Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Nødråb - min kanin fík unger i nat
Forfatter: 
Dato:  16-01-2005 10:44
Den kanin, som jeg fik for kun 1 uge siden fik 6 unger i nat :-(

Jeg kan se at kaninen har forsøgt at bygge rede i det ene hjørne af buret, men alle 6 unger lå spredt i hele buret, der lå endda en unge i madskålen:-( 8-)

Alle unger er levende, så jeg har samlet dem i det hjørne hvor kaninen har bygget rede, også dækkede jeg dem lidt til, med noget af det pels kaninen har rygget af.

Jeg er bare lidt bekymret over, at ungerne lå spredt i hele buret, og selv om jeg har samlet dem i redehjørnet, så har kaninen ikke været ovre at kigge til dem - hvordan ved jeg om kaninmoderen passer dem? Og hvad gør jeg hvis hun ikke passer dem?

Er det ikke noget med at en kaninmoder kun passer sine unger 2 gange i døgnet?
0
0
Svar på denne tråd

Jeg er
Forfatter: 
Dato:  16-01-2005 10:54
ked af at sige det, men jeg tror dine unger dør. Vi har haft kaniner i mange år, og det er meget normalt for første kuld, at de ikke gider passe dem. Når hun allerede har rodet rundt i reden, så ungerne lå over det hele, så er løbet nok kørt. Og nu har du rørt ved dem, så vil hun sikkert slet ikke kendes ved dem. Ikke for at give dig skylden overhoved. Det kunne du jo ikke vide.

Men jeg tror altså ikke at hun passer dem. Det plejer de ikke i sådanne tilfælde...

Desværre...

Hilsen Susan

0
0
Svar på denne tråd

lad dem få fred.
Forfatter: 
Dato:  16-01-2005 10:57
Hvis kanin moderen er intressert i ungerne skal hun nok selv klare resten.

Du må ikke begynde at gå og kigge til dem hele tiden.

Lad kaninen selv finde ud af det i ro og fred.
Kaniner har fra naturens side det instinkt at de lader som om der ikke er en rede med unger. Ofte bliver folk forbavset over hvor lidt tid moderen bruger på ungerne. men det er netop for ikke at vise andre rov dyr hvor reden er.

imc
livet er herligt
nyd det mens du kan

dressur sadel sælges.
0
0
Svar på denne tråd

kunne ikke gøre andet
Forfatter: 
Dato:  16-01-2005 11:05
Da der gik en anden kanin i buret var jeg nød til at gøre noget, og jeg tog faktisk gummihandsker på, netop for at ungerne ikke skulle komme til at lugte af mig.
0
0
Svar på denne tråd

fornuftig gjort.
Forfatter: 
Dato:  16-01-2005 11:25

Prøv at lade dem få 100 % ro og hold jer langt væk fra buret.

Det er lidt hårt bare at lade naturen gå sin gang, men du kan nøjes med en gang om dage at fodre og vande kaninen. Efter et par dage vil du hurtigt kunne se om der er lidt liv i ungerne, for så vil de begynde at bevæge sig i reden.

Kanin unger er utroligt hurtige til at udvikle sig.

Held og lykke med det.

imc
livet er herligt
nyd det mens du kan

dressur sadel sælges.
0
0
Svar på denne tråd

gå alene
Forfatter: 
Dato:  16-01-2005 12:12
du skal tage den anden kanin ud af buret det kan også være den der har rodet i ungerne, kaniner kan godt finde på at æde andres unger.
held og lykke.
0
0
Svar på denne tråd

Tror desværre de dør..
Forfatter: 
Dato:  16-01-2005 12:38
Jeg er ked af at sige det, men jeg må give Susan ret- det er tit, at kaninen ikke passer ungerne, når det er dens første kuld, og hvis ungerne lå spredt ud over buret, så er der ikke den store sandsynlighed for, at hunnen interesserer sig for dem.

Jeg prøvede det samme med min kanin- hun havde ikke engang bygget rede til dem, og alle ungerne døde desværre.

Men jeg vil da krydse fingre for de små pus, og håbe, at din kaninmor passer dem.

Held og lykke.

Mvh Nuuni
0
0
Svar på denne tråd

Krydser fingre...
Forfatter: 
Dato:  16-01-2005 12:48
... Ved intet om kaniner, men krydser bestemt fingre. Hvad med at ringe til dyrlægen??

Skriv lige udviklingen, ikk?

Venlig hilsen
Tina
0
0
Svar på denne tråd

Har fjernet den anden
Forfatter: 
Dato:  16-01-2005 13:04
Jeg har fjernet den anden kanin ( den anden kanin er kun 14 uger) Tror I at det kan være den anden kanin, der har rodet ungerne så meget fundt i buret? Den kan vel ikke løfte en unge op i madskålen? Der var en af ungerne, der lå i reden - er det et godt tegn?

Jeg kendte engang en dame, som hjalp en kaninmor med at passe sine unger, ved at lægge moderen på ryggen, og så lagde hun ungen på maven af moderen, så den kunne die - kunne det være en mulighed?
0
0
Svar på denne tråd

Måske godt nyt
Forfatter: 
Dato:  16-01-2005 14:50
Jeg har lige været inde at give kaninen frisk vand, mad og grønt, og der kunne jeg se at kaninen havde flyttet på ungerne, og jeg kunne også se, at hun havde dækket ungerne til med mere pels - tror I at det er et godt tegn?
0
0
Svar på denne tråd

Det...
Forfatter: 
Dato:  16-01-2005 15:28
Kunne godt lyde sådan :-D
Men har som sagt slet ikke forstand på det.

Venlig hilsen
Tina
0
0
Svar på denne tråd

hvornår får de øjne?
Forfatter: 
Dato:  16-01-2005 15:32
Hvornår får kaninunger øjne? Og hvor gamle skal de være før de kan tages fra?
0
0
Svar på denne tråd

så vidt
Forfatter: 
Dato:  16-01-2005 15:33
jeg ved så fodre kaninen kun sine unger ganske få gange i døgnet. Det kan godt se ud som om hun ikke passer dem, men at hun egnetlig gør alligevel.
Jeg ved ikke hvornår de får øjne men de må først tages fra når de er 8 uger gamle.
0
0
Svar på denne tråd

Jaa, det har jeg også læst
Forfatter: 
Dato:  16-01-2005 15:48
Jeg har også læst at en kaninmor kun lader ungerne die et par gange i døgnet, grunden til at jeg er lidt bekymret, er at ungerne jo lå strøet rundt i buret ( det så ret voldsomt ud :-() og jeg blev derfor nervøs for, om det måske var/er fordi hun ikke vil passe ungerne.
0
0
Svar på denne tråd

Så vidt jeg husker....
Forfatter: 
Dato:  16-01-2005 18:30
får de øjne i 3-ugers-alderen.

Det lyder som om der er håb forude, når hun selv har dækket dem lidt mere til.

Held og lykke med dem.

Mvh Lea

Hvor voldelig handling ta'r fat, der standser kunsten brat!
0
0
Svar på denne tråd

jeg tror..
Forfatter: 
Dato:  16-01-2005 19:30

Ikke at der er noget galt men hold øje med dem og sørg for at ungerne har det varmt og godt.Qnuzzz fra Luddii >o<
0
0
Svar på denne tråd

hej igen.
Forfatter: 
Dato:  16-01-2005 19:36

Det lyder godt at hun selv har været i reden og dække dem til.

lad du dem bare få ro og fred og så krydser vi andre fingre for at det hele nok skal gå godt.

imc (y)
livet er herligt
nyd det mens du kan

dressur sadel sælges.
0
0
Svar på denne tråd

5 unger tilbage
Forfatter: 
Dato:  17-01-2005 08:34
Da jeg gav kaninen frisk mad og vand her til morgen, fandt jeg en død unge, så nu er der altså 5 unger tilbage.

Jeg kan se, at kaninen har rodet rundt i reden, for reden + resten af buret ligner et bombekrater, men alle ungerne - med undtagelse af den døde, er var/er samlet på et sted og er dækket til - tror I at det er et godt tegn?

Hvis hun ikke passede ungerne, havde de så ikke allesammen været døde af sult/ dehydrering nu? Nu er de jo 1 døgn gamle.

Da jeg åbnede buret for at give mad, blev der en LIVLIG aktivitet og piben fra reden, tror I at det er et godt eller skidt tegn?
0
0
Svar på denne tråd

Kanin.
Forfatter: 
Dato:  17-01-2005 08:48
Jeg tror at der er god chance for at de overlever.Det er ikke udsevanligt at de får unger rundt omkring i buret,de plejer så selv at flytte dem hen i reden.Når de nu er i reden og moren har dækket dem til ,så er jeg overbevist om at hun nok skal passe dem.De får rigtignok kun mad få gange i døgnet.Den eneste minus der kan være er at de har lagt
for længe uden for reden så de har taget skade af kulden.Hvis du ikke kan lade være at kikke til dem så gør det mens mor er optaget af lidt guf,og så kun lige lætte på redematerialet,og så højest 1 gang i døgnet.Rådene er givet ud fra den erfaring jeg har fået efter i mange år at have opdrættet kaniner til slagt(privat salg)jeg havde 20 til 30 moderdyr og som i kan tænke jer rigtig mange unger.
Held og lykke med dem.
Dorte.
0
0
Svar på denne tråd

Jeg lader dem helt ifred
Forfatter: 
Dato:  17-01-2005 08:58
Alle har fået forbud mod at gå ind i det rum hvor kaninburet står, så kanin + unger er 100% i fred hele døgnet, lige på nær når jeg giver mad - jeg giver kaninen mad og frisk vand hver morgen, og jeg fjernede selvfølgelig også lige den døde unge, som lå ca. 5 - 6 cm fra reden, og andet gjore jeg ikke.

Tror du ikke at alle ungerne havde været døde nu, hvis kaninen ikke passer dem?
0
0
Svar på denne tråd

Tag det roligt.
Forfatter: 
Dato:  17-01-2005 09:17
Hej Toller

Tag det helt stille og roligt. Det skal nok gå. Måske ikke med alle ungerne, men hun skal nok klare de fleste.

Der er sket det, at hun er blevet forvirret fordi hun er blevet flyttet så tæt på fødslen. Hvis det så også er hendes første kuld, går det helt galt.

Men når ungerne stadig er levende (de fleste), kan du sagtens slappe af.
Hvis hun holder dem nede i reden, og de er dækket til, er der ingen panik.

I kan sagtens gå ind i rummet. Og hvis hun iøvrigt er tam og tillidsfuld, synes jeg, at du skal tjekke reden for døde unger. Hvis der ligger en død unge i reden, rådner den, og slår ALLE ungerne ihjel.

Som sagt: Hvis hun er tam og sød, skal du gøre følgende:
Du skal IKKE bruge handsker. Kaniner har INTET imod, at man rører deres unger, men måske kan hun ikke lide lugten af GUMMI.
Tag forsigtigt kaninen ud, og sæt den i nærheden. Hun må gerne kunne høre ungerne. Det vigtigste er, at hun vedbliver at være tryg. Grunden til, at du skal flytte hende er, at hun MÅSKE river dig, hvis du roder i reden.

Tag herefter ungerne op en af gangen, og tjek, at de virker livlige og "fede". De må ikke være slatne og tynde. Husk at kaninunger i den alder er noget af det GRIMMESTE, der findes, og det er HELT NORMALT.
Tæl ungerne efterhånden, og mærk derefter GRUNDIGT efter i reden, at der ikke ligger døde unger i ulden nede i kanten / bunden af reden. Der kan sagtens være en død unge dernede, som du ikke har talt med.
Derefter lægger du bare ungerne tilbage, og dækker dem over med ulden, og sætter "mor" tilbage i buret.

Hun skal NOK klare dem. Hun lyder som en helt normal kanin, der bare er blevet flyttet på et uheldigt tidspunkt.

Nu spørger du nok:
Kan jeg nu STOLE på denne besked..... :-D
Min baggrund er, at jeg selv har avlet (uden at have talt dem) omkring 10.000 kaninunger.
På et tidspunkt havde vi ca. 200 kaniner PÅ ÉN GANG.
Vi avlede racekaniner, både til avl, videresalg og slagtning, og havde omkring 30 avlsdyr ad gangen.

Så JA.....
Jeg mener, jeg har set MIN del af kaninunger...

Hvis du vil, er du velkommen til at skrive til mig privat også. Enten her eller på E-mail.

Lad din mobil TJENE PENGE til dig.

GRATIS OG LET
Nemt 100 kr. PR. DAG

Skriv på E-mail og hør nærmere.....

Tjen penge på mobilen. Skriv HER

Gode springponyer sælges (MA/SB)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror desværre at mor og unger dør
Forfatter: 
Dato:  17-01-2005 14:52
Jeg har lige tjekket alle ungerne, som Annette havde rådet mig til, og der er 4 sprællevende og 1 opgivende unge.

De 4 "gode" unger er vokset meget, og jeg kan allerede se farven på deres pels, MEN jeg tror desværre at de alle dør, for jeg opdagede nemlig, at moderen er snottet, og at 2 af ungerne også er det - jeg mener at jeg har hørt et sted, at hvis en kanin er snottet, så er den dødsdømt :-(

Nu troede jeg ellers lige at det gik så godt :-(
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider