Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Farvel til Skipper
Forfatter: 
Dato:  02-08-2023 17:43
Da efteråret 2022 meldte sin ankomst, så overraskede Skipper mig ved at tabe sig.

Ingen orm, tandlæge havde heller ikke kommentarer. Virkede ikke syg?
Tabte sig bare.

Jeg startede op med letfordøjelig ekstra foder, inkl de uartige tricks som olie og melasse i, og fik bremset vægttabet, men ikke rigtig vendt det...

Her de sidste par uger har Skipper trukket sig fra flokken.
De gik fredeligt og græssede. Og så gik han bare til et fjernt hjørne. Fulgte resten efter - så gik der 5 minutter og han gik igen.
Når man gik ud til ham, blev han stående. Man fik følelsen af.. Taknemmelig, ro, tålmodighed?
Ved nærmere eftertanke, hvornår har vi sidst set ham bryde ud i galop eller væddeløbstrav, som ellers er yndlingsmåden at komme fra A til B?

Jeg havde i foråret været i kontakt med Knuthenborg. Tilbudt dem en ellers rask 25 årige dreng, planen var egentlig at vente til efteråret, men.. Før han tabte højde...
Pga hans ændrede adfærd fik vi fremrykket til i tirsdags.

Så, i mandags blev den gamle trailer vasket, alt gjort klar.
Tirsdag var vækkeuret sat ekstra tidligt.
Skipper kunne nok mærke, at vi havde en plan. Jeg tror ikke på, at han kunne sætte ord på, hvad det var, men...
Det var helt sikkert noget, som var helt i orden?

Traileren var parkeret på folden.
Dennis stod og krammede Skipper mens jeg spredte spåner.
Nogen puffede. Det var Skippers mule, Skipper og Dennis stod skulder ved skulder. Skipper mente jeg stod i vejen.

Skipper kom op i traileren.
Køreturen gik fint.

Læssede af. Fik sagt farvel.

...
Vi ved godt, at nogle heste ankommer til paradisets port med en halv hale.
Det er når mennesker ikke helt kan undvære, ikke helt kan sige farvel, og derfor klipper halvdelen af halen af...

Tak for alt.
Og, især tak for at være en rigtig god ven for Aslan.
1
0
Svar på denne tråd
 
 Det er hårdt...
Forfatter: 
Dato:  03-08-2023 09:55

Det er hårdt at sige farvel til en gammel ven - men som regel en trøst at vide, at det var det helt rigtige

Trøstekram herfra.

 

Hilsen Sif

 


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 fin afsked
Forfatter: 
Dato:  05-08-2023 18:18

Det lyder som en fin afsked og som en rigtig beslutning.

 

 

Jeg er blevet fortalt, at traditionen med at klippe slagtehestenes haler, var at vise, at hesten var bestemt for slagt og ikke var egnet til videresalg. Fra den tid hvor man fx kunne køre til eksportstaldene ved Kolding havn og købe hest. Det gjorde min svigerfar ofte - altså købte ponyer på Kolding havn.

 


Mvh Tina

 

"Undervurder aldrig styrken af dumme mennesker i flok"

 

"When a lovedone becomes a memory,

memory becomes a treasure."

 

http://www.freec.dk/hermelinhaven

0
0
Svar på denne tråd
 
 Knuthenborg?
Forfatter: 
Dato:  06-08-2023 11:51

Jeg kontaktede Knuthenborg sidste år pr telefon, fik at vide at jeg skulle sende en mail. Derefter larmende tavshed, så jeg endte med at få dyrlægen til at afliver herhjemme.

 

Men her i foråret blev det så aktuelt igen. Vores gamle hoppe havde tabt sig sidste sommer for første gang, vi fik tjekket tænder, de var tæt på perfekte. Omkring jul observerede jeg at hun af og til hostede ved fodring, men da hun skulle vaccineres lyttede dyrlægen på hende, intet at høre?! I perioder hostede hun meget og så hostede hun slet ikke? Så bemærkede vi at hun begyndte at trække vejret meget dybt/tungt, så hun blev tjekket og havde forrest i lungerne, hun blev sat på noget astmamedicin som hjalp lidt, så på antibiotika som slet ikke hjalp og pludselig blev det rigtig slemt, så jeg besluttede at vi stoppede.

 

Igen kontaktede jeg Knuthenborg, og beskeden var igen, send en mail. Så foreslog min veninde at jeg kontaktede København Zoo, jeg kunne kun finde et hovednummer og fik også der beskeden send en mail og fik en direkte mailadresse, der blev jeg ret ulykkelig. Men derfra gik det stærkt, de ringede fra foderafdelingen 1-2 timer senere, jeg fik et telefonnumer til KU Life, og fik meget hurtigt en aftale om at levere hoppen næste formiddag, vi valgte så at tage vores endnu ældre Welsh Mountain hoppe med.

 

For mig var det en win-win-win, hoppen fik hurtigt fred, de indre organer bliver brugt til dyrlægestuderende og kødet som foder.

 

Denne gang vendte Knuthenborg dog tilbage efter et par uger, men der var det jo for sent.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

Besøg os på Stutteri Lund

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 God afsked
Forfatter: 
Dato:  06-08-2023 16:20

Det føltes afgjort som rette timing - at skæbnegudernes skæbnetråd ikke var længere, og selvom der formelt set ikke var noget oplagt galt, så gik han bare og ventede.. på... noget...

 

 

Knuthenborg har måske lavet procedure en smule om.

Jeg fik at vide, at min email blev videresendt til rette vedkommende, og så skrev vedkommende tilbage indenfor et døgn.

 

Hm.

Men ja, den med at klippe haler af, jeg tror gerne på at det er en tradition som kan være startet med heste, som var sendt til slagtning...

... ;)

Den anden version er bare så poetisk og Skippers halehår lægger godt i min bil..

1
0
Svar på denne tråd
 
 Mangel på billeder
Forfatter: 
Dato:  06-08-2023 16:25

I må hjertens gerne se et par billeder.

 

Hestenettet crasher bare, når jeg prøver...

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  08-08-2023 11:06

Det er jeg ked af at høre, kram til dig!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sikke en ...
Forfatter: 
Dato:  13-08-2023 22:45

... Fin afsked med Skipper


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider