Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Erfaring med dyrkning af peberfrugt? (lang)
Forfatter: 
Dato:  28-06-2005 17:18
Jeg har ret stor interesse i blomster og lignende (nok skadet af min far, der er en rigtig have-mand). Jeg såede peberfrugt sidste år engang, og der kom også et par små peberfrugter ud af det, inden planterne gik til - jeg havde ikke fået plantet dem om i tide, så de stod tre i en for lille krukke.

Jeg tørrede frøene fra mine hjemmeavlede peberfrugter, og såede dem så. Der kom desværre kun en plante ud af det. Den har stået rigtig fint i vinduet i mit soveværelse - mod syd-øst. Jeg forsøgte at stille den ud på altanen for nogle uger siden, men det brød den sig vist ikke om - den blev temmelig slap og træls at se på, så den kom ind igen, og struttede igen af liv.

Endelig er der kommet blomster i den, og hvad sker der så? Der går skidt i den! Der er et eller andet dyr, der har spist af bladene, så der er kommet huller på et par millimeters størrelse. Jeg har dog ikke kunnet finde noget på den, og tør ikke give den "gift" - når jeg nu skal spise de peber, der forhåbentlig kommer.

Nå, men dyrene er tilsyneladende blevet træt af at spise min plante. Nu er den så begyndt at blive "brændt". Bladene tørrer ud og visner i kanterne - måske det er den skarpe, direkte sol, der skader den? Jeg har derfor flyttet den til vinduet i spisestuen, der vender mod nord-vest. Nu er den imidlertid begyndt at hænge med bladene igen - og til min skræk er et par af de fine, små blomster (kommende peber) visnet og faldet af! ARGH!!

Planten får vand og gødning jævnligt, og det er først nu her til sidst, den er blevet "besværlig". Er der mon nogen, der er kommet hele vejen gennem min lange smøre og kan hjælpe mig lidt? Der må da være andre, der har erfaring med det her. Det er så bittert at have puslet om den så længe, og så dør den bare..

Marianne
0
0
Svar på denne tråd

Peber vil have...
Forfatter: 
Dato:  29-06-2005 10:37
..meget vand, meget gødning, meget lys og meget LÆ.
(y)

De vil IKKE have: Vand på bladene og/eller store mængder direkte sol (begge dele giver hullede og/eller kantsvedne blade)
(n)

- og de vil SLET ikke have udtørring imellem vandingerne - så smider de nemlig blomsterne.
(n) (n)

(men de vil på den anden side heller ikke stå og soppe i vand, for så rådner rodspidserne og de viser paradoksalt nok UDTØRRINGSSYMPTOMER i form af - surprise: kantsvedne blade og affaldende blomster!??! :-P)

Peber er med andre ord ikke SPOR vanskelig at dyrke, bare den får det som den selv vil have det!
:-P

Det næste problem der opstår med den bliver sikkert BLADLUS eller hvide fluer - begge typer af krapyl tiltrækkes kraftigt af de sgiii peberplanter.
>:-(

med venlig hilsen
atengstedt

Man skal aldrig slås med et svin.
Begge parter bliver beskidte, men svinet kan lide det!
(desuden er svinet ofte den stærkeste...)

ALDRIG mere grimer på!!
0
0
Svar på denne tråd

aha!!!!
Forfatter: 
Dato:  29-06-2005 14:59
Så blev jeg da det klogere - mange tak! Den har fået både vand, gødning og lys nok. Så problemet er nok den direkte sol.. Fra nu af må mine peberfrugter bo i spisestuen, så! :-)
Mange tak for hjælpen!

Marianne
0
0
Svar på denne tråd

Jeg har også..
Forfatter: 
Dato:  29-06-2005 16:12
..peberplanter jeg selv har sået.

Mine er bare ikke kommer i blomst endnu de er kun 10-15 cm høje.

Måske de får får lidt gødning??

Jeg har hørt at man skal nappe det øverste skud at så de ikke bliver for høje men også lidt brede.. er det rigtigt??

Hvor gammel er en plante før den kommer i blomst?

0
0
Svar på denne tråd

tja....
Forfatter: 
Dato:  29-06-2005 19:43
Lige nu har jeg kun en enkelt plante, og den er nok ca 50cm høj. De tre første, jeg havde, som stod sammen i en (for lille) krukke, var kun ca 30cm. Den er vel et par måneder eller tre gammel, tror jeg.. Og blomsterne er næsten lige kommet! :-)
Marianne
0
0
Svar på denne tråd

peberplanter
Forfatter: 
Dato:  29-06-2005 20:11
Hvert år køber jeg peberfrø fra Bakker i Holland. De er beregnet til at stå i potter, og min erfaring er, at de giver utroligt meget frugt.
Jeg har sået 2 poser i år, og jeg har allerede plukket en del. De har den gode egenskab, at de kan bære rigtig mange frugter på en gang, de bliver buskede og ikke så kolosal høje som almindelige peberfrugter beregnet til drivhus. Mine står godt nok i drivhus, men de er også beregnet til altan eller terasser.
Måske skulle du prøve dem til næste år. mvh. Merete
0
0
Svar på denne tråd

Hej Marianne!
Forfatter: 
Dato:  29-06-2005 21:27
Hej!
Hihi... EJg kunne slet ikke lade være med at smile og småfnise da jeg læste dit indlæg! -Jeg kan lige se dig for stå og pusle om sådan en plante, samtidig med at du bander over at den m*gplante er så besværlig!
Men man må sige at du kæmper for den! Men det er da også dejligt med friske og hjemmedyrkede peberfrugter!

Forresten har der dårlig nyt om Pilen... Sender dig lige en besked om det! :{-(

Knus Jeanette

STALD TROLDHØJGAARD

Smuk Irish Cob hoppeføl e. 1.Klasses forældre sælges!

KLIK HER FOR BESKRIVELSE OG BILLEDER
0
0
Svar på denne tråd

hvor henne?
Forfatter: 
Dato:  30-06-2005 15:07
Hej Merete.
Det lyder jo meget godt - hvor køber man de frø henne? Kender ikke navnet Bakker, men går ud fra, det er firma-navnet..
Og Jeanette - du skal ikke grine! Jeg snakker skam ikke med mine planter (ret tit..)
0
0
Svar på denne tråd

køb af frø
Forfatter: 
Dato:  30-06-2005 23:31
Hej Marianne.
Firmaet hedder Bakker og de bor i Holland. Et utal af danskerer modtager deres katalog flere gange om året, så de er ikke ukendte. Du kan købe dem over nettet, da de også har en dansk afdeling, så man betaler i danske kroner. Hilsen Merete
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider