Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Hjælp brud på kontrakt!!!
Forfatter: 
Dato:  23-02-2004 15:27
Hejsa

Som nogen nok ved solgte jeg min dejlige hoppe på 4år her på heste-nettet.dk i november måned.
Jeg troede jeg solgte hende til at sted der ville beholde hende og som var til at stole på,men sagen er desværre nu blevet en anden!
Ville høre om nogen kan hjælpe mig???

Jeg solgte hende på klausul,hvilket betyder hun ikke må sælges videre,uden jeg takker nej først og denne regel gælder ved HVERT salg i hestens liv. Og at jeg SKAL kontaktes før en evt aflivning.

De mennesker som købte hende var i så glade og de lovede hun ikke ville blive kastebold,da jeg selv holder meget af hende på trods af hvor koprt jeg havde hende.

Men nu er hun sat til salg,uden jeg har sagt nej,og personen siger jeg ikke har nogen ret.
Hun kræver 30.000 kr for hende,og hun har ingen papire,ingen ved helt hvornår hun er født,kort sagt det er en blandings hest uden nogen form for id,andet end det vac. korty jeg lavede med dyrelægen.

Hun var kun ryttervant da jeg solgte hende og nu har hun været redet i 3½ uge,og hun kræver 30.000 kr!

Når hun har brudt kontrakten hvad kan jeg så gøre??
Da jeg gerne vil have hende igen men ikke for 30.000 kr

Kan nogen hjælpe???

HVIS VENNER IKKE KAN TILGIVE, HVEM KAN SÅ
0
0
Svar på denne tråd

Hejsa...
Forfatter: 
Dato:  23-02-2004 15:45
Var der ikke en del forvirring om denne hest tidligere???

Jeg ved ikke om du kan gøre noget ved deres kontraktbrud...

Ringe til en advokat måske?? men det kan jo godt gå hen og blive dyrt!!!

Hilsen Matilde
<
0
0
Svar på denne tråd

Hvis du i kontrakten
Forfatter: 
Dato:  23-02-2004 15:49

ikke har anført at du har ret til at købe hesten tilbage for et fastsat beløb, kan du ikke forlange det. Hvis ejeren kan sælge hesten til 30000 kr må du betale det for hesten. Hvis ikke du kan give det beløb ejeren kræver og du ikke i kontrakten har fastsat et max beløb for tilbage køb af hesten, er det ejeren som har sin fulde ret, til at sælge den til anden side, når du siger nej til at købe hesten tilbage for det anslåget beløb.
håber problemet vil løse sig. Det kan jo være hesten får det bedre med en ny ejer.
imc
0
0
Svar på denne tråd

man skal....
Forfatter: 
Dato:  23-02-2004 16:15
i kontrakten indføje til hvad pris dyret skal tilbyedes sælger: dagspris 8som måske er 30 i nogen øjne og ikke i andre) eller salgspris + x antal kroner for hvert år dyret er redet.

Det er selvfølgelig kontraktbrud hvis du slet ikke er blevet spurgt, men realistisk set kunne de sige 100.000 til dig hvis de ikke ønsker hun skal tilbage til dig og så feks 30 til mig............

Surt show, men lige akkurat derfor er der mange der får en hesteadvokat til at skrive kontrakten/læse den igennem.....

Håber du finder en løsning.

Karina

.
0
0
Svar på denne tråd

Er ret sikker på....
Forfatter: 
Dato:  23-02-2004 16:29
...at Inger har ret, men held og lykke.
Venlig hilsen Anima
6 års holstener avlshoppe sælges. Henv: 22174314.
0
0
Svar på denne tråd

Hvis der i en kontrakt
Forfatter: 
Dato:  23-02-2004 17:15

..Hvis der i en kontrakt står:

Videresalg af hesten :  Ja  Nej
Hvis Ja : Sælger skal gøres bekendt dermed med mindst ___________dages varsel, for at give sælger mulighed for at tilbagekøbe hesten for den pris og på de vilkår, som køber beviseligt kan opnå hos 3die-mand. – Det er ved evt. videresalg til 3die-mand en klar betingelse, at hestens vilkår ikke derved på nogen måde forringes i forhold til de vilkår, som gælder for hesten iflg. nærværende aftale.

Så skal sælger bevise, at han/hun kan sælge den videre til anden side til en anden pris end det der er givet for heste i tidernes morgen... :) :)

Men står det i kontrakten som her, at sælger har forkøbsret ved vidersalg fra køber... Ja så er det klart overtrædelse af kontrakten og kan trækkes i retten...

Spørg lige i din kommune, om ikke de har det der gratis forspørgsel ved advokater om ting og sager... :)
Ka´ aldrig huske hvad det hedder, ... :)

M.K.H.
Else.

"Man lugter ikke af hest, man dufter!!"

:-) Medlem af pylreklubben. Klubben for pylrede hesteejere. :-)

"Frisk rytter søges, til at ride stævner m.m. på Megadyret..Er det lige dig, så ring eller skriv..!!"
0
0
Svar på denne tråd

Kontrakt brud
Forfatter: 
Dato:  23-02-2004 18:34
ved kontrakt brud skal du skrive til dem, STRAKS, at du mener at de begår kontrakt brud og du skal beholde en kopi af brevet til bevisførelse i en eventuel retssag.

Henvend dig til retshjælpen de kan hjælpe med rådgivning i sådanne sager.

Céleste

If ever I need religion I'll worship Chocolate."   © Céleste 
0
0
Svar på denne tråd

Sabrina.....
Forfatter: 
Dato:  23-02-2004 22:08
Fortæl os herinde hvordan det ender...dette er jo meget rart at vide, hvis man engang selv skulle havne i situationen.
Venlig hilsen Anima
6 års holstener avlshoppe sælges. Henv: 22174314.
0
0
Svar på denne tråd

Jamen...
Forfatter: 
Dato:  24-02-2004 11:04
Det er jo netop derfor man skal sørge for at have en dækkende kontrakt. Dels skal hestens pris ved tilbagekøb være lagt rimeligt fast når kontrakten skrives og dels skal man skrive, "at såfremt køber ikke overholder kontrakten og sælger til anden side uden at sælger først har fået buddet, så skal køber betale kr 10.000 (bare et eksempel) til sælger.

Dermed har man noget reelt at gå i retten med hvis folk skulle være dumme nok til ikke at være ærlige. Jeg tror du får svært ved at kræve hende tilbage, desværre... :-(
0
0
Svar på denne tråd

tak for hjælpen.men er så ked
Forfatter: 
Dato:  24-02-2004 12:57
Hej igen.

Mange tak for alle jeres råd,jeg vil nu prøve at gå til rets hjælpen sammen med min mor.
I kontrakten står det tydeligt skrevet at
"HESTEN MÅ IKKE VIDERE SÆLGES UDEN SÆLGER FOR BUDET FØRST, OG AT DETTE GÆLDER VED ET HVERT SALG I HESTENS LIV"

OG

AT PRISEN SKAL UDREGNES EFTER HESTENS,ALDER,UDDANNELSE OG HELDBRED.

Men en hest uden nogen form for papire, som er redet i 3½ uge,og ikke kan noget,kan ikke koste 30.000 kr.
Jeg har tilbudt hende det samme beløb som jeg selv gav,og måske lidt mere men ikke 30.000 kr for en hest som er helt urutineret,og ingen id har.

Alle jeg kender,min underviser og andre siger det er hul i hovedet.

Hvis der er nogen der kan hjælpe vil jeg meget gerne høre fra jer,da jeg virkelig er ked af alt det her.

og til inger christensen ,jo måske får hesten det også godt hos en anden,men jeg ville netop undgå at hun skulle være en kastebold-hvilket de fleste der elsker deres heste vel også har det med deres øjesten..

Mvh Sabrina
0
0
Svar på denne tråd

hvorfor
Forfatter: 
Dato:  24-02-2004 13:16
kan en ehst uden papirer ike koste 30 ?

hvis den ser godt ud og går godt på sine ben, ja så er prisen da realistisk nok for en rideklarmodel.........uanset om den er redet lidt eller ej.

Karina
.
0
0
Svar på denne tråd

til karina
Forfatter: 
Dato:  24-02-2004 13:33
jeg er enig med dig i at hvis den var en million de kom gående så kunne man måske kræve meget mere.
Der findes mange enormt dejlig heste uden nogen form for id som er rigtige super lækkere heste!
Jeg har selv den holdning at det ikke er papirene man skal ride på,men hesten!!!

Hoppen der er omtalt går pænt på sine ben men ikke noget du kan sige er 30.000 kr værd,taget i betragtning af at den har temperement som vil noget!
Hvis den var helt super ville jeg kun give dig ret, men nu hvor jeg kender hesten,og min underviser gør så ved man at det lige er i overkanten.
Den kræver en MEGET rutineret rytter, som ikke er bange af sig.
Men hun er en dejlig hest alligevel-holder meget af hende.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  24-02-2004 13:42
Hej sabrina.

Jeg kan godt forstå at det er surt og irreterende hvis køber ikke holder aftalen (så er det ihvertfald godt at det er på skrift).

Til gængæld kan jeg stille lidt spørgsmåltegn ved, når folk skriver at de holder så-og-så meget af deres tidligere hest og den var deres liv osv... Hvorfor så sælge den???
Jeg kan godt forstå at folk kan blive sat i nogle situationer hvor de må overveje at sælge, men vælger man at gøre det, er det vel også fordi det ikke har nummer 1 priotet at være sammen og give hesten et godt liv med en..

Jeg ville aldrig købe en hest hvor der var sådanne betingelser på. For betalte jeg mange penge (og det koster heste jo) ja så ville jeg selv kunne vurdere og gøre hvad jeg synes er bedst.

Hvis man så endelig var i en situation hvor man var nødtil at sælge, ja så ville jeg personligt sælge til en jeg kendte 100% og som jeg var helt sikker på ville beholde hesten...

Jeg har kigget på din præsentation og det er en flot hest.

Hvis den nye ejer vurdere at hun kan få en meget større pris for den, så kan jeg da måske godt forstå at hun ikke vil sælge den til meget mindre fordi du ikke kan betale det....!!! Så skulle man jo i kontrakten sørge for præsis at skrive at hesten skulle kunne købes tilbage for samme beløb som køber havde givet - og så kunne man også være helt sikker på at ingen købte den for at tjene penge..!!

Det lyder hårdt, men jeg forstår samtidigt også dine følelser, så det er ikke for at dunke dig i hovedet... Jeg håber at du får løst det...

Det her var bare lige mine tanker, da jeg læste indlæget...
Mvh. Pernille

Nye billede af mine heste på profilen på præsentationen
0
0
Svar på denne tråd

Jamen du kan jo købe hende for 30.000 kr.
Forfatter: 
Dato:  24-02-2004 22:09
Du har lavet en kontrakt med nuværende ejer om, at du skulle kontaktes ved et hvert salg i hestens liv, og have tilbudt at købe hesten.

O.k. de har ikke kontaktet dig mht. at hesten er til salg, men du har jo så selv kontaktet dem, og du har nu mulighed for at købe hesten for den forlangte pris 30.000 kr.

Da du jo ikke har fået indskrevet i kontrakten hvad et evt. max. beløb skulle være, ja så har du jo givet nuværende ejer frit slag til at fastlægge prisen. Og når du så siger nej - ja så kan hesten sælges.

At du og din underviser ikke synes, at hesten er prisen værd - ja det er jo ikke nuværende ejers hovedpine. Kommer der en, som ønsker at give 30.000 kr., ja så akn de sælge hesten.

At du har fået indskrevet i kontrakten, at du skal spørges ved et hvert salg, og ved en evt. aflivning, tror jeg du får svært ved at håndhæve. I såfald skal du jo allrede nu have en advokat "pusset" på nuværende ejer, således at du sikre dig, at de vidresælger hesten med denne klausul.

Jeg har så den personlige mening - at når en hest er solgt ja så er den solgt. Man kan prøve at vælge de bedste nye ejere, få lov til at holde kontakten, men så er sagen også ude af ens hænder derefter.
Personligt ville jeg som køber aldrig skrive under på sådan en kontrakt.
Kan sige, at jeg selvfølgelig har kontakt med min nye hests ejer, og skulle jeg en gang finde på at sælge ham, ja så ville hun da være den første til at få buddet, men for den pris han vil være værd til den tid, og ikke til det jeg gav for ham i sommers.

Håber du finder ud af det.

MVH Charlotte
0
0
Svar på denne tråd

hmmmm...
Forfatter: 
Dato:  25-02-2004 10:13
Hvis den nuværnde ejer kan sælge hesten for 30, så er det jo hestens værdi.. og sætningen fra kontrakten om hestens alder, helbred, uddanelse osv. må tolkes som at hesten kan handles til dens auktuelle værdi.

Jeg kan desværre ikke på det grundlag gøre noget gældende overfor sælger, udover eventuelt en aftale om at købe hesten til samme bud som sælger får.

Jeg vil også fraråde dig at købe hesten tilbage hvis du ikke har tænkt dig at beholde den selv, da du jo så på den virklig gøre den til kastebold.

En anden ting er at man skal gøre sig klart at når man sælger sin hest, så bliver den en andens ejendom og dermed kan man ikke længre bestemme hvad der skal ske med den eller hvordan den skal behandles. kan man ikke accepterer dette så skal beholde hesten.

skal man endelig lave en kontrakt med en tilbagekøbsret, så er det vigtigt at man laver en fast pris eller en fast udregningsmodel, og da man i juridisk hensende opgør tingende i penge indføre en konventionalbod i kontrakten, altså = fx. såfremt køber vidersælger hesten i strid med nærværende kontrakts bestemelser ifalder køber bod kr. 20.000 som skal betales til sælger inden 14 dage fra hestens vidersalg.

0
0
Svar på denne tråd

Man kan jo....
Forfatter: 
Dato:  25-02-2004 12:03
....dels undre sig over at køber overhovedet har skrevet en kontrakt der har et forløb der hedder "...ethvert salg i hestens liv". Var det mig kunne sælger rende og sk...!

Den formulering som der så er lavet, er omvendt meget meget bred. Dels er hesten ikke solgt endnu - derfor ER der ikke sket et kontrakt brud endnu. Og dels er du bekendt med salget, og kan byde på hesten når du vil.

Det vil sige, sælger henter et bud hos 3. person - meddeler 3.person at de har en klausul der betyder at tidligere sælger skal have en mulighed for at matche elelr overbyde. Sælger ringer nu til dig og siger, jeg har en køber, køber har budt xx tusinde kroner - hvad vil du betale.

Der er altså ikke et kontrakt brud FØR hesten er solgt uden din viden.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider