Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Mundkurv
Forfatter: 
Dato:  10-05-2023 11:36

Hej

Jeg har en hest der uheldigvis har pådraget sig en hegnsskade. Den har skåret strækkesenen over på sit bagben, og står derfor med bandage på døgnet rundt - og skal gøre det i flere måneder.

Mit problem er, at den bider den i stykker, og river såret op til blods og det er uanset at alt er tapet til med vetplast og sprøjtet med hjortetaksoliespray

Jeg overvejer at lægge en mundkurv på den. Men vil den kunne spise wrap og drikke af vandkoppen. Den står i boks døgnet rundt, da den beordret boksro i 6 måneder, pga. den overskårne strækkesene, som gør at der ikke er styr på benet, selvom det er støttet godt op.

 

Nogle erfaringer med dette, eller andre råd til at undgå at den bider sin bandage af? Jeg har snakket med dyrlægen omkring bedre bandagering, men de siger at jeg bruger det kraftigste der findes, og at hjortetaksolien og så er det værste bidstop de kan komme i tanke om.

 

Gode råd søges i den grad :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hageskål
Forfatter: 
Dato:  10-05-2023 21:38

Jeg tænker at løsningen er en hageskål som er designet til at hindre hesten i at bide i dækkenet/bandager. Jeg har godt nok prøvet at google den, og den er udsolgt alle steder herhjemme, så det kan godt kræve lidt arbejde at finde en.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

Besøg os på Stutteri Lund

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mundkurv
Forfatter: 
Dato:  10-05-2023 22:49
Min hest Aslan går med mundkurv i forsommeren, ligesom han gjorde sidste forsommer og kortvarig forrige sommer.
(Aslan lærte sig at tvinge en tyrekalv til at pille mundkurven af. Efterhånden gav jeg ham mundkurv på, hesten gik direkte ned til tyrekalven og ponkede ham i hovedet indtil mundkurven var af. Da de var nede på 20 minutter pr aftagning stoppede jeg med mundkurv indtil tyrekalven var slagtet.)

Anyway.
Hvis hesten har adgang til en balje eller andet, hvor mulen med mundkurv på frit kan dyppes ned i, så er der intet problem med at drikke. Så er det jo business as usual.

Om hesten kan æde wrap afhænger af, hvordan det serveres.
Aslan æder græs ved at stikke hovedet lodret ned over græsset, græsstrå stikker op, han bider af - han spiser frit, men er fornærmet over, at det tager længere tid.
Eller, han stikker hovedet ned i græsset, skubber hagen bagud, og så kommer græs op ved underlæben.
Aslan spiser halm hvis trangen melder sig ved at føre mulen op og ned ad bigballen, ligesom kniven føres op og ned på et spyd med kebab. En del af halmen som skrabes løs lander i mundkurven og bliver ædt.

Men - Aslan har påfaldende let ved at klø sig selv eller klø de andre dyr.
Din hest vil nok kunne klø forbindinger i smadder, hvis det er det som den vil.

Dvs - jeg tænker også på hagesmæk.
1
0
Svar på denne tråd
 
 Hageskål
Forfatter: 
Dato:  15-05-2023 09:18

Jeg vil anbefale en hageskål som Charlotte skriver.

Hööks har den tilsyneladende på lager - de kalder den dog for en hageklap :)

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 Dækkenbider beskytter
Forfatter: 
Dato:  25-05-2023 14:46

Også set under navnet dækkenbider beskytter.


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider