Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Geder? hjælp
Forfatter: 
Dato:  08-06-2005 14:11

:Dhmm håber at der er nogle gerinde der har forstand på geder, da jeg har et par spørgsmål:

1. Kan en ged gå alene?

2.Hvad hedder den mindste gederace?

3.Hvad skal de fodres med udover græs?

4.Er han eller hun geder mest kælne?

5.er de nemme at have?

Vil da meget gerne se billeder hvis der er nogle der nogen..


på forhånd tak :D
0
0
Svar på denne tråd
 
 Geder...
Forfatter: 
Dato:  08-06-2005 14:21
Skal ikke gå alene da det er flokdyr. Jeg har selv tre - det ene er et kid der er en uge gammel....Det er dværggeder som vel er de mindste, tror jeg...

De går ude hele året og har et varmt halmhus de kan gå ind i...

De er lidt svære at holde inde, så hegnet skal laves ordentligt og der må gerne være el-tråd på indersiden.

Jeg fodrer med foder der er beregnet til geder, som jeg køber på den lokale mølle. Man kan vist også give dem tilskudsfoder til kalve. De må vist ikke få noget med melasse, da bukken ikke kan tåle det - hvorfor ved jeg ikke...
Ud over det spiser de grene, buske osv, så det du ikke vil have spist og som er giftigt for dem, skal du ikke have i eller lige på den anden side af indhegningen...

Deres klove skal klippes ind imellem - det kan man lærer at gøre selv...

Det er vist nogenlunde det, jeg ved om geder!!! Der findes hjemmesider hvor du kan søge informationer...
Hilsen Kathrine
0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift.
Forfatter: 
Dato:  08-06-2005 14:33


Her er da et par billeder af mine 2. Race ved jeg ikke, men det er mor og datter.
0
0
Svar på denne tråd
 
 h......................
Forfatter: 
Dato:  08-06-2005 14:50
tak for hjælpen...

0
0
Svar på denne tråd
 
 geder..
Forfatter: 
Dato:  09-06-2005 00:07
Klynen, den til højre er en Dansk landrace sort, og mon ikke den hvide er en Saanen?.
0
0
Svar på denne tråd
 
 hvordan med horn?
Forfatter: 
Dato:  09-06-2005 10:28
Tænkte på om dem med horn er billigere end dem uden.. ikke fordi prisen er afgørende mn har tænkt meget på en uden horn.. nogen der ved det?
0
0
Svar på denne tråd
 
 mustang sally..
Forfatter: 
Dato:  09-06-2005 12:42
Muligvis, jeg aner intet om racer, men den hvide er datter til den sorte, det synes jeg er lidt sjovt.

Doplimatask: Jeg tror ikke det har noget med horn at gøre, om prisen er høj eller lille. Men du kan prøve at se inde på den blå avis, der er alle mulige racer og alle mulige prisklasser, man kan faktisk blive overrasket over hvad en raceged koster.

Men de er nogle dejlige dyr, hvis du skal have en buk, skal du tænke på at de lugter temlig grimt, for de tisser på sig selv.

Jeg købte mine, som selvskab til min lama. Eller jeg fik dem foræreret. :-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Vi har Dansk Landrace...........
Forfatter: 
Dato:  09-06-2005 13:32
.....tror vi nok. Desværre er Dansk land blevet krydset op med alværdens andre racer......men det er det de er registreret som. Og vi har såmen også nogle gimmerkid til salg........men jeg tror du vil ha' mest glæde af 2 små dværg kastrater......de er enormt søde

Klynens 2 ser umiddelbart ud til at være krydset med Dværg .


Birgitte
0
0
Svar på denne tråd
 
 Dværggeder
Forfatter: 
Dato:  09-06-2005 14:02
Vi har en flok dværggeder af en art :P
Vi har 3 gimmer og en buk og en kastrat, og synes nu de alle er lige snaksaglige - men som Birgitte er inde på, to kastratter er klart at foretrakke :)

Geder synes jeg ikke skal gå alene, de har det bedst i flok. Den mindste race, hum... Mener det er noget afrikansk dværgged? De har meget korte ben :)

Vores får kalvetilskud og halm, udover græs. Og så selvf. brød, æbler - eller rester fra salatten eller hvad vi har fået til aftensmad som er "gedevenligt" - dvs ikke mors gode lasagne osv. ;)

Vores geder er meget snaksaglige, undtagen Mille - men har hun aldrig været, hun er rimelig reseveret.
Vores buk Mads er utrolig snaksaglige og ææælsker en god kløtur, er bare træls for man lugter lidt bagefter :P

Hvad angår horn, dem synes jeg nu ikke du skal bekymre dig om. Vores har alle horn og bukken har et stort sæt efterhånden og det er intet problem.

Vores katte går tit ind og snakker med gederne, alle børnene i familien fra 2-8 år kan fræse rundt derinde og snakker og lege og klappe med dem :) Jeg har gået tur med den ene gimmer, Gimpe - og hun synes det vildt sjovt. Vores går alle med hundehalsbånd :)

Har desværre ingen billeder af dem online, desuden er mine billeder fra sidste sommer :/ Selvom de ligner sig selv - undtagen bukken, han er blevet større og flottere ;-D

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider