|
|
| For eller imod sønsagsåben - Debat |
| Forfatter:  |
Bonnie |
| Dato:  |
07-11-2005 22:54 |
|
Det kan godt være at det er mig der er lidt naiv, eller ikke forstår det hele.
Da både min kæreste og jeg selv arbejder i butik, har vi ikke alt for meget tid til hinanden. Men vi udnytter den godt. Smil Vi snakker tit om hvorfor "vi" nu skal til at holde åbent første søndag i hver måned. Og vi forstår det stadig ikke.
I december kan jeg godt forstå at det er rart at butikkerne har åbent om søndagen. Men de andre 11 måneder om året??? Hvad er det lige der gør at vi skal kunne handle om søndagen, som vi ikke kan nå mandag til lørdag.
Lad mig høre jeres mening - Er det godt med Søndagsåben? Giv gerne en grund, hvorfor I er for eller imod.
Håber at I vil hjælpe os med at kaste lidt lys over sagen.
Hilsen Bonnie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Åh nej nu igen klynk ... |
Lisbeth Sejberg |
07-11-2005 23:07 |
|
... fra de butiksansatte  ...  Prøv at vende den lidt om og spørg, om du ikke finder det helt naturligt, at kunne gå ud at spise i week-enderne, tage ud at rejse, gå i biografen, gå i teater, gå på museum m. m. Jeg har selv arbejdet 10 år i en lufthavn og arbejdet hver anden week-end. Alle årets dage er arbejdsdage sådan et sted. I alle de år er der da ALDRIG en butiksansat, der har givet udtryk for, at han/hun syntes det var synd for os, der sørgede for at han/hun kunne rejse på ferie f.eks. en søndag morgen kl. 5  Mvh. Lisbeth
Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod fra andre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Søndagsåben |
Rch |
07-11-2005 23:16 |
|
Er fuldtstændig for søndagsåben, efter min mening skulle alle butikker selv bestemme hvornår de ville holde åbent. Er også af den overbevisning at der ikke er noget der hedder lukkeloven om et par år.
Og lige en tanke, hvorfor er det kun butiksansatte der klager over at de skal på arbejde en søndag. Tænk da på alle de andre mennesker der arbejder om lørdagen/søndagen.
Og hvis man vælger et job som butiksansat, så ved man vel at der er noget der hedder søndagsåbent.
Men det var bare lige et par tanker der tit er kommet frem når man taler om søndagsåbent.
mvh. Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej det gør jeg ikke |
Bonnie |
07-11-2005 23:17 |
|
Jeg spiser ikke ude, jeg handler ikke om søndagen, jeg rejser ikke, går heller ikke i teater eller biograf, eller museum for at svarer på dit spørgsmål.
Jeg skriver ikke denne tråd for at klynke, da jeg selv har valgt mit job + min butiks udannelse. Jeg skriver dette indlæg for at hører jeres mening om hvad i syntes om det, og om I evt benytter jer af søndagsåbent. Om I er for eller imod, at der skal være åbent alle søndage hele året?
Hilsen Bonnie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| søndag |
Helle1975 |
07-11-2005 23:18 |
|
Hej. Jeg er ansat i butik i min fritid og vil meget gerne arbejde om søndagen, så får jeg mere i løn!!
Det jeg ser som problem er at de fleste har tid til at handle man-fredag 9-20 og lørdag 9-17. Vi tjener marginalt mindre ved at have åbent søndag, men skal bruge flere personaletimer med løntillæg - dvs. varerne bliver dyrere.
KH/Helle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja jeg nyder ... |
Lisbeth Sejberg |
07-11-2005 23:26 |
|
... at kunne komme ud at handle om søndagen, det er ikke nogen hemmelighed. Selv om det mest er fødevarer, det drejer sig om.
At skulle arbejde om søndagen betyder så, at man har fri på et andet tidspunkt og det giver da en stor fleksibilitet, så man kan komme til tandlæge, frisør, læge m.m. Det sker faktisk, at jeg savner det nu, hvor jeg arbejder mandag-fredag. Jeg arbejder i en SFO nu og jeg forstår godt de børnefamilier, der nyder at have god tid til en tur i Bilka en søndag eftermiddag. Mvh. Lisbeth
Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod fra andre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja jeg nyder da også |
inger christensen |
08-11-2005 06:41 |
|
at jeg kan komem ud og handle om søndagen.
Men jeg ville nyde det endnu mere, hvis butikkerne holdt lukket, bare den ene dag om ugen.
Jeg synes vi alle har brug for at tiden står lidt stille, bare den ene dag.
vi har jo før kunne få det til at hænge sammen, ved at indkøbe vores mad produkter i løbet af ugen, men nu skal alt være åbent, så vi kan handle når det passer ind i vores hverdag.
I stedet for at nyde denne ene dag, hvor det ikke er indkøb, men fammilen som står i højsædet.
vi dansker er bare så forhippet på at vi hele døgnet skal kunne bruge vores indkøbs muligheder 100%.
vi tager ingen skade af at stå stille bare en dag.
IMC Hest købes: Min 4 år. Over 165 i stg. Helst renracet. Skal kunne lc dressur øvelser. Gerne redet højere. 30 til 40000,
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Butikspiv |
|
|
Medmindre man arbejder mere end 37 timer om ugen har man da ikke mindre tid end alle andre, så den med at lukkeloven skal sikre at de butiksansatte får fritid den holder bare ingen steder. Det kan godt være man så må arbejde en søndag aften, men så har man da fri på et andet tidspunkt, medmindre man vælter sig i overarbejde.
Jeg har fri i weekenden, og på hverdagene er jeg tit ret sent hjemme fra job. Så jeg er en af dem der sætter stor pris på at butikkerne har åbent aftener og weekends, så jeg har en chance for at få købt ind. Der er heller ikke noget værre end at man får en impulsiv ide til madlavning og man så står og mangler en pakke smør og intet har åbent. I al fald kun de dyre tankstationer, hvis medarbejdere af en eller anden grund hverken er underlagt lukkeloven eller klynker over at skulle arbejde sent og weekends.
Forestil dig det her: Du kommer ind på sygehuset med et mindre brud i ryggen. Du er på ingen måde i livsfare, men din førlighed kan tage skade. Klokken er 20:05 og det er søndag. Lægen er netop gået for han sku hejm og se TV, så du må egentlig bare ligge indtil næste morgen og håbe på din ryg holder så længe. Ellers? Bare synd, for lægen skal jo have sin aftenkaffe. Det skal de alle sammen, for lukkeloven siger at lægerne skal have lov til at ha fri og se TV om aftenen sammen med konen der er butiksansat. Nej vel?
Den dag man har prøvet at have 16 timer på alle hverdage og 10 i weekenden, der holder man op med at pive over arbejdstider. Jeg har en normal 40 timers arbejdsuge + nogle gange lidt overarbejde. Dertil kommer transport. Jeg har på en almindelig hverdag 2-3 timers fritid inden jeg hopper i seng. De bliver brugt på at spise aftensmad og nå lidt derhjemme, og ellers nogen gange se nogen venner. Weekenden når jeg så resten, samtidig med at jeg ser min kæreste. Han studerer jura og har heller ikke den helt store tid at jonglere rundt med. Men vi passer det ind så vi kan være sammen, som oftest mens en af os ordner andre ting, alt efter om vi er i hans eller min by (afstand 70 km). Han har sin datter og sine lektier samt en større lejlighed at passe, jeg har en mindre lejlighed, lidt freelance, en hamster, et hav af fritidsaktiviteter samt venner jeg ikke når på hverdage. Derudover giver jeg af og til min mor en hånd med at handle ind da hendes ryg ikke er helt god mere. Jeg har heldig hvis jeg ser min kæreste 20 timer på en uge. Så lige nu er jeg godt tilfreds med kun at have 40 timers arbejde. Så før du piver så prøv at tænke på hvor travlt du KUNNE have.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg synes at |
Lenette0 |
08-11-2005 07:03 |
|
sødagsåben er en total god ide`. Udviklingen gør at mange andre arbejder i weekenden og jeg synes at forretningerne også skal følge med, skulle de "stå stille" i al evighed, nej vel!!! Det er da fedt at mine små børn og jeg kan tage ud og handle og hygge os om søndagen istedet for at kun have muligheden for at tage en tur i skoven, så kunne det da blive total fedt at lave det til en hyggedag med familien hvis jeg da selv har fri om søndagen, hvad jeg har haft hver anden uge i 7 år. Jo butikkerne vil skånes hele tiden, så må de ikke åbne for tidlig, så bliver det for sent og gud hjælpe mig om ikke også der er problemer med weekend arbejde. nej lad os få søndagsåbnet så vi rigtig kan handle, og jo det er sku da en stresset hverdag vi har men med flere muligheder kan der måske også stresses lidt af.. Hurra for udvikling  Mvh Lenette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forskel |
|
|
Nu vil jeg altså også vove at påstå, at der er forholdsvis stor forskel på om en butik har åben eller om sygehuset har åbent.
Jeg arbejder selv i butik, og jeg har da også nogle søndage ind i mellem og det er udemærket for så vidt.
Men, hvad så med mig? Hvad med busser? Så skal busserne jo også køre! Og skal busserne også køre, jamen hvad så med deres børn? Så skal vuggestuerne også holde åbent osv. osv.
Det er så sjovt at se, i helligdagene - kan folk ikke handle bare én dag går de HELT amok den næste! Har der været 2 dage lukket i træk, jamen GIIISP DE ER VED AT SULTE!
Jeg tror nu nok folk liiige kan klare det, så hvem klynker? Dem som skal arbejde en søndag, eller dem som ikke kan klare indkøbene på andre tidspunkter? Der er immervæk åbent til kl 20 hver dag.
Så vil jeg klage - så forlanger jeg at butikkerne i byen også har længere åbent, for jeg har jo fri 18-20 hver aften (for at folk kan handle til kl 20, ik?) og jeg kan da UMULIGT handle i f.eks. weekenden hvor jeg har fri, for hvorfor skulle jeg det når andre skal handle om søndagen?
Jeg er helt tilfreds med søndagstillæget, og nu er der en del service medarbejdere som klarer weekenderne så jeg slipper. Men helt ærligt, hvem klynker?
Hvad med alle de små købmænd? De går da nedenom og hjem!
Og jo, er da lige så træls for buschaufføre, Lufthavnspersonale osv. - men jeg synes ligesom det er noget andet. Busserne køre da heller ikke særlig meget i weekenderne - bestemt ikke regionalbusserne, så ville jeg ha' meget nemmere til arbejde.
Folk har så pokkers travlt idag, jeg kan huske da jeg var lille og søndag var totalt AFSLAPNING eller lave noget herhjemme - fordi vi havde ikke et eller andet behov for at komme ud og handle fordi det kunne vi gøre ugens andre 6 dage.
Hvad er det folk skal nå? Har vi flere arbejdstimer? Mindre timeløn? HVORFOR er det folk har så pokkers travlt evig og altid? Mere dét jeg synes man skal se på.
Søndag er en hellig dag, det bibeholder jeg. - Og jo, selvf. handler jeg om søndagen ind i mellem, men det er godtnok sjældent! Og gør jeg, så er det selvf. i min egen butik.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| elsker det også |
line larsen |
08-11-2005 07:42 |
|
ja jeg synes også det er en rigtig god ide at de har åben søndag... det er dejligt at man kan komme ud at handle der og så nå nogle af de andre ting som kun har åben hverdage og lørdage... så ja jeg nyder det helt klart!!!
og ja når man arbejder søndag, har man fri på et andet tidspungt og hvis man så har overarbejde ja så får man jo også penge for det!!! eller får lov at afspasere...
men ikke alle har det sådan, jeg er selv pædagog medhjælper på en handicap skole og der arbejder jeg jo fast nogle timer, fra mandag-fredag... det er jo noget jeg selv havde valgt..kunne jo lige så godt have taget en handicap instision, der arbejder man jo 24 timer alle dage... og det ved jeg at jeg ikke kan holde til at arbejde om nattet... så har jo valgt noget som så går til min egen rytme... men der imod min kæreste, han er IT konsulent og har 37 timer...men men men har aldrig set ham bare arbejde 37 timer på en uge, nej det kan nemt komme op på de 70-80 timer, og så er det altså lige meget hvornår på døgnet det er og weekenden... det skal jo bare virke alt det it..så folk i hele verden kan bruge nytte af det hele tiden... hvis det ikke virker, så bliver folk jo sure, for så går meget af deres tid jo til spilde... så det er jo noget af et ansvar! og det får han da ikke en krone mere for at han arbejder så meget!!!
så kan ikke se hvad en lille søndags åben kan være så slem...hvis man ikke kan leve med det, må man jo gøre som mig... finde et job hvor det kun er mandag-fredag...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kanon ide! |
|
|
Tja, selv om jeg også er en kasseassistent, er jeg vildt glad for søndagåbent! Det er lige plus 20 kr. i timen, og så kan man da ikke klage? Selvfølgelig er det lidt surt engang imellem, men hellerer arbejde hveranden søndag, en hver mandag og tirsdag efter skole... Jeg kommer alligevel til at tjene ca. det samme! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Søndagsåbent stinker... |
Cruella76 |
08-11-2005 08:39 |
|
Ja, jeg er en af dem der sagtens kan leve med at butikkerne havde LUKKET om søndagen. Og nej, jeg arbejder ikke selv i butik. Men jeg har i mange år været tjener. Der måtte jg jo også arbejde om søndagen. Men, det er ALTID om søndagen at der er familiekomsammen, fødselsdage, udflugter osv. Søndagene har for mange, i mange år været hellige, og der havde man tid til hinanden. Så der synes jeg det var alt for nedern at skulle arbejde om søndagen. Det kan jo ikkeopvejes med en anden fridag i ugen, når alt det sjove foregår om søndagen  Hvis man er en smule religiøs, så var det jo også vorherres plan, at om søndagen skulle vi hvile os holde fri  Så nej, jeg kan absolut ikke se meningen med at almindelige butikker skal holde åbent om søndagen, jeg synes det er synd for de ansatte.
Christel "Man har vel et standpunkt til man bliver klogere?"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjaaa... |
|
|
Jeg er ikke butiksansat, og jeg bliver det heller ikke... Mit temperament kan ikke klare besværlige kunder... Jeg mener nemlig ikke at kunden ALTID har rat...
Men jeg kan ikke se grunden til at have søndagsåbent... Jeg er måske anderledes end de fleste, men min weekend er på en måde hellig...
Men hvis flertallet bestemmer at der skal være søndagsåbent, så er det bare sådan det er... Jeg håber bare ikke at varene bliver sat op, for på SU er der ikke så meget at flytte om på... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| imod... |
|
|
det kan ikke passe at folk ikke kan undvære indkøb den ene dag. Gud ved hvad folk gjorde dengang butikkerne også var lukkede om lørdagen  Jeg gad i dag nødig være butiks ansat.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mette måske at |
Lenette0 |
08-11-2005 09:25 |
|
når du selv får børn (3stk) både far og mor arbejder om natten, arbejder hver anden weekend og har heste hjemme og meget mere, så syndes du måske også et det ville være rart. Men klart går man i skole eller bor alene ja så er der nok mange muligheder for at nå at få handlet ind, men jeg håber at det bliver en realitet så os der har meget om ørene også kan følge med.
Mvh Lenette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| søndagsarbejde |
|
|
Jeg arbejde for en del år siden i et supermarked, der havde søndagsåbent. Jeg syntes at det var dejligt at arbejde om søndagen i stedet for lørdag. Folk var meget mere afslappede og venlige, da de jo ikke havde så travlt.
Jeg synes at det er dejligt at kunne købe ind om søndagen, for jeg har altid glemt et eller andet.
Desuden kan man jo bare lade være med at købe ind, hvis man gerne vil bruge dagen til at hygge med familien!
Marie "hvorfor gøre tingene nemt, når det kan gøres besværligt"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er da skønt - |
|
|
man skal ikke bekymre sig om hva dag det er på ugen - der er bare åbent.
men godt jeg ikke arbejder i butik
Men'sker gør sig stort besvær, Kunsten er at ku la vær Piet Hein Shii's Song
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mht søndagsåbent |
|
|
Jeg er imod. Jeg har selv arbejdet i butik med åbent hver søndag, og det giver meget dårlig fritid. Da butikkerne har dårlige vagtskemaer er fritiden for en ansat mere begrænset end en fxc sygeplejerske. Min vagtplan var gennemsnitlig fra 10 til 18. Jeg kunne lige akkurat nå at ride inden arbejde (og kun fordi hesten stod 10 min fra arbejdet) og var så hjemme kl 19. Det samme galdt så hveranden lørdag søndag. Til forkel fra dette er min mor sygeplejerske, og hendes vagter var altid fra enten tidlig morgen eller hen på eftermiddagen. Meget sjældent havde hun vagter som lå så dårligt som mine gjorde i butikken.
Jeg kan sagtens undvære at butikkerne har åbent søndag. Som andre skriver, det er da rart den ene dag at verden står lidt stille.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En ting er de ansatte |
|
|
noget andet er hvis man har sin egen butik i et storcenter, hvor man ikke selv kan bestemme om man vil holde søndagsåbent eller ej.
Min veninde og hendes mand uge bliver fuldstændig smadret, hvis det center, hvor de har deres butik, begynder at holde søndagsåbent.
Med 3 børn og 7 heste, er det rimelig svært at få tid til det hele, åbent i butikken alle syv dage om ugen gør det ikke nemmere.
Personligt kan jeg godt undvære at handle om søndagen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Søndagsåbent |
|
|
Ja det der med at holde åbent er der fordele og ulemper ved...
Fordelene er jo at travle Danmark kan handle ind i tide og utide... Skal være ærlig og sige at jeg synes det er pragtfuldt at kunne handle om søndagen eller om aftenen til klokken 1900...
Men men det er kun de store butikkers fordel da de har mange ansatte... Tag nu f.eks en butik med 2-3 ansatte... Det vil koste butikken masser af penge at skulle holde åbent om søndagen... For hvis man skal have personale på er der kun en mulighed og det er at betale... For afspadsering er ikke rigtig muligt for så mangler du folk eks. om mandagen.. Det ender med at ejeren/ejerne må arbejde der istedet... Og så kan jeg snart regne deres arbejdsuge ud... Og det er ikke de skallede 37-40 timer som I andre har... Nej vi snakker op omkring 50-60-70 timer om ugen... Prøv I lige at have en uge på bare 50 timer i 4 uger... Så vil jeg love for der lyder en klynken og hylen fra hovedparten af Danmarks befolkning...
Som selvstændig synes jeg IKKE butikker skal have lov til at holde søndagsåbent... Ihvertfald ikke de store dagligvarebutikker... Det bliver en økonomisk alt for stor lussing til de mindre specialforretninger...
BOON
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| God idé |
Michella |
08-11-2005 11:16 |
|
Jeg er også for søndags åbent, og gerne hver søndag. Hvorfor skal de butiks ansatte ikke arbejde omsøndagen ligesom, ejendomsmæglere, politifolk, tjenere, kokke, sygeplejesker, bagerekspedienter osv osv Du kommer jo ikke til at arbejde flere timer om ugen af den grund. Hvis I arbejder i samme butik, må I jo prøve at få koordineret jeres vagtskema bare en lille smule. Desværre ingen med-ynk herfra 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 50-60-70 |
|
|
80 timer om ugen.
BOON, du har helt ret, er man selvstændig, arbejder mig rigtig mange timer om ugen.
Det er ikke kun de timer man står i butikken, der er også regnskaber, indkøb, løn og en hulens masse andet.
12-14 timers arbejde om dagen er ikke urealistisk.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Er imod.. |
|
|
Dvs. hvis nu jeg havde børn, så skulle JEG gå på job for at I kunne handle ind søndag og så have fri mandag, hvor MINE børn er i f.eks. skole?? Undskyld, men det er ikke min skyld at i arbejder 50 timer om ugen og derfor ikke har tid andre dage.. Hvis I ikke har andre dage at handle på end søndag, så kan I arbejde søndag og tage mandag fri. Undskyld hvis jeg støder nogen, men synes det er latterligt at butiksansatte ikke må klynke. I dag har de store indkøbscentre åbent fra 9 morgen til 9 aften alle hverdage og fra 8 til 5 i weekenderne.. Og hvis i ikke har tid til at handle der, undskyld igen, men hva´ dælen har i så børn for, i er jo aldrig hjemme? Lige lidt sure opstød herfra... He he!!
I ved ikke hvad i har, før i mister det - Pas godt på jeres dyr Jeg elsker ikke folk, fordi de er smukke" Jeg synes de er smukke, fordi jeg elsker dem!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har |
|
|
Jeg har meget travlt i hverdagene. Normalt er jeg hjemme 20-20:40 på en almindelig dag og så har jeg lige tid til de mest nødvendige indkøb. De lidt sjovere ting har jeg ikke rigtig tid til. jeg synes det er synd for de ansatte og de små butikker at der skal holdes søndagsåbent, men hvis der gør vil jeg bestemt benytte mig af tilbuddet. det er ikke for at være ond ved nogen, men jeg ku virkelig godt bruge lidt ekstra tid.
Janus søger passer i Odense Se mere på min præsentation Vi savner dig stadig Daisy
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ligeglad... |
|
|
Ja, jeg er fuldstændig ligeglad med, om butikkerne holder åben om søndagen. For jeg handler aldrig den dag. Så jeg bruger det ikke til noget.
Men egentlig synes jeg, at det er latterligt. For som mange andre også skriver, så har butikkerne åben faktisk hele dagen alle de andre dage. Så hvis folk ikke har tid til at handle der, ja så må de dælme være stressede med alle de ting de har for sig.
Nej, søndagsåben kan nemt undværes.
Køb billigt her Medlem af "smårytternes" klub
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Imod... |
Nille-HM |
08-11-2005 14:25 |
|
De fleste der er for søndagsåbent bruger argumentet om stress i hverdagen op til flere gange. Dér vil jeg så gerne vende den om og sige at jeg mener det er en sund ting for netop de familier der dårligt får set hinanden i hverdagen, at man mere elle mindre er tvunget til en smule afslapning den éne dag om ugen.
Og til Lenette kan jeg kun sige, at selvom jeg "bare" er en ung pige uden børn og fuldtidsarbejde, så har jeg en mor som ofte arbejder fra 7 til 20 i hverdagen og hende får du altså stadig ikke til at gå ind for søndagsåbent - hér handles der gerne lørdag morgen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| enten for eller imod... |
|
|
Hold op hvor er vi forskellige... men det er jo dejligt..!! Jeg vil ikke handle om søndagen... Jeg synes ikke der er behov for at de har åben om søndagen... de ting I, der er for, skriver der så kan laves/nåes lørdag... kan disse ikke nåes om søndagen i stedet? Jeg har selv stået på en tankstation og havde ikke noget imod det... Men der var jeg under uddannelse... Der er mange af de mindre butikker der ikke har 3-4 deltidsansatte de kan kalde ind på en søndag... Min søndag bliver stadig på sofaen med kæresten eller hvad vi nu finder på... men ikke for at handle ind... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| michella... |
|
|
jeg tror du skulle læse denne tråd, der kan du se forskellen på butiksansatte og de andre grupper du snakker om!
Du er på et kontor kunne jeg læse på din præs. -Hvorfor skal du ikke arbejde om søndagen, for så går hverdagen nok hurtigere et andet sted!
Jeg har selv stået i butik indtil for en måned siden, og sidder nu på kontor, og hvor er det skønt at have RIGTIG fritid nu. Før skulle jeg enten meget tidligt op, og ride hesten inden den havde synket maden. Eller skynde mig at ride inden stalden lukkede. At ride weekend var næsten umuligt, for enten arbejdede jeg, ellers skulle jeg se min familie. -Som jeg håber er ok?!
At bilka, føtex og lign, holder åbent søndag kan jeg gå med til, men i de mindre butikker er de nød til at lave tossede vagtplaner, for at få råd til at holde åbent!
Men jeg synes faktisk at det skægge i denne tråd er, at det er alle dem som ikke arbejder i butik, som kommer med eksempler på hvorfor de ikke skal arbejde som sygeplejersker, ejendomsmæglere etc (forresten er der jo også en rimelig lønforskel i de forskellige genre).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overalt med produktion |
|
|
bliver der stort set arbejdet i døgndrift. Så hvorfor ikke butikker. Måske butiksansatte ligefrem skulle være glade for ikke at arbejde nat  . Jeg er selv en af dem der arbejder weekend og aften. Heldigvis ikke nat, det ville jeg slet ikke kunne klare. Mit job er endda i udvikling af insulin i et pilotanlæg hos Novo. Det problem jeg har og sikkert mange andre er at få mine weekender til at slå til. Min kæreste arbejder også skiftehold, så vi har kun 2 ud af 5 weekender sammen. Tit arbejder vi foskelligt af hinanden og sover derfor kun sammen, men så sidder vi da ike lårene af hinanden  . De weekender vi har fri skal så bruges på at pleje venner og familie. Selvfølgeligt er det noget skod, men det hænger da sammen, sådan nogenlunde. Hvis samfundet kræver at flere og flere skal arbejde på "mærkelige" tidspunkter kræver det en stor flexibilitet fra vores arbejdsgivere, men selvfølgelig er arbejdsløsheden jo også på vej ned, så nu kan vi måske komme til at stille nogen krav om tilpasning af feks. vagtplaner så de stemmer nogenlunde med bofællens  . Samfundet skal også oppe sig en del. Hvor dævlen skal jeg få passet "klonerne", hvis jeg ønsker at formere mig  . Der vil uværligt komme tidspunkter hvor familie ikke kan/vil springe til. Og er pædagogerne villige til dette. Måske skolerne også skulle revidere deres åbningstider  Nå men med dette volapyk er min mening nu til ende 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Søndag |
|
|
Jeg ser helst lukkeloven afskaffet, så butikkerne kan holde åbent, som det passer dem. Her i København har jeg nydt godt af Døgnnetto og Fakta Quick - dem kunne man godt bruge i provinsen også! Og jeg har selv været ansat i butik. De unge mennesker (der i blandt mig selv) var altid ælle vilde for at få søndagene med de gode tillæg. Det er da betydeligt mere træls at få smadret en hverdag ved at skulle arbejde 11-21! (og møde næste dag kl. 8, æv!)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg syntes det er |
Hættemåge |
08-11-2005 21:26 |
|
fint..
I får en hel dag mere med kubnder.. dvs i tjener(forhåbenligt) lidt mere..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| søndagsåbent |
rosemunde |
08-11-2005 21:31 |
|
jeg synes da det er fantastisk at der er åbent om søndagen.. Tænk at kunne slippe for at halse rundt en hverdag,med barn på armen for at kunne handle - og først derefter komme hjem og lave mad, smøre madpakker,lege,snakke og bade -vasketøj og ja- you name it.! jeg er også butiksuddannet - og har været som leder i et bilka.. Og når vi havde åbent (de få gange man måtte om søndagen/helligdage i havecentret) Havde vi sjovt nok aldrig problemer med at få besat vores vagter *gg* De fik jo kanone tillæg, jeg synes det er et godt tilbud til studerende eller enlige som lige har brug for "det" mere i timen for at have lidt luft i økonomien. Jeg kan godt se det for de medarbejdere som er uden indflydelse på deres egen vagtplan - at det kan være et problem at skulle arbejde - især hvis man har børn. For her mangler staten ligesom at lukke op for muligheden så børn kan blive passet i weekender når forældre skal arbejde. Men ellers synes jeg klart det er vejen frem med længere åbningstider.. Det burde jo også kunne få flere i arbejde? Dermed flere der betaler højere skatter- og hvem ved,måske kan det give nationale forbedringer.. Hvis ikke politikerne altså bare høster en højere løn *gg*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| søndagsåbent |
Bellstar |
08-11-2005 21:35 |
|
tja nu arbejder jeg også i butik, og jeg synes da det på en måde er godt at der er søndagsåbent, det giver flere muligheder for at folk har tid til indkøb, men som studerende med studiejob i butik er det da ikke fedt at man skal arbejde eller gå i skole alle ugens 7 dage, måske mange uger i træk, så ja jeg ved ikke helt hvad jeg er for...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Er også |
|
|
IMOD med STORT I. Jeg er selv butiksudd- Og har været i butik i 9 år.
Da de indførte 8 åbne søndage var der stor panik på i vores butik, det skal siges det er en stor kæde men ikke voldsomt mange ansatte. Den eneste fri dag jeg havde var på søndage det sporlerede en masse planer. Jeg tog hjemme fra kl 8 om morgenen og var hjemme ved 21 tiden derefter skulle jeg have aftensmad og ride. Nogle mandage arbejde jeg fra kl 7 til 21,30 efter en søndagsåbning er man helt smadret. Også skal man lige møde ind igen tirsdag kl 8 igen også kørte ugen ellers afsted igen. Så afskaf de latterlige søndage. Jeg arbejder IKKE i butik mere og handler konsekvent ikke på en søndag.
Ejer man sin egen butik så er det en anden sag.
Afhensyn til centerne burde det være oppe på et center møde om man er for eller imod x antal søndags åbninger. Eller lade det være valgfrit for den enkelte butik.
Schæfer bl. tilbydes til alv. Mere info på præs. Ny 2 hestestrailer udlejes i Århus kontakt for mere info. Medlem af DÅHM.:-D
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|