Jeg gav mig til at fløjte samme melodi som rengøringsmanden med moppen havde gjort, og dansede hen til bassinkanten.
Jeg strakte armene frem over hovedet, bøjede let i knæene, og satte af.
Så sprang jeg fremad i en elegant bue, og slog mod den klare, turkisblå vandoverflade med et plask, der hvirvlede det blanke vand op.
Hurtigt slog jeg ud med benene, og dykkede lodret ned.
Der gik ikke lang tid før jeg nåede bunden, og jeg gled roligt frem, indtil min mave skrabede mod de glatte klinker.
Så skød jeg frem igen, helt nede ved bunden, og nød stilheden under vandet. Her var meget bedre end oppe ved de andre, hvor alt var et stort kaos af mennesker, larm og musik.
Hvad lavede jeg egentlig her, blandt alle de mennesker jeg ikke havde det mindste til fælles med? De kom alle sammen for at feste natten ud, råbe og skrige, og danse rundt og vise sig, og der var ikke noget jeg havde mindre lyst til end dét.
Det var betryggende at være omgivet af vand, syntes jeg. Jeg havde altid holdt meget af vand, men det var en skam at man ikke havde mere tøj på når man badede. Hvorfor var man tvunget til at vise sin krop frem på den måde, bare fordi man havde lyst til at svømme lidt?
Jeg huskede tydeligt engang, hvor Emmy havde lokket mig til at gå med hen til byens svømmehal. Ti år var jeg på det tidspunkt, men allerede da hadede jeg at rende rundt i badetøj, følte at alle kiggede på mig når jeg ikke havde mine sædvanlige store fleecetrøjer på.
I hvert fald havde jeg forsøgt at komme ind med alt mit tøj på, men en af livredderne havde sendt mig ud. Tanken om, at der ikke var nogen til at smide mig ud nu, fornøjede mig en hel del.
Mine lunger føltes som om de skulle springes, og det svimlede for mine øjne.
Hurtigt sparkede jeg ud med benene, og gled de 3 meter op til overfladen på få sekunder.
Da jeg slog mit hoved op gennem vandskorpen bragede larmen mig i møde, og jeg længtes øjeblikkelig efter stilheden på bunden af poolen.
Jeg slugte en stor mundfuld luft, og gjorde mig klar til at dykke igen. I det samme lød en fremmed stemme oppe fra kanten af poolen.
"Hey, du der, hvad pokker laver du dernede?"
Det var moppedrengen fra før. Ja, for det var en dreng, og ikke en mand. Han var vel en 16-17 år gammel, og stod og gloede surt ned på mig.
Den overstadighed jeg før havde følt ved at trodse alt og alle, var pludselig forduftet. Nu var jeg bare mig igen, bange og genert.
"Ikke noget,. j-jeg ville bare.. svømme lidt?", prøvede jeg forsigtigt
"Med alt tøjet på?", spurgte drengen mistroisk. "Nej, det tror jeg ikke. Hør her, jeg har strenge ordrer fra min boss om at tage alle ballademagere med hen til pulteren. Du virker ellers sød nok, men du bliver nødt til at komme med hen til resten af flokken."
"Resten af flokken?", gentog jeg uforstående. Det lød ikke rart.
"Jaeh, dem der prøvede at smugle alkohol ind. Og så de idioter der smadrede en af krukkerne ude i gården. De får lov at sidde der til festen er slut, og det gør du desværre også." Han så beklagende på mig, nærmest for at undskylde at han blev nødt til at tage mig med.
"Okay.." Jeg trak på skuldrene, og vidste ikke hvad jeg skulle sige. Det var i det mindste bedre end at skulle hjem..
--
JOEY
Perfekt! Nu havde den jubelidiot til Tim sikkert skaffet os en retssag på halsen, hvis jeg kendte familien Smythe ret. I hvert fald ville vi blive straffet, og komme til at erstatte den ondsvage krukke. Sikkert med 200% i skadestillæg. Og jeg havde slet ikke haft noget med det at gøre, hvilket jeg også havde forsøgt at fortælle den kæmpe af en vagt, der slæbte afsted med os. Det var bare Tim der var gået amok, fordi de ikke ville lukke ham ind. Han havde opført sig så tosset, at de havde troet han var fuld. Helt ærligt!
Jeg sukkede opgivende, og så mig om i det dunkle rum, hvori Tim og jeg befandt os. De havde kaldt det 'pulterkammeret', men det lignede nærmere en form for stue. Godt nok en mørk og meget grim en af slagsen. Der var ingen vinduer, og det eneste lys kom fra en lille, bar pære, i den ene ende af rummet. Døren var låst, og havde intet håndtag på indersiden. De eneste møbler var 2 gamle træstole, som Tim og jeg havde sat os på, vel at mærke så langt fra hinanden som muligt. Jeg var ikke så lidt sur på Tim, der nægtede at erkende at jeg ikke havde haft det mindste at gøre med 'uheldet'. Han holdt stædigt fast på, at jeg havde skubbet ham.
Idiot.
I det samme gik døren op, og endnu to personer blev puffet ind i rummet: en køn pige med lysgyldent, krøllet hår, og en dreng som jeg meget vel kendte. Det var nemlig skolens mest højrøvede fyr, og Tims helt store idol, Michael Penellin.
Kunne det blive meget bedre nu?
Jeg håbede på at Mick ville ignorere mig, men det viste sig at være forgæves.
"Jamen halløj Tanner. Sidder du her? Lod du temperamentet løbe af med dig?", spurgte han drævende.
Jeg smilede sarkastisk til ham. "Ja jeg gik amok og myrdede 14 mennesker med mit maskingevær"
"Det skulle ikke undre mig. Jeg kender jo til din.. ustabile natur", fortsatte Mick. Han smilede til mig, som om han lige var kommet med en høflig kompliment. Jeg vidste udmærket hvad han hentydede til. Mit hjerte begyndte at hamre hurtigere i brystet på mig, og jeg mærkede vreden skylle op i mig.
Det var næsten to år siden nu. Jeg havde sparet sammen i lang tid for at kunne købe en ny cykel. Da jeg endelig fik købt den ville jeg selvfølgelig cykle i skole på den. Stort gennembrud for mig, der ellers aldrig dyrkede nogen som helst form for motion. Nå, men da jeg kom op på skolen stillede jeg cyklen fra mig i cykelskuret, og låste den naturligvis forsvarligt. Sådan noget glemmer jeg ikke.
Da jeg så efter skole gik ud for at hente cyklen, var den væk. Jeg fandt så ud af, at det var Mick og hans venner der havde moret sig med at smide den i søen. Jeg blev så hidsig at jeg bogstavelig talt gik til angreb på Mick, der bare lo af mig, og fik et par af sine kumpaner til at holde mig.
Viceinspektøren kom forbi for at se hvad der var årsag til balladen, og i min hidsighed gav jeg ham en knytnæve i hovedet. Jeg blev næsten bortvist, men i sidste øjeblik fik jeg lov til at blive, mod at jeg skulle have eftersidninger resten af året. Det var så uretfærdigt, det var Mick der skulle have haft det.
Jeg behøver vist ikke at sige, at cyklen aldrig blev fundet igen. Og jeg fik ingen erstatning.
Nu, to år efter, havde Michael Penellin ikke forbedret sig det mindste. Han var en stor idiot, og dum som en dør. Faktisk var der ikke en eneste elev på skolen, der kunne måle sig med mig, hvad intelligens angik. Men det var så en anden sag.
Jeg sukkede, og vendte ansigtet væk fra ham. Han begyndte at le.
"Nu fælder den store tøsedreng en tåre over sin tabte cykel"
Jeg åbnede munden for at svare, men i det samme gik døren op for anden gang, og ind kom en lille, bleg og spinkel pige. Hendes hoved var bøjet, og hendes øjne rettet mod jorden.
"Vinn!", udbrød den krølhårede pige. "Hvad laver du her?"

--
EMMY
Hvad pokker lavede Vinn her? Vinn, der aldrig gjorde noget galt?
Jeg rev mig løs af Mick, og skyndte mig hen til hende. Vinn virkede utilpas ved at have alles øjne rettet mod sig. "Hvad har du lavet?", hvislede jeg ind i øret på hende. Hun så roligt på mig med sit lyse blik.
"Jeg kunne spørge dig om det samme", svarede hun.
"Ja, ja, men nu spurgte jeg altså først", sagde jeg utålmodigt.
"Jaeh. Jeg var bare en tur i poolen med alt tøjet på", sagde Vinn endelig, som om det var helt normalt. Hun trak på skuldrene, og sendte mig et lille smil.
"Hvad?", udbrød jeg vantro, og lagde i det samme mærke til den lille pøl af vand, der havde samlet sig ved Vinns fødder. "Hvorfor dog det?"
"Jeg havde jo ikke rigtig så meget andet at lave, vel?", svarede hun, og vedblev at stirre p

Simone .

| Man må nyde før man kan yde | (:

0
0
Svar på denne tråd

Jamen altså
Forfatter: 
Dato:  11-02-2006 13:40

Du kan da ikke bare slutte midt i en sætning :-)

Jeg synes den er god og meget detaljeret personer.

Hilsen Signe :-)

Min hjemmeside

Spring/tur part søges:

www.heste-nettet.dk/ma.../vis/13/3/

0
0
Svar på denne tråd

hahaha,
Forfatter: 
Dato:  11-02-2006 14:43

nej, Signe, det havde jeg slet ikke opdaget, jeg havde faktisk sat mere ind, men der var så åbenbart for meget.

Forresten er der et punkt i min historie, der minder meget om din nyeste, men det er altså tilfældigt :-)

resten af afsnittet kommer lige ind så .

Simone .

0
0
Svar på denne tråd

lidt mere historie
Forfatter: 
Dato:  11-02-2006 14:51
Pludselig blev jeg overvældet af en underlig træthed. Det kom pludseligt, og ramte hårdt og præcist, som et velrettet knytnæveslag. Min krop paralyserede øjeblikkeligt. Jeg kunne slet ikke holde mine øjne åbne mere, og mine ben føltes som gele. Hvad skete der? Hvad var der galt? Var der en eller anden spasser der havde puttet noget i min drink? Jeg mærkede min krop give efter, og langsomt sank jeg sammen på gulvet med et suk. Ved en kraftanstrengelse lykkedes det mig akkurat at åbne øjnene en sidste gang, og til min store overraskelse så jeg de andre i rummet falde om præcis som jeg, en efter en... Jeg gled længere og længere væk fra min bevidsthed, og det lykkedes mig kun at holde fast i en enkelt tanke. Hvad skete der, hvad skete der.. hvad.. skete.. der?

Da jeg kom til mig selv igen var det første jeg fornemmede, hvor koldt det var. Jeg åbnede langsomt mine øjne, og forsøgte at huske. Hvad var der sket med mig? Mit blik var sløret, og det eneste jeg kunne fornemme var, at jeg lå midt i noget blødt, bevægeligt materiale, der vred sig frem og tilbage, nærmest som slanger. Min krop føltes afkræftet, som om jeg var ved at komme mig over en alvorlig sygdom, og mit hoved gjorde ondt. Pludselig var der noget der rørte ved min ankel, og jeg fór sammen. Jeg tvang min krop til at rejse sig, og efter at have sundet mig et par sekunder vendte mit syn tilbage. Jeg blinkede et par gange, og skreg.
Jeg var ikke inde i det dunkle rum mere, nej, faktisk var jeg slet ikke på vores egen grund, men tværtimod på en vidstrakt mark, med meterhøjt, kraftigt græs, der vred sig i den iskolde vind. Hvad var der sket? HVAD VAR DER SKET? Jeg gik fuldkommen i panik, og sansede ingenting. Jeg smed mig ned, og hamrede knytnæverne i jorden igen og igen, indtil jeg var fuldkommen udmattet. Da jeg endelig beherskede mig igen, opdagede jeg at de andre lå spredt rundt omkring i det høje græs, med saligt lukkede øjne, som om de var midt i en dejlig drøm. Det var altså ikke kun mig, det her mareridt skete for. Jeg måtte vække dem. En tanke slog mig pludselig: jeg kunne jo nøjes med at vække Mick, og så kunne vi finde tilbage sammen. Uden Emily. Så ville jeg slippe for hende for altid. Eller i det mindste et stykke tid. Men et øjeblik efter gik min smarte plan i vasken, da Emily vågnede op, og forvirret missede med øjnene. Det morede mig at se, hvor panisk hun blev, da det gik op for hende at hun lå midt på en ukendt mark. Hun klynkede og rystede, og så sig fortabt omkring indtil hun fik øje på mig.
"Carolina!", udbrød hun lettet, og styrtede over til mig. "Hvad er der sket, hvor er vi?"
Jeg besluttede at lege lidt med hende. Så kunne hun lære det. Så længe jeg bevarede kontrollen ville hun tro, at det hele var noget jeg havde fundet på.
"Jaeh, det ved man ikke, vel?", spurgte jeg henkastet, mens jeg betragtede mine manicurerede negle.
Hun så fortvivlet på mig, og vendte så bare omkring. Okay, hun var altså ikke i 'legehumør', tænkte jeg skuffet. Røvkedeligt. Bag mig lød pludselig et forskrækket udråb; "Hvad helvede sker der her man?",
Mick var vågnet! Jeg strøg hen til ham og støttede hans arm. "Bare slap helt af, Michael, se om du kan komme op at stå ikke?". Jeg strøg kattekælent min hånd over hans ryg, og hjalp ham på benene. Han svajede rundt, og der gik lidt tid før han kunne stå ved egen hjælp. Ligesom med mig selv gik der endnu et par sekunder før han kunne se klart. Han spærrede sine grågrønne øjne op, og så vantro på det bølgende marklandskab omkring os.
"Hvad helvede sker der her?", gentog han stille, og virrede med hovedet. "Hvor helvede er vi, Carolina?"
"Jeg ved det ikke", svarede jeg med min sødeste stemme, og vedblev at holde mine arme fast om ham. "Men det betyder ikke noget, vi finder snart tilbage, ikke? Bare os to? Der er ikke noget at være nervøs over.". Sandheden var, at jeg i virkeligheden var skrækslagen. Jeg var ved at springe i luften af frygt og uro, men efterhånden kunne jeg kontrollere mine følelser bedre end en professionel skuespiller, når det var nødvendigt.
Endnu et forskrækket skrig lød bag os. Perfekt, nu ville Nørden Over Alle Nørder slutte sig til selskabet. Få sekunder efter bekendtgjorde en undrende lille lyd, at Victoria var ved bevidsthed.
Mick rev sig løs af mig, og gik over til Emmy.
"Emmy, hvad sker der her?", spurgte han, og tog den lyshårede gimpe om skuldrene. Jeg snøftede forarget. Foretrak han virkelig hende frem for mig? Det måtte være chokket, der fik ham til at tænke uklart. Ja, sådan måtte det være.
Til min store fryd gengældte Emmy ikke hans kærtegn, men gik i stedet et par skridt væk fra ham, mens hun forvirret rystede på hovedet. Hun anede lige så lidt som ham, hvor vi var havnet.
Jeg så Victoria slutte sig til de to, og derefter Joseph. Til sidst blev det hele for meget, og jeg overvandt min stolthed, og gik hen til dem.
"Okay, skal vi se at komme tilbage eller hvad?", spurgte jeg overlegent. Sikke et selskab jeg var havnet i. Nørder og outsidere og dumme blondiner. Den eneste værdige person her var Mick.
De så himmelfaldne på mig alle fire. Vi vidste ikke engang, i hvilken retning vi skulle gå..

--
MICK
Hvad helvede var det der skete? Hvor var vi havnet? Det måtte være en drøm, det kunne simpelthen ikke være virkeligt! Det var sådan noget man hørte om i bøger og film, ikke noget der kunne ske i virkeligheden. Okay, der måtte være en naturlig forklaring. Et eller andet. Tænk, tænk, tænk..
"Hvad er der sket med os?", lød i det samme Victorias lyse musestemme. Hendes øjne var spærret op, og hun rystede af kulde. Ikke så mærkeligt når hun var drivvåd.
"Det er næsten som om vi er i et andet land, er det ikke?", spurgte Tanner i det samme, med sin sædvanlige drømmende, nørdede stemme. "Det hele virker.. fremmed"
Jeg lo hånligt. "Måske kunne det skyldes at du bare aldrig har bemærket den verden du eksisterer i, Tanner. Og desuden kan vi sguda ikke være i et andet land!". Han var en idiot. En nørd. Sådan nogle typer var kun til for at blive mobbet. De bad jo selv om det.
"Hvorfor ikke? Vi ved jo egentlig ikke hvor længe vi ikke har været ved bevidsthed."
"Du må være sindssyg at du kan tro på sådan noget", gav jeg igen. Det kunne bare ikke passe. Selvfølgelig var vi stadig indenfor Amerikas grænser.
"Ja, ja", sukkede Tanner, og rettede opmærksomheden mod Victoria og Emmy. "Hvad tror i?", spurgte han alvorligt.
Ingen af pigerne svarede med det samme, men så lød det tøvende fra Emmy. "Kan det være.. jeg ved ikke.. nej"
"Jo, sig det!", opmuntrede Tanner, og så ivrigt på hende. "Kom nu!"
Emmy åbnede munden uden at sige noget. Så fortsatte hun langsomt. "Kunne det ikke være.. en slags ånder.. eller.. hvad de kaldes.. nej jeg ved det virkelig ikke". Hendes kinder blussede let, og hun stirrede ned i jorden. Emmy af alle mennesker! Troede hun på sådan noget vås? Og Tanner virkede som om han var enig!
Jeg stønnede, og blandede mig i samtalen. "Helt ærligt, nu må i tage jer sammen! Der er helt sikkert en naturlig forklaring! Det er nok en eller anden psykopat der har bedøvet os, og kørt os ud på en mark for sjov skyld. Nogen mennesker har altså sådan en syg humor, at i ved det!"
"Ja, og du er en af dem", svarede Tanner irriteret. Havde han da ikke lært noget af sidste gang, den idiot? Men jeg orkede ikke at begynde at banke ham nu. Jeg følte mig så underligt udmattet, nærmest som om jeg havde influenza eller sådan noget.
"Hvad er der måske galt med min forklaring, Nørd?", nøjedes jeg med at spørge. Tanner så bedrevidende på mig, og mindede uudholdeligt meget om min matematiklærer.
"Indtil flere ting, faktisk. For det første kan ingen have bedøvet os. Vi har ikke drukket af det samme, jeg har for eksempel hverken spist eller drukket noget af det der var sat frem i hallen. Og der var ikke gas eller andre sovemidler i pulterrummet. Hvordan skulle nogen for resten have anbragt det dér? Og hvorfor? Jeg tror altså ikke helt på den med 'den syge humor'. For det andet, hvordan skulle nogen få os væk fra Templeton Smythes overordentligt godt bevogtede grund? Fem mennesker? Det er umuligt", sluttede han, og så udfordrende rundt på os alle efter tur. Nærmest som om han forventede indvendinger mod sin teori. Den bedrevidende idiot. Der var stille i et stykke tid, før Emmy brød tavsheden.
"Jamen.. hvad er der så sket?" Ingen svarede hende på dét spørgsmål. Ingen kunne svare. Ikke engang Tanner.

Tænk at de virkelig troede på, at vi var kommet hertil ved hjælp af en overnaturlig magt. Sikke noget vås!
I det samme lød et jublende udråb bag mig. Carolina var kommet i tanker om sin mobil! Hurtigt samlede vi os omkring hende, da hun glad og nynnende rodede i sin håndtaske for at få telefonen op. Hun havde som den eneste af os haft en taske på sig da vi faldt om, og den var ikke gledet fra hende, men havde ligget i græsset ved siden af. Endelig fandt hun mobilen, begravet under bjerge af dyr make-up. Selvfølgelig var det den nyeste og mest avancerede model på markedet. Og den dyreste. Hun så undrende på den et øjeblik, og bankede den mod sin håndflade.
"Jeg var ellers sikker på at den var tændt", mumlede hun forundret. "Sikke noget billigt bras, man." Hun trykkede for at tænde den, men intet skete. "Hvad helvede sker der for lortet", hylede Carolina efter utallige mislykkede forsøg på at genoplive mobilen. Hendes stemme var skinger og panisk, og hendes hænder rystede.
"Måske er den død for batteri", prøvede Emmy forsigtigt, og trak på skuldrene. Hun havde øjensynligt ikke opfattet hvad det betød for os. Ingen kontakt til omverdenen.
"Selvfølgelig er den ikke død for batteri", hvæsede Carolina tilbage, og kylede telefonen hen ad jorden. "Den er bare smadret, det @!#$!". Hun havde sgu temperament den tøs. Forkælede, rige snob.
"Måske, men var det nu så smart at ødelægge den helt?", lød det i det samme fra Tanner.
"Du blander dig bare udenom, din idiot", hylede Carolina. Hun havde nærmest fråde om munden.
"Det har da lige så meget med mig at gøre som med dig", svarede Tanner roligt. "Desuden er jeg vist, uden at prale, den er bedst kunne fikse en ødelagt mobil her, tror i ikke?"
"Klap nu i, man", stønnede jeg. "Du er så skide selvglad! Du er ikke en skid bedre til at få en mobil til at virke en os andre! Så hold kæft!"
Tanner svarede ikke på min kommentar. I stedet vendte han sig igen mod pigerne, det vil sige Victoria og Emmy, for Carolina var gået til angreb på mobilen et stykke væk.
"Skal vi ikke se os om?", spurgte han alvorligt. "Victoria, du fryser ihjel hvis vi ikke finder et sted du kan få varmen. For du har vel ikke lyst til at smide tøjet lige her, vel?"
Han havde ret. Hun rystede voldsomt, og så tynd og lille som hun var, ville hun virkelig ikke kunne holde til det i lang tid. Ikke at det betød noget for mig. Det var sådan set hendes egen skyld..

Simone .

0
0
Svar på denne tråd

mere...
Forfatter: 
Dato:  11-02-2006 23:24
mere

Det bedste i verden

er en hest der elsker

at være sammen med dig

0
0
Svar på denne tråd

sidder...
Forfatter: 
Dato:  12-02-2006 23:24

stadig og venter på mere

kom nu med lidt mere

Det bedste i verden

er en hest der elsker

at være sammen med dig

0
0
Svar på denne tråd

godt planlagt Viki
Forfatter: 
Dato:  13-02-2006 00:56

at lave et nyt indlæg efter præcis 24 timer

Vil da også gerne hører om der kommer mere.

Hilsen Signe :-)

Min hjemmeside

Spring/tur part søges:

www.heste-nettet.dk/ma.../vis/13/3/

0
0
Svar på denne tråd

Signe Larsen
Forfatter: 
Dato:  13-02-2006 13:06

det havde jeg slet ikke set

men jeg må det tilstå at jeg er lidt stolt af mig selv

og jeg vil stadig gerne have noget mere

Det bedste i verden

er en hest der elsker

at være sammen med dig

0
0
Svar på denne tråd

lidt mere historie
Forfatter: 
Dato:  15-02-2006 13:19

.. hvis nogen orker at kæmpe sig igennem det ;-)

--
VINN
Jeg var følelsesløs af kulde, og stod midt på en mark, sønderrevet af den iskolde, bidende vind. Bortset fra den beskrivelse anede jeg ikke hvor jeg befandt mig. Det var så underligt, så uvirkeligt, at min hjerne ligesom ikke rigtigt ville acceptere det. Det var måske grunden til, at jeg ikke følte frygt ved at være her. Bare.. undren.
De andre diskuterede højlydt, og imens stod jeg her og lyttede opmærksomt, uden at sige noget. Mine fingre var begyndt at blive blå, og mine læber var stive. Desuden kunne jeg ikke mærke mine tæer mere. Jeg forsøgte at koncentrere mig om noget andet, men det var ikke så let endda. Jeg så mig omkring, og forsøgte at indprente mig alle detaljer.
Vi stod nede i en slags dal, og marken hævede sig på alle sider af os. Ikke specielt stejlt, men nok til at mit syn blev begrænset til selve fordybningen. Jo, til den ene side var der en smule stejlt, men der var faktisk en sti, hvor græsset var ryddet. Til at ride på, vil jeg tro. Det var der øjensynligt ikke nogen af de andre der havde opdaget. Ikke engang ham Joseph, selvom han ellers virkede intelligent. Intelligent, men også storsnudet og selvisk. Men han havde da været venlig overfor mig, og bemærket at jeg var ved at fryse til is.
Det passede mig normalt storartet at være ubemærket, men dette var en undtagelse. Gid en eller anden ville foreslå at vi prøvede at finde et sted at få varme og mad! Eller det vil sige, Joseph havde jo egentlig foreslået det, men ingen af de andre havde taget ideen til sig. Desværre for mig.. Og egentlig også for dem, for vi fik ikke rigtig noget ud af at stå her. Men vi nåede aldrig videre, for i det samme gav Carolina et udråb fra sig, og pegede op mod bakken.
Det var svært at se noget, for solen skinnede ret kraftigt på trods af kulden. Jeg skyggede for ansigtet med hånden, og stirrede op mod bakkekammen. En utydelig silhuet af en rank rytter tegnede sig sort mod den blågrå himmel.
"Hvem er dog det?", hørte jeg Emmy hviske ved siden af mig.
"Jeg.. aner det ikke", svarede jeg lavmælt.
Men det ville vi meget snart finde ud af, for i det samme sporede rytteren hesten, og satte den i galop ned af bakken, lige ned mod os.
"Hvad fanden laver idioten", hvæsede Mick, og trådte et par skridt tilbage. Han var bestemt ikke tryg ved situationen, men det skal jeg ærligt indrømme at jeg heller ikke selv var..
Det var rent ud sagt et chok at se rytteren tæt på, og efter de andres ansigtsudtryk at dømme, havde de det på præcis samme måde. Det var en dreng på omtrent vores alder, det vil sige en 14-15 år, og han var som trådt ud af en historiebog. Han var iført et par tykke bukser af skind, og en tyk lammeskindsforet jakke. I et bælte ved siden bar han en stor, blodig kniv, og bue og pile dinglede fra en rem på hans ryg. Hans hår var langt og hørgyldent, nærmest ligesom Emmys, bare en smule mørkere. Hans øjne var klare og mørkeblå, og betragtede os opmærksomt. Hans solbrændte hud bar præg af at han tilbragte det meste af sin tid udendørs, og det samme indtryk gav det man kunne se af hans krop. Han var muskuløs og slank, og sad rank og lige i sadlen. Ja, jeg havde jo ikke den store forstand på fyre, men ham her var jeg sikker på ville tage kegler i en hvilken som helst film.
Hesten han red på var et lige så flot syn som ham selv. Det var en stor, kulsort hingst, med lang, bølgende man, og gnistrende øjne. Den skummede i mundvigende, og det glatte skind var blankt af sved. Dens udstyr var gammeldags, og sadlen havde sadelhorn og sadeltasker. Hovedtøjet var ligeledes arkaisk, og var udstyret med et såkaldt stangbid. Et blodigt lig af en vildkanin var slynget op foran på sadlen, og hovedet vippede makabert frem og tilbage i takt med hingstens åndedræt.
Ingen sagde noget. Rytteren prikkede sporerne i siden på sin hest, og lod den gå et par skridt frem mod os.
Der gik et stykke tid før min hjerne opfattede det forrykte ved situationen, ved denne mystiske rytter, ved det hele. Det hele gik for hurtigt, jeg kunne slet ikke finde rundt i noget som helst. De andre var ligeledes tavse, og Mick åbnede og lukkede munden uden at der kom nogen lyde ud af den.
Til sidst brød den mystiske dreng tavsheden.
"Vær hilset, rejsende. Hvad gør i her?", spurgte han. Hans stemme lød fremmed selvom han talte rent engelsk, om end på en lidt sjov, og meget voksen måde.
Ingen kunne finde et passede svar lige med det samme, men det blev Mick der endelig tog sig sammen.
"Hold nu op med det pjat, mand, det er ikke sjovt. Er du med i et ondsvagt rollespil eller sådan noget? Kom nu, vis os hvor der er en telefon!", nærmest råbte han, med en skinger og nervøs stemme, man slet ikke forbandt med en fuldkommen selvsikker og egocentreret person som Mick.
Rytteren svarede ikke med det samme, men da han igen sagde noget lød hans stemme ikke alvorlig og formel mere, bare nysgerrig og en smule stødt. Han følte sig vel krænket over Micks sprog, vil jeg tro. Det forstår jeg såmænd godt..
"Hvad.. Hvad mener du med en telefon, fremmede? Det ord kender mit folk ikke. Forklar dig nærmere." Adræt svingede drengen det ene ben over hestens ryg, og lod sig glide ned til den ene side.
"Jeg er i hvert tilfælde Colin fra Mirecia. Min fader er Corrin af Mirecia, ham har i muligvis hørt om?
"Nej, vi kender sgu ikke din far, hvem pokker han så end er. Vi vil bare meget, meget, frygtelig, utrolig gerne have varmen, og noget at æde"
Drengen, som jo hed Colin, stirrede på Mick som om han var sindssyg.
Joseph skyndte sig at gribe ind.
"Tillad mig at undskylde, min ven her er ikke helt normal, og han rabler om ting der end ikke er opfundet. Han kan ikke kende godt fra ondt, og forstår ikke hvad han selv gør."
Vi gloede. Mig, Emmy og Carolina stod med åben mund, og anede ikke hvad vi skulle sige. Selv Mick protesterede ikke over at blive kaldt 'ikke helt normal' og ikke mindst over, at Joseph kaldte ham 'min ven'.
Hvad skulle den smøre til for? Inderst inde vidste jeg det vel godt. Joseph tænkte det samme som mig: at vi på en eller anden måde, som jeg ikke havde den mindste anelse om, var røget tilbage i tiden.
Drengen her eksisterede ikke i den verden vi kendte, men i en fortid der burde være forsvundet for evigt. Det var skørt. Helt og aldeles skørt, og fuldkommen umuligt. Men ikke desto mindre skete det. Det skete virkelig.
"Åh, jeg forstår", lød det fra Colin. "Men jeg kan ikke hjælpe jer. I må klare jer selv. Far vel. Og alt godt på rejsen". Han drejede sin hest omkring, og sendte den fremad i blød galop.
"Nej, du må ikke forlade os!", udbrød Emmy pludselig, og gav sig til at løbe efter ham. Hendes ansigt var blegt, og hun var tydeligvis rædselsslagen. Desuden forstod hun ikke hvad der skete. Det gjorde ingen af os. Og hun fornemmede vist, at vores eneste chance for at overleve var på vej væk.
Colin standsede sin hingst, og drejede omkring igen. Han så overrasket på Emmy, der stirrede bedende tilbage. Tårerne begyndte at samle sig i hendes øjenkroge, og hun bed sig i læben. Jeg kendte hende godt nok til at vide, at hun var fuldkommen forvirret, og ikke anede hvad hun skulle gøre.
"Du må ikke gå", gentog hun halvkvalt, og så lavt at det næsten ikke var til at høre.
Colin så tavst på hende, og et øjeblik troede jeg virkelig at han fik medlidenhed med os.
"Enhver må klare sig selv her i verden", sagde han langsomt, og rynkede panden. "Man skal aldrig forvente at nogen forbarmer sig over én. Men i dag vil jeg gøre en undtagelse. Jeg vil tage jer med til mit hjem, hvor i kan få et måltid mad, og tag over hovedet. Det er en lang tur, og i har sikkert allerede gået i mange timer. En af jer kan få lov at ride sammen med mig på Hrim. Men kun et stykke. Jeg er allerede forsinket, og min familie venter mig. Jeg er på jagt, ser i."
Da ingen svarede, fortsatte han. "Hvem skal ride?"
"Ikke mig, ellers tak", lød det fra Mick, der skævede uroligt til Colins kniv, og derefter den dinglende kanin. Han var i chok, det var tydeligt, for ellers ville han for længst være begyndt at kæfte op og protestere over det hele.
"Jeg vil godt ride", lød det stille fra Emmy, der tydeligvis også var i en form for choktilstand. Men sådan havde jeg det jo egentlig også. Carolina stod det par meter væk, og stirrede tomt frem for sig. Det lignede hende godt nok ikke.
"Men vil du ride, Vinn?", spurgte Emmy i det samme, og alles øjne faldt på mig, inklusiv Colins. "Du har mere brug for det end mig, så gennemblødt som du er"
Jeg kunne mærke mine kinder blusse. "Det.. er vist bedre.. at jeg går.. så får jeg da varmen.." stammede jeg. Emmy nikkede, og greb tøvende fast i sadlen.
"Skal jeg bare hive mig op?", spurgte hun forsigtigt.
"Sæt foden i stigbøjlen, så går det lettere", svarede Colin hjælpsomt.
Emmy nikkede, og gjorde som han sagde. Hun var en fremragende rytter, og hun kom smidigt i sadlen, og satte sig til rette lige bag Colin. Hun vidste tydeligvis ikke hvor hun skulle gøre af sine arme, og til sidst besluttede hun at bøje dem bagud, og holde fast i sadlen. Jeg forstod fuldt ud hendes dilemma; jeg ville heller ikke bryde mig om at skulle sidde så tæt på en fremmed dreng, for man sidder trods alt tæt i en sadel, selv når den er så stor som denne her var.
"Lad os komme hjemad", sagde Colin og sporede hingsten, der prustende slog op med hovedet, og sprang frem i kort galop.
"Hvordan kan hun få sig selv til det?", lød det lamslået fra Joseph. "Tænk at hun tør!"

--
EMMY
Jeg var i en form for trance. Alt var uklart, og jeg opfattede ingenting. Jeg kunne godt tænke, og gøre ting normalt, men min hjerne kunne ligesom ikke rigtig følge med, tillod mig ikke at føle.
En del af mig havde lyst til at græde og skrige, gå helt amok og slippe følelserne løs. Men jeg kunne ikke. Jeg var i chok, vil jeg tro, og det var vel heller ikke så mærkeligt eftersom jeg var havnet på et ukendt sted, tilsyneladende i fortiden. Var jeg blevet sindssyg?
Nu sad jeg her på den store, sorte hingst, sammen med en død kanin, og en komplet ukendt dreng, der bar kniv, bue og pil. Ikke noget alle og enhver kunne prale af at have prøvet.
Hvorfor havde jeg dog sagt ja til at ride sammen med ham? Han kunne så let som ingenting dræbe mig hvis han fik lyst, eftersom han bar våben, og var mange gange stærkere end mig. De andre forsøgte at følge med os, og asede afsted bagved, som et kobbel udmattede jagthunde.
"Så.. hvor kommer i fra?", lød i det samme Colins stemme. Det gav et sæt i mig, og jeg var ved at falde ud af sadlen.
"Hv-hvad mener du?", stammede jeg, selvom der ikke var særlig meget at misforstå ved det spørgsmål.
"I har mærkeligt tøj på, taler anderledes. Og i ligner bestemt ikke rejsende. Hvem er i?"
Jeg anede ikke hvad jeg skulle svare. Jeg kunne jo ligesom ikke fortælle at vi kom fra fremtiden. For det var vel efterhånden den eneste mulighed; at vi var rejst tilbage i tiden. Det var jo sindssygt.
"Du.. du kender det nok ikke.. det sted vi kommer fra, altså. Det er langt væk, jeg mener meget langt væk", fik jeg endelig fremstammet. "Og vi er en slags rejsende, men.." min stemme døde hen, og jeg sad afventende, med tilbageholdt åndedræt, og ventede på Colins svar.
"Det er i orden at du ikke vil røbe dine hemmeligheder", svarede han. "Men i bliver nødt til at skifte tøj. Dem hjemme i landsbyen vil snakke. Det går ikke. Min fader kan ikke huse udlændinge."
"Jamen.. vi har ikke andet tøj", udbrød jeg nervøst. Hvad nu hvis han ikke ville give os husly, tænkte jeg med bankende hjerte.
"Det er i orden. Hvis i ikke er kræsne kan vi nok finde et eller andet", svarede Colin til min lettelse.
"Tak", hviskede jeg stille, og sukkede. Hvad var det her for noget? Hvad skete der med os?
Hrim skridtede blødt fremad med halen løftet, og halsen smukt bøjet. Det var virkelig en prægtig hest. Perfekt bygget; muskuløs og kraftig, og samtidig så letbenet og ædel. Dens bevægelser var fuldendte, og den var som skabt til at løbe. En eventyrhest, tænkte jeg. Og hvor det passede godt. Det var jo et eventyr vi var havnet midt i. Eller måske et mareridt. Det ville vise sig..

Det var ikke ligefrem noget opmuntrende landskab der mødte os, da vi red op ad den dalsænkning hvor vi havde stået. Golde, halvvisne marker strakte sig kilometer efter kilometer, så det ud til. I hvert fald langt. Vi fulgte en smal sti der kurvede sig gennem det meterhøje græs som en orm.
Det blæste kraftigt, og da et iskoldt vindstød slog imod mit hoved kom jeg til at tænke på derhjemme. Da mig og Vinn havde gået side om side i den mørke novemberaften, midt i nordenvinden og efteråret. Det fik mig til at bemærke noget andet, som jeg vel egentlig burde have lagt mærke til før. Det var jo lyst! Altså havde vi ligget i græsset hele natten! Så var det klart at vi frøs sådan.
"Brr, hvor er det koldt", sagde jeg, uden egentlig at tænke over det. Colin drejede sig omkring i sadlen.
"Tag denne her", smilede han, og løsnede den kappe han havde haft udenpå sin jakke. "Jeg klarer mig sagtens uden"
"Nej, det behøver du da ikke", svarede jeg overrasket, og mærkede rødmen skylle op i kinderne. Men Colin smilede bare, og vendte sig om igen.
"Jamen så.. tak", stammede jeg, og svøbte kappen omkring skuldrene.
Det var så.. underligt. Jeg sad her og snakkede helt normalt med en dreng fra fortiden, som jeg ikke engang kendte! Det var virkelig mærkeligt. Men jeg begyndte at falde en smule til ro. Hvorfor vidste jeg ikke, men jeg skulle ikke klage. Min vejrtrækning var omsider blevet regelmæssig, og mine hænder var holdt op med at ryste så kraftigt. Klart en forbedring. Jeg kastede et blik tilbage over skulderen for at se efter de andre. De gik tavse på stien et par meter bag os, med dystre ansigtsudtryk og fingre der rystede af kulde. Specielt Vinn så ud til at have det skidt, men der var ikke så meget jeg kunne gøre. Hun ville jo aldrig kunne overtales til at smide det våde tøj her.
"Hvad var det du sagde din by hed?", spurgte jeg forsigtigt Colin.
"Mirecia", svarede han kort, uden at vende sig om mod mig. Hrim rystede på hovedet så biddet klirrede. Den var sikkert træt af at bære rundt på dobbeltvægt.
"Skal jeg hoppe af?",
"Nej, det behøver du da ikke"
"Jamen din hest er vist ikke begejstret for at skulle bære på mig også, tror du?"
"Ork ja, den mærker det slet ikke. Hrim er jo ikke nogen lavlandskrikke!" Colin sagde det i et tonefald der fortalte mig, at jeg havde sagt noget dybt fornærmende.
"Undskyld, det var ikke ment på den måde, men du sagde at der var lang vej, så.."
"Hrim kan bære over firehundrede pund", tilføjede Colin, der nu virkede ivrig efter at overbevise mig om sin hests råstyrke. "Og det endda på et godt stykke vej".
"Det tror jeg gerne, men som sagt så var det heller ikke ment på den.."
"Og han løber som en enhjørning, gør han", afbrød Colin mig. "Og springer som en hare. Hrim er en fantastisk hest!"
"Ja, og smuk er han også", sagde jeg stille. Jeg havde opgivet at fortælle Colin, at jeg aldrig havde tvivlet på Hrims evner som ridehest.
"Ja", svarede Colin kort, og koncentrerede sig igen om den bugtede sti foran os. Han var en underlig en. Ikke særlig snakkesalig for det meste, men når han så endelig havde noget at bidrage med, så var han heller ikke til at stoppe igen. Jeg smilede for mig selv, og masede mig bedre på plads i den store lædersadel. Hrims bløde, vuggende bevægelser gjorde mig søvnig. Det eneste der holdt mig vågen var kulden, og visheden om at jeg var på et ukendt sted, måske endda slet ikke i nutiden. Og så selvfølgelig det faktum, at jeg sad på en hest sammen med en fremmed dreng..

Simone .

0
0
Svar på denne tråd

mere igen..
Forfatter: 
Dato:  15-02-2006 18:08

OG jeg håber stadig på at nogen har lyst til at læse det..

--
JOEY
Det hele var et stort kaos. Hvem havde anbragt os her, hvordan, og hvorfor? Spørgsmålene trængte sig på i min hjerne, og var ved at sprænge den i småstykker. Det værste var, at der ikke var nogen til at besvare dem. Her havde jeg ikke min bærbare lige ved hånden.
Mine lægmuskler gjorde ondt, og hele min krop var stivfrossen. Det hjalp ikke det fjerneste at gå, nej faktisk gjorde det bare det hele værre. Hvor førte den underlige rytter os hen? Kunne vi stole på ham?
Jeg havde selvfølgelig været den første til at regne ud hvor vi var. Nemlig i fortiden, hvor uhyrligt det end lyder. Der var simpelthen ikke andre muligheder, og når der ikke er dét, så må man erkende sandheden, hvor utrolig den end er. Det havde Michael sine problemer med. Han var stadig sikker på, at der var en såkaldt 'naturlig forklaring'. Men måske var den uundgåelige sandhed endelig ved at trænge ind igennem hans tykke hjerneskal. Han kunne ikke bare skubbe det fra sig, efter at have set ham Colin. Han var et bevis på, at jeg havde ret.
Jeg sukkede og strøg håret væk fra panden. Mine briller var blevet fedtede, men jeg ville sakke bagud hvis jeg stoppede for at pudse dem. Alle de andre var i mærkbar bedre kondition end mig, og jeg kæmpede for at følge med dem.
Det høje, kraftige græs bølgede på begge sider af den smalle sti, og et par fugle puslede omkring. Solen stod højt på himlen, og sendte et blegt, halvhjertet lys ned mod os. Vinden piskede mod mit ansigt, og rev og flåede i mit tøj. Jeg tvang mine ben til at flytte sig. Et skridt af gangen, var det ikke sådan man skulle kæmpe sig videre? Kom så, Joey. Jeg bed tænderne sammen. Hvor langt havde vi igen? Til sidst var der ikke mere at gøre, og jeg standsede op og forsøgte at få pusten igen.
"Vent lige lidt", pustede jeg. De andre stoppede op, og det undrede mig at Mick ikke kom med en sarkastisk bemærkning. Men trods alt var han vel lige så chokeret over det hele som os andre. Hvis han da overhovedet havde følelser..
Carolina sukkede irriteret. "Emily, skrid ned fra den hest og lad Tanner komme op."
Tænk at hun var i stand til at være lige så modbydelig her, som derhjemme. Men det var måske nok bare en facade. Hun var bleg under al make-uppen, og hun rystede. Og det var ikke kun kulden der gjorde det. Men under alle omstændigheder var hun forfærdelig. Ganske enkelt.
Emmy adlød hende, og bad Colin stoppe hesten. Han så også en smule irriteret på mig, og det fik mig ikke ligefrem til at ønske at sidde på hesten sammen med ham.
"Se at komme op", hvæsede Mick. "Jeg vil fandeme snart ha' noget at æde. Og sove!"
Jeg gik hen til den store, kulsorte hest, der stod og så fjendtligt på mig med skummet drivende fra mundvigene. Adr. Jeg gøs let, og greb tøvende fat i sadlen. Colin trak uden et ord sin fod ud af stigbøjlen, og lod mig hoppe op. Hoppe er måske så meget sagt, men op kom jeg i det mindste.
Med et pres fra sine hæle satte Colin hesten i bevægelse, og jeg klamrede mig fast så godt jeg nu kunne. Det her ville jeg aldrig, aldrig gøre igen, medmindre mit liv afhang af det! Hvor var der langt ned! Hele verden gyngede, og jeg havde det som om jeg kunne falde af hvert sekund.
Efter nogen minutter begyndte jeg at vende mig til den vuggende fornemmelse. Det var vel ligesom når man var på et skib, vil jeg tro.
Jeg følte mig pludselig som en slapsvans. Selv spinkle, magre Victoria fortsatte tappert uden et ord, og hun var endda drivende våd, og meget koldere end os andre. Og så kunne jeg ikke engang klare det!
Men jeg var alligevel sikker på, at de andre aldrig ville overleve her, hvor det så end var, uden mig. Jeg var den eneste med en velfungerende hjerne, og den eneste der kunne planlægge og beregne vores hjemrejse. Råstyrke betød intet, det var kun noget oppustede gangstere havde brug for, til at imponere hinanden. Det var noget for folk som Mick.

Det føltes som meget længere tid end det nok var, at vi sneglede os afsted ad stien, uden at kunne se andet end de bølgende marker til begge sider.
Jeg tror endda at jeg sad og blundede. Ikke sådan rigtigt, men jeg stirrede bare tomt ned i jorden og tænkte ikke på noget. Og jeg, der ellers altid tænkte på et eller andet.
Men pludselig hørte jeg Colin sukke lettet, og de andres begejstrede udråb bag mig. Jeg løftede hovedet, og kiggede frem over Colins skulder. Vi var nået frem! Stien endte brat på kanten af en bakkeskrænt, og en lille bondelandsby lå udstrakt under os.
Der var travlt som i en myretue. Folk asede afsted på de smalle gader, løse hunde rendte gøende rundt, og urolige heste vrinskede. Vi var virkelig endt i en tidsmaskine! Jeg mærkede mine øjne blive større og større i hovedet på mig, og min mund åbnede sig måbende. Aldrig i mine vildeste drømme havde jeg forestillet mig at komme til at opleve noget som dette!
"Det er så Mirecia", lød Colins stemme. Han lød stolt.
Han drejede sin hest til siden, og red langsomt ned ad skrænten.
"Vi rider bagom byen og hjem til mig", meddelte han. "Ingen skal se jer i dét antræk"
Der var ingen der klagede over det krav, men jeg følte mig ikke tryg ved at skulle iføre mig tøj der mindede om Colins. Jeg var overordentlig tilfreds med mit eget..

Colins hus var som de fleste andre i landsbyen et lille, lerklinet bondehus. Jeg kunne ikke helt finde ud af hvilket årstal vi cirka var i, for det virkede ikke rigtig som nogen af de huse jeg havde læst om. Ganske vist lignede det, men ikke helt.
Colin stod af hesten, og gjorde tegn til mig om at gøre det samme. Til min store overraskelse sadlede han ikke hingsten af, men lod den stå løs i gårdspladsen med dinglende tøjler.
Så bad han os følge med ind ad bagdøren.
Vi kom ind i et dunkelt spisekammer, hvor der duftede skønt af mad. Min mave begyndte omgående at knurre højlydt, og jeg var bare taknemmelig over at der var så mørkt at vi i det mindste ikke kunne se maden. Så ville jeg ganske afgjort ikke have kunne styre mig.
"Uhmm", lød det henført fra Mick, der åbenbart stod ved siden af mig.
"Kom med", hvislede Colin, og førte os videre ind i et stort, lunt køkken. Åh, hvor var det vidunderligt at få varmen igen. Jeg sukkede af velbehag, og trådte helt hen til det åbne ildsted. Der gik ikke længe før de andre fulgte mit eksempel, og så stod vi bare dér og mærkede hver eneste millimeter af vores kroppe blive tøet effektivt op af de varme, slikkende flammer.
"Jeg finder et eller andet i kan tage på", sagde Colin kort, og forsvandt ud af døren.
Der var ingen der sagde noget; jeg tror vi alle sammen havde for travlt med at nyde et par minutters velbehag efter de mange forfærdelige timer i kulden.
Da Colin igen kom tilbage havde vi det vist alle sammen en del bedre end da vi kom, men noget af det gode humør forsvandt, da vi så hvad han havde med til os..

--
VINN
Melsække! Ville han have os til at tage melsække på? Jeg ville ikke være den der klagede, men melsække? Var det da mere præsentabelt end det tøj vi havde på nu? Åbenbart, ja. Jeg skævede til Emmy for at se hvad hun sagde til det. Hun stirrede med store øjne på den hullede, gråbrune bunke som Colin havde smidt på gulvet foran os.
"Jamen.. jamen, okay", fremstammede hun så, og trak på skuldrene. "Det er da.. fint."
"NEJ DET ER SKU IKKE FINT", skreg Carolina. Hendes lange, blanke og før så perfekte hår havde lidt under de sidste timer, og lignede nu mest af alt en gennemrodet høstak. Hendes make-up var udtværet, og hendes kjole mudret og flænget. "JEG NÆGTER AT TAGE EN GAMMEL, LUSEBEFÆNGT, RÅDDEN MØGSÆK PÅ!"
Et par sekunder var der ingen der sagde noget, og det eneste der hørtes var Carolinas vilde, hektiske åndedræt, og de dæmpede lyde af livet ude på gaden.
"Vær fornuftig, Carolina. Tag nu den.. sæk.. på, ellers kan du få lov at blive boende ude i markerne", sagde Joseph i et overtalende tonefald.
"NEJ JEG VIL FANDEME IKKE, JOSEPH TANNER, DIN IDIOT! INGEN, OG JEG MENER ABSOLUT INGEN, SKAL BESTEMME OVER CAROLINA TEMPLETON SMYTHE!"
"Tjah, det er sådan set heller ikke det jeg gør", svarede Joseph overraskende roligt. "Jeg giver dig bare dine valgmuligheder"
Carolina kunne åbenbart ikke finde noget passende svar på dét, så hun nøjedes med at udstøde en irriteret lyd, og stampe hårdt i gulvet. Hun havde ikke kunne finde sine højhælede da hun vågnede på marken, så hun havde skiftet til at par sportssko, som hun havde haft med i tasken. Jeg gad nok vide hvad den pompadour ellers indeholdt..
Colin havde forholdt sig tavs under hele skænderiet, men nu begyndte han at tale.
"Hør her, i kan ikke opføre jer på denne måde, unge dame, dæmp venligst stemmen"
Joseph sendte Carolina et advarende blik som hun dog ignorerede..
Colin kastede en bunke reb oven på sækkene.
"De er til at snøre livet med", forklarede han. Jeg kunne høre Carolina stønne. Hun syntes åbenbart ikke, at det var særlig moderigtigt..
"Skal vi se at få sækkene på, så", lød det opgivende fra Emmy.
"I kan skifte en efter en", tilbød Colin. "Omme bag ved kisten dér. Men først skal vi have skåret sækkene lidt til" Med de ord fandt han sin blodige flænsekniv frem, og gav sig til at skære huller til arme og ben. Derefter snørede han dem i toppen, så de ikke skulle falde ned.
"Damerne først" sagde han, og viftede mig hen mod kisten. Dette her var noget af det værste jeg kunne tænke mig: at skulle skifte tøj i.. ja.. nærmest fuld offentlighed. Selvom de andre jo forhåbentlig ikke ville kunne se mig.
"Vi kan da godt skifte samtidig, ikke, Vinn?", spurgte Emmy.
Jeg nikkede. Med Emmy gjorde det ingenting.
Vi tog hver vores grove, gråbrune sæk, og gik i dækning bag den store dragkiste, der fyldte en god del af køkkenet.
Jeg stod med ryggen til Emmy, og klædte mig akavet af. Derefter stak jeg benene ned i sækken, og mavede den op på plads. Det grove stof gav mig kuldegysninger, og kradsede helt forfærdeligt. Heldigvis havde jeg da beholdt undertøjet på indenunder..
"Nu skal du se en ren prinsesse", sagde Emmy. "Og lad mig så se dig!"
Vi vendte os samtidig mod hinanden, og begyndte at grine, nervøst og fjollet, for at bryde den tungsindige stemning der hvilede over hele forsamlingen.
Flotte så vi ikke ligefrem ud, eller det vil sige, der var ikke noget spejl i huset, men jeg kunne tænke mig til hvordan jeg måtte se ud, iført en sæk og et reb.
Jeg var taknemmelig over at ingen af de andre kom med spydige kommentarer om sækkene, men det var muligvis fordi de selv skulle iklæde sig nogen mage til. De gjorde sikkert alt hvad de kunne for at overbevise sig selv om, at de slet ikke var så slemme endda.
Så var det drengenes tur til at skifte, og til sidst Carolina.
Colin så vurderende på os et øjeblik, og nikkede så.
"Kom med ud og hjælp mig med at flå og partere kaninerne - det kan i vel finde ud af?"
Ingen svarede. Vi vendte instinktivt hovederne mod Joseph, og til sidst blev det også ham der måtte svare.
"Selvfølgelig kan vi det", sagde han, og nikkede beslutsomt.
Carolina så ud som om hun følte sig syg. Hun lignede i høj grad en, der skulle brække sig..

Da vi kom udenfor på gårdspladsen lagde jeg hurtigt mærke til et stativ med en ti-tolv døde vildkaniner.
Det var små, gråbrune dyr der lignede dem jeg kendte som kæledyr derhjemmefra. Deres små sorte perleøjne stirrede tomt ned i jorden, og deres kroppe hang slapt ned fra pælen. Deres bagben var snøret sammen, og var blevet bundet fast til stativet, så kaninen hang på hovedet. Yrk. Aldrig om jeg ville spise én af dem! Men min mave sagde noget andet. Den rumlede højlydt, og trak sig sammen af sult.
"Jeg flår dem, og i kan partere og spænde skind op", sagde Colin, og lagde tre flænseknive på en træstub henne ved stativet. "Jeg henter lige den plade i skal skære på"
Så snart han var ude af syne brød helvede løs. Carolina og Mick hylede op i munden på hinanden, og kom med trusler mod Joseph, den ene værre end den anden.
Og Emmy stod der bare, uden at sige noget til dem, selvom hun kendte Mick så godt.
Hun havde altid været sådan; ladet andre bestemme over sig, og bekymret sig alt for meget om hvad de nu tænkte om hende
"Ti stille", sagde Joseph træt. "Jeg bryder mig heller ikke ligefrem om det, men vi bliver nødt til det"
Carolina skulle til at svare igen, men i det samme kom Colin tilbage. Med sig havde han en stor, tyk træplade, som vi altså skulle bruge som skærebræt.
"I to". Han pegede på Joseph og Mick ."I parterer. Og så må en af pigerne hjælpe til" Han så spørgende over på mig, Emmy og Carolina. Ingen meldte sig, men til sidst tog jeg mig sammen, og nikkede.
"Det kan jeg godt"
De andre så overraskede på mig. Jeg havde jo ikke sagt to ord på hele denne her tur, så det undrede dem vel at jeg rent faktisk registrerede hvad de talte om, og at jeg kunne udføre en selvstændig handling.
"Skal vi spise de dér?", lød det så, ganske stille, fra Carolina. Hun pegede nervøst på de dinglende kaniner.
"Næh, ikke i dag", svarede Colin. "De er nyfangede, så de skal ligge og modne lidt. Men vi slagtede 2 af vores ænder i forgårs, så dem skal vi spise i dag. Eller det vil sige, egentlig skulle vi kun have haft den ene, men når nu i er her.."
Vi åndede alle sammen lettet op. And virkede en del mere appetitvækkende end de små, blodige kaniner med de tomme øjne. Forhåbentlig skulle vi ikke også selv plukke og partere ænderne..
Colin delte knivene ud, og tog sin egen frem. Med sikker hånd skar han den første kanin op, flåede skindet af den, og tog indvoldene ud. Jeg følte bestemt ikke nogen lyst til at se det i detaljer, så jeg kiggede i stedet hen mod hegnet, der skilte os fra resten af landsbyen. En skam at man ikke kunne se over, for jeg ville gerne have set nærmere på Mirecia. Det var trods alt ikke hver dag man fik sådan en chance.
Colin rakte kaninen til Joseph, der måtte synke en gang før han overtog den
"Så kom i gang med at skære", sagde Colin, og gav skindet til Carolina.
"Æh", sagde Joseph, der ikke anede hvad han skulle gøre. "Jeg.. jeg har lige glemt hvordan man gør", stammede han, og så undskyldende på Colin. Colin sukkede, tog kaninen fra ham, og smækkede den ned på træbrættet med et klask.
"Se så her", sagde han opgivende, og gav sig tålmodigt til at forklare. "Først skærer man forbovene af, det gør man sådan her, lige over forbenene. Bagefter skal vi skære baglårene af, og det skal du gøre sådan her. Men husk at selve hoftebenet skal blive tilbage. Så skal bugstykkerne af, og til sidst skal vi skære ryggen fra forparten, lige her bag det sidste ribben. Det er slet ikke så svært". Colin så opgivende på Joseph, der opmærksomt betragtede skærearbejdet. "Husk at skære rygstykket over et par gange, så det ikke er så stort", tilføjede han eftertænksomt, og rakte kniven til Joseph. "Her. Så er det din tur"
Joseph nikkede beslutsomt, og satte sig til at vente på den næste kanin.
Jeg gøs. Jeg ville bestemt ikke bryde mig om at skulle gennemhugge en bunke råt kaninkød.. Men gøres skulle det jo.
Da den næste kanin var flået og.. udhulet.. blev den som den forrige klasket ned på skærebrættet.
Joseph stak nølende kniven i den, og brækkede til.
"Var det ikke sådan her..", mumlede han tøvende, og kastede et blik på den kanin som Colin havde parteret. Da han havde fået skåret den såkaldte forbov af, strålede han, da hans stykke lignede Colins nogenlunde. Med fornyet energi skar han resten af kaninen ud, og fremviste den glad til Colin, der blot nikkede kort, og overrakte mig den næste skæreklare kanin.
Jeg satte mig ned ved skærebrættet overfor Joseph, og tog flænsekniven op i hånden.
Så bed jeg tænderne sammen, og skar til af alle kræfter. Kniven var skarpsleben, og gled overraskende let igennem det lyse kød. Det var jo slet ikke så svært endda!
"Jamen det klarer i to jo fint! Så kan i også få lov at ordne resten", sagde Mick håbefuldt.
"Du kan tro nej, kan du", sagde Joseph irriteret, og kunne ikke kvæle et tilfreds smil da Colin i det samme langede en særlig blodig kanin over i skødet på Mick.

--
CAROLINA
Jeg følte trang til at brække mig, og bagefter smide mig ned og skrige. Det kunne simpelthen ikke være rigtigt at jeg, Carolina Templeton Smythe, skulle stå her og spænde ulækre, lusebefængte kaninskind op, iført en gammel sæk!
Det hele måtte simpelthen være ét stort, forfærdeligt mareridt. Snart ville jeg vågne op hjemme i min egen bløde dobbeltseng, uden at kunne huske denne her skrækkelige og ydmygende tur.
Først de mange timer i kulden, og nu det her. Jeg snøftede af selvmedlidenhed. Selvmedlidenhed. Nemlig. Ingen andre havde jo medlidenhed med mig, og en eller anden skulle jo have det.
De andre var efterhånden færdige med at udføre det ækle parteringsarbejde, og Emmy og jeg fik spændt de sidste skind op. Ja, for jeg skulle oven i købet samarbejde med Emily Johnson, den selvglade so. Hun var bare for meget var hun. Gid hun måtte rådne op på dette her afskyelige sted.

Pludselig kunne vi høre en hestevogn komme nærmere. Den kom til syne nede for enden af det hegn der skilte Colins lille gårdsplads fra gaden, og rullede langsomt nærmere. Den skrumplede op ad den ujævne sti, og hvirvlede grus og støv til vejrs. Der var en lille, firkantet brun hest forspændt, og kusken var en solbrændt, midaldrende mand med langt, gråsprængt skæg.
"Velkommen hjem, far", hilste Colin, mens han gik vognen i møde. Da den stoppede tog han fat i kørehestens bidring, for at holde den stille mens hans far stod ud. "Gik det som det skulle?"
"Ja, ja", kluklo hans far, og smilede så hans ansigt rynkede over det hele. "Jeg fik brænde til hele vinteren, og billigt endda!"
Colin smilede tilbage, og slog så ud med armen i retning af os fem, der stod tavse et par meter væk. "Disse er rejsende, og de kommer langvejs fra. Jeg har ladet dem få et måltid mad hos os, og derefter må de drage videre. Måske kan de også tilbringe natten under vores tag? Selvfølgelig ikke uden din tilladelse, far."
Mandens smil forsvandt, og han så alvorligt på os med sine mørkeblå øjne.
"Et måltid mad kan vi måske godt give ud, men det er strenge tider, Colin. Vi har knap mad til vinteren over, heller ikke selvom de fleste af hestene er solgt. Alt er dyrt min dreng. Disse fremmede kan få ét måltid hos os, og tilbringe én nat under vores tag. Derefter er min gavmildhed sluppet op."
"Tak, far", svarede Colin, og bøjede hovedet mod sin far som tak. Den solbrændte mand nikkede tilbage, og forsvandt ind i huset.
Sikke et grimt menneske. Beskidt og usoigneret, og med rynker som en abe. Adr.
"Jeg må hellere fortælle min mor at hun skal stege to ænder i stedet for en", sagde Colin, og fulgte efter sin far ind i huset.
Så stod vi her, ude i kulden, uden at ane hvad vi skulle. Skønt. Ham Colin var da ikke for betænksom. Emmy gik hen til den sorte hingst, og begyndte at klø den bag ørerne. Den lille finke. Kunne hun da ikke bare opføre sig en smule værdigt?
I det samme kom Colin ud af huset igen.
"Vi kører vognen på plads, og stabler brændet ind. Sæt jer op.", sagde han kort, og sprang op på kuskesædet. Den idiot, han var da ikke bange for at sætte sine gæster i arbejde! Forventede han at vi skulle flå vores hænder til blods, bare fordi han gerne ville have sit skide brænde på plads?
Ja, åbenbart.
Jeg sukkede tungt, og kravlede op i vognen. Jeg benyttede chancen til at skubbe hårdt til Emily, så hun væltede om på jorden. Så placerede jeg mig lige midt på sædet i vognen. Ah. Det føltes godt at lade sine aggressioner gå ud over sin ærkefjende.
Colin hyppede på hesten, og svirpede med den lange pisk. Langsomt satte det kraftige, firkantede dyr sig i bevægelse, og travede ned ad grusstien langs hegnet.
Det var et chok at komme ud lige midt i hovedgadens trængsel og kaos. Folk bevægede sig langsomt afsted, skulder ved skulder som fisk i en gigantisk stime, og støvet fra den smalle, grusede vej hvirvlede op, som om vi var midt i en sandstorm. Larmen virkede meget højere nu da vi var midt i den, på trods af at vi egentlig kun havde befundet os få meter fra gaden, da vi stod inde på Colins gårdsplads. Et par gadesælgere råbte utrætteligt op, æsler skrydede, hunde gøede, heste vrinskede, høns kaglede, og børn græd. Der lugtede kraftigt af sved og jord, og af en masse andre ting jeg ikke lige kunne genkende. Det var afskyeligt.
På hver side af den smalle vej lå små, stråtækte bondehuse placeret tæt op ad hinanden. De var skilt fra hovedgaden med et hegn, ligesom Colins hus var det, men flere steder var det væltet, eller så gennemråddent at plankerne var knækket sammen. Føj, føj, og atter føj. Aldrig om jeg ville bo sådan et sted frivilligt.
Pludselig stoppede vognen brat op med et bump, og rev mig ud af mine tanker.
"Se dog at få flyttet den vogn", brølede en vred mandsstemme, og adskillige andre stemmer gav sig til at råbe bifaldende. Jeg kiggede frem over skulderen på Colin, for at se hvad der var årsag til balladen. På gaden foran os var en frugtvogn tilsyneladende væltet, og et virvar af frugt og grønt dækkede nu den smalle vej. En lille, fed, gråskimlet pony hang stadig fast til den væltede vogn, og kæmpede for at komme fri. Det lykkedes den kun næsten, og den kunne ikke rejse sig helt op. Dens øjne rullede, og skummet hang i kager i dens mundvige.
Jeg vendte hovedet bort. Af en eller anden grund brød jeg mig ikke om at se på den fede ponys lidelser. For den led tydeligvis.
"Flyt den vogn NU, eller også skal jeg komme og skære halsen over på den uduelige møgkrikke", brølede en ny stemme, fra en vogn bag os.
Alle som en drejede vi hovederne for at se, hvem der havde råbt truslen. Et sekund mødtes mine øjne med Micks. Af en eller anden grund virkede han pludselig ikke som noget specielt mere. Men aldrig, aldrig om jeg ville lade Emily Johnson få ham, den glæde skulle hun ikke have.
Manden der havde råbt var en stor, grov person, med kulsort fuldskæg, og smalle, stirrende øjne. Jeg fik kuldegysninger bare af synet, og jeg ønskede pludselig brændende at de ville få vognen foran os flyttet i en pæn fart.
Men det så ikke ud til at mit ønske ville blive opfyldt. Ejeren af den grå pony ville ikke lade de andre mænd save et stykke af vognstængerne så hesten kunne komme fri, men holdt stædigt fast på at han kunne få den på benene uden. Det resulterede i at han nu stod og piskede vildt på det fede dyr, der lå hjælpeløs på jorden, og desperat sparkede ud med benene. Den hvinede skrækslagen da et særlig hårdt piskerap ramte den på krydset, og dens øjne rullede vildt.
"Stop, det hjælper ikke, du giver bare det stakkels dyr hjerteanfald", lød en ru kvindestemme i det samme.
Kusken og alle tilskuerne drejede hovederne for at se hvem det var der havde talt.
Det var ganske rigtigt en kvinde, en lille tynd kone med en flok på 7 børn omkring sig. De stod alle sammen lydigt stille ved siden af deres mor, og stirrede tavse og alvorlige på den væltede vogn. Selv den mindste der næppe kunne være mere end et års tid gammel, sad roligt på konens arm.
Konen havde et groft tørklæde bundet om hovedet, og en slidt lærredskjole på kroppen. For at beskytte sig mod kulden havde hun svøbt et hullet uldsjal omkring skuldrene.
Hendes næse var kroget, og hendes hud rynket og vejrbidt. Det eneste der så rigtigt levende ud på hende var øjnene, der var små og livlige og kulsorte som en solsorts. Unormale og ulækre.
Gad vide hvem hun var? Hun mindede i uhyggelig grad om en heks. Hvorfor lærte den slags mennesker aldrig at holde sig væk fra offentligheden?
"Ti stille, kvinde", sagde en af mændene brysk, og resten af flokken mumlede bifaldende. "Skrid hjem hvor du hører til. På skraldepladsen!"
Hele forsamlingen hylede af grin, og jeg kunne mærke Victoria krympe sig ved siden af mig. Den lille pivskid.
"Hvem er den kvinde?", hørte jeg Emmy mumle foran mig.
"Det er Hjemløse Agga.. Hun strejfer rundt på må og få sammen med sine børn. Hun har intet hjem, og ønsker sig heller ikke noget. Man siger at hun ikke er helt normal i hovedet, men for mig at se er hun klogere end de fleste andre her i byen.", svarede Colin eftertænksomt. Den brune hest der trak vores vogn stampede utålmodigt i jorden med forbenet en enkelt gang, som for at huske alle på sin eksistens. For den forseelse reddede den sig et irettesættende rap over krydset af Colins pisk.
"Jamen hvad med børnenes far? Og er hun ikke en smule gammel til at være mor til så mange små børn?", udbrød Emmy undrende. Hun burde få skåret tungen af! Kunne hun dog ikke holde sin mund for en gangs skyld? Selvfølgelig skulle hun nu også forsøge at gøre indtryk på ham Colin.
"Tjah, jeg aner ikke hvem der er børnenes far, eller mor for den sags skyld, og det gør Agga heller ikke selv. Det er forældreløse og hjemløse børn som hun har taget til sig." sagde Colin, mens han holdt sine øjne på mændene der kæmpede for at trække hest og vogn på benene.
"Nåh." sagde Emmy, og lød imponeret. Det var da ikke noget at være imponeret over, det var jo en sindssyg tanke at sådan en gammel kælling skulle kunne passe 7 børn, når hun ikke engang havde nogen penge eller et hus.
Der kom stadig flere og flere mennesker til, og der holdt en lang række af ventende vogne med arrige kuske bag os. Et par stykker var dumme nok til at forsøge at komme udenom, og de sad nu ubehjælpeligt fast ude i den mudrede grøft. Idioter.
"Aron, vær nu fornuftig og lad os save de vognstænger af. Se, den ene er allerede begyndt at flække! Vi kommer ikke videre på denne her måde! Det eneste du opnår, er at din hest bliver så alvorligt skadet at den ikke kan arbejde, og at du får din kærre komplet smadret! Du kan endnu nå at ombestemme dig og lade os få vogn og hest op på den eneste rigtige måde!", forsøgte en af de mænd der kæmpede med den væltede vogn. Den uheldige, og helt sikkert utrolig uintelligente kusk, der jo så hed Aron, nikkede til sidst, og slog opgivende ud med armen.
"Så lad gå", sukkede han, voldsomt påvirket af de mange utålmodige ventende, der var begyndt at råbe og skrige vredt ad ham.
En af mændene sukkede lettet, og strøg ind i det nærmeste hus, sikkert for at hente noget at save med.
Ganske rigtigt, kort efter kom han ud igen, slæbende på en slags grim, gammeldags sav. Han satte sig på hug, og gik i gang med at save de solide vognstænger over. Den liggende pony gik i panik over den skærende lyd, og sparkede ud af alle kræfter. Men den lå ubehjælpeligt fast, indviklet i sit seletøj, og med den tunge vogn halvt hen over sig.
Til sidst lykkedes det dog ved fælles hjælp mændene at få vognstængerne af, og ponyen trukket fri. Den kom vaklende på benene, og trak vejret stødvis og hæst. Med bange øjne så den sig omkring på de forsamlede mennesker.
Hvor var de langsomme! Tænk en masse tid vi kunne have sparet hvis den ondsvage Aron havde lyttet til de andre noget før.
"Den må have ligget på en flintesten, se bare hvor den bløder", lød det i det samme fra en af mændene. Jeg rejste mig nysgerrigt op i vognen, for at få udsyn til forsamlingen. Der så ved første øjekast ikke ud til at være noget galt med den grå hest, andet end at den naturligvis var bange og nervøs. Men da de i det samme trak den over mod en sidevej, så dens anden side kom til syne, kunne jeg se at den var helt indsmurt i sit eget blod. Det var ækelt. Dens flanke var et stort forrevet sår, der var fyldt med småsten og skidt. Jeg fik med det samme kvalme, og det blev kun værre af at jeg var så frygtelig sulten.
"Træk den over til slagteren, så kan det dumme dyr i det mindste blive til en smule nytte som min aftensmad", sagde Aron melankolsk, efter et hurtigt vurderende blik på ponyen. "Den har væltet med vognen ikke mindre end 3 gange nu, og den arbejder ikke nok for føden, den dovne krikke."
Jeg følte det vende sig i min mave. Hvor var det frastødende, dette her sted vrimlede jo med blod og døde dyr! Jeg måtte modstræbende indrømme at den grå ponys skæbne rørte mig en smule. Men også kun en smule. Trods alt var det jo bare en hest..
I det samme satte vores vogn sig i bevægelse med et ryk, der brutalt slyngede mig ned på sædet igen.
"Så slap dog af, man", hvæsede jeg til Colin, der enten ikke hørte mig, eller også bare ignorerede mig. Måske var det godt det samme, for hvis han var lige så brutal som sine medborgere vidste man aldrig hvad han kunne finde på..

Simone .

0
0
Svar på denne tråd

jeg læser...
Forfatter: 
Dato:  16-02-2006 21:09

med stor glæde

og jeg vil meget gerne have mere

Det bedste i verden

er en hest der elsker

at være sammen med dig

0
0
Svar på denne tråd

hvad laver du her???
Forfatter: 
Dato:  17-02-2006 01:32
du burde da sidde og skrive din 27 bog hos et eller andet stort forlag, mens din sidste er ved at blive filmatiseret! du skriver godt. spændende, flydende og detaljeret... uden at det er for meget. mere tak!

Man kan hvad man vil!

0
0
Svar på denne tråd

mere om en halv times tid..
Forfatter: 
Dato:  17-02-2006 10:32

..Og tusind tak for rosen :D

sarah-ann: haha . mange tak for det.. M

men jeg har jo kun levet i 14 år indtil videre, så 27 bøger er måske lige i overkanten :-) .

Simone .

0
0
Svar på denne tråd

nu er det paa tide med lidt mere
Forfatter: 
Dato:  17-02-2006 17:47
se overskrift !!!11

Mig og det skønne dyr Mon Cheri Mon Ami
0
0
Svar på denne tråd

ikke nyt idag
Forfatter: 
Dato:  17-02-2006 19:35

desværre, for jeg kan ikke komme på den computer hvor det ligger på .

men imorgen :-)

Simone .

0
0
Svar på denne tråd

mere!!!
Forfatter: 
Dato:  18-02-2006 11:29
mere mere mere mere

Mig og det skønne dyr Mon Cheri Mon Ami
0
0
Svar på denne tråd

nu må..
Forfatter: 
Dato:  22-02-2006 16:44

der snart komme noget mere

sidder her og venter spændt

Det bedste i verden

er en hest der elsker

at være sammen med dig

0
0
Svar på denne tråd

endelig mere igen...
Forfatter: 
Dato:  04-03-2006 15:33

--

MICK

Endelig, endelig bevægede vi os igen. Vi havde holdt foran den væltede vogn i evigheder. Det var dog utroligt at en sølle lille hest kunne skabe sådan et postyr!

Vi rullede møjsommeligt ned af den stenede gade, og drejede så til højre. Det virkede bekendt.. i det samme gik det op for mig hvor vi var; vi havde faktisk bare kørt i en rundkreds omkring det lille område hvor Colins hus lå. Det vil sige, at vi nu var omme ved bagsiden af huset igen! Så lang tid spildt på ingenting, når vi bare kunne have vendt om og kørt tilbage, og have opnået det samme resultat! Tilbage til start!

"Hvad helvede er det du laver, man?", fløj det ud af munden på mig.

Colin vendte sig, og så koldt på mig. "Jeg kører en vogn", sagde han med isnende stemme.

"Og du synes åbenbart at det er sjovt at lege karrusel eller hvad?"

"For det første har jeg ingen anelse om, hvad en såkaldt 'karrusel' er, og for det andet synes jeg ikke at det her er det mindste sjovt. Jeg kører bare vognen om til bagsiden af vores hus, for at kunne stable brændet ind i brændeskuret.", svarede han, med samme kolde stemme.

"Hvorfor skulle vi hele vejen udenom for det?", gav jeg vredt igen.

"Fordi der ikke er andre veje man kan komme igennem med vogn! Havde du tænkt dig at vi skulle køre vognen igennem huset, eller hvad?", spurgte han. Han følte sig sikkert overlegen, men det havde han ingen grund til. For hvis det var rigtigt at vi var røget tilbage i tiden, så kunne jeg afsløre ting for ham som han aldrig i sin vildeste fantasi havde drømt om.

"Ja, ja", sukkede jeg. "Men forvent ingen hjælp til det pokkers brænde fra mig!"

"Så forvent heller ingen mad eller husly fra mig og min familie", sagde Colin roligt, og helligede atter vejen foran sin fulde opmærksomhed.

"Din.. din", spruttede jeg, men for første gang nogensinde havde jeg ikke et rapt svar på tungen. Jeg lænede mig tilbage i den bumpende vogn, skummende af raseri. Det skulle han få betalt, det beskidte oldtidslevn.

Kort efter stoppede Colin kærren, og hoppede elegant ud. Han blærede sig sikkert bare overfor pigerne. Uden et ord gik han i gang med at stable brændet fra vognen ind i det faldefærdige træskur, og kort efter begyndte Victoria, Emmy og Tanner tøvende at hjælpe ham. Carolina blev stædigt siddende i vognen, og så overlegent på de andre.

Jeg overvandt min egen stolthed, og trak en enkelt lille brændeknude ned fra vognen med et dybt suk. Tanken om aftensmad og en god nats søvn var for fristende.

Efter et stykke tid besluttede Carolina sig åbenbart også til at give en hånd med. Langsomt og tvært, ganske vist, men til sidst var alt brændet ved fælles hjælp stablet. Ved fælles hjælp. Bah, ham Colin kunne sgu selv få lov at klare de sure pligter en anden gang, den selvglade idiot.

Mine fingre var følelsesløse af kulde, og jeg havde fået mindst hundrede træsplinter i dem. Carolina sad sammenkrøbet omme i den bageste del af vognen, og henmumlede bandeord for sig selv, som om hun forsøgte at nedkalde en forbandelse over en eller anden. Højst sandsynligt Colin. Men det skulle jeg være den sidste til at bebrejde hende...

Vi var vist alle sammen døden nær af sult tror jeg, og det var en usigelig lettelse da Colin endelig lod os sætte os foran ilden i det lune køkken, da vi var kommet hjem. Melsække er ikke særlig varme, heller ikke når de er enormt store og posede, så lidt varme kom meget belejligt. Nu manglede der bare noget spiseligt! Mad, mad, mad! Hele min krop skreg på mad! Næsten hvad som helst, ja, jeg kunne endda æde en af de skide kaniner ude fra stativet hvis det skulle være!

"Lad os spise", sagde Colin omsider, og lidt efter kom en kvinde der måtte være Colins mor, over til ildstedet med maden. Hun havde stået og lavet dej til brød, og klargjort ænderne ovre ved et andet bord, og nu skulle kød og brød grilles over ilden. Uhm. Snart bredte der sig en liflig duft i hele rummet, og som vi sad dér, alle 5, forventningsfulde og dødsens sultne, tror jeg ikke at vi skænkede det en tanke hvor besynderligt det hele egentlig var.

De flade brød så snart færdige ud, og det samme gjorde de små stykker andekød. Colins mor ragede det hele ud af ilden, og over på et par fad. Åbenbart skulle vi bare sidde her på gulvet og spise, men det gjorde heller ikke mig noget. Tallerkener så vi heller ikke noget til.

"Bare tag for jer", lød Colins fars stemme, roligt og alvorligt. Han nikkede over mod os. "Gæsterne først"

Tanner rakte ud efter et stykke kød, langsomt for at virke høflig, men han kunne ikke skjule sin iver og sult. Derefter tog han et af de flade brød, og begyndte at spise.

"Uhm", lød det lykkeligt fra ham. "Uhm, uhm, uhm"

Vi andre skyndte os også at tage, og jeg gad ikke bekymre mig om høflighed. Det kunne være lige meget, og specielt nu, for i morgen ville vi være på vej hjem, og jeg ville aldrig vende tilbage til dette her lortested.

Aldrig har et måltid mad smagt så godt, ikke i nærheden af! Andekødet var krydret og saftigt, og de flade majsbrød var sprøde udenpå, og bløde indeni. Desuden havde jeg aldrig i mit liv været så sulten før, og mad smager altså ekstra godt når man er sulten før man spiser det. Men det var ikke noget jeg ville prøve ofte, bestemt ikke.

"Bruger i aldrig tallerkener?", lød det fra Carolina, der åbenlyst ikke brød sig om denne måde at spise på. Men hun kunne dog heller ikke skjule hvor godt maden smagte hende.

"Selvfølgelig kun ved fine lejligheder", svarede Colin lettere overrasket. "Bruger i da tallerkener hver dag, der hvor i kommer fra?"

"Nej, selvfølgelig ikke", skyndte Tanner at svare. Hvorfor kunne han ikke holde mund?

Da alt kødet og brødet var spist op følte jeg mig dejlig mæt. Ikke sådan alt for mæt, men godt tilpas, og gennemvarmet af den knitrende ild. Ja, de mennesker der sad omkring mig kunne måske godt have været heldigere. Men jeg måtte vel være tilfreds som jeg havde det nu, vil jeg tro.

Colins mor rejste sig, og hentede endnu en bakke ovre på bordet. Uhm, skulle vi mon have dessert?

Jeg blev en smule skuffet da jeg så hvad bakken indeholdt: En samling underlige, pilleformede, blåsorte tingester med en rød stilk foroven. De havde samme længde som en banan, men var en del tykkere, og deres skal så hård ud.

"Hvad helvede er det?", brast det ud af mig, og Tanner stirrede vredt på mig. Jeg stirrede tilbage med et dræbende blik. Den idiot skulle ikke tro at han var noget.

"Det er da makatafrugter, dem må i da kende?!", udbrød Colins far. "Det er jo den mest almindelige frugt, og ofte livsnødvendig på længere rejser. I mener da ikke, at i aldrig har smagt en makatafrugt?"

"Jeg undskylder min vens opførsel, han aner ikke hvad han snakker om.", stammede Tanner. Han skulle fandeme ikke undskylde på mine vegne, den lille selvoptagede gnom!

Colins far sendte mig et kort, undersøgende blik som jeg ikke brød mig om. De der mørkeblå øjne lignede hans søns alt for meget..

Colins mor havde endnu ikke sagt noget, men det var måske heller ikke normalt at kvinderne deltog i mændenes diskussioner. Så meget havde jeg da hørt i historietimerne, at kvinderne var undertrykte i gamle dage. I stedet begyndte hun nu at skære de pilleformede tingester, som Colins far havde kaldt frugter, ud. Kødet indeni var helt hvidt, og stod i skarp kontrast til den mørke skal. Det så ikke særlig delikat ud efter min mening, og det syntes de andre vist heller ikke. Inde i frugtens kerne var der en rund, brun ting, næsten ligesom endnu en lille frugt. Slog man hul på den, var den fyldt med hvidlig, grumset saft, og det så endnu mere ulækkert ud. Heldigvis hældte Colins mor saften tilbage i fadet, og derefter delte hun frugtstykkerne ud. Jeg tog tøvende imod mit stykke, og tog en bid af det hvide frugtkød. Jeg havde forventet en bitter, grapeagtig smag, så det overraskede mig meget at smagen var meget mild og faktisk velsmagende, sød og tilpas syrlig på én gang. Det var lidt svært at beskrive, for det smagte ikke som noget andet jeg havde smagt. De andre bed af deres stykke med usikre miner, men spiste lettede videre da de som jeg blev glædeligt overrasket. Ja, det var vist første gang på denne her skide tur, at noget var bedre end forventet..

Til min store ærgrelse bød Colins mor nu fadet med den grumsede saft rundt. Føj for den, hun ville have os til at drikke af fadet alle sammen! Da det blev min tur skulle jeg til at sende fadet videre uden at smage, men Colins far stirrede på mig så det gav mig kuldegysninger, og jeg satte langsomt fadet til munden. Jeg sank en lille slurk af den hvidlige væske, og smagen overraskede mig endnu mere end frugten havde gjort. Det havde en let, bittersød smag, og jeg mærkede en dejlig varme sprede sig helt ud til fingerspidserne, selvom saften var kold. Uhm, nu forstod jeg hvad Colins far havde ment, da han sagde at denne her saft kunne være livsvigtig på lange rejser. Det mættede, varmede og smagte faktisk rigtig godt.

Jeg gav modstræbende fadet videre til Carolina, og strakte armene. De andres sagte snakken, og lyden af den knitrende ild gjorde mig helt uudholdeligt søvnig. Gad vide hvor vi skulle sove? Helt sikkert ikke i en blød seng med gåsedunsdyne. Et lille håb spirede i mit hoved. I morgen når jeg vågnede, ville alt dette her @!#$ bare være en drøm. En skide, forpulet drøm, der aldrig rigtigt havde fundet sted. Men inderst inde vidste jeg vel godt at det håb var forgæves..

"Nu er det tid til at gå til ro", meddelte Colins far. "Colin, Hrim skal sadles af, det har du ikke gjort endnu"

"Ja, far", svarede Colin, og rejste sig.

"Carma, find nogle tæpper til vores gæster", fortsatte Colins far, henvendt til Colins mor. Carma. Sikke et navn..

Lidt efter kom hun tilbage med en favnfuld tynde, hullede tæpper, lavet af kradsende uld. Mørket havde sænket sig udenfor, og gadens lyde var stilnet af. Tid til at gå til ro, ja. Jeg ville ikke kunne holde mig vågen meget længere.

"I kan sove her foran ilden"

"Tak", svarede Tanner, og var ikke sen til at smide sig ned, og trække tæppet op over hovedet.

Carolina skyndte sig at snuppe den bedste plads lige foran ilden, og jeg sukkede irriteret. Så sparkede jeg til Tanner, og fik ham til at rykke sig et par meter. Ah, nu kunne jeg også holde varmen. Jeg hørte de andre fumle med tæpperne, og lidt efter ligge sig ned, og jeg mærkede søvnen sænke sig over mig som en kulsort dyne. Hvor poetisk, ikke? Jeg sukkede en sidste gang, og mavede mig bedre på plads.

--

VINN

Jeg gik på en snoet, gruset sti, og et stykke fremme begyndte skoven. Træerne stod tæt, og henlagde alting i mørke. Skovbrynet var dunkelt, og skovbunden dækket med mos. Jeg kunne hverken se blomster eller dyr nogen steder. Der var fuldkommen stille, nærmest som om naturen holdt vejret. Hvad skulle jeg gøre? Gå ind i skoven eller vende om? Jeg kunne ikke vende om. Jeg kunne ikke engang dreje min krop, og jeg vidste ikke hvad der var bag ved mig. Jeg kunne kun gå fremad, der var ingen mulighed for at opgive nu.

I det samme blev alt tåget, og skoven forsvandt. Over mig strakte bjergene sig helt op til skyerne som kæmper, op mod den lyse himmel. Og dér, helt deroppe på toppen, var en lysende hvid plet, der fik alt andet til at se blegt og beskidt ud. Hvad var det? Jeg måtte finde ud af det, der var intet vigtigere. Pludselig hørte jeg et skrig, et langtrukkent, skingert skrig, som lyden af tusind gribbe, forfærdeligere end noget andet man kunne tænke sig. Det fyldte alt omkring mig, og blev hængende i luften lang tid efter at det var holdt op. Stilheden bankede, og da jeg igen så op mod bjergtoppen var den hvide plet forsvundet. De grå tinder stod atter ensomme tilbage, indhyllet i tåge..

Et eller andet sted galede en hane gennemtrængende, og vristede mig fri af min drøm. Jeg satte mig op med et sæt, og forsøgte at kontrollere min vejrtrækning. Hele drømmen fremstod nu kun som et sløret spor i min hjerne. Men jeg ville prøve at huske, jeg vidste at det var vigtigt at jeg huskede præcis, hvad der var sket.

Så vendte det hele pludselig tilbage, som om en eller anden havde lukket op for en dør. Skoven, bjergene, skriget, det hele. Den hvide genstand, hvad havde det været? Jeg var ikke i tvivl om at det var vigtigt at vi fandt den, for den var nøglen til hele denne her rejse.

Okay, stop et øjeblik, træk vejret roligt og tænk det hele igennem, sagde jeg bestemt til min hjerne. Det var en drøm. En drøm. Ikke noget der virkelig skete. Men hvorfor var en del af mig så, så overbevist om at det virkelig var en ledetråd, og en hjælp til at finde hjem igen? Var det min desperate hjerne der forsøgte at finde på en måde at holde modet oppe på? Så jeg ikke gik helt i panik over det hele? Jeg anede det ikke. Med et suk lænede jeg mig tilbage, og kiggede rundt i rummet. Flammerne i ildstedet var for længst døet ud, og det dunkle mørke der altid sænker sig over et landskab i timerne før daggry, fyldte stuen. De andres utydelige silhuetter, indhyllet i tæpperne, lå ubevægelige på gulvet omkring mig. Et øjeblik troede jeg faktisk at de var døde, for jeg kunne end ikke høre dem trække vejret. Måske var jeg virkelig ved at blive sindssyg. Hvad var det for noget at forestille sig helt uden grund?

Jeg lagde mig ned igen, og stirrede op i det mørke loft. Jeg hverken kunne eller ville sove længere. Det hårde gulv skar mod min rygsøjle, og jeg frøs under det tynde tæppe. Desuden havde jeg ikke den mindste lyst til at skulle opleve det skrig igen..

Jeg rullede om på siden, og så på Emmy der lå roligt og sov ved min side. Hendes mund var let åben, og det hørgyldne, krøllede hår lå spredt omkring hendes hoved. Mon hun ville blive sur hvis jeg vækkede hende? Nej, det ville hun nok ikke. Jeg puffede forsigtigt til hendes skulder, uden at der skete det mindste. Så lidt hårdere, og til sidst ruskede jeg i hende for at vække hende til live. Det virkede. Hun mumlede uforståeligt, før hun forvirret satte sig op og missede med øjnene.

"Hvor er jeg", sagde hun grødet og, og fik i det samme øje på mig. "Hej, Vinn", sagde hun med et søvnigt smil. "Hvor er jeg træt"

"Det er du jo altid når du vågner", svarede jeg, og smilede igen. "Prøv og hør. Jeg..", jeg gik i stå, og bed mig i læben. Hvad skulle jeg sige? At jeg havde haft en meget livagtig drøm, som jeg troede kunne betyde noget?

"Hvad?", spurgte Emmy nysgerrigt

"Jeg..". Jeg besluttede at sige det ligeud. "Ja, jeg har altså haft en meget mærkelig drøm, men jeg tror ikke at det var en drøm, sådan rigtig, for jeg tror den betyder noget", sagde jeg, så hurtigt at jeg var ved at snuble over ordene.

Emmy betragtede mig et par sekunder uden at sige noget. I mørket kunne jeg ikke se hendes ansigtsudtryk tydeligt, men jeg kunne gætte på hvad hun tænkte..

"Tja, hvad drømte du?", spurgte hun omsider.

"Øh, ja, det var lidt mærkeligt. Først var jeg ved en skov, og så ved nogen bjerge.. Der var en der skreg, og jeg kunne se en lysende.. ting.." Jeg kunne godt selv høre hvor mærkeligt det lød, allerede inden jeg havde talt færdig, men Emmy så ikke ud til at tage sig af det.

"Jeg tror ikke på at drømme kan være virkelige.", sagde hun. "Men jeg troede heller ikke på at ting som dette her kunne ske, så hvorfor ikke." Hun sukkede. "Men hvad er det du tror ledetråden er i den drøm?"

"Altså.. det har noget at gøre med den lysende ting jeg kunne se, det er jeg sikker på! Hvis vi finder den, så finder vi hjem.. tror jeg"

"Hmm", mumlede Emmy tvivlende. Jeg kunne se at hun tænkte over hvad jeg havde sagt, og det var i det mindste positivt.

I det samme lød der støj ovre fra døren, og Colin kom ind, bærende på en lille lampe. Han rodede lidt henne ved ildstedet, tilsyneladende uden at have opdaget at vi var vågne. Lidt efter blussede ilden op, og da Colin vendte sig om fik han øje på os.

"Godmorgen", sagde han, uden at dæmpe stemmen af hensyn til de andre. "Væk de andre og se at blive klar, i skal være ude af huset så hurtigt som muligt" Han løftede sin lampe, og lod dens orangegyldne lys blusse lige ned i hovedet på os. Så drejede han omkring, og forsvandt lydløst som en kat ud af rummet, og ud i gården.

Emmy rejste sig hurtigt, og jeg fulgte hende eksempel.

"Kan du ikke vække dem? Du ved.. jeg er ikke så vild med sådan noget", sagde jeg nervøst til Emmy, mens jeg kastede et blik på de sovende skikkelser.

"Nej, jeg kan godt tage mig af de besværlige, men ham Joseph kan du sgu godt vække, Vinn"

Jeg sukkede, og gik hen til Joseph, der lå på maven med hovedet skjult under dynen. Jeg lod mig glide ned på hug ved siden af ham.

"Æh.. Joseph?", prøvede jeg forsigtigt, og prikkede ham på skulderen. Ingen reaktion. "Joseph, du skal vågne", forsøgte jeg lidt højere. Han begyndte at røre sig, og kom forpjusket til syne under tæppet. "Yrk hvor er det koldt", mumlede ham søvndrukkent, og satte sine briller på plads.

"Hov, Victoria", udbrød han i det samme, og det gibbede i ham. "Du må ikke forskrække mig sådan mens jeg sover"

Jeg kunne mærke rødmen skylle op i kinderne, og jeg så genert væk. "Jeg.. fik af vide at jeg skulle vække dig.. så"

"Nåh", svarede han med et lille smil. "Skal vi allerede op?"

"Ja, Colin vil ha' os ud af huset"

"Hmm", mumlede Joseph, og rynkede panden. Pludselig fik jeg en indskydelse; jeg kunne jo fortælle om min drøm til Joseph, han ville måske tro på mig. Men jeg kendte ham knap nok, så det ville virke underligt. Men det gjorde alt dette her jo egentlig, så hvorfor ikke. Jeg trak vejret dybt, og tog mod til mig.

"Joseph..", begyndte jeg

"Vil du ikke kalde mig Joey, jeg hader navnet Joseph"

"Øh, jamen. okay da", svarede jeg lettere overrasket, og tilføjede så lidt efter. "Men så skal du også kalde mig Vinn, for jeg kan heller ikke lide at hedde Victoria."

"Det er en aftale.. Vinn"

"Se nu at komme op, for fanden", lød Micks irriterede stemme. Det skulle ikke undre mig om han var en endnu større idiot når han var morgensur..

Et kvarter senere stod vi ude på den lille gårdsplads, klar til at drage videre. Hvor det så end var. Vi anede ikke hvor vi skulle tage hen, anede ikke hvad vi søgte efter, anede ikke hvordan vi skulle komme hjem. Jeg havde ikke fortalt andre end Emmy om drømmen, for det var sikkert ingenting. Alligevel kunne jeg ikke ryste den ud af hovedet, det hvinende skrig, og den skinnende hvide tingest på bjergtoppen.

"Hvor skal vi tage hen", spurgte Emmy stille og så rundt på os andre. Hun holdt mit blik fast ekstra længe, måske for at opfordre mig til at fortælle om min drøm. Det var en tanke der under normale omstændigheder ville virke absurd, men der var vel ikke andre muligheder.

"Jeg har tænkt på noget", sagde Joey langsomt

"Nej har du virkelig", mumlede Mick surt, og sparkede til en sten

"Ja, det har jeg. I går da vi spiste fik vi jo en såkaldt.. makatafrugt.. er der ikke nogen af jer der har undret jer over det? Altså, jeg mener, den eksisterer jo ikke derhjemme, vel?"

"Hvad er det ligesom du prøver at sige", vrissede Mick

"Jeg tror ikke at vi bare er røget tilbage i tiden."

"Du siger det som om det er en bagatel", mumlede Carolina. "Men hvad er geniets version så?"

"Jeg tror, at vi er havnet i en helt anden verden"

Der var fuldkommen stille efter den teori. Det var for utroligt. Men på den anden side, Joey havde haft ret indtil videre, og jeg var alligevel holdt op med at blive rigtig overrasket. Her kunne alt tilsyneladende ske.

"Nu bliver det for meget", udbrød Mick. Han var helt rød i hovedet, og han så panisk rundt på os andre. "Det kan simpelthen ikke passe, man!"

Ingen svarede.

"Jeg har haft en drøm", hørte jeg mig selv sige, med lav, næsten hviskende stemme.

Carolina så hurtigt op, og holdt mit blik fast. Et øjeblik troede jeg at hun skulle til at gøre grin med mig, men hendes ansigt så bare uforstående ud. Undrende.

De andre så afventende på mig, men det blev Carolina der først sagde noget.

"Også.. mig", henåndede hun.

"En skov? Bjergene? Og det forfærdelige skrig?", spurgte jeg hurtigt.

"Ja" Det kom som en hvisken. "Og den hvide.. ting"

"Hvad betyder alt det her?", mumlede Joey.

"Jeg tror vi skal finde den hvide ting, et sted ved nogen bjerge", sagde jeg, med en smule mere selvtillid end før. Joey troede på mig, og Carolina havde drømt det samme.

"Jamen hvordan?"

"Altså, vi skal i hvert fald igennem en skov" sagde jeg langsomt

"Jamen det hjælper jo ikke så meget", udbrød Carolina irriteret. "Vi har drømt det, men vi ved jo ikke med sikkerhed om det passer! Drømme er jo bare.. drømme!"

"Vi har ikke andet at gå efter", brød Joey ind. "Lad os spørge Colin hvor der ligger en skov, så er vi da et skridt længere"

Jeg så hurtigt på ham, og han smilede tilbage. I det samme kom Colin gående med Hrim et par skridt bag sig. Han så irriteret på os med et blik der fik mig til at se ned i jorden.

"Se dog at komme videre!", udbrød han. "Har jeg ikke udtrykt mig klart nok? Jeg vil ikke..."

"Hvor ligger der en skov, og du kan sgu godt lige svare", afbrød Carolina ham med utålmodig stemme. Det havde ikke taget hende lang tid at genfinde sit gamle jeg..

"Mener i Morranskoven?", spurgte Colin, samtidig med at han stirrede vredt på Carolina.

"Det aner vi ikke, der kan vel ikke være så fandens mange skove her omkring, vel?", sagde Mick indædt.

"I skal mod nordøst", svarede Colin roligt, og med et udtryk der tydeligt fortalte, at han følte sig højt hævet over Mick og Carolinas barnagtigheder. Emmy stod som sædvanlig bare og så passivt til, sikkert fordi hun var bange for at træde nogen over tæerne. Ikke i bogstavelig forstand selvfølgelig. Jeg ved ikke hvorfor det irriterede mig så meget, at hun bare så på mens tingene skete, for det gjorde jeg jo egentlig også selv for det meste. Måske var det fordi jeg vidste, at hun i realiteten ikke var på den måde, at hun i virkeligheden godt kunne lide at blande sig i ting, og komme med sine meninger og holdninger.

"Nordøst? Hvor helvede er nordøst?", spruttede Mick vredt. "Jeg er ikke en skide turistguide!"

Colin pegede tavst bagud, ud mod gaden, og så drejede han omkring og begyndte at gå ned ad grusstien, tæt fulgt af Hrim.

"Vent!", råbte Emmy. "Colin, vent, vi kan aldrig finde vej uden dig, det kan vi altså ikke!"

"Jeg kan", lød det forurettet fra Joey. "Jeg kan altså godt kende forskel på verdenshjørnerne!"

"Nej du kan ikke", sagde Emmy bestemt. "Joseph Tanner, kan du ikke for en gangs skyld lade som om du er ualmindelig uintelligent? Vi har brug for at have Colin med os, og brug for ham til at skaffe mad og andre ting!"

Joseph så på Emmy, imponeret mod sin vilje. "Måske har du ret", sagde han modvilligt. "Men vi kan ikke fortælle ham sandheden, så hvordan skal vi overtale ham til at følge os?"

"Lad mig om det", sagde Emmy en smule lumsk, og kastede et langt blik efter Colin, der var stoppet et stykke nede af grusstien. Hvad havde hun gang i?

--

EMMY

Hvorfor følte jeg mig pludselig sikker på, at jeg kunne overtale Colin til at følge med os? Jeg havde jo ikke noget fortrin hvad dét angik, havde jeg? Som jeg så ud nu, i hvert fald ikke udseendet, og sådan noget var Colin sikkert også ligeglad med. Jeg måtte klare mig med mit.. charmerende væsen, tænkte jeg ironisk. Jeg havde jo ikke noget væsen. Jeg ændrede mig hele tiden, så jeg passede til de personer jeg var sammen med.

Jeg begyndte langsomt at gå ned ad stien mod ham, og han vendte sig til min lettelse også, og begyndte at gå op mod mig.

"I bliver nødt til at tage af sted", sagde han alvorligt. "Emmy hedder du, ikke?"

"Jo.. jo, det gør jeg. Tag med os, Colin, vi klarer det aldrig uden dig", bad jeg stille, og forsøgte at gøre som folk i filmene altid gør, når de skal overtale nogen. Jeg fremtvang et ulykkeligt ansigtsudtryk, og så ham lige i øjnene. Det lignede faktisk ikke mig at gøre sådan noget, for det meste sørgede jeg bare for at se glad og kæk ud, aldrig ked af det.

"Jeg kan da ikke tage med jer", svarede han, og vendte ansigtet væk. "Det går ikke, hvordan skulle min familie klare sig uden mig?"

"Du ville sikkert få en masse ting med hjem", sagde jeg, uden at vide hvad jeg talte om.

"Som hvad?", spurgte han, en smule mistroisk.

"Tjah.." Jeg anstrengte min hjerne for at finde på noget. "Øhm, du ville sikkert kunne skyde en masse dyr til dem, og det ville være lettere hvis vi kunne låne jeres vogn.. og jeres heste", sagde jeg håbefuldt, og til min store glæde og overraskelse kunne jeg se, at Colin rent faktisk tænkte over mit forslag.

"Jeg skal under alle omstændigheder påvise mit værd som jæger, og bevise at jeg kan klare mig selv. Måske min fader vil lade denne tur være bevis på at jeg er voksen.", sagde han omsider. "Hvor langt skal i?`"

"Ud til bjergene?", sagde jeg usikkert. Vinn havde jo ikke ligefrem beskrevet det sted vi skulle finde, særlig detaljeret.

"Så skal vi ganske rigtigt mod nordøst, gennem Morranskoven, og gennem byen Lacentia. Jeg vil følge jer dertil. Det bliver en lang og farefuld rejse, og det bliver ikke let." Colin lød begejstret ved en sådan tur at glæde sig til. Jeg havde det ikke helt på samme måde må jeg indrømme, men i det mindste havde vi da nu en plan.

"Det er i orden, Colin vil godt følge med os", råbte jeg begejstret, og ikke så lidt stolt, til de andre.

"Ikke hele vejen, Emmy, kun til Lacentia", mindede Colin mig om. Nåh, ja, det var da alligevel langt bedre end at han slet ikke kom med..

"Tusind tak, Colin", sagde Joseph, tydeligt lettet.

Colin svarede ham ikke, men bad os i stedet komme nærmere. "Okay, hør her", begyndte han, som en anden historiefortæller. Jeg kunne høre Mick sukke irriteret. "Den rejse som jeg har indvilliget i at følge jer på, er bestemt ikke nogen fornøjelsestur. Det bliver farligt og hårdt, og det er en lang vej. Vi skal krydse Morranskoven, og igennem den befæstede by Lacentia, hvor dragerne holder til.. Derfra må i.."

"Hvad siger du? drager?", udbrød Carolina forfærdet.

"Ja, soldaterne. Nå, men det jeg var i gang med at sige var, at når vi er kommet igennem Lacentia må i selv klare jer resten af vejen ud til bjergene. Okay?"

"Ja, hvornår tager vi afsted?", spurgte Joseph.

"Så snart vi kan blive klar. Det vil sige i morgen tidlig ved solopgang, vil jeg tro. Vi må have skaffet proviant, og jeg må snakke med min far. Vi bliver nødt til at tage begge hestene med, og selvfølgelig vognen. Desuden tæpper og flere andre ting. Jeg vil snakke med ham med det samme". Med de ord strøg Colin, på sin lette, katteagtige måde ned ad stien for at finde sin far. Han piftede skingert en enkelt gang, og straks kom hans sorte hingst travende over til ham. Colin svang sig op på hingstens ryg, og lod den sætte fremad i kort galop. Jeg så efter hans ranke, lyshårede skikkelse, indtil han forsvandt bag hegnet. I lang tid kunne jeg høre den taktfaste klapren af Hrims hove mod vejens grus, og jeg blev stående og lyttede, indtil den gled i et med Mirecias andre hverdagslyde.

"Jeg må sige at jeg beundrer dig dine overtalelsesevner", sagde Joseph, og sendte mig et lidt usikkert smil. Han vidste sikkert ikke helt hvad han skulle sige til mig, eftersom vi faktisk aldrig havde snakket sammen før. Han var en nørd, det kunne der ikke være nogen tvivl om, men derfor kunne jeg vel godt vise ham lidt venlighed. For eksempel at lade være med at kalde ham Joseph. Det brød han sig ikke om at hedde, havde jeg hørt ham sige til Vinn.

"Tak.. Joey", svarede jeg med et let smil, og pustede en hårlok væk fra panden.

"Ja, ja, det er alt sammen vældig hyggeligt, men lad os komme videre med et eller andet", sagde Mick i det samme.

"Hvad skulle det være?", sukkede Carolina. "Vi kan ikke gøre så meget indtil i morgen, kan vi?"

Det kunne der være noget om. Carolina plejede ellers ikke at sige noget man ligefrem kunne bruge til noget. For det meste skulle vi bare høre om hendes negles tilstand, eller hendes klager over de miserable forhold.

Det blev en meget underlig dag. Vi sad i gårdspladsen, og hørte på byens lyde gennem hegnet. Ingen af os havde vist rigtig lyst til at gå nogen steder, det var alligevel for skræmmende og.. underligt. Så vi sad og hvilede os, faktisk stort set uden at snakke med hinanden. Jeg havde på fornemmelsen at det heller ikke var så dårligt at samle lidt energi inden i morgen. Noget sagde mig, at når Colin kaldte noget for hårdt og farligt, så var det præcis hvad man kunne forvente..

Først da det for længst var blevet mørkt om aftenen, viste Colin sig igen. Han virkede træt, men samtidig i godt humør.

"Min fader lader mig tage af sted. Han vil lade os tage begge hestene, og vognen, såfremt vi regner det for nødvendigt.", meddelte han med højtidelig stemme. "Jeg har også skaffet os proviant nok til et godt stykke tid. Tørret kød, vand og makatafrugt. Og tæpper til de koldeste nætter, og flere andre nødvendige ting. Vognen er klargjort, og hestene er trukket på stald, så de er klar til at blive spændt for tospandet i morgen. Jeg råder jer til at gå til ro med det samme, så i er styrkede til rejsen i morgen." Med de ord forsvandt han ind i huset, tilsyneladende for også selv at gå til ro. Ikke så underligt, når han havde faret rundt hele dagen.

Et par minutter stod vi alle sammen tavse. Så strakte Mick sig, og gik ind i huset uden et ord. Derefter fulgte Carolina, og Vinn og jeg gik samtidig ind lige efter. Joey blev stående ude i mørket, og kom først ind da vi andre havde lagt os til rette foran ilden.

Næste morgen blev vi brutalt vækket af Colin, der stod og hamrede løs på et eller andet, som larmede helt forfærdeligt.

En efter en dukkede de andres forpjuskede hoveder frem fra tæpperne, og en efter en rejste de sig uvilligt, under gaben og sukken. Jeg forsøgte at redde mig et par ekstra minutter i varmen, men Colin opdagede det med det samme.

"Emmy, op med dig, du kan sove på et andet tidspunkt", sagde han alvorligt. Han mindede mig om min far, der forsøgte at belære mig om opførsel og etikette. Jeg grinede.

"Rolig nu, jeg er på vej", sagde jeg. Men før jeg kunne nå at rejse mig op, bøjede Colin sig ned og trak mig op at stå, med en lethed som om jeg ingenting vejede.

"Sådan", sagde han med et lille mystisk smil, og vendte sig mod de andre. "Okay alle sammen, nu er vi snart klar til at tage af sted, men i to drenge, Mick.. og Joseph, hvis jeg husker ret, i må hjælpe med at læsse vognen. Piger, i kan hente hestene omme i stalden."

"Det ville være en stor hjælp hvis du fortalte os hvor stalden helt præcist ligger", lød det overlegent fra Carolina, der gjorde alt for at bevare roen, selvom hun tydeligvis havde svært ved det.

"I skal bare gå til højre omkring huset", svarede Colin en smule fraværende, uden at gide tage sig af hendes uforskammede tonefald.

Vi fulgte Colins ordrer, og gik om til stalden. Det var en overraskende stor bygning med plads til mange dyr, og der var en hel række af rummelige hestebokse. Den sødlige duft af hest og frisk hø fyldte min næse, og fik mig til at stå stille et øjeblik. Den her stald var langt hyggeligere end ridecenterets topmoderne stald derhjemme. Her var alting ikke så velordnet og velplaceret, og klinisk rent. Det her var mere.. staldagtigt, og man fik ligefrem lyst til at være her.

"Skal vi se at finde de heste eller hvad?", lød det utålmodigt fra Carolina, der forsøgte at gnide lidt skidt af sine sko med en sten.

"Ja, ja"

Vi fandt kørehestene i de to bageste bokse, hvor de roligt stod og halvsov. Den ene var den brune hoppe, som havde trukket vognen den foregående dag, og den anden var rød med lys man. Den var som den anden en lille, drøj hoppe, med masser af kræfter.

"Jeg tager den røde, så kan du tage den brune", afgjorde Carolina, og lukkede sig ind i den røde hoppes boks. Det undrede mig en smule, at hun tilsyneladende ikke var særlig vant til omgangen med heste. Hun havde ellers vundet masser af stævner hjemme, men måske havde hun staldknægte til det beskidte arbejde..

Jeg trak den brune hoppe ud, og fulgte efter Carolina om i gården, mens Vinn gik tavs et par meter bag os.

Drengene havde trukket vognen frem, og læsset den, så vi var klar til afgang. Colin gik i gang med at spænde for, og jeg følte mig meget mærkeligt til mode. Hvorfor ved jeg ikke, men jeg havde på én gang lyst til at grine og græde.

"Colin, min søn, gør mig stolt og vend hjem som en mand", lød det i det samme. Colins far var kommet til syne i døråbningen, og lidt efter stillede hans mor sig ved siden af sin mand.

"Vi ses", sagde Colin stille, og omfavnede begge sine forældre. "Jeg lover jer at jeg vender hjem med det fineste vildtkød i kan tænke jer, og hvem ved, måske finder jeg lykken på min vej"

"Op i vognen", tilføjede han, henvendt til os. Alle adlød uden et ord, og med et sidste blik over skulderen satte Colin vognen i bevægelse.

Nu var vi virkelig på vej.

Jeg havde sat mig lige bag Colin sammen med Vinn og Joey, i den forreste del af vognen, og bag os sad Mick og Carolina. Resten af vognen var fyldt med oppakning, og vi sad en smule klemt. Selvfølgelig var det Mick og Carolina der krævede at få så meget plads som muligt.

Hestene travede friskt afsted, og vognen hoppede og dansede over den ujævne vej. Et kort stykke fulgte vi hovedgaden, men så drejede Colin til venstre af en anden sti.

Stemningen var underlig, og en smule højtidelig. Der blev ikke sagt noget mens vi kørte af stien, men pludselig var vi ude af byen.

"Hvor er vi nu?", spurgte jeg, for at bryde den næsten pinlige tavshed.

"Sæt dig herop og se", svarede Colin, og klappede på kuskesædet ved siden af sig. Jeg smilede, og kravlede op forrest i vognen. Til højre for os var en enorm, rødgylden sol ved at stå op i horisonten. "Vi er på rette kurs. I aften vil vi nå Morranskovens udkant"

"Her er smukt", sagde jeg stille, og fulgte et par fugles flugt henover den mørke himmel.

I det samme kom jeg i tanker om noget.

"Da vi mødte din far sagde han at i havde været nødt til at sælge de fleste af jeres heste. Har i da haft mange?"

"Ja", svarede Colin. "Min far var avler og hestehandler. Men det er hårde tider, og der er ikke salg i heste. Folk har ikke råd. Det endte med at vi solgte dem alle sammen billigt, lige på nær vores to køreheste, og så Hrim, selvfølgelig"

"Men Hrim er da din hest, er han ikke? Skal din far ikke også have en hest?"

"Det ville være det mest almindelige, men vi ville aldrig kunne bære at skulle sælge Hrim. Han er den bedste hest der nogensinde har været avlet i vores hus, og vi har ikke råd til endnu en hest som kunne være min fars. Men Hrim skal aldrig sælges, det har vi lovet hinanden, mig og min far. Hellere tage livet af ham end sælge ham."

Jeg var ikke helt sikker på at jeg kunne følge dén tankegang. Men jeg valgte at tolke det som et bevis på, at Colin holdt utrolig meget af sin hest.

"Ham der.. Aron.. som vi mødte den gang på gaden.. Han virkede da ikke som om hans hest var specielt meget værd? Han lod den jo bare slagte?"

"Tjah, Aron ved ikke hvad der er godt for ham selv, hans hjerne er uklar, hvad enten han har drukket eller når han en sjælden gang er ædru.", sagde Colin.

"Nåh", svarede jeg stille. Ja, drankere fandtes altså også her.

Colin lod hestene sætte farten ned til skridt, og slækkede på tømmerne. Det var isnende koldt så tidligt på morgenen, og min ånde stod som damp ud af munden.

"Er du ikke ked af at du ikke kunne tage Hrim med på denne her tur?", spurgte jeg lidt efter, da Colin ikke sagde mere.

"Han ville ikke gøre nytte på en rejse som denne", svarede Colin kort, uden at se på mig. Jeg tog det som et tegn på, at han ikke havde lyst til at sludre mere.

Omme bag i sad Vinn og Joey og snakkede sammen. Det var en overraskelse at se Vinn fordybet i en samtale med en dreng, tænkte jeg med et lille smil, og kastede et blik på Mick og Carolina. De sad og kiggede til hver sin side, som to små børn der var blevet uvenner.

Landskabet vi kørte igennem ændrede sig stort set ikke som timerne gik. Vi fulgte for det meste de små, snoede stier, men sommetider var de helt overgroet, og vi måtte køre direkte på græsset.

Terrænet var ujævnt og bakket, og hist og her mødte vi en rislende bæk eller et par træer.

Der blev færre og færre huse des længere vi kom væk fra byen, og efterhånden var den eneste bebyggelse et par ensomme smågårde, der lå placeret mere eller mindre tilfældigt i de dale vi passerede.

Ved middagstid gjorde vi holdt for at spise, og for at lade hestene hvile sig.

Colin stoppede vognen i en dyb dal, der gav ly mod den bidende vind, og hvor der i tilgift strømmede et lille vandløb.

"Vi spiser en smule kød, og drikker vand fra bækken", meddelte han, og sprang ned fra vognen. "Find noget vi kan brænde, så tænder jeg bål"

Som sagt så gjort. Det tog ganske vist et godt stykke tid før der kom ild i bålet, men da vi endelig kunne sætte tænderne i en luns stegt saltkød syntes jeg at det havde været hele ventetiden værd.

Snart efter kørte vi videre, og endelig, da mørket var ved at falde på, fik vi Morranskoven i syne.

Træerne stod helt tæt sammen, som kampklare soldater, og sendte lange, truende skygger hen mod os. Det var en dyster skov, slet ikke sådan en man havde lyst til at bevæge sig ind i. Jeg skævede over til Vinn, der sad stiv som en pind med hånden strammet om vognkanten, så knoen blev helt hvid. Det var vist den rigtige skov vi havde fundet..

"Vi kommer til at slå lejr for natten her", sagde Colin, og stoppede vognen. "Jeg vil for en hver pris undgå at skulle bevæge mig ind i denne skov midt om natten. Desuden har hestene brug for hvile, så de kan tilbagelægge et godt stykke i morgen. Vi starter ved solopgang. Vi skiftes til at holde vagt."

"Holde vagt?", gentog Carolina skingert. "Hvad skal vi helt præcist holde øje med?"

"For eksempel ulve og bjørne. De sulter, og vil hellere end gerne sætte tænderne i en velnæret hest - eller menneske, for den sags skyld. Men den chance får de ikke. Væk mig, hvis i ser noget mistænkeligt under jeres vagt."

Carolina skævede nervøst hen mod de mørke træer uden at svare. Både Joey og Mick måtte også lige synke en ekstra gang, men i det mindste begyndte de ikke at klage.

"Lad os få slået teltene op", sukkede Joey omsider. Colin nikkede. "Ja. Victoria og Emmy, kan i spænde hestene fra?"

"Måske.", svarede jeg tvivlende. "Vi kan prøve"

Colin svarede ikke, men gik i stedet i gang med at finde teltpløkkerne frem. Han tolkede det vel som et ja.

Det var ikke så let at spænde fra som man kunne have håbet, og Vinn og jeg fumlede med de mange remme.

"Hvad pokker er denne her nu til?", udbrød jeg irriteret. Vinn så lige så opgivende ud som mig, men hun havde ikke i sinde at give fortabt.

"Prøv at spænde denne her op", foreslog hun roligt, og fik hurtigt lirket spændet op med sine tynde fingre. "Næh", sukkede hun, og strøg håret væk fra øjnene.

"Okay, ny taktik, lad os spænde alt det op vi kan, og så håbe på det bedste", sagde jeg til sidst. I det mindste fik vi da varmen. Hestene var begyndt at trippe uroligt, og sendte os indimellem nogen forundrede blikke. De syntes vel vi opførte os aldeles mærkeligt.

Til sidst fik vi dem da befriet, og udmattede sluttede vi os til de andre, der sad foran et lille bål ved siden af teltet. Ja, for der var faktisk kun et. Altså skulle vi sove seks mennesker i et lille telt. Det skulle nok blive fornøjeligt.

Carolina bemærkede mit blik over mod teltet.

"Ja, det er nemlig rigtigt din finke, der er kun et telt. Kom over det"

Jeg så overrasket på hende. Jeg vidste da godt at hun ikke brød sig om mig, men hvad havde jeg dog gjort hende siden hun skulle tale til mig på den måde?

Jeg ignorerede hende, og lod mig glide ned ved siden af Colin. Han sad og stirrede tavs og alvorlig ind i ilden, og hans ansigt blev oplyst af flammernes orangegyldne skær. Mørket tog til omkring os, og snart kunne træerne i Morranskovens udkant kun lige akkurat anes. Månen gled frem på himlen, næsten rund, og klar og sølvhvid. Vi kunne høre de forskellige natvæsener pusle omkring os i græsset, og et sted inde i skoven tudede en ugle.

"Skal vi ikke snart sove?", sukkede Mick. Han lød ikke overlegen eller uforskammet, bare ganske simpelt udmattet.

"Jo, det lyder som en god ide", medgav jeg, og skuttede mig i kulden. Colin nikkede.

"Gå i bare til ro, jeg tager den første vagt. Hvem skal jeg vække som den næste?",

"Ikke mig, tak", sagde Mick, og kvalte en gaben.

"Bare væk mig", lød Joeys rolige stemme.

Colin nikkede igen, og smed en håndfuld kviste på bålet. "Så godnat"

Teltet var ret trangt, men det skulle vi snart finde ud af ikke var nogen ulempe. For det var virkelig isnende koldt, og eftersom vi lagde os så langt fra hinanden som overhovedet muligt, frøs vi som bare pokker.

"Vi bliver nok nødt til at rykke sammen, hvis vi ikke vil fryse ihjel", sagde Joey med et suk, efter at vi havde ligget og klapret tænder i et stykke tid.

"Ikke tale om", udbrød Carolina, med afsky i stemmen.

"Han har ret", lød det stille fra Vinn. "Vi dør af kulde. Vær fornuftig."

Der kom ikke flere protester, og lidt efter mærkede jeg en varm krop blive presset mod min side.

"Hvem er det?", hviskede jeg.

"Mig", kom det surt fra Carolina.

Jeg gad ikke engang svare, og rullede i stedet om på siden, så jeg lå med ryggen til hende. Teltdugen blafrede let mod mit ansigt i takt med vinden udenfor, og efterhånden mærkede jeg søvnen overmande mig.

Simone .

0
0
Svar på denne tråd

hm...
Forfatter: 
Dato:  05-03-2006 18:38

Den er bare rigtig god.

Kommer der ikke snart noget mere?

Hilsen Maike
0
0
Svar på denne tråd

super!!
Forfatter: 
Dato:  06-03-2006 21:41

Nej hvor skriver du godt og levende.. er fuldstændig grebet af det!

0
0
Svar på denne tråd

jeg vil have
Forfatter: 
Dato:  07-03-2006 11:25

mere ... og gerne hurtigt ...

du er altså ret god ... eller mega meget god ...

"what if the one thing you feared most in life was the one thing that could set you free"

MEMENTO TE MORTALEM ESSE

Husk du er dødelig

0
0
Svar på denne tråd

hm...
Forfatter: 
Dato:  08-03-2006 15:24

mere, mere, mere..

Hilsen Maike
0
0
Svar på denne tråd

kdkfdjfdrebr
Forfatter: 
Dato:  10-03-2006 23:32

uha orker ikke at læse det hele der er godt nok meget.

er kun kommet til nummer 2 med Emmy på side 1

0
0
Svar på denne tråd

Kommer
Forfatter: 
Dato:  11-03-2006 21:51

der mon snart noget mere??? Jeg er ved at dø af spænding og utolmodighed

0
0
Svar på denne tråd

mere??
Forfatter: 
Dato:  14-03-2006 17:50

kommer der ikke snart noget mere?

Hilsen Maike
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider