Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

travheste til ridebrug
Forfatter: 
Dato:  19-07-2004 15:22
Hej Alle

Hvorfor er I så bange for at købe en travhest til ridebrug ??
Ligesom med alle andre heste er der stor forskel på de enkelte individer - en DV'er kan være uridelig, og en travhest kan være OK til at ride på.

Selvfølgelig snakker vi ikke heste der skal gå høje dressur klasser, men en egnet travhest kan let komme til at gå L klasser, og er tit en reel hest til fornuftige penge at starte op på...

Grunden til dette indlæg er, at jeg snart er træt af at forsvare hvorfor jeg vil sælge min travhest til ridebrug.

I denne weekend var der nogen der vovede at prøve ham - de blev faktisk positivt overraskede.

Han er trænet i 1½ måned på en ridebane, kan gå galop på begge volter og springe ½ meter - dette har en 14 års pige lært ham uden undervisning af nogen art.

Med dette indlæg håber jeg at sætte gang i en debat om ovennævnte.

Mvh.

Anne
0
0
Svar på denne tråd

hm tja ved ikke rigtigt
Forfatter: 
Dato:  19-07-2004 15:26
nok frodi de tjo er en TRAVhest ikke en ridehesterace, men det er jo lidt af en fordom, fpor så skulle man jo heller ikke ride på en arbejdshest, det er jo ikke et ridedyr...men nogle rider da rundt på en jysk hest ;-D

men travheste har vel generelt et lidt dårligt ry, e er uridelige kan ikke galopere, er vilde og ustyrlige og går altid den der dumme trav...men sådan er de jo ikke alle sammen :-)

men personligt ville jeg ikke sætte mig op på en travhest, kan slet ikke klare store heste. vel en slags højdeskræk...har kun redet to store ehste i mit liv og det var kun fordi jeg kendte hestene og ejerne...derfor dtude jeg. jeg ville ikke drømme om at ride en rideskolehest på 172! ( som den ene af de heste jeg red var...) det ville jeg ikke turde...næe, holde rmig tæt til jordne på de små uldtotter..

Med venlig hilsen
Anja og Thjalfe
:-D "Hellere Lugte Af hest - end bare Lugte" :-D

GANTIMULE
Stedet med historier, hesteguf, ismuleinfo, billeder og m.m.
0
0
Svar på denne tråd

jeg vil sige...
Forfatter: 
Dato:  19-07-2004 15:38
..det kommer nok an på hvad man opnå inden for ridesporten.....
Med dette mener jeg ikke at travheste er dårlige heste, men man har nok en bedre forudsættning at nå længere inden for ridesporten med en ridehest.

MEN, Jeg kendte nogle der havde travheste som rideheste i Sverige, og nogle af dem var faktiskt rigtigt duktige, i både dressur og spring.
Men der er stor forskel på en travhest og en anden travhest, nogle har en mere udpræget "travergang" end andre...

Man kan være heldig at finde en travhest der har en rimelig gang. Jeg ved en tidl. travhest i Sverige der går øvelser i LA dressur. Og den ser faktiskt rigtigt godt ud!

Hvis man bare rider for hyggens skyld og ikke er særligt intresseret i stævner, så er det da en udmærket hest.

Personligt HVIS jeg skulle købe en tidl. "væddeløbs hest" ville jeg helt klart vælge et fuldblod, fordi jeg anser at den er mere "ridehest præget"...
Men det er min mening...

:-D M.v.h / Heidi :-D

>0< Ærlighed når man længst med...Tro mig >0<

0
0
Svar på denne tråd

Anja Uden Thalfe
Forfatter: 
Dato:  19-07-2004 15:45
Store travheste - hmm hvor høj er din hest??

Min tidligere travhoppe var kun 155 i stang.

Jeg kan kun give Kagekone ret - travheste er lige så gode som alle andre.

Min travvallak gik LA klasse - så jeg ved nu ikke om de er så dumme.

LittleJohn
0
0
Svar på denne tråd

Travheste.
Forfatter: 
Dato:  19-07-2004 15:51
Hej Anne.

Tja jeg ville ikke købe en travhest til dressur brug
Som hygge/skovturs hest er den sikkert en fin hest.

Jeg syntes ikke rigtig at man kan sammenline en travhest med en DVer, ikke at jeg er en fan af DV men de prøver på og avle en hest som er god til dressur og spring. lige som travhesten er avlet til og være god til travløb, det ville være svært for en admindlig ridehest og konkure med en travhest i travløb, og det sammen må det var for en travhest og konkure med en ridehest i dressur eller spring.

Hilsen
Christina

Kat. 1 pony sælges
0
0
Svar på denne tråd

Furina!
Forfatter: 
Dato:  19-07-2004 15:54
Hejsa!

Jeg vil nu ikke give dig helt ret der - for nogle år siden var der en rytter på højt konkurrenceplan der startede stævner mod disse finavlede dyr og der skal lige siges at den var halv traver.

Vil se om jeg ikke kan finde de korrekte oplysninger om denne hest - men jeg ved den kom/ kommer fra Tyskland.

LittleJohn
0
0
Svar på denne tråd

Har Oz en Trav hyp :D
Forfatter: 
Dato:  19-07-2004 16:28
Haai!

Aaarh, har oz en Travhyp..!
Han er noget af det dejligste der kan gå på 4 ben..!
Havde egentlig tænkt mig at sælge ham, for jeg får ikke tid til alle 3 til vinter, for jeg skal jo starte i skole her den 2 august!
Meen, det blir altså Dressur hyppen der ryger i stedet for..! For kan ikk undvære Taybo..

Kan kun sige at Travhypper, har en kanon personlighed, har kun haft gode oplevelser med dem..! ;)
Prøv det.. :P heh!

Christine med de 2 røde - & den hvide! ;)
0
0
Svar på denne tråd

jeg har...
Forfatter: 
Dato:  19-07-2004 16:34
Selv haft en traver... Lexieton... NØJ han var bare DEJLIG... med stort D... Fik ham da jeg var 10år gammel i julegave.. han var dengang 15-16år.. Og lille mig på bare 10år lærte ham at galopere og springe.. han var utrolig lærenem, og velopdraget. Han var skøn i skoven, sød på banen... Savner ham frygtelig meget...
men han er nu solgt til et par i daugbjerg, ved ik om han stadig lever.. men håber han gør..
Så det med at de har tendes til at være dumme og ubrugelige vil jeg ikke gi ret.. men self. er der sikkert nogle af dem der er det.. men det er der sikkert også andre type heste der er...

/Kristina

0
0
Svar på denne tråd

ja jeg er jo travhestefan
Forfatter: 
Dato:  19-07-2004 16:44
med stort f men vil nu alligevel gi delvist ret i det med avlen for vi alvler travhesten til at løbe stærkt i trav og Dv til enten dressur eller spring el. lign der med ikke sagt at man ikke kan forvandle en traver til en habil dressur eller spring eller andet hest spørgsmålet er bare om rytteren er dygtig nok til at klare sådan en opgave???
Og så er det jeg siger til dem der tvivler en travers evner gad vide om ikke det er dine evner som rytter der mangler???
Ja nu får jeg nok hug men op i ..... med det står sgu fast ved at en traver er ligeså godt en rideheste som alt der andet crap der render rundt på de danske ridebaner...
Læs min undertekst i dare u...
;-D
Travfreak

MONTY ROBERTS RULES
Før du har redet en traver har du ikke redet.. (y)
0
0
Svar på denne tråd

min traver var også go
Forfatter: 
Dato:  19-07-2004 17:22
han lærte dressur , trods han havde løbet til han næsten var 11 år , han var lærenem ..

Det hele handler om hvor meget tålmodighed man har ... Så en traver kan blive lige så dygtig som en dv ....

Men grunden til mange er nervøse for at købe en traver , er pga deres slidte knæer de for i deres løbs tid . og det gør de fleste travere , og så akn man ikke kræve en stor pris for en traver ....ikke hvis den har gået løb i flere år ...Mange travere har også et nervøst sind ... ikke alle har men mange har , de er stressede oppe og køre når de skal i løb fordi de ved, nu skal vi ud og fræse...
Men ellers er de dejlige og kan sagtens dressur hivs man lære den det .....

Hilsen Louise
I LOVE FRIESER
0
0
Svar på denne tråd

Gitte.
Forfatter: 
Dato:  19-07-2004 18:13
Hej.

Ok, det kan være at du kan modbevise mig, jeg vil da gerne tror at der er nolge travheste som har det der skal til for og kunne konkure med andre hesteracer.

Men jeg holder stadig på at de ikke er avlet til riding, at de fleste travheste bliver soldt fordi de ikke kan bruges til løb

At i travavlen har man ikke rigtig nogen standart, alvs hingsten skal være hurtig og udholden.

Der skal ander ting til hvis man tænker på hvad en DV hingst skal igemen før den er accepter som avls hingst.

Hvis man køber en travhest skal den også omskoles hvilkent er et stort arbejde, den kan have svært ved og galoper.

En krysning eller en travhest som ikke har været brugt til løb kunne jeg forstille mig er noget nemer at ride op.

Jeg har ikke ret meget erfaring med travheste efter som jeg kun har kendt en, og pigen som hvade den var glad og stoldt af sin hest, hun hvade lidt problemer med og få ham i galop.

Hilsen
Christina

0
0
Svar på denne tråd

hvis man sætter en god rytter
Forfatter: 
Dato:  19-07-2004 18:54
op på en travhest , og de har tålmodigheden , som man også skal have med en dv.. og andet dressur emne ,, en travhest som skal lære dressur kan sagtens , min var ægte traver , og hvis jeg var blevet ved med at få undervisning på ham så var han rigtigt dygtig idag ... men tålmodighed kommer man længst med ..... uanset om travhesten har løbet løb eller ej ,,, men ja det er fuldstændig rigtigt at en travhest ikke er avlet til dressur ... og til trav...

Men de kan godt ....

Hilsen Louise
I LOVE FRIESER
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-07-2004 19:46
Gitte: den hest du tænker på, er Jappeloup de Luze (tror jeg). Den var fra Frankrig og var halv fransk traver, halv fuldblod. Den franske traver er bygget mere som en almindelig ridehest end den gennemsnitlige danske travhest.

Der er da ingen tvivl om, at mange travere er udmærkede rideheste, og at enkelte faktisk kan nå rimelig langt. Derimod synes jeg heller ikke der er nogen tvivl om, at hvis man virkelig vil noget med sin ridning (M-plan eller højere) skal man ikke gå efter en traver. Der er for mange ting, som man får forærende ganske gratis ved at vælge en ridehesterace, i forhold til en traver, f.eks anlæg for en stor, rummelig galop med naturlig bæring. Dermed ikke sagt, at travere slet ikke kan galopere, men der er langt imellem dem, som har gang til f.eks MA-dressur (hvid de overhovedet findes?)

Stine
0
0
Svar på denne tråd

tak for interessen
Forfatter: 
Dato:  19-07-2004 19:48
Det er da dejligt at se andre har positive oplevelser..

Det jeg gerne ville var netop at få jer ridefolk i tale. Ligesom der er nogle "brodne kar" inden for ridesport er der også travfolk der sælger deres heste uden at vudere om netop deres hest er EGNET som ridehest.

Personligt vil jeg hellere slagte en ikke rideegnet traver, end sælge den til et liv hvor der aldrig er nogen der bliver rigtigt glade for den.

Til gengæld mener jeg også at en hest der har sindet, viljen og faktisk har vist han vil blive en fin ridehest skal have chancen.

Så hvis nogen nogen har lyst til at komme og prøve en rideegnet travhest kan I henvende jer til mig - bor i Århus...Han er selvfølgelig til salg - det er jo det der har startet dette debatemne

Mvh.

Anne
0
0
Svar på denne tråd

min gamle traver
Forfatter: 
Dato:  19-07-2004 23:16
hed trikoloren , var efter Far Ambro Fame (us) Og Mor Horizon dot (S) Han er en smuk skabning og meget meget dejlig ... Og jeg er ked af at måtte skille mig af med ham ,Da min økonomi og tid ikke var der !

Men hn er i gode ænder nu hos en sød pige:::

Mvh louise
I LOVE FRIESER
0
0
Svar på denne tråd

Furina...
Forfatter: 
Dato:  20-07-2004 00:34
Det er ikke for at være ondskabsfuld eller noget, men når du skriver sådan her:
Jeg har ikke ret meget erfaring med travheste efter som jeg kun har kendt en hvad er så dine forudsætninger for at tale nedsættende om travere?

Mange gange synes jeg at opleve at det er folk som ikke har kendskab til tingene der taler nedsættende om det -ikke kun i forbindelse med travere, men også arabere bliver talt grimt om og generelt andre ting og sager.

Hvis man kun har oplevet een eneste traver/araber/whatever, så skal man lære noget mere, før man kan bedømme sagen ordentligt!

Jeg har en traver og det er ikke sidste gang jeg har traver. Han er verdens bedste og mest holdbare hest. Han er teamplayer og stabil uanset hvor vi er. Han er alt hvad en hest skal være. Og jeg har oplevet flere travere være som ham!

-miki-

Tjek min HJEMMESIDE hvor I kan læse om krybbebidning, vævning og mere HESTEVIDEN! Dertil mere om mig og hestene, sjove historier og stævneresultater!
0
0
Svar på denne tråd

Det er nemt
Forfatter: 
Dato:  20-07-2004 01:07
at sælge en sød og nem traver.
Jeg har lige fundet gode hjem til Ferrari og Condi Crown inden for den sidste uge.
Prøv at sætte ham til salg i dba og til en fornuftig pris. Men husk at sortere i køberne, så han ikke ender ved hestehandler e.l.
Der er nok også mange på ferie lige nu, hvis du mangler henvendelser.
Måske skulle du sætte et billede ind ved annoncen.
Han er jo en vældig flot dreng og passende størrelse, så han skal da nok blive solgt.
Held og lykke med salget.
Venlig hilsen
Annette
0
0
Svar på denne tråd

Jeg er helt enig.. :D
Forfatter: 
Dato:  20-07-2004 04:48
Haai Travfreak.. ;)

Heh, kan ikk være mere enig.. :D
De er nogle helt fantastiske skabninger..!
Jeg foretrækker da at ride på min travhyp, frem for dressur hyppen..
For jeg kan stole 100% på hvad Taybo han gør.. og det er jo dejligt..!
Også elsker han og løbe stærkt, ud over en mark, i god galop.. :D
Christine med de 2 røde - & den hvide! ;)
0
0
Svar på denne tråd

Stinedecor
Forfatter: 
Dato:  20-07-2004 07:52
Jeps det er lige ham jeg tænkte på. *SS* tak for det

Jappeloup de Luze
0
0
Svar på denne tråd

HMMMMMMMMM
Forfatter: 
Dato:  20-07-2004 07:53
Skrev et indlæg igår ang. travhingst og dens gøremål inden den bliver godkendt i avl og efter avl - men det er pist væk forsvundet - underligt
0
0
Svar på denne tråd

Franske travere
Forfatter: 
Dato:  20-07-2004 08:51
...er nok noget andet end amerikanske travere.

De franske travere har været brugt en del i ridehesteavlen. Både Jappeloup og helt klart hans forgænger Galoubet á Malesan, som var en formidabel springer, bl.a. World Cup-vinder. De var begge ½ traver.

Galoubet har siden været meget brugt i varmblodsavlen og er oldefar til Mantovani der er kåret herhjemme.

0
0
Svar på denne tråd

det her var min smukke traver
Forfatter: 
Dato:  20-07-2004 09:51

Er han ikke smuk Og sort ! Travere kan og vil Tålmodighed tålmodighed tålmodig... De fleste undgår bare en traver foprdi det er en traver de tør ikke købe en det er jo en traver ... Men tro mig de kan dressur ..... Og er skide dygtigt springere !
I LOVE FRIESER
0
0
Svar på denne tråd

gitte min hest??
Forfatter: 
Dato:  20-07-2004 12:44
hvor har du fra at jeg skulle have en hest, hvis du kendte mig bedre vidste du at længes efter at få min egen hest. har ikke nogen.... :-)

155 er stadig for højt fo mig....max 145 cm siger jeg :-) og så skal de være islandske hver og en af dem ;-D ;-D

Med venlig hilsen
Anja og Thjalfe
:-D "Hellere Lugte Af hest - end bare Lugte" :-D

GANTIMULE
Stedet med historier, hesteguf, ismuleinfo, billeder og m.m.
0
0
Svar på denne tråd

Min gamle traver
Forfatter: 
Dato:  20-07-2004 14:32
0
0
Svar på denne tråd

pretty fancy
Forfatter: 
Dato:  21-07-2004 02:46
Det var ikke min menig og tale nedsættende om traver, jeg syntes bestæmt ikke at jeg skrev at en traver er en dårig hest, for selvfølige er den ikke det.

Bebatten var jo om en traver er en god ridehest.
og blev tildels sammenlignet med dveren.

Hvad jeg skrev var ud fra og have søgt info omkring travern og fra min egen erfaring med konkurrence heste igemen åren.

Jeg skrev i debatten pga. jeg syntes at det er et interssandt emle , og ville gerne dele min mening med jer andre.

Ikke forde jeg ikke kan lide traver.
Så jeg tror du har misforstået mig.

Ud over det har jeg selv en araber, som du også skriver har en del fordomme.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har tit set en dejlig
Forfatter: 
Dato:  21-07-2004 12:24
og lækker travhest, men har aldrig turdet købe en. Og hvorfor: Fordi de fleste travheste jeg har "kendt" eller hørt om har haft nogle dårlige tendenser, s.s. at løbe gennem foldhegn, uden tanke for følgerne, og at "løbe alt for stærkt".
Jeg er fuldstændig ligeglad med dens gang, for jeg er overbevist om, at det er (til dels) et ridespørgsmål.

Så det, der afholder mig fra, at turde købe en travhest er, at de har tendenser til, at være ALT for "varme"

Hilsen Marion

Kast dit hjerte over forhindringen og resten af kroppen vil følge med :-)
0
0
Svar på denne tråd

QueensJunker
Forfatter: 
Dato:  21-07-2004 13:07
Hmm det har jeg nu ikke oplevet - hverken med mine egne eller de travheste jeg har haft med at gøre - men netop med min nuværende hest som er 75% araber - så jeg kan ikke lige se netop det problem.
0
0
Svar på denne tråd

traver
Forfatter: 
Dato:  17-12-2010 04:27

jeg har en traver, den er den mest tillidfulde heste jeg har set.. han er 100% sikker på at mennesker er gode og vil ham noget godt...

jeg havde haft ham en uge og jeg kunne tag hesten og sætte den i trailer af en gang alene og det sammen ud igen.. fordi den er trænet fra meget lille..

han er 167 men han stå så stille at min søn på 7år han orden ham uden problem.. han gør det min søn siger.. han lofter selv benene når de skal ordens.. og han kan tænde ja men da kun nok han bliver bedt om det...

men fodre traver efter hvad de skal bruges til og efter temp.. så få man den dejligst hest..

det siger lidt om traver og deres liv de har prøvet en masse.. nogle er måske flyttet rundt.. og haft forskellige træner m.m

(min barndom venindes mor havde en traver som gik la i dressur så det kan lade sig gøre.. :-) )

det er jo det der gør dem til roligere heste.. en hest som ikke oplever verden er jo ikke til at styr og er usikker på den store verden..

jeg mener 100% ved alle heste typer at rytteren kan jo bare være tåmodlig og lære dem det de ikke kan.. træning træning træning og atter træning..

de flest bliver taget ud af løb fordi de ikke løber hurtigt nok.. det kan være helt unge heste.. det behøver ikke være pga sygdom eller skader... hvis de ikke kan løbe hurtigt nok efter rejlerne så kan de jo lige så godt bruges det noget godt som ridning istedet for at skulle død...

galop ja det kan alle traver de skal jo bare have den rette rytter til at lære dem det..

dårlig vaner kan rettes hvis kan gør noget ved det..

lige lidt galle fra mig.. :-)

0
0
Svar på denne tråd

123123
Forfatter: 
Dato:  17-12-2010 08:07

Nu er ALT jo relativt, og hvad man hver især mener er en ridehest.. Men en hest er en hest, og kan man ride på den så er den jo en ridehest - længere kan den vel ikke være..

- Men at man som rytter har forskellige behov og ønsker til ens ridehest, det er jo så der valget om hvilken ridehest man vil/skal have..

Jeg fik part på en traver, da min pony(låne pony) blev flyttet med sin familien laaaangt væk.. Hun var da en ganske almindelig jævn ridehest, som kunne gå let dressur, præcis som mit eget niveau lå til.. Jeg havde hende med til undervisning, og det første min ridelære sagde var; "hold da op kan den gå i holdning" - øhhh ja!!! Da den så senere blev sat til salg, og jeg var sønderknust, så valgte mine forældre at købe hende til mig..

Men opfattelse af traveren er at det er en godt hærdet hest, man kan udsætte for nærmest hvad som helst, uden at den panikker.. Den har været igennem så meget i dens første år, at der skal maget til at sætte den ud af kurs.. Alle kan behandle og kontere dem, netop af samme grund.. JA de kan løbe rigtig stærkt, men kan man ikke overskue det, så synes jeg til gengæld også at de er meget lydhøre og kan stoppes.. Og så kan man i fællesskab lære at sænke tempo'en.. Sådan er det jo at man skal lære hiannden at kende, og hvilke knapper man skal trykke på..

Jeg havde meget glæde af min traverhoppe, hun var kanon på tur og vi hyggede os på banen med både dressur og spring.. En rigtig perfekt allround hest..

Ditte E. T. Poulsen

**Et privat hestehold i Sindal**

0
0
Svar på denne tråd

Traver nej tak.
Forfatter: 
Dato:  17-12-2010 08:51

Travere er helt sikkert nogle fine heste, men ikke noget jeg vil købe eller forsøge på at træne op.

Og det hænger ganske simpelthen sammen med, at jeg vil have en hest, som galopere rent og i egen balance og bæring.

Det er nemmere at komme rundt på en bane, når hesten går korrekt galop og kan changere korrekt over springet.

Jeg har haft en traver, ganske umulig at galoppere på, endsige få i galop.

Men en ganske fornuftig hest, godt hoved og godt bentøj.

Men til springning-Nej tak.

Jeg har dog set flere travere på LC-LB niveau i springning for hest, men ingen af dem har gået det, som man kalder en rentaktet galop, bevægelsen var meget lig jappeloups trav/galop bevægelse mellem springene.

Nu er mit mål med mit (pt ikke) eksisterende hesteliv, også at avle springheste med høj fuldblodsandel og af en vis kvalitet ( M Niveau og derover) og avlsforbundene accepterer ikke travere, så for mit vedkommende er de ganske udelukket.

0
0
Svar på denne tråd

Tja min signatur
Forfatter: 
Dato:  17-12-2010 09:09

siger vel det hele.. Jeg har haft min hoppe i 17 år nu, ingen af os var ret gamle da vi mødte hinanden (hhv 3 og 13) og jeg kan ikke lægge skjul på at det har været et kæmpe arbejde at få hende til at gå en rimelig dressur.. Jeg er glad for min hest - elsker hende højt men jeg håber virkelig aldrig at jeg gør noget så dumt som at købe en aflagt travhest igen og kan kun fraråde andre at gøre det samme..

VH,

MaggieMay

"Jeg køber aldrig en travhest igen - men jeg elsker hende jeg har over alt på jorden"..

"Gud skabte manden før kvinden. Det er ligesom, når jeg skriver først laver jeg en kladde" Karen Blix ...
0
0
Svar på denne tråd

Fordomme
Forfatter: 
Dato:  17-12-2010 10:07

Det er nok fordi folk har alt for mange fordomme, tit og ofte har folk der kæber travhest, ikke den fornødne erfaring i at træne en hest til ridebrug.

De fleste travere er gode til distance og spring, bare synd folk går med skyklapper på ;)

Ridebukser til gravide sælges

Brune Tretorn ridestøvler str 36 sælges

0
0
Svar på denne tråd

travhest
Forfatter: 
Dato:  17-12-2010 10:16

Jeg har en travhest der kan både ren galop og springe - at hun så ikke må springe mere pga. en skade er en anden sag.

Hun har heller ikke traver-trav; hun skovler ikke med benene.

Men hun er så heller ikke tilkørt som travhest og har alle dage gået som ridehest, så det har måske lidt at sige...

0
0
Svar på denne tråd

Det er ikke bare en myte..
Forfatter: 
Dato:  17-12-2010 11:58

Hold da op - sikken en gammel tråd, der blev taget op.

Det er vist ikke en myte, at travere er svære at bruge til samlede dressurøvelser.

Travere er jo gennem lang, lang tid avlet til at kunne trække en vogn - hurtigt. Ikke til ridebrug. Derfor kan de selvfølgelig alligevel ofte trænes op til at kunne bære en rytter. Så vidt jeg ved er det noget med, at deres anatomi er indrettet således, at de har svært ved at kippe med bækkenet - træde ind under sig, når de skal rides samlet. Sådan er de avlet for at få den hurtigste trav. Så det er måske derfor, det er så svært at samle en travhest korrekt ("få den ind i rammen") - den kan måske godt 'bukke nakken', når den rides, men det har jo intet at gøre med, om den er samlet eller ej.

Jeg vil tilføje, at de travere jeg har kendt, til gengæld har været megasøde heste, som stort set ikke var til at slå ud af kurs på en ridetur (dog på dressurbanen - velsagtens pga. de anatomiske besværligheder).

Jeg ville til enhver tid overveje en tilredet travhest som skovturshest, men absolut ikke til andet - heller ikke som begynderhest, hvis man skal lære grunddressuren.

Hanne

0
0
Svar på denne tråd

gammel kærlig ruster ikke
Forfatter: 
Dato:  17-12-2010 12:37

Og ja det er ikke længe siden at netop dette emne blev taget op.

Jeg er den lykkelige ejer af 2 dejlige travhopper, de er lige så forskellige os nat og dag.

den lille 153 cm. i stg. fin lille sporty type bruges til lange rideture 15 - 20 km, hun minder om en araber af udseende og temp., men er ikke til at ride en fornuftig dressur på.

den stor 155 cm i stg. bred dyb type bruges til dressur og korte ture 5 -7 km, lige så bred og dyb hun er hum smidig.

nå det så er sagt så er det min holdning at travheste ikke er begynderheste = man skal ikke købe en til sin 8 årig datter bare fordi den er "billig", men kærlige og omgængelig er de.

deres ry for at være uhåndterlige vil jeg hermed skyde ned, det kommer nemlig an på hvem der har fat i den lange ende af træktovet, men det gælder vist for andre heste også.

HUSK: Find ud af hvad du skal bruge hesten til og køb hest derefter.

Tina

0
0
Svar på denne tråd

skudt papegøjen
Forfatter: 
Dato:  17-12-2010 14:09

jeps jeg har skudt papegøjen.

jeg fik en lille travhest foræret ud af det blå, den var forsømt og sølle og grim og dækket af kager af @!#$ MEN

underneden gemte sig en prinsessehest!! rød og smuk og dejlig.. skinner som solen om sommeren fabelagtigt!!

OG så har hun det roligste sind på jorden intet kan ryste hende INTET. fin galop også, men prøv at tage en trav i fuld væddeløbstrav det er SÅ SJOVT!! og hun kan i sin trav hamle op med min venindes store hypper når den galloperer kan kun sige PRØV DET!!!

0
0
Svar på denne tråd

Travheste
Forfatter: 
Dato:  17-12-2010 15:49

Jeg kan godt forstå hvorfor dem, det ved de vil springe eller ride dressur på højt plan, går udenom travere. For de kræver mere arbejde end andre, og hvorfor så ikke bare købe en "almindelig" hest?

Jeg er selv ejer af den SKØNNESTE traver i verden. Jeg har aldrig arbejdet med så tålmodig og dejlig en hest som ham. Når jeg binder ham på staldgangen står han der bare! Der er ikke noget trippen eller utålmodighed, og sådan er han hele tiden.

Som det er nu, kan han ikke springe, men håber jeg med tiden kan få ham det lært. (har ikke haft ham så længe) Han er meget nem at samle på banen, men han er ikke så god til at bøje til den ene side. Men alt det kan han sagtens lære, det er jeg sikker på.

Og så er det jo bare MEGA sjovt at ride stærkt på ham! Han får selv lov at bestemme om han vil trave eller galoppere, oftest vælger han galoppen. Og det går virkelig stærkt! Så sjov, det er han også :)

0
0
Svar på denne tråd

har haft og har travhest
Forfatter: 
Dato:  17-12-2010 17:19

Travheste har forskellige grader af ridelighed som alle andre heste.

de er rigtig gode energiske skovtursheste, jeg har da reddet nogle stykker og selv haft 2 og været rigtig glad for dem, jeg har også haft flere DV heste, jeg vil sige det kommer an på rytteren.nogle kan hygge sig og syntes alle heste er skønne, andre sværger til at man kun kan få noget ud af bestemt race, det kommer an på øjnene der ser og hvad man skal bruge hesten til.

Jo, travheste kan som alle andre racer vær skønne eller helt umulige at ride alt efter ridelighed!

A bad day of RIDING- beats a good day at work!

0
0
Svar på denne tråd

234567865432
Forfatter: 
Dato:  17-12-2010 23:03

Jeg ved ikke hvad der er med dem.. Men de fleste af dem løber bare underligt og der står altså bare traver i panden på dem.. Man kan se det under rytter samt uden.(hos de fleste)

Jeg har selv redet en da jeg var yngre og der var klart den fedeste tur hest jeg nogensinde har redet. Hun var helt fantastisk, så jeg kan rigtig godt lide dem.. Der er tænding samt en hjerne som lærer lyn hurtigt..: de er rigtig lækre.. Meeennn ridehest nej tak ikke til mig..

Tror de er blevet bedre med årene vis de skal bruges som ridehest.. Tror bare deres ry har fulgt efter dem i flere år...

Hilsen Annette

(Mor til banditten Noah og ejer af den franske bulldog fluffy)

0
0
Svar på denne tråd

Niksen...
Forfatter: 
Dato:  17-12-2010 23:22

Aldrig om jeg kunne finde på at købe en traver. det simpelthen ikke lige min kop te.. Syntes de tit se ser underlige ud og går mærkeligt, og jaja der sikkert nogen herinde der mener deres hest kan alt som en "alm." hest.. fred være med det.. men jeg vil bare ikke selv have en. Bryder mig ikke om racen, lige som der er mange der heller ikke kan lide den race min hest er.. Vi er jo heldigvis forskellige...

Mvh.Sabina og Tommy

****Mangler en rytter til min tinker et par gange om ugen****

Skriv for information...

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  17-12-2010 23:30

En traver er jo i generationer avlet til at løbe foran en vogn uden at få benene i skaglerne....... Og det er så det, de er bedst til.

Jeg ville aldrig købe en travhest for hvorfor skulle jeg købe en "kørehest", hvis jeg vil ride?

Selvfølgelig kan en travhest rides,- det er jo en hest. Og det er rigtig dejligt, at alle jer, som har en travhest, er rigtig glade for dem!

Det er vel nærmest det samme som, at nogen bedst kan lide en schæfer og andre en puddel.......

Hellere tilgivelse end tilladelse c")

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  18-12-2010 15:22

Det er sikkert fint med en travhest - hvis bare man holder for øje at den er avlet til travløb, og har derfor svært ved klassisk ridning spring m.m. ...

" Hestejeendom udlejes i Sverige "

29 bokse 20x60 ridehus, udd. baner folde, super bolig m.m.

.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider