Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Spørgsmål om geder.
Forfatter: 
Dato:  09-03-2004 12:15
Hej.

Nu har jeg overvejet at købe hest, men det gik ikke. Derfor tænker jeg nu på at købe en ged. Jeg har haft med geder at gøre før.

Jeg vil bare høre jer om I har nogle erfaringer med at have ged? Og hvad jeg skal gå efter, når jeg vil have en ged, der skal bruges til at hygge om, og lave tricks og sådan...

Kan man gå lange ture med en ged?

Kender I nogle steder, hvor man kan købe en ged(i østjylland)?

Er der forskel på at anskaffe sig en buk, eller en hunged(hvad hedder det?)

Hvor ofte skal de beskæres?

Hvad skal man specielt se på, når man køber en ged?

Hvis jeg vil have en ged, som beskrevet ovenover, skal jeg så købe en dansk landrace? Jeg har lige læst, at de tit har bygningsfejl.

På forhånd tak.

Hilsen Heidi
- It you're a dog and your owner suggests that you wear a sweater, suggest that he wear a tail.
0
0
Svar på denne tråd

Geder..
Forfatter: 
Dato:  09-03-2004 12:25
Hejsa...

Jeg må indrømme, at jeg ikke lige ved så meget om racer indenfor geder, da dem vi har haft alle har været blandingsgeder.

Den første vi havde fulgte med, da min ekskæreste og jeg købte hus. Hun var helt sort og havde gigantiske horn, og man kunne bare lige prøve at drille hende, så blev hun sur; men hvis man lukkede hende ud af folden, så gik hun rundt efter os i haven som en hund og om sommeren, når vi fik kaffe i haven, så stod hun og tiggede boller ligesom en hund... :-) Meget charmerende ged.

Vi havde også på et tidspunkt en amerikansk dværgged. En meget lille bitte ged. Hun var så sød. Hun hed Pusle. Hun var så lille, at hun kunne passe en stor kattesele - og hun gladeligt tur med os :-)

Efter mine erfaringer er geder meget selskabelige dyr, og egentlig synes jeg det er lidt synd bare at have en. De bliver ligeså tamme, hvis man har flere.

Jeg ville klart foretrække hungeder fremfor en buk; men det er kun pga af lugten. Bukke markerer deres teritorium meget kraftigt, og det lugter altså. Men du kan også få en kastrat. Det jeg også synes er sjovt ved hungederne er jo, at de kan få kid :-)

Mht til beskæring så er det ligesom med heste meget forskelligt. Hvis du har tænkt dig at gå ture med den, så behøver den sikkert ikke beskæring ret tit. Vores geder har altid gået på en fold med masser af muligheder for at løbe rundt og lege på træstubbe og store sten og det elsker de, og det holder også klovene godt nede. Om vinteren er de så i stalden.

Mht til hvad du skal se efter, så ved jeg igen ikke så meget om eksteriør på geder. Alle de geder vi haft har vi fået forærende af folk, der var trætte af dem.

MVH Tanja
0
0
Svar på denne tråd

ALeneged
Forfatter: 
Dato:  09-03-2004 12:33
Hej.

Bar rolig, det bliver ikke en aleneged :-) Hvis jeg ikke kan finde et sted den kan stå, sammen med heste, så kender jeg et sted, hvor jeg nok kan leje en fold og bygge et læskur og køber to søstregeder, som jeg vil avle på :-)

Geden skal helst have en god, tæt pels, for den skal gå i 'løsdrift'.

Hilsen en måske-snart-gedeejer :-)

- It you're a dog and your owner suggests that you wear a sweater, suggest that he wear a tail.
0
0
Svar på denne tråd

Ture med geder
Forfatter: 
Dato:  09-03-2004 12:34
Man kan da også køre med geder. På en campingplads vi ophold os på havde de vogn og sele til gedene og brugte dem til kørsel. I vognen havde de brød/rundstykker og mælk som campingpladsens gæster bestilte aftenen før.
;) Den perfekte ponny har ingen bestemt farge ;)
0
0
Svar på denne tråd

Sejt :-)
Forfatter: 
Dato:  09-03-2004 12:39
Sejt at man kan køre med geder :-) Det må se sødt ud, med et lille gede-tospand :-D

Hilsen Heidi

0
0
Svar på denne tråd

vi har 2
Forfatter: 
Dato:  09-03-2004 12:42
kastreret bukke...dværgeder,min erfaring siger mig selv om den er begrænset at bukkene er nemmere at "tæmme" end hun gederne!!

vores er søde og kælne bambi her er dog mere reserveret end puf

puf er den mere udadvendte ged,han er en spøjs fyr og er ikke altid lige venlig sindet*G*

hvis du vælger at få en buk så få den for guds skyld kastreret de lugter hvis de får lov at være han dyr og de tisser sig selv i skæget,men udover det så er de søde og kloge!

0
0
Svar på denne tråd

Forresten
Forfatter: 
Dato:  09-03-2004 12:45
Forresten - man ser altid i tengefilm og film at geder de stanger. Har selv aldrig oplevet det.

Er det ikke samme uopdragenhed som fx når en hest stejler?

Berit, din geder er altså kære :-)

Hilsen Heidi

0
0
Svar på denne tråd

Geder...uha..!
Forfatter: 
Dato:  09-03-2004 12:55
Hej Heidi!

Nu har du jo mødt vores to geder (går jeg ud fra..?) og selvom de ser meget søde ud, så tænk dig grundigt om, inden du køber ged..!!

Geder kan være umulige at træne - vi har haft vores i noget, der ligner 7 år nu og selvom vi har gjort et stort nummer ud af at lære dem at gå i snor (de første par år gjorde vi det HVER dag!), så har de stadig ikke fattet en brik! Overhovedet! Enten render de af h...... til eller også sætter de sig stædigt på røven og vil ingen vegne.
Desuden æder de alt! Vi har vores i tøjr, så de burde ikke kunne gå nogen vegne, men alligevel har de flere gange raseret skraldeposen, barken på omkringliggende træer (det ser ud som om de ikke kan nå, men når du vender ryggen til får de lige en halv meter længere hals..!), osv. Vil du have dem i indhegning, så skal der 37 (overdrivelse fremmer forståelsen) lag el-hegn op, så de ikke kravler under/over.
Vores er hungeder, så de burde ikke lugte. Men det gør de! Ret meget endda.

Så tænk dig godt om - geder er billige i drift (kan leve på halm og lidt foder til køer), men kan give en pokkers masse besvær.
Men søde - det er de da. Hvis man ellers har fået dem gjort tamme.

Mht. beskæring, så skal du bare se på deres klove - hvis de begynder at danne snabelsko er de for lange. Min far klipper klove på gederne med en lille havesaks; vender dem om på ryggen og klipper. Det vænner de sig hurtigt til og vores ser endda ud til at nyde det ;-)

Jeg kender et sted, hvor du kan købe Mohairgeder (hvor de har haft en god opvækst), men de skal som bekendt klippes min. 1 gang om året, så..?

Med venlig hilsen Sine
Hvad har haflinger og islænder til fælles ?
De 3 S'er selvfølgelig :
Charme, selvtillid og lækkert hår! B-)
0
0
Svar på denne tråd

har også geder
Forfatter: 
Dato:  09-03-2004 13:08
Vi købte 4 geder, til min onkel og tante i bryllupsgave. De er så mere eller mindre blevet "vores" alle sammens.

3 hungeder, og en buk. Og vi har lige fået 3 kid fra dem :)

Bukken er ikke slem til at stange synes jeg, og hungederne gør det slet ikke.

Okay, Mads lugter lidt, specielt her om sommeren når de andre geder er klar til at få lavet kid igen.

De går alle lige ude foran vores hus, og i starten lugtede det lidt - men det går over.

Vi har et 1½ meter højt trådhegn oppe, og 2 tråder stødhegn på - og de har aldrig rendt under eller noget.

De skulle alle 4 forestille at være noget dværggeds noget, men hvad de helt er skal jeg ikke kunne svare på.

De to af dem, er meget tamme - og jeg har før prøvet at have den ene med ude og gå. Hun følger os gerne rundt omkring, fx. op og fodre heste eller andet...

De er meget hyggelige, og kære. I modsætnign til vores får som bare er... Ja fårede vel!

Vi skal også have "tilkørt" vores her senere.

De går alle på en halvstor fold, hvor de har nogle træstammer, grene, buske og græs osv. de kan lege på og spise. Og en lille hytte, og nu hvor vi har kid, skal vi have fat i en til lille hytte.

Desværre er alle vores kid hangeder, så de skal sælges... Min tante havde tænkt på at kastere dem, men så bliver der for mange geder og så vil vi hellere sælge dem - evt. som kasterede hangeder. Så sig til hvis du mangler nogen, hehe.

Vores får klippet hvoe når de trænger. Min tante er dyrlæge, så hun gør det selv...

Jeg synes geder er sjove dyr :)

- Rollo -
En rød og en brun, en Chanell og en Marie ;-D
3 tosser på en tømmerflåde!
ICQ: 110213729 | MSN: grislingano@hotmail.com | Kaniner bortgives
0
0
Svar på denne tråd

Hvis du har råd
Forfatter: 
Dato:  09-03-2004 16:59
til at anskaffe dig en ged eller to men hellere ville have en hest, hvorfor overvejer du så ikke at købe en eller to shetlænderhingsteplage de kan fås for mellem 500-1000 kr stk. De kan også trænes og hvis du ved noget om heste, fodring, beskæring m.m. så burde det ikke være det store problem. De kræver ikke det store i græs og foder, bare de har plads nok at løbe på. Hilsen Jeanette
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider