Det er en rigtig god idé at komme forbi med ansøgningen.
Jeg søgte en stilling som pædagogmedhjælper for 2 år siden - skrev om mit engagement i ridning og heste, at jeg elsker dyr og naturen.
Stedet jeg søgte hos søgte en voksen til "Påfuglestuen", så jeg skrev at jeg håbede at kunne være en god "påfuglevoksen" for deres guldklumper, at jeg var et fjollehoved og elskede at tegne, kunne lide at lave mad, gik ind for sunde fødevarer osv.
Jeg blev kaldt til samtale - vi var 10 ud af 100 der blev kaldt ind. Jeg blev ringet op noget tid efter, og fik at vide de havde valgt en anden, men at jeg havde været deres 2. prioritet, og at de beklagede.
Et par dage efter ringede de igen - hende de havde tilbudt jobbet havde sagt nej, og så fik jeg job i den dejligste børnehave. Jeg var der i et år, og er nu vikar der, en skøn måde at supplere sin SU på.
Jeg var 19, havde gymnasieuddannelse og havde arbejdet et år i hjemmeplejen da jeg søgte jobbet. Jeg var ærlig med hvad jeg kunne og ikke kunne, og jeg skrev ærligt at jeg sandsynligvis nok kun ville være hos dem i et år hvis jeg fik jobbet, idet jeg skulle begynde uddannelse.
Jeg var selv med til at vælge min "efterfølger" - og det der blev lagt vægt på hos os, var at vedkommende skulle være stabil, sød og sjov, og dem der blev kaldt ind og blev vist rundt i børnehaven, lod vi være lidt sammen med børnene, så vi kunne se hvordan de reagerede.
Jeg har desværre ikke min ansøgning mere, men du skal komme ind på flg. ting i din ansøgning:
- At du elsker leg og sjov, men samtidigt ved hvornår du skal være den voksne
- Kulturforskelle
- Hvad er du god til? Male, synge, tømre etc.
- Hvad kan du bidrage med?
Jeg sluttede min ansøgning med noget lignende:
"Jeg kan lave en æggebakke til en ridderborg og en skotøjsæske til en prinsesseseng, og elsker børn for deres umiddelbare og skønne væsen.
Jeg håber meget på at komme til samtale hos jer, for jeres annonce fængede mig virkelig, og jeres arbejdsplads lyder lige som noget for mig"
Husk at ros deres annonce hvis den er god, altså ikke noget med at fedte, men bare lige en bemærkning om at den fænger eller at stedet lyder dejligt
Alle pædagoger med respekt for sig selv ELSKER "deres" børnehave og "deres" børn 
Husk også at skrive noget med at du ikke er bange for jord under neglede og ikke er sart. Til samtalen blev jeg spurgt hvordan jeg havde det med blod, bræk osv. - jeg grinede og svarede bare "Jeg har været i hjemmeplejen, jeg kan ALT nu!" *G*
Held og lykke med jobsøgningen!