Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Hvorfor franske kartofler?
Forfatter: 
Dato:  22-01-2004 19:57
Hejsa

Er der nogen der ved hvorfor franske kartofler hedder franske kartofler? Ja hvorfor spørger jeg nu om det? Min kære datter på 7 år vil gerne vide det og jeg kan ikke lige svare på det.

Jeg har forsøgt at finde ud af det på nettet, men det eneste jeg er blevet klogere på, er at de oprindelig kommer fra Belgien.

Venlig hilsen
Charlotte

Billeder
0
0
Svar på denne tråd

Franske kartofler
Forfatter: 
Dato:  22-01-2004 21:21
Ja, nu har jeg selvfølgelig lige smidt posen ud, men jeg har da lige haft en pose Franske, hvor forklaringen stod på bagsiden af posen. Mener det var Kims, men er ikke sikker.
Kan selvfølgelig ikke huske forklaringen nu, men skal nok holde øjnene åbne.
KH Charlott
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  22-01-2004 21:28
Hmm... Pommes Frites = Stegte kartofler. Mon ikke der bare er et eller andet dansk fjols der har fået rodet tingene lidt sammen?
Julie From Petersen & Lillefix
Digelsgård Ridesportcenter
Laver du smykker? Stort udvalg af materialer og bøger på
Irene From Design
0
0
Svar på denne tråd

Aner det ikke
Forfatter: 
Dato:  23-01-2004 09:27
men de gange jeg har været i Frankrig har det været meget almindeligt at servere franske kartofler til alle mulige retter (ikke lige desserter....) så det er vel fordi de stammer fra Frankrig eller i hvert fald den franske del af Belgien?
0
0
Svar på denne tråd

der kommer lige lidt her om dem
Forfatter: 
Dato:  23-01-2004 11:24

Historien om chips

Chips så første gang dagens lys på et eksklusiv hotel i den amerikanske stat New York i 1853, da en krævende kunde ønskede meget tynde og meget sprøde kartofler.

Uden kartoflen ingen chips. Man kan ikke fortælle historien om chips uden at fortælle om kartoflen. Kartoflen er i dag en fast del af den vestlige verdens madkultur, men har en eksotisk historie.

Faktisk skal man helt til Sydamerika for at finde kartoflens rødder. Indbyggerne, i det område vi i dag kender som Peru, har spist rodfrugten så langt tilbage som for 2000 år siden.

Nogle mener, at det var Columbus som bragte kartoflen til Europa. Mest sandsynligt er det dog, at spanske soldater i 1500- og 1600-tallet bragte kartoflen til Europa fra Sydamerika.

En engelsk opdagelsesrejsende bragte også en kartoffelplante med hjem til Dronning Elizabeth 1, hvor den dengang eksotiske plante kom til at slå rødder i den kongelige have. Dronningens chefkok havde aldrig set planten før, så han lavede simpelt hen en salat af bladene. Dronningen var naturligvis ikke imponeret over resultatet.

Ved udgangen af det 18. århundrede var kartoflen kendt og spist over alt i Europa. Kær kartoffel fik mange navne. I Spanien: Patata, Finland: Peruna, Tyskland: Kartoffel, Frankrig: Pomme de terre (jordæble), Irland: Murphy, Italien: Tartuffolo. Men europæerne begyndte først at spise kartofler i stor stil i begyndelsen af det 19. århundrede.
Og med kartoflens udbredelse i Europa og USA, var grundlaget også lagt for chips. Chips så første gang dagens lys på et eksklusiv hotel i den amerikanske stat New York i 1853. Den stenrige jernbanekonge Cornelius Vanderbilt var gæst i restauranten. Han var kendt som en meget krævende kunde, og han sendte flere gange sine kartoffelskiver ud i køkkenet, da han mente, de var alt for tykke. Den efterhånden temmelig ophidsede kok besluttede sig for at give gæsten en lærestreg. Han skar kartoflerne ud i ekstremt tynde skiver og stegte dem hårdt i olie, indtil de var sprøde og gyldne. Den nye opfindelse faldt i Vanderbilts smag, og snart efter også i mange andre amerikaneres. Men chips blev først en handelssucces i Amerika, da en Mrs. Scudder opfandt vokset papir til at opbevare de sprøde chips i.

I England hedder chips 'crisps', da chips på engelsk svarer til vores pommes frites. Engelske mr. Carver smagte 'crisps' i Frankrig i 1913, og han tog ideen med hjem til England. Men det var Mr. Frank Smith, der i 1920 gjorde 'crisps' til en god forretning i England. I sin garage i Nord-London begyndte han at lave de tynde kartoffelflager, stege dem i olie og komme dem i vokset papir for derefter at køre rundt i nabolaget og sælge dem. Det gik godt, og 'crisps' blev en handelssucces i England.

I 1951 kom chips til Tyskland og herfra gik den sin sejrsgang til blandt andet Danmark, hvor chips blev introduceret som 'franske kartofler' i 60'erne - og som siden er blevet kendt og elsket.Hos KiMs har vi solgt chips siden 60'erne. Og fra midten af 90'erne har vi produceret vores egne.

Man bliver da helt lækkersulten, efter chips... :) :) :)

M.K.H.
Else.

"Man lugter ikke af hest, man dufter!!"

"Kjærlighed er uden vilje.
Den falder lige så godt på en lort,
som på en lilje!!"

:-) Medlem af pylreklubben. Klubben for pylrede hesteejere. :-)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider