Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hvilken kat egner sig bedst til indekat?
Forfatter: 
Dato:  24-12-2005 14:57

Hej alle jer med katte-forstand :)

Dette indlæg skal ikke ende med en debat om det er bedst at have kat inde eller udendørs, men gerne ende med et svar om, hvilken type kat der egner sig bedst til indendørs livet :)


Jeg er 18 år, fylder 19 den 2/2, og mig og kæresten flytter i en dejlig lejlighed på 80m2, hvor vi gerne må have kat :)

Jeg skal så være førstegangs katteejer. Jeg har altid ønsket mig en kat, det er som om mig og katte har en eller anden slags kemi med hinanden, så jeg er lykkelig over, endelig at kunne få en :)


(min tante er MEGET allergisk, og kommet tit hos mine forældre, hvis hun ikke have været allergisk, havde vi nok haft 5 katte hehe)


Jeg tænkte så, om der er en katterace som egner sig bedst til indelivet?

Lejligheden er jo ok stor, og vi vil selvfølgelig få fat i et godt kradsebræt/træ, og også sætte nogle hylder op som den kan hoppe rundt oppe på.. :)


Katten skal gerne være rimelig billig, har ikke råd til en kat til flere tusinde..


Nogle der har nogle ideer..? Vi flytter i lejlighéden den 1/3, så hvis der nogen der skal af med killinger til den tid, som ville egne sig til indelivet, så skriv.. :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 inde katte
Forfatter: 
Dato:  24-12-2005 15:14

disse mener jeg godt du kan forsvare at have i en lejlighed, jeg tror heller ikke de er det store problem med allergi.

Alle andre katte synes jeg det er synd for.


Med venlig hilsen
Bente
Det er menneskeligt at fejle
0
0
Svar på denne tråd
 
 jamen...
Forfatter: 
Dato:  24-12-2005 15:19

Jamen mange tak Bentewn, dem vil jeg da købe så! :)

Hvis der stadig er andre der har et par ideer, er i velkomne :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Siamesere
Forfatter: 
Dato:  24-12-2005 16:42

Siameserkatten er fin.

Desværre er det efterhånden svært at finde nogle der (efter min smag) er pæne - jeg kan ikke lide når man avler dem alt for spinkle.

De har en lidt sjov mørk stemme, der slet ikke er som andre kattes. I øvrigt har de alle blå øjne.

Det bedste er faktisk er de er meget selskabelige, det kræver så til gengæld også at du enten har to af dem, eller er rigtig meget hjemme.


Og så må du aldrig (lige meget hvilken race) købe en kat der før har haft mulighed for at komme ud ofte - de vil ha det forfærdeligt i en lejlighed!


Knus Cat





0
0
Svar på denne tråd
 
 hej *cat*
Forfatter: 
Dato:  24-12-2005 16:44

mange tak for dit svar!

Havde også tænkt på den race :)

Men er de ikke ret dyre..?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Orientalske
Forfatter: 
Dato:  24-12-2005 17:04

Generelt så er de orientalske racer som burmeseren, abbysineren og siameseren mere egnede end de store udekatte som norske skovkatte og maine coon.


Men det kommer også an på kattens temperament.


Flydere som persere og exotic er heller ikke dårlige valg.


De kan sagtens få det glimrende som indekatte.


Hvad der ikke slår dig ihjel, dør du ikke af
Vi savner dig stadig
Daisy

Hjælp: Lejlighed søges i Odense, helst SV
www.heste-nettet.dk/ma...y=desc&e=0
0
0
Svar på denne tråd
 
 Norsk skovkat
Forfatter: 
Dato:  24-12-2005 17:25

Jeg har en dejlig norsk skovkat. som har været ude kat i starten af sit liv, så inde kat i et år og nu ude kat igen..


Hun har stor trives altid uanset hvor vi har boet om hun kom ud eller ej.


Jeg vil dog give johanne ret i at NS egner sig bedst som ude/indekat, men alle katte er jo forskællige.



Mvh Heidi & Kæmpe-dyret Sir sandro
Hvem sagde det ikke var størrelsen det kom an på?



Nu med hjemme side.......

0
0
Svar på denne tråd
 
 2 killinger
Forfatter: 
Dato:  24-12-2005 23:15

Det kommer jo også an på hvilken slags kat i er til, er i til katte med meget gang i eller til katte som ikke bevæger sig mere end højst nødvendig. Og gider i pelspleje eller ej.


Hvis i overvejer killinger vil jeg råde jer til at i anskaffer jer 2, de leger og bruger hinanden på en måde hvor vi mennesker slet ikke kan være med.




Hilsen Helle


Passer søges www.heste-nettet.dk/lo...est/67223/

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg tror...
Forfatter: 
Dato:  25-12-2005 12:30

Det må gerne være en lidt langhåret kat :) Men synes tit de blir så dyre.. :(

Er vild med Norsk skovkat, persere og hellig birma :)

Men igen - de er dyre :(


Jeg vil gerne bruge tid på pelspleje, det gør mig slet ingenting :)

Det må gerne være katte med gang i, men som også tit bare ligger og dovner og slapper af..

Jeg har igår talt med kæresten om, at jeg synes vi skal anskaffe os 2, da som flere af jer skriver, de får en del mere livsglæde så :)



0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmm...
Forfatter: 
Dato:  25-12-2005 13:14

Her må jeg altså lig e komme med kommentar...


Jeg opdrætter selv Norskeskovkatte, og mener bestemt selv at de sagtens kan være indekatte, da de har et helt super temperament til det.

I starten havde jeg burmesereopdræt, men de var lige en tand for aktive til mig(der er til tider lidt damp barn over dem!!*G*)

Men har man en gang haft en Norskovkat, ja så er man solgt. De er nogle fantastiske katte, og selvom de er store, er de bestemt ikke klodsede.

Men ja, man skal helt sikkert se se for, når man kikker på kat hos de forskellige opdrætter, så man ikke "køber katten i sækken"!!


Mange avler desværre på hvad som helst, da langhårskatten er blevet populær. Så derfor tager de seriøse avler altså penge for deres katte. Så ja, de er dyre, men tilgengæld ved du hvad der ligger bag, og for ingen ubehagelige overraskelser.


Jeg købte selv en ungkat på 10 mdr. som jeg "kun" gav 2000;- for, jeg spurgte hende hvorfor at hun ville sælge den så billigt, og hun forklarede, at det var fordi at han ikke længre var killing, og hun ikke brugte penge på at vise hendes kattte frem til udstillingen. Så derfor kunne holde prisen nede...hmmm

Men det skulle vise sig at det var dyre lære penge. Han var IKKE renlig, og sked alle steder!!!

Det viste sig så også at katten havde været solgt før, men var kommet tilbage igen, på grund af det samme.

Så jeg leverede katten tilbage igen...Hun har for ikke så længe siden haft den tilsalg på DBA!!


Siden da har jeg KUN købt mine katte hos seriøse opdrætter, og JA jeg giver glædeligt mellem 4000-5000 for den HELT rigtige kat.


dibbel vil man have en ægte kat, så spar op til den. Mange avler vil gerne give rabat, hvis man køber 2 katte. Incl mig selv, da jeg mener at de lever bedst sammen med artsfælle.


Jeg kan ikke helt huske forklaringen, men mange der har katteallergi, kan godt tåle skovkatten. Jeg har selv solgt 2 skovktte, til folk med allergi, og af en eller anden grund kan de godt tåle dem.

Et vennepar vi har, lider også af kattealllergi, og var her i sommers mens vi havde 11 katte(vi havde 2 hold killinger) og hun nøs ikke en eneste gang!!


Vi venter nok killinger igen om ca 58 dage...




Se mere på vore HP www.sullawasi.dk


Mvh JAne

0
0
Svar på denne tråd
 
 Racekatte
Forfatter: 
Dato:  25-12-2005 13:38

er nok dem som egner sig bedst til indekatte.


Mange norske skovkatte er dyre og nogle er billig mainecoon er også i den gruppe af dyr og billig.. men mange af dem er falske så ta dig i agt for dem da de ik har haft den bedste opvækst


Ta dig især i agt for katte fabrikke


dem kan du læse mere om på kattehandel.dk


Men mange opdrætter vil gerne lade sig afbetale på en kat.. men de vil så også tage sig af den rettighed om at tag katten retur hvis man ik betaler de aftalte beløb.


Jeg har to racekatte den ene gav jeg 1200 kr for hun var vist ca ½ år.. den anden ca 3500 og de begge jordens bedste katte..


men min mening er hvis man ik kan hoste op til en dyr kat kan man så hoste op med penge til dyrlægregninger...? de er også dyre..


Men mange har også huskatte som indekatte.. og de er jo billige..

og det at have en kat som indekat er ik synd for den lider ik. Det er sørme lige så synd og holde heste indelukket i en boks...



0
0
Svar på denne tråd
 
 Perser eller exotic
Forfatter: 
Dato:  25-12-2005 13:57

Jeg ville sige Perser, og hvis man ikke er til langt hår så findes de i en korthårsvariant, nemlig exotic. De koster jo penge hvis man skal have papirer på dem, men de b-liver (desværre) også avlet uden og så kan du vel få dem for ca. 800-1000 kr. stk.

Min holdning er at hvis man skal have kat i lejlighed, må det ikke være en kat der før har været vant til at komme ud. Desuden mener jeg helt bestemt at man skal anskaffe sig 2 k, da de ellers aldrig kommer til at se en artsfælle i deres liv...og det er da synd.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jane>>
Forfatter: 
Dato:  25-12-2005 14:02

Hold da op nogle dejlige katte du har på din hjemmeside :)

Jeg kender nogle stykker som har Norsk skovkat som indekat, og det fungere også 100% optimalt! De har det som blommen i et æg, og er virkelig nogle dejlige katte, helt klart min yndlings race :)


Jeg tror jeg vil sætte nogle ekstra penge til side i måneden, til en katte konto, og når jeg så har råd til at købe en kat, som jeg ved har haft det godt og alt det, vil jeg anskaffe mig 1/2 :)


Mange tak for jeres råd, det har hjulpet mig meget :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 racekatte
Forfatter: 
Dato:  25-12-2005 19:42

Dibbel, behøves det absolut at være killinger, der er jo den mulighed for at kontakte opdrætterer for at hører om de har nogen ungdyr tilsalg.


De fleste af de katte jeg har haft er købt som enten ungkatte eller voksenkat, de eneste katte jeg har haft som killinger er mine 2 nuværende huskatte (og de trives altså lige så fint indendørs som racekattene) og jeg føler ikke at jeg er gået glip af ikke at have oplevet de andre katte som killinger, til gengæld har jeg vidst hvad slags kat jeg fik hjem.




Hilsen Helle


Passer søges www.heste-nettet.dk/lo...est/67223/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Perser!
Forfatter: 
Dato:  25-12-2005 20:23

Jeg tror den kat der er aller bedst egnet til at være indedørskat, det må være en perser. De nyder bare at ligge og dase den, de har ikke brug for sindsyg meget motion/aktivering og de er det bare sindsyg dejlige katte, har selv haft 2 af slaksen :-)

MEN det er nok også den race der kræver aller mest pleje i form af pelspleje, tørre øjne og til tider fjerne @!#$ i endepelsen.


Perseren fås også til en rimlig pris vor i skulle kunne være med, medmindre i vil have dem med stamtavle.

0
0
Svar på denne tråd
 
 indekatte
Forfatter: 
Dato:  25-12-2005 20:53

I en anden tråd blev indekatte sammenlignet med heste der kun stod i stald, efter min bedste mening er det en dårlig sammenligning, man kan vel sige at mens heste lever i/på m2, lever katte ligeså meget i højden, så man kan vel sige at de lever i m3.


Med indekatte har man et større ansvar for at sørge for at kattene for tilgodeset deres behov for at klatre, for at have mulighed til at vælge liggepladser også i højden. Man skal sørge for at deres jagtinstinkter kan komme til udfoldelse, bl.a ved hjælp af legetøj, og meget gerne en katte-kammerat, så katten

bliver stimuleret og aktiveret hver eneste dag. Marianne Thornberg, katteadfærdskonsulent, anbefaler at man leger mindst 15 min. mindst 2 x dagligt.


Til gengæld kommer katten ikke til at figurere i statistikken over de 70.000 katte der dør i trafikken hvert eneste år, heller ikke mellem de katte der bliver smittet af Fiv og Felv, som er meget udbredt i nogle områder.


www.katteinfo.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 hej igen..
Forfatter: 
Dato:  27-12-2005 16:12

HelleA>> Det er ikke vildt nødvendigt at det bliver en killing, men jeg har det lidt sådan, at når jeg nu endelig skal have mig en kat, ville jeg nyde at have den helt fra killing, se den vokse op, jamen alt det der.. :)


Vi går selvfølgelig og overvejer det hele meget nøje, da jeg ikke går ind for det der, med at anskaffe sig en kat, også bare komme af med den igen efter nogle måneder. Hvis vi skal have kat, så skal det gøres ordenligt, og jeg vil jo gerne være sikker på, at den kan få det helt optimalt hos os.. :)



0
0
Svar på denne tråd
 
 perser
Forfatter: 
Dato:  08-01-2006 15:09

Perserkatte er gode, hvis man altså selv synes om dem, og gider rede dem jævnligt.


Jeg boede engang til leje hos noge nder havde 14 perserkatte i en lejlighed (avler) det kunne kun lade sig gøre fordi de er så rolige og føjelige, de havde hver deres faste pladser alle mulige mystiske steder, om det så var et hjørne af køkkenbordet, så var det en af missernes yndlingsplads...


Vi har 3 almindelige huskatte hvoraf de to efter eget ønske faktisk fungerer 98% som indekatte i vinterhalvåret, den ene af dem kan være ekstremt aktiv (læs:grænsende til belastende for inventaret...) men ud det vil hun ikke... ;-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 maine coon
Forfatter: 
Dato:  08-01-2006 18:05

Jeg vil anbefale maine coon, vi opdrætter dem selv og prisen er ca 2500 for en god kælekat, de fungerer fint inde, vi har selv 7 katte som aldrig er ude.

Hvis man kan "nøjes" med en kat der er over 6 mdr, kan man få dem for ca 1000 kr, de er ofte neutraliseret og basis vaccineret, jeg ved et sted hvor der går sådan et par stykker, hvis det skulle have interesse


Diana Tornbjerg Hansen

www.snerpa.tk

www.tornbjerg.dk


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider