Hej Toller
Tag det helt stille og roligt. Det skal nok gå. Måske ikke med alle ungerne, men hun skal nok klare de fleste.
Der er sket det, at hun er blevet forvirret fordi hun er blevet flyttet så tæt på fødslen. Hvis det så også er hendes første kuld, går det helt galt.
Men når ungerne stadig er levende (de fleste), kan du sagtens slappe af.
Hvis hun holder dem nede i reden, og de er dækket til, er der ingen panik.
I kan sagtens gå ind i rummet. Og hvis hun iøvrigt er tam og tillidsfuld, synes jeg, at du skal tjekke reden for døde unger. Hvis der ligger en død unge i reden, rådner den, og slår ALLE ungerne ihjel.
Som sagt: Hvis hun er tam og sød, skal du gøre følgende:
Du skal IKKE bruge handsker. Kaniner har INTET imod, at man rører deres unger, men måske kan hun ikke lide lugten af GUMMI.
Tag forsigtigt kaninen ud, og sæt den i nærheden. Hun må gerne kunne høre ungerne. Det vigtigste er, at hun vedbliver at være tryg. Grunden til, at du skal flytte hende er, at hun MÅSKE river dig, hvis du roder i reden.
Tag herefter ungerne op en af gangen, og tjek, at de virker livlige og "fede". De må ikke være slatne og tynde. Husk at kaninunger i den alder er noget af det GRIMMESTE, der findes, og det er HELT NORMALT.
Tæl ungerne efterhånden, og mærk derefter GRUNDIGT efter i reden, at der ikke ligger døde unger i ulden nede i kanten / bunden af reden. Der kan sagtens være en død unge dernede, som du ikke har talt med.
Derefter lægger du bare ungerne tilbage, og dækker dem over med ulden, og sætter "mor" tilbage i buret.
Hun skal NOK klare dem. Hun lyder som en helt normal kanin, der bare er blevet flyttet på et uheldigt tidspunkt.
Nu spørger du nok:
Kan jeg nu STOLE på denne besked.....

Min baggrund er, at jeg selv har avlet (uden at have talt dem) omkring 10.000 kaninunger.
På et tidspunkt havde vi ca. 200 kaniner PÅ ÉN GANG.
Vi avlede racekaniner, både til avl, videresalg og slagtning, og havde omkring 30 avlsdyr ad gangen.
Så JA.....
Jeg mener, jeg har set MIN del af kaninunger...
Hvis du vil, er du velkommen til at skrive til mig privat også. Enten her eller på E-mail.