Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Marsvin - gravid?
Forfatter: 
Dato:  28-08-2005 21:35
Hej, ;-D

Jeg har et marsvin på 3 år som aldrig har fået unger før, men nu har vores ene han marsvin parret hende; jeg ved selvfølgelig ikke om hun er blevet gravid, men hvad hvis hun er?
Det er jo sådan at hunmarsvins bækkener gror sammen når de når et-års alderen, så de skal ha unger før det..
Hvis hun nu er gravid, kan hun så få kejsersnit hvis der ikke er nogen anden mulighed? Jeg er i hvert tilfælde ikke så meget for det.. måske er der en chance for at hendes bækken er i orden?
Er der nogen der kender et marsvin hvor det gik godt? Eller har nogle tips?
Jeg vil rigtig gerne ha at hun får unger..

Knus Marthe
0
0
Svar på denne tråd

hmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  28-08-2005 21:38
Kan du sige d y r l æ g e b e s ø g ? ;-)

Roskildes nye langbenede rytter søger hest til udlejning (Ridestøvler til salg - Se profil) ;-D

"Den som ikke reagere - acceptere!"
0
0
Svar på denne tråd

Nu er jeg ikke
Forfatter: 
Dato:  28-08-2005 21:44
marsvin ekspert.. men jeg er ganske sikker på at marsvin over 1 år kan få unger uden at skulle ha kejser snit..

hilsen Tanja, Angel og Rødhætte
Medlem af Smårytternes Klub

Blåt Snuske og Snoppy indedækken, til salg, mere info i præs
0
0
Svar på denne tråd

Med vores gik det fint...
Forfatter: 
Dato:  28-08-2005 21:44
... og hun skød et par kuld ud mere året efter.
Fredriksborger - hva ellers?

Faret vild i foderjunglen?
- send mig en mail -
Skovhjem.dk
0
0
Svar på denne tråd

jeg ville være nervøs
Forfatter: 
Dato:  28-08-2005 22:18
hvis ungerne er nogen lunde normal størelse. så kan hun med stor sandsynlighed få store problemer og hun kan gå hend og dø.
hvis hun klare fødslen kan det tage voldsom på hende da fødslen vil være besværet da pladsen til babyerne på udvejen er en del mindre end det optimale.

jeg ville ikke prøve at gennem føre det
0
0
Svar på denne tråd

tag det roligt
Forfatter: 
Dato:  28-08-2005 22:45
Problemet med marsvin over et år er at de kan få en sygdom som gør at deres bækken bliver stift og de kan have svært ved at føde. Det er ikke alle marsvin der får det problem så din kan derfor måske sagtens føde, det kan også være den ikke kan. Du kan ikke gøre noget ved det nu andet end at holde meget godt øje med hende. Tager hun på, spiser hun normalt o.s.v. HVis hun begynder at miste apetitten skal du søge dyrlæge omgående da drægtige der ikke får noget at spise inden for ganske kort tid (noget der ligner et døgn) har meget små chancer for at overleve.
Hvis hun ikke selv kan føde dem, hun skal helst have født dem inden for en time efter at veerne er sat igang så kan den få et kejsersnit, men det er fåtallet der overlever og en hun på 3 år så vil jeg vurdere det som en meget lille chance. Det er desuden også ret dyrt og kræver at du har en rigtig god dyrlæge der ved noget om små gnavere. Men sørg for hun har godt med c vitamin grønt, tørkost og godt hø og vent. Når du kan mærke liv i hende kan du forvente at hun er ca 6 uger henne.
Spørg hvis der er mere du er i tvivl om.
0
0
Svar på denne tråd

vil bare sige
Forfatter: 
Dato:  29-08-2005 06:43
enig med hanne. Du kan kun vente og se. Når du ved hvornår hun er parret kan du holde extra øje med hende de dage hvor hun skal føde. Går fødslen galt-babuu babuu dyrlæge og giv hende fred. Kejsersnit er meget risikabelt-især for et dyr i den alder. Udsæt hende ikke for det.
Held og lykke!
0
0
Svar på denne tråd

Har desværre mistet to marsvin ...
Forfatter: 
Dato:  29-08-2005 07:58
... på den måde, da jeg var barn. Vi vidste jo ikke bedre. Men alle ungerne var døde begge gange. Moren blev syg og døde en uges tid efter trods dyrlægebesøg og medicin. Og med det andet fødte hun to døde og så sad der to døde fast i hende, det sket på en søndag. Men hun røg til dyrlægevagten og fik kejsersnit, det blev godt nok dyrt. Fik hende hjem om aftenen og næste morgen var hun så sovet ind, snøft.

Men hvis hun er drægtig er det bedtse du kan gøre at give hende en masse persille, appelsin samt andet mad med meget c-vitamin i under graviditeten. Du kan også købe det der vitakraft tørfoder specielt til marsvin, kan købes hos dyrlægen. Det er dyrt, men vores får det nu og vi har fået seks kuld på tre marsvin inden for det sidste år, uden nogle døde hunner.
Fik nemlig af vide af en avler at meget c-vitamin virkelig minimerer risikoen for komplikationer mange gange.

Se vores søde marsvin på min datters hjemmeside :
www.123hjemmeside.dk/laurasdiddlside/

KH Line

:-D
Børnevenlig pony søges til køb, samt stor pony/lille hest som både kan rides af mor (mig) og gerne også børn. Får boks og kommer på fold hver dag.
0
0
Svar på denne tråd

Tak for hjælpen!
Forfatter: 
Dato:  01-09-2005 21:59
Tak for det I skrev!
Det er en god ide at give hende ekstra meget C-vitamin, så det gør jeg bare..
Jeg er ikk sikker på at hun er gravid stadigvæk..
Knus
0
0
Svar på denne tråd

hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  02-09-2005 11:34
Lige en tanke.....var det ikke en mulighed at få evt. unger fjernet?

Altså en form for abort...!!!....ved ikke om det er noget dyrlægen kan gøre, men du kan da prøve at forhøre dig hos ham, ellers må du jo se tiden an.

Håber hvert fald det bedste for dit kære marsvin.

-Anni.

Et hvert valg giver et fravalg
0
0
Svar på denne tråd

de tror jeg ikke
Forfatter: 
Dato:  02-09-2005 12:33
Så vidt jeg er informeret er det ikke muligt. Der findes vist ikke noget abortmidel til marsvin. Marsvin tåler slet ikke de samme mediciner som hunde og katte f.eks. og det gør at der er et meget lille udvalg af medicin til vores marsvin. Jeg står selv i den situation at jeg har to marsvin som har en infektion men ingen af de midler man normalt bruger til marsvin vil tage det, så venter på et svar på en prøve for at finde ud af hvad der kan slå lige den bakterie ihjel og det vides ikke om der findes et medicin til marsvin som duer til den bakterie.
Hmm det var en lidt længere forklaing men som udgangspunkt nej. Et kejsernsit kan måske gøre det men igen, ikke mange marsvin overlever et kejsersnit.

Opdræt af marsvin i ensfarvet chokolade og kæledyr

Flere Lækre Chokolade Marsvin og Kæledyr til salg
0
0
Svar på denne tråd

Hvis hun begynder at ryste...
Forfatter: 
Dato:  02-09-2005 13:11
Hvis hun begynder at "ryste" og ikke vil spise...
...så er det afgang til dyrelægen...med det samme...

...giv hende masser af C-vitaminer...
...Persille...mælkebøtter...

Hættemåge...
...marsvin er ikke som andre dyr...
...hvis de skal "avles" på...skal første kuld være født inden marsvinet er halvandet år...

Jeg ville ønske at børn kunne blive undervist i skolerne...f.eks. i biologi...om hvordan de forskellige dyr skal plejes/holdes...

:-) ;-) :-D Med Venlig Hilsen Hanne :-) ;-) :-D

0
0
Svar på denne tråd

Til Hanne Larsen
Forfatter: 
Dato:  03-09-2005 22:03
øh hvis det er halvanden er de jo også over 1 år..

hilsen Tanja, Angel og Rødhætte
Medlem af Smårytternes Klub

Blåt Snuske og Snoppy indedækken, til salg, mere info i præs
0
0
Svar på denne tråd

Der er ikke
Forfatter: 
Dato:  04-09-2005 05:16
ret mange avlere der venter til dyret er halvandet år. De fleste sætter deres første gangs hunner til ved en 5-6 mdrs alderen hvis vægten passer (og de fleste tilfælde gør det)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider