|
|
| Hvalp tisser og skider indendøre |
| Forfatter:  |
Henrietta |
| Dato:  |
09-02-2006 22:26 |
|
Ja vi har jo som sagt anskaffet os den dejligste hvalp ved navn Primo. ( Rottweiler) 10 Uger idag. Vi har haft ham i 14 dage nu. Dette indlæg skal ikke forstås at vi er sarte overfor vores gulv eller lign. Men vi er blot uforstående overfor hans handlinger. Nu er vores problem så dette: Han kan være ude i haven og tuller rundt. Men 2 min efter han er kommet ind så enten tisser eller skider han på gulvet.  Han kommer glad og "stolt" hen mens vi tørre op. Ligesom at han siger> dejlig service i giver her< Han tisser og pølser ikke altid på tur. Uanset om det er lange eller korte ture. Vi sørger selvfølgelig for at lufte ham og tit give adgang til haven, når han har sovet/spist/drikket/leget eller lign. Vi har prøvet metoden med at rose og give godbidder hver gang han besørger udendøre. Men uden held. Hvad skal vi nu prøve kom med gode ideer... (Vi ved godt at man ikke må skælde ud når den gør det)
Mvh Henrietta Joye & snart Lobbe IKKE er medlem af rygklapperklubben (RKK) medlem af "Hysse-klubben" R.I.P Girl Of Beauty 01.04.2005 Dyr er ikke et legetøj men et ansvar DIT
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bare forsæt |
PernilleK |
09-02-2006 22:51 |
|
I skal jo sådan set bare forsætte det I gør Og der kan godt gå tid før han lærer det. Det er stadig mest trygt for ham at gøre det inde. Og så rens med rodalon så han ikke kan lugte hvor han har gjort det inde og find det sted han er mest tryg ved at gøre det udenfor. Nogen hvalpe er renlige på en uge og andre tager mange mange måneder. Der er desværre ingen "lette" løsninger. Held og lykke med det. Mvh Pernille.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Opdragelse af hvalp |
Deerhunter |
09-02-2006 22:54 |
|
Hej Henrietta. Smid hvalpen ud så snart den har skidt eller pisset indendørs - også selv om det er for sent samtidig med du skælder ud, så den tydeligt forstår den uhensigtmæssige adfærd. Meget hurtigt forstår den budskabet. Med venlig hilsen Deerhunter
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu er jeg ikke |
|
|
det store hundemenneske, men da jeg arbejde i udlandet havde vi en hvalp, der konsekvent kun besøgerede indendørs. Vi fik afvide af avleren at vi skulle holde den ude efter vi havde givet den mad, så den næsten blev tvunget til at gøre noget udendørs...den smuttede bare ind i garagen istedet og tissede... Til sidst sagde hun at vi skulle, hvis vi så den lægge an til noget, bære den ud, hvis det kunne nås, ellers sige fy bære den ud lade den gøre færdig også rose den til skyerne! Faktisk blev den 99% renlig på en uges tid. Om det var den rette metode tør jeg ikke gøre mig klog på, da jeg er væsentlig mere til træning af de ældre hunde, men det hjalp da. Prøv avt at kontakte en avler, eller en hundetræner om de har nogle gode ideer.
Hestepasser søges til Schweiz sommer 06 til sommer 07. Desuden søges en fra midten af marts til juli. Kontakt mig for nærmere oplysninger. Hoppe sælges eller byttes: se mere her www.dba.dk/asp/soegnin...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hundehvalpe... |
fru-schwerin |
09-02-2006 23:24 |
|
gør som regel stort og småt indendørs...du kan ikke forvente det går så hurtigt...har selv en hvalp på 6 mdr nu som er renlig...heldigvis pyhhh...og det er da megahårdt mens det står på. Vi gjorde nøjagtigt som deerhunter siger...og jeg synes ikke jeg bestilte andet end at sige føj...og smide ud.. . Det virkede..og efter ca en måned var han NÆSTEN renlig...der kunne ske et lille uheld i ny og næ...men efter ca 2 mdr var han helt renlig og har været "tør" siden... Håber det lykkedes for jer...og tillykke med hvalpen iøvrigt...håber den bliver jer til stor glæde..  venlig hilsen Helle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejsa... |
|
|
Jeg har en hvalp på lidt over 7 måneder som først er blevet renlig for nylig. Nogle siger man ikke må skælde ud men blot ignorere det. Men en hund ved ikke at det er forkert hvis ikke den får det at vide. Man bliver nød til at skælde hunden ud. Hvis den gør det i ren protest, har jeg brugt metoden med at stikke hundenes snude ned i tisset og sige føj. Det hjælper og hunden forstår det ret hurtigt. Jeg har renligheds trænet flere hunde, og der er meget forskel på hvor langt tid det tager. Tålmodighed, og husk at være konsekvent HVER gang. Mvh Anette
Lauge´s E´jaaz - Wisnu Estopa Of Tas
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej... |
|
|
det nytter alså ikke noget at i ikke vil skælde ud. En hvalp skal opdrages og forstå udmærke når ens stemme bliver dyb og bestemt. Når du tørre op efter ham, og han står og er glad, ville jeg skamme ham...Du tørre op, han kikker glad så skal du sige puuuhaaa slemme vovse...lige meget hvad du siger bare det er en dyb stemme og du må gerne trække ordene ud puuuhaaa... Skulle mene at en hvalp som din godt kunne være renlig nu...store hunde er hurtigere end små og hanner er hurtigere end tæver ( lærte jeg til hundetræning) jeg kan ikke lide tanken om at stikke snuden i...men at tage ham hen til ulykkestedet og vise ham at det er noget føøøj, har virket med mine hunde...de hvalpe jeg har haft har været renlige når de har været 10-11 uger gammel. Den race du har valgt har særlig brug for opdragelse og konsekvent...de er meget stærke psykiske. Tillykke med din hvalp, og held og lykke
mvh. sulle Det jordiske paradis ligger på hestens ryg, i kroppens sundhed og i kvindens hjerte. Friedrich Bodenstedt Tysk forfatter (1819-92)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skæld kun ud hvis I |
|
|
griber den på fersk gerning. At slæbe den hen og stikke dens snude i er dybt forkert. Små hvalpe vil helst S... og t... hjemme. Enten inde eller i haven. Det gælder om at være vaks ved havelågen og nærmes overvåge den mens den er vågen. Når den er ude og har gjort det den skal, skal I gå ind igen hurtigt derefter. Lad være med at lege med den, bare ind så snart den er færdig. Så lære de det hurtigt. Det er hårdt arbejde. Hilsen Helle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En af jer |
|
|
skal gå med hunden ud det nytter ikke at lukke hunden ud alene, mange hvalpe tør ikke være alene ude og får derfor hverken gjort det ene eller det andet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 131321321 |
|
|
hej En hvalp på 10 uger, ja den tisser m.m indendøre. Når den gør det, så tager man hvalpen, venden bunden opad (det minsker strømmen) sætter den ud, så kan man rose den, når den tisser ude. Det skal være HVER gang, den vil til at sætte sig inde. Det er et kæmpe arbejde, der efter få dage giver det resultater. Ingen skæld ud, men handling, når det lykkes, masser af ros og måske en komando, eks. tis, så vil man kunne få sin hund til at tisse når og hvor det skal være. Det kan være smart på eksempelvis rejser. Husk at en hvalp skal tisse når den har sovet, leget, spist og ind i mellem. Held og lykke med jeres nye hvalp. mvh Joan
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| udenfor |
pjemm |
10-02-2006 07:21 |
|
Helt unge hvalpe tør ikke besørge langt fra "hulen", fordi det gør dem sårbare overfor rovdyr. Dette siger deres instinkter. Find en god fast tisseplet i haven og brug samme hver gang. Når I lufter ham i haven skal I jo med ud, for rosen skal falde MENS han tisser, ikke bagefter, så tror han han roses for at logre eller noget andet. Når I går udenfor med ham, skal I ikke fjolle rundt og lege, selvom han opfordrer til det. Sæt ham på tissepletten, og stå helt neutralt og vent til han har besørget, det skal ikke være sjovt at komme ud førend man har leveret noget. Leg kan være en del af belønningen for at gøre det rigtigt. Og så har I jo en lille drengerøv som bare er glad og måske knap så intelligent - han svarer jo nærmest til et 2-års barn. Han skal nok lære det, men det kan godt tage lidt tid. I ørigt skal man ikke gå voldsomt lange ture med sådan en lille fyr, det kan hans krop ikke holde til, han vokser jo enormt, ca. 1 kg om ugen. Haven er faktisk rigeligt den første måned. Og så kan det godt betale sig at holde øje - sådan en lille rotte er jo noget af det mest charmerende, så det kan ikke være så hårdt. Så snart han går rundt og søger eller viser tegn til at knække i benene, så er det bare fat i ham, sig NEJ og bær ham ud i haven (han tisser ikke mens I bærer ham). Det gælder om at fange dem når de gør det, bagefter har de glemt det og synes bare det er sjovt du ligger og roder nede på gulvet. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Som Pia skriver |
|
|
og så tag eventuelt en af hans efterladenskaber han har lagt til Jer indenfor og læg dem ud på hans faste tisse-plet; det vil gøre at han "genkender" steder som et sted han må besørge på men også et sted, hvor han har været før og er tryg ved. Ud med ham når han har spist, sovet, leget eller i det hele taget begynder at gå rundt. Det er hårdt arbejde og en hvalp bliver sjældent renlig uden at man er over den 100% den første tid. Straf ham ikke når I opdager det. Hvis I opdager han har tisset/skidt inde, så er det lidt Jeres egen skyld, for så har I ikke være nok obs på ham. Nogle hvalpe kan godt lide at tisse på aviser, for det er de vant til fra opdrætteren. Tag evt. en avis med uden for og lad ham tisse på den i starten. Spørg evt. opdrætteren hvad han er vant til at gå på (fliser, spåner, eller andet) og se om I kan indrette Jer efter det midlertidigt. Måske har opdrætteren brugt en bestemt kommando, som hvalpene forbinder med at besørge. Mine hvalpe er i hvert fald sjældent i tvivl om hvad "tis-tis" betyder  Luk ham ikke bare ud; det er utroligt skræmmende for en hvalp at være alene, så på med overtøjet (rigeligt) og væbn Jer med tålmodighed. Tisser han stadig ikke, så gå ind, men behold overtøjet på og være klods op og ned ad ham, så I kan gribe ham når han skal af med noget og så ud igen indtil det lykkedes. Og SÅ skal der roses 
Heste sælges. Se præsentation for mere info. Ingen er både ærlig og fjendeløs. (Carl Erik Soya)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Som Pia skriver |
|
|
og så tag eventuelt en af hans efterladenskaber han har lagt til Jer indenfor og læg dem ud på hans faste tisse-plet; det vil gøre at han "genkender" steder som et sted han må besørge på men også et sted, hvor han har været før og er tryg ved. Ud med ham når han har spist, sovet, leget eller i det hele taget begynder at gå rundt. Det er hårdt arbejde og en hvalp bliver sjældent renlig uden at man er over den 100% den første tid. Straf ham ikke når I opdager det. Hvis I opdager han har tisset/skidt inde, så er det lidt Jeres egen skyld, for så har I ikke være nok obs på ham. Nogle hvalpe kan godt lide at tisse på aviser, for det er de vant til fra opdrætteren. Tag evt. en avis med uden for og lad ham tisse på den i starten. Spørg evt. opdrætteren hvad han er vant til at gå på (fliser, spåner, eller andet) og se om I kan indrette Jer efter det midlertidigt. Måske har opdrætteren brugt en bestemt kommando, som hvalpene forbinder med at besørge. Mine hvalpe er i hvert fald sjældent i tvivl om hvad "tis-tis" betyder  Luk ham ikke bare ud; det er utroligt skræmmende for en hvalp at være alene, så på med overtøjet (rigeligt) og væbn Jer med tålmodighed. Tisser han stadig ikke, så gå ind, men behold overtøjet på og være klods op og ned ad ham, så I kan gribe ham når han skal af med noget og så ud igen indtil det lykkedes. Og SÅ skal der roses 
Heste sælges. Se præsentation for mere info. Ingen er både ærlig og fjendeløs. (Carl Erik Soya)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Henrietta! |
|
|
Føler med dig! Har selv en hvalp på 10 uger... Han er heller ikke renlig endnu, men hans bimmelim og bommelom sker for det meste ude, da vi er meget hurtige til at "fange ham" inden det går galt. I bogen "Hunde -illustreret opslagsværk" står der skrevet at hvalpen i denne alder endnu ikke har fuld kontrol over sin blære, og derfor ikke altid er klar over at den skal t... før det sker. Derfor skal man være varsom med at skælde ud. Men det er der sikkert lige så mange meninger om som der er hundeejere. Bryder mig nu heller ikke om "snuden i uheldet-metoden..." Men for søren det kræver energi at ha' hvalp. I går da jeg skulle ud og muge ud lå englen og sov sin søde hvalpe-søvn, jeg tænkte at jeg kunne tage den første boks alene og så hente ham med ud når jeg skulle til nr. 2 boks. Da jeg kom ind efter ham var stuen nærmest møbleret om... Han havde ikke ødelagt noget, men mange ting var slæbt frem, kurv og kattens "kattehule" var vendt på hovedet. Øjensynligt havde det håde arbejde taget på kræfterne og det krævede en ordenlig skraber, den var han i færd med snorkboblende på ryggen i SOFAEN... Det kan nok være der var en der blev forskrækket da mor pludselig stod ved siden af. (Her er hunde bandlyst i sofaer og seng). Held og lykke med ham Henrietta, han skal nok blive dejlig! Inden vi fik dette vidunder havde vi også en "rotte", han blev 9 år og var jordens dejligste hund. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| køb det nye blad |
|
|
vi med hund. Der er råd om at gøre hvalpe renlige. Og hvis du tror det sker på 14 dage, så er du helt gal på den. Du skulle nok have undersøgt lidt om anskaffelse af hvalpe,før de fik den lille hjem. Dyrenes beskyttelse har materiale om anskaffelse af hvalp.
oppe eller nede en tur i det grønne er det fede
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| opdatering |
Henrietta |
10-02-2006 10:58 |
|
>Skovtrolden = Vi har skam taget vores forholdregler. Og læst meget om racen. Og snakket med dyrelæger. OG hundetrænere. Og jeg HAR altså haft en rotte før ham. Så vi er altså ikke nogle uvidende førstegangshundeejere. Og vi har en stor bamse i forvejen. Og jeg har aldrig udtalt mig om at en hvalp SKAL være 100% renlig efter KUN 14 dage. Men de sidste 2 hunde jeg har haft det blev det på kun 8-10 dage. Men de var så også fra et stueopdræt. Bare lige så det er slået fast. Han kommer i haven hver gang han har leget. Han kommer i haven hver gang han har spist. Han kommer i haven hver gang han har sovet. Vi har været oppe og tælle 12 tissetåre på 1 dag. Og puha ca 8-9 gange. Vi kan have ham med i haven (vi er selv med) Og efter 5 min og ingen besørgen, sætter han sig op ved døren og vil ind. Vi kalder ham selvfølgelig tilbage. Og igen efter 5 min sidder han deroppe igen. Men vi takker for en masse gode tip. Og vi er allerede igang med at prøve dem af. ( Blot ikke snuden-i puha/tis metoden ) Nu vil vi tage ud og købe noget Rodalon og vaske alle gulvene med. Vi skal nok vende tilbage med resultaterne 
Mvh Henrietta Joye & snart Lobbe IKKE er medlem af rygklapperklubben (RKK) medlem af "Hysse-klubben" R.I.P Girl Of Beauty 01.04.2005 Dyr er ikke et legetøj men et ansvar DIT
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| God fornøjelse... |
|
|
... vi er selv igang med stort set det samme - blot med en lille spidshundeblanding. Han er nu 14 uger, og stort set renlig. Han kan naturligvis ikke holde sig natten igennem (til det behov har vi aviser bredt ud), men om dagen/aftenen er der ingen problemer, selvom han kan komme til at lege så godt, at han "drypper" før han når ud  Jeg er ikke udlært hundehvalpe-træner, og skal heller ikke gøre mig klog som sådan - men der er en ting, der falder mig lidt i øjnene: "Han kommer glad og stolt hen mens vi tørrer op". Efter min mening, så skal han slet ikke være inde længe nok til at opdage, hvordan efterladenskaberne "forsvinder" - han skal ud med det samme! Vores hvalp havde, da han var 12 uger, lige 2 dage, hvor han sikkert ville demonstrere sin magt (man ER vel en uimodståelig charmetrold, ikke?) og med fuldt overlæg satte sig på køkkengulvet og "pyttede" mens jeg kiggede på. Der var ikke spor når min mand var hjemme med ham, men straks jeg kom hjem, skulle han lige køre "flok-hieraki" på mig. Den gik altså kun til jeg greb ham på fersk gerning og samlede ham op i nakkeskindet og bar ham ud hængede som en vante, mens jeg fortalte ham (med kold, klar stemme) hvor LILLE og hvor FØJ han var. Det satte lige tingene på plads, og nu kommer han pænt og henter mig, når han skal  Jeg er godt klar over, at du nok ikke slipper afsted med at bære en rottweiler i nakkeskindet uden at erhverve dig mindst en tennisalbue - men du kan jo overveje, hvordan du får fyren gjort opmærksom på, at du altså IKKE er hans private rengøringsdame  I øvrigt er det først i denne uge, at Kappi er blevet "stor" og tryg nok til at "pølle" når vi går tur. Vi går den samme lille tur HVER aften, og det har vi gjort i godt en måned, og det er altså først nu, han tør at pølle i "ukendt territorium". Du skal nok ikke forvente, at din hvalp vil gøre det på turen den første lange tid. Vi har - for at gøre Kappi mere tryg - indhegnet terrassen samt et lille stykke græs ved siden af med sådan noget grønt, plastovertrukket havehegn. Han kan se alle grænserne, selvom det er aften - og denne lille plet er helt tydeligt HANS. Her tør han både "pytte og pølle", selvom det er mørkt, og selvom vi ikke lige står over ham hele tiden. Hilsen Sif
Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Prøv at læse bogen |
|
|
Fra Hvalp til Hund af Irene Jarnved, der står mange gode fif. Held og lykke med det lille pus. Jeg kunne da heller ALDRIG finde på at stikke hundens næse ned i tis og bummelum FØJ..
Uddannet dyrekinesiolog og hestemassør
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|