Det er super-fedt i Australien! Virkelig en oplevelse, så bare se at komme afsted...
De har et Working Holiday visum som gælder for folk som søger inden deres 31 år. Det gælder i et år, og du må tage "supplerende arbejde" til din rejse undervejs.
Det er så let som at klø sig i rumpetten for danskere at få det. Du kan søge selv via den Australske ambassades hp eller gennem en organisation eller rejsebureau.
Jeg har været der omkring 3 mdr i 2005 og kunne sagtens have brugt nogle flere måneder. Mange af de hestejobs der er, er som motionstrænere og grooms for polofarme.
Det er forbistret hårdt arbejde skal du være indstillet på. Vi galoperede 3x3 heste 12 km dagligt (rid en hest, hav 2 med ved siden af min 3 gange dagligt - og der var andre og mere rutinerede der havde flere med på siden). Desuden var der fodring, udmugning osv. Og så er der den hektiske op - og nedsadling og afvaskning ved konkurrencerne.
Du bliver ikke rig på meget andet end erfaringerne, men som regel er det med kost og logi og lidt "lommepenge".
For at få de jobs, er det en god idé at komme indenfor branchen ved at tage et Jackaroo/jillaroo kursus. De anviser jobs efter endt kursus.
Jeg kan ikke lige huske hjemmesiden hvor det kan bestilles, men de har fortrinsvis udgangspunkt fra Tamworth (ca 5 km kørsel fra Sydney). Søg på Jackaroo på google...
Jeg kan evt. give dig et nummer til et af stederne hvis du er interesseret. Send mig en besked eller mail hvis det er interessant. Kurset er iøvrigt for morsomt og man møder en masse andre ligesindede rejsende.
Held og lykke - og jeg er misundelig!!!
:-) Rikke.