Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

KATTEGIFT...
Forfatter: 
Dato:  06-10-2004 10:31
Jeg har lige fået aflivet min 3 og sidste kat, pga. forgiftning. De var alle tre 15 måneder gamle, og den ene var højdrægtig (planlagt)
Dyrlægen var sikker på at det var et ikke-naturligt giftstof i noget foder, for det var leveren der var ødelagt, og det gik så stærkt at det ikke kan have været noget tilfældigt giftigt...
Jeg bor på en meget stor svineproduktion hvor vi har "vilde" katte boende i vores lader og sækkevarelager. Vi har nu mistet 8 katte ialt, og det kan ikke bare være tilfældigt. Det er sket indenfor 6 uger max.
Vi fodrer og giver ormekur/vaccinationer til alle vores katte, og vildkattene bliver steriliseret/kastreret. De gør os en stor tjeneste ved at holde mus og fugle væk fra vores bygninger, og dermed smittefarer for vores grise.

Nu er det så jeg vil spørge om der er nogen der har en anelse om hvad det kan være for noget gift ?
Vi iværksætter en eftersøgning i eftermiddag...

MVH Christine.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tænker
Forfatter: 
Dato:  06-10-2004 10:38
mest på rottegift !!!

"rottemanden" her i kommunen, prøvede forgæves at bilde mig ind at rotte gift ikke var farlig for katte, for katte spiste ikke rotter.....nej, det gør de ikke, men musene spiser rottegiften og så spiser kattene musene....

Det kan måske også være såsæden, den er jo behandlet med et eller andet "gift" for svamp og andre sygdomme.
Den spiser musene jo også af...

Men trist er det, det er bestemt ikke sjovt at se på.
Stakkels misser :{-(

Håber for jer at i finder ud af hvad problemet er.

Kærligst
Kirsten
Jo mere jeg lærer mennesket at kende, jo mere holder jeg af dyrene.

0
0
Svar på denne tråd

chok!!!!
Forfatter: 
Dato:  06-10-2004 10:40

:-@ Det var forfærdeligt!

Jeg ved ikke hvilke giftstoffer som "går efter" leveren, men her er nogen eksempler på ting i kan se efter.

Rottegift/musegift, sneglegift, herbicider, pesticider, loppemidler til hunde, terpentin, benzin, kølervæske til bil, mediciner til mennesker eller dyr (parecetamol, ibuprofen mm), planter (som liljer, eføy, differen bacchia og mange andre), svampe (der er en del svampe som kan ødelægge leveren, men jeg tvivler på at katte har lyst til at spise dem).

Håber i finder ud af det.

MVH Lisbeth
0
0
Svar på denne tråd

kølervæske
Forfatter: 
Dato:  06-10-2004 10:41
jeg ved ikke om dine katte drikker alt hvad de finder, men mine katte er ikke kræsne hvad angår drikkevare udenfor, de drikke gerne hestenes vand og det vand gæssende bader i mv. de kan med andre ord godt lide at vandet smager af noget.
En af de væsker jeg ved dyr kan finde på at drikke fordi det smager sødt, og som de helt sikkert dør af, er kølervæske, så hvis I et sted har noget kølervæske stående tilgængeligt for dyrene, så kan det meget vel være det.
Det sker når man om efteråret vil kuldesikre sin bil og traktor oa. køretøjer, og så måske har en spand eller kar stående.
Bare et forslag.

hankattekilling søges

....INA
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  06-10-2004 10:42
Lyder da helt forfærdeligt. Jeg har ingen erfaring med katte eller gift. Men kommer til at tænke på, at det jo er nu musene søger ind i vores huse - måske er der nogle der sætter mussekorn frem inde i deres hus for at dræbe musene. Mussegift fungerer vist nok sådan at det rådner deres indre organer op. Kunne man forestille sig at kattene fanger mus der lige har spist mussegift, og dermed selv bliver syge?
Håber så sandelig I finder ud af det, og at der ikke er tale om en eller anden syg katte hader.

Stutteri Ellegaard v/ Rikke Ellegaard
Danmarks eneste Fell Pony Stutteri

0
0
Svar på denne tråd

Staldkatten og det moderne landbrug
Forfatter: 
Dato:  06-10-2004 12:15

Ja nu hvor du siger svineproduktion, så blinker alle mine alarmklokker.
For i svineproduktion (og de tilhørende marker) er der gift, det kan man ikke komme uden om - ja med mindre det er økologisk.
Du bør nok overveje, om det er hensigtmæssigt overhovedet at have katte på gården.

When the dog bites, when the bee stings, when I'm feeling sad
I simply remember my favourite things, and then I don't feel...so baaaaad!

/Fraulein Maria, Salzburg.
In the last Golden Days of the Thirties

0
0
Svar på denne tråd

nej hør lige
Forfatter: 
Dato:  06-10-2004 13:14
Nej nu må jeg lige komme med noget her... Jeg kan desværre ikke give dig ret Lisa med hensyn til om det er forsvarligt at have katte på de morderne landbrug.. Nu har jeg selv arbejdet i landbruget i mange år og vi har haft gift og katte sammen og det er der aldrig sket noget ved. Jeg kan også fortælle dig at det gift der bruges i dag er mindre slemt end det man bare havde for 10 år siden.. Og i dag er reglerne om gift håntering noget strammere end de var for godt 10 år siden.. Dengang stod giften bare fremme og man havde et noget andet syn på gift. Og jeg har Aldrig haft en kat der er død af forgiftning af sprøjte midler.. Og vi har haft rigtig mange staldkatte igennem årenes løb da der lå et sommerhusområde tæt på og folk bare satte deres katte af når ferien var slut.

Når der blir for talt at det kattene dør af går i leveren falder min tanke på en væske.. Hvordan udvikler symtomerne sig når katten blir syg?? eller rotte gift, men det er ikke mange katte der vil æde de gryn rottefængeren stiller.. men har han lagt andet gift ud? feks pulver? eller en væske ? som kattene kan komme til? pulveret kan de få på deres pæls og så slikker de det i sig... det lyder vildt mystisk.. jeg tror som en her siger at i lige skal tjekke om der står kølervæske et sted...

I har ikke nogen der har klaget over jeres katte?? for nogle mennesker hvis de ikke kan få folk til at holde deres katte hjemme, kan godt finde på at stille gift ud til kattene hvilket er noget svineri..

håber i finder kilden hurtigt..
Hilsen Bineline
ps tjekkede lige en dyrlægeside for at se hvad katte kan blive dødligt forgiftet med og jeg stødte lige på et midel som man sprøjter på hunde for lopper og flåter men som er mega giftigt for katte.. det hedder Exspot®.. i har ikke kommet til at sprøjte det på kattene ved en fejl...
Du har din stil, jeg har min,
ikke to er vi ens.
Det er det der gør hver enkelt rytter så unik
0
0
Svar på denne tråd

Bineline
Forfatter: 
Dato:  06-10-2004 15:57

Nu er du jo ikke den eneste der er fra landet, og arbejder i landbruget, så dine erfaringer behøver nødvendigvis ikke udgøre for andre.

Det ER et faktum, at de vildtlevende dyr IKKE har det fantastisk godt med det den traditionelle landmand spreder ud på markerne - nogle dør ligefrem af det.
En kat har et godt overlevelsesinstinkt og -system, men i bund og grund, så er et dyr vel et dyr, med de levemuligheder de nu har.

HAR man gift stående, og HAR man spredt gift ud, ja så SKAL man også ha' taget de hensyn der skal tages, til de omkringværende LEVENDE organismer.

Lader man katten gå ude på den nysprøjtede mark, ja så har man IKKE taget hensyn.
Lader man stalddyrende få adgang til det opbevarede gift, ja så har man IKKE taget hensyn.
Spreder man rottegift ud, med formål at slå gnaverne ihjel, men ikke tænker over, at katte æder gnavere, ja så har man IKKE taget hensyn.

Kan man ikke ta' disse hensyn (og alle de andre der kunne nævnes), ja så vil det nok være bedst, at man IKKE HAR DE KATTE!

0
0
Svar på denne tråd

Lisa.....
Forfatter: 
Dato:  06-10-2004 20:08
ik for noget men har du hørt om at katten er sin egen herre... du kan ikke forklare en kat at nu må den altså ikke gå over vejen for der kommer biler eller sige til en hest at den ikke må gå gennem hegnet,,,, så tager man jo heller ikke hensyn til hesten..dyr kan man bestemme over til en hvis grænse..

Med hensyn til sprøjtemidler kan jeg fortælle at jeg har kontaktet en landbrugsrådgiver og stillet ham spørgsmålet om en kat kan sø på den måde af at komme i kontakt med sprøjtemiddel og han siger klart nej, kun hvis katten drikker det rent og det er meget usansynlig at en kat vil drikke det da det både lugter og smager meget dårligt.. skal vi så ikke ligge låg på det og forsøge at hjælpe den stakkel som har mistet alle sine katte...
ikke to er vi ens.
0
0
Svar på denne tråd

Bineline
Forfatter: 
Dato:  07-10-2004 01:29

Det er delvis en sådan rådgivers opgave, at forsvare diverse giftstoffer der benyttes i landbruget.

Du kan smadre en kats nyrefunktion og/eller lever, med bare ÉN HALV panodil!
Med en hel panodil, har katten stor risiko for en alvorlig (livstruende) forgiftning.
Mennesker kan tåle MANGE panodiler, mennesker kan også tåle mange sprøjtegifte..... men hvor meget kan de små dyr så tåle af det, når de ikke engang kan tåle panodiler?

See the point?

0
0
Svar på denne tråd

lisa.....
Forfatter: 
Dato:  07-10-2004 09:39
jeg er udemærket klar over at en kat kan dø af panodil.. og en rådgiver er ikke interaseret i at give falske oplysninger... men jeg spurgte ham også kun for at hjælpe christineO.. for jeg syntes entlig ikke at du skal sidde og sige at hun ikke burde anskaffe sig flere katte...du ved ikke hvad der er den rigtige grund til at alle de katte er døde... eller kan du lige se det.. som skrevet før var det for at hjælpe christineO ..
ikke to er vi ens.
0
0
Svar på denne tråd

Karburatorsprit
Forfatter: 
Dato:  07-10-2004 18:51
Er faktisk dødeligt giftigt for katte, det er nok, at de får trådt i noget spildt væske og slikker det af sig. Det får leveren til at stå af meget hurtigt. Det vidste jeg ikke, og vi har da opbevaret karburatorsprit inde (og spildt af det). Tilfældigvis læste jeg så, at stadset er meget giftigt for katte, så fik vi vores opbevaret et andet sted.

Hæmobartonellose påvirker leveren, så katten magrer af, bliver appetitløs, bleg/anæmisk (blege slimhinder og øren fx) og evt får gulsot (Gulfarvning af fx næsespejl og øren). Det skyldes en bakterie (Hæmobartonella), der angriber de røde blodlegmer. Som vi har oplevet det, så er sygdomsforløbet snigende, man er måske ikke lige obs på, at katten magrer af fordi, den spiser mindre over en længere periode (uger). Hæmobartonellose kan påvises via blodprøve. Prognosen er desværre dårlig- selvom det *kan* helbredes. Detangriber ofte unge katte ( 3 år og nedefter).

MVH
xtiny

* @Lan plays with his privates.
< Rintaun > ...
< @Lan > I got these new toy soldiers
< @Lan > They are really neat

bash.org

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider